He he, eindelijk doe ik ook echt mee met de groepsbouw. Vandaag de U1300 doos gepakt en maar eens begonnen. Wat een apart werkje eigenlijk, een onderstel dat in zwart is gegoten zwart schilderen, maar ala, het ziet er wel wat beter uit en ik wil de wagen 'aan de finish' bouwen. Iets zegt me dat de wagen toen niet meer een hoogglans onderstel had.
Het blok is in elkaar geplakt. Voor de pasvorm werd al gewaarschuwd en ik moet toegeven, zo heel veel wasknijpers had ik niet nodig om het blok bij elkaar te houden, meer dan 4 paste er echt niet op.
Terwijl de versnellingsbak + assen en de overige assen in de knijpers lagen te drogen, heb ik een eerste laag verf op het blok gesmeerd. Volgens Revell moet er meer groen in zitten, maar het boek dat ik ter referentie heb geleend geeft een wat grijzer blok aan, dus heb ik dat laatste maar aangehouden.
Niet perfect, maar het geeft wel een leuk effect vind ik. Tevens zie je van het blok naderhand niets meer, anders dan de carterpan. Toch heb ik mezelf een kleine oefening gegeven door de brandstofleidingen en enkele boutjes een druppel 'alu' te geven. De turbo is geplaatst en daarna is het blok, na plaatsing van de tussenbak en cardanas, op het chassis geplaatst.
Dit was geheel tegen de handleiding in, maar het blok had ruimte om te schuiven en de tussenbak niet. Die laatste vond ik dan ook een beter uitgangspunt voor de montage.
Daar de onderkant wel zichtbaar blijft heb ik de bouten van de carterpan ook voorzien van een druppel 'alu', zodat ze mooi zichtbaar zijn.
De naden die her en der te zien zijn, zijn na ettelijke uren schuren, vijlen en passen. Voor de zichtbaardere delen ga ik proberen om ze ook echt weg te krijgen, hier hou ik het even bij voor deze delen, op de carterpan na. Daar kan ik nog mooi bij nu en die moet glad(der) worden. Misschien dat een laatste laag verf helpt, maar dat zie ik dan wel. Aan de andere kant, met alu carterpannen heb je ook gietnaden, die wie weet laat ik het wel zo.
Ik ben alleen nog op jacht naar foto's van de daadwerkelijke deelname aan de rally. Vismara-Minelli schijnen in hun Unimog de 18e (laatste) etappe te hebben gewonnen in de truck klasse, maar dat is niet een van de 2 'Revell' teams. (deelnemers 610 en 611) Als iemand tips heeft m.b.t. het vinden van foto's van een van de teams...