Het was een drukke week, maar succesvol afgesloten. Niet wat modelbouw betreft, maar ik heb weer een baan. (kan de hobby weer als afleiding voor werk dienen ipv als afleiding voor werk zoeken) Ter afsluiting van de week, na het tekenen, heb ik mezelf getracteert op een beetje verder klussen.
Eerst even de mail lezen m.b.t. deze kit van Volker Capito en deze was zeer leerzaam. De 614 is de 611 (hebbus, juiste kenteken is dus bekend), maar dan met de deelname een jaar later. De kit is gebaseerd op de witte Unimog waar de familie in 1983 en 1984 mee Paris-Dakar gereden heeft. Hierbij had men 1 rally wagen, met turbo, en een onderdelenwagen, zonder turbo. De rally wagen is de 610, de onderdelenwagen is de 611. De laatste heeft echter een laadbak die 1.2 meter langer is, om ruimte te bieden aan extra spare parts.
Helaas heeft men een ongeluk gehad met de rally wagen tussen het moment van opmeten en deelname aan Paris-Dakar. Revell was al begonnen met de productie van de kit, dus bij de vervanging van de wagen moest men zich aan het uiterlijk houden van de originele wagen. De wagen is vervangen door een versie gebaseerd op een 'normaal' chassis, terwijl het origineel een verlengd chassis had. Daarnaast mocht men, door gewijzigde regels, een turbo-intercooler gebruiken. Vanuit Revell mocht men echter uiterlijk niets wijzigen op een dusdanige manier dat de kit niet meer zou lijken. Dit is opgelost door de cabine 12 cm te verhogen. Deze ruimte zit hoogte van de neus, zodat men de intercooler onder de motorkap kon wegwerken.
Erg leuk om deze info te hebben, maar nu heb ik wel een uitdaging als ik de wagen historisch correct wil maken.
Ga ik nu de 610/614 maken en de cabine een halve cm ophogen, ga ik voor de 611 en de laadbak verlengen, ga ik op jacht naar foto's van het origineel en dus de wagen die 1983/1984 meedeed bouwen of beperk ik me bij deze kit tot goed bouwen en stel ik historisch correct uit. Ergens neig ik naar 611 en de bak verlengen. Mocht dat niet lukken dan kan de originele bak er alsnog op, dus iets minder risico. Alternatief wordt 'origineel', dus niet de 610/614. Wil ik die laatste 2 bouwen moet ik het chassis ook flink gaan verbouwen.
Na dit alles toch de kit gepakt en verder gegaan met het chassis. Het opgevulde onderdeel heb ik er weer bij gepakt, samen met een goede vijl. De klodder plamuur was nu goed uitgehard en werd alsdus aangevallen.
Even opschuren en verf er overheen.
En plaatsen.
De laatste met flits, want anders wordt alles te donker op de foto. (ook al zie je nu wel echt alles door de macrostand)
De brandstoftank zit ondertussen ook, maar hierna toch de spullen aan de kant gezet, we kregen kaarten voor een theaterconcert van Boudewijn de Groot, dat konden we niet laten schieten. Kleine update van het bouwwerk, grote update van de plannen.
_________________
The Insane
Eigen site met links naar de bouwverslagen... BMWs get girls, Ferraris get women, Celicas get dirty
... You can't please everybody, so you got to please yourself