Nog even voldoende lopende projecten hier op het forum, en daarnaast nog twee opdrachten voor vrachtwagenmodellen (een Scania in schaal 1:87 die in februari af moet zijn, en een DAF XF105 in 1:24 waar geen deadline voor staat, maar waar ik reeds aan begonnen ben en die ik volgend jaar een flink eind in de steigers hoop te hebben staan). Toch mijn topic hier maar alvast openen.
Mijn bouwdozendealer stuurde me vorige week woensdag een mailtje dat mijn bestelling binnen was, dus vrijdag op mijn vrije middag de sneeuwhopen en gladheid getrotseerd om het doosje op te halen. Nieuwsgierigheid laat zich in mijn geval niet altijd bedwingen...
Tja, inmiddels staan er in het Klassieke Trucks gedeelte een paar echte klassiekers, maar het meerendeel valt in mijn ogen in de categorie "youngtimers", en heeft de klassiekerstatus nog niet bereikt, ook al voldoen ze aan het criterium vóór 1985 gebouwd te zijn. Ik heb daarom gekozen voor de Bedford O-serie van Emhar.
Een stukje geschiedenis, met dank aan fabrikant Emhar:
De Bedford O-serie werd geïntroduceerd in 1939, net voor het uitbreken van de 2e Wereldoorlog. Bedford produceerde tijdens de oorlog deze truckjes in opdracht van het Engelse Ministry of Supply.
Motor was een 6-cylinder in lijn, die 72 pekaatjes leverde bij 3000 tpm. Versnellingsbak met 4 gangen vooruit en 1 achteruit.
Bedfords werden gebouwd door Vauxhall Motors Ltd. in Luton, Bedfordshire. Al in 1934 werd een Bedford Drivers Club opgericht: lidmaatschap was gratis voor Bedford chauffeurs, eigenaar-chauffeurs, part-time chauffeurs en bijrijders. Voordelen waren bijvoorbeeld gratis verzekering en speciale faciliteiten in bepaalde chauffeurscafe's.
Naast de standaard uitvoeringen die in de oorlog werden gebouwd, werden ook 72.000 O-serie 3-tonners voor het leger gebouwd, die bekend werden onder de type-aanduiding OYD. Deze hadden dezelfde cabine als de civiele uitvoering, maar hoekige spatborden en een bredere, schuin aflopende motorkap met koplampen in de grille. Verder hadden deze OYD's enkellucht bandenmontage op de achteras, en een grotere maat banden als de civiele O's. Naast de OYD bestond er ook een trekker, de OXD.
Na de oorlog werd de productie hervat, en in de eerste jaren na de oorlog was de Bedford O-serie waarschijnlijk het meest voorkomende vrachtwagentype op de Engels wegen, omdat veel van de 72.000 OY's en 24.000 OX'en die voor het leger werden gebouwd, in particuliere handen kwamen (ook in Nederland hebben deze uitvoeringen na de oorlog gereden).
Productie van de O-serie eindigde in 1953, en veel van deze vrachtwagentjes reden tot ver in de zestiger jaren over de Britse wegen en in andere delen van de wereld.
Genoeg historie, over naar de bouwkit, EM2401. Emhar ken ik vooral van bouwdoosjes van tanks in kleinere schalen dan 1:24, bouwervaring met dit merk heb ik totaal niet. In diverse publicaties (o.a. Truck Model World) en op het internet las ik recencies over deze kit, en de kritieken waren over het geheel zeer lovend.
Het geheel zit verpakt in een stevige doos, met op de voorzijde een mooie foto van een gebouwd model. Na opening van de doos zien we een apart vakje voor de stevig verpakte cabine en de rubberen bandjes, en daarnaast de sprues, allen keurig verpakt in cellofaan.
De bouwbeschrijving heb in inmiddels al een keer of drie doorgenomen, en deze ziet er goed en duidelijk uit. Apart is dat Emhar begint met de kleur- en decalvoorstellen, daarna een overzichtje plaatst van de gietramen, en dan pas met de bouwtekening start.
Er worden mooie, kleurige decals meegeleverd voor twee kleurenschema's, te weten British Railways en British Road Services (BRS), waarbij voor elke uitvoering verschillende kentekens en depotnamen geleverd worden, zodat er meerdere varianten mogelijk zijn. Verder wat decals voor de metertjes op het dashboard.
De onderdelen zien er scherp gegoten uit, met veel detail en weinig gietranden, dus ik verwacht bij de bouw geen grote problemen.
Hier alvast wat foto's van doos en inhoud:
De Emhar Bedford is in Nederland goed leverbaar, prijs ligt zo rond de 42,50 Euro. Onder nummer EM2402 is ook de versie met korte wielbasis leverbaar, uitgevoerd als kippertje. Deze had ik vroeger van Dinky Toys, erfenisje van mijn vader. Als het bouwen van deze kit me bevalt, zal dat kippertje er ook vast nog wel komen.
Voor degenen die alvast een bouwrecensie willen lezen, hier een link naar de site van Ted Taylor:
http://tedtaylor.hobbyvista.com/149-emh ... e-149.html.
Goed, dan tenslotte de kleur. Ik heb ervoor gekozen de Bedford te bouwen in de kleuren van R.A. Robinson uit Ipswich. Geen idee of Robinson ooit met Bedfords gereden heeft, ouder als Volvo's F88 en Scania 141 ken ik van deze firma niet. Een beetje modelbouwers-vrijheid zullen we maar zeggen. De cabine en laadbak worden bruin, chassis en spatborden zwart. Zoals jullie van mij gewend zijn zullen er wat kleine wijzigingen aan het model komen, wat extra detail zo hier en daar, en in dit geval ook een stukje lading.
Wordt vervolgd.
Jan