Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 16:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
Tja heren "oldtimers".
Het moest er dan toch een keer van komen.
Ik ben dus bezig met een Terberg SF (stof, stof, stoffiger en die staat ergens in de kelder van dit forum maar komt ook zeker dit jaar nog af na de juiste foto's te hebben gekregen), de Hanomag Henschel op het andere forum en een beetje gelijktijdig daarme een deze oude Magirus Deutz.
Een beetje het stramien volgend om oude vrachtwagens die ik nog van "vroeger" ken uit de buurt op schaal na te bouwen vond ik dit altijd al een kenmerkend voor die tijd leuke ding:

Afbeelding

Dat het dan toevallig weer een kieper is heeft niks met voorkeuren te maken hoor.
Ik wist dat in Duitsland iemand die cabine's in resin maakte en tijdens de afgelopen Jabbeke show heb ik bij MT&P zo'n cabine op de kop weten te tikken. Eigenlijk met de gedachte er ooit het kiepermodel van te maken met een hoog gehalte aan vrije invulling van maten en uitvoering want die trucks van 40 jaar oud kom je niet meer tegen, althans misschien alleen als museumstuk maar niet bij de fa. Leemans.

Afbeelding

Er zijn niet veel onderdelen zo je kunt zien.

Een beetje surfend over het internet naar deze "haubers" bracht me op een site van een 1:50 modelbouwer van iemand uit mijn buurt en tot mijn verbazing zag ik dat hij van een soortgelijkende Leemans truck een 1:50 model had met een kentekenplaat. Interesse gewekt natuurlijk en gevraagd hoe hij aan dat kenteken kwam en of het gebaseerd was op een oude foto of fantasie.
Antwoord dat het niet van een oude foto was maar van het origineel en hij stuurde me foto's van een oude truck in een loods met veel schroot en veel stof.
Dat het een verrassing is dat je een afgeschreven truck van 40 jaar oud nog terug kunt vinden in een afgelegen loods van de transportonderneming zijn natuurlijk dingen die je alleen in een jongensboek leest.
Nog beter was zijn mail dat de truck op het terrein achter de brandweerkazerne van Vriezenveen stond, feitelijk om te worden opgeknapt maar dat had ik al niet meer gelezen want toen zat ik al met rolmaat en fototoestel in de auto naar de bewuste kazerne.
Dit trof ik aan (en dat zijn 2 van de ruim 60 foto's die ik gemaakt heb.

Afbeelding

Afbeelding

Een hele middag lopen meten en foto's maken verder ben ik maar begonnen de foto's van de cabine te vergelijken met het resin model en dat viel nogal tegen. De truck van de eerste foto is niet de truck die ik voor de lens had gehad (zie de kiepbak en de luchtfilters op de zijkant van de motorkap) en zijn de kleuren in de loop der tijd dus ook aangepast. Dat kon ik trouwens ook mooi aan de reclame voor Leemans op de deuren zien want links zat de nieuwere en rechts de oude. Desalnietemin zal het de truck worden zo die er nu nog is dus met rode i.p.v. een zwarte bumper.
Bijzonder is de luchtinlaat voor de luchtgekoelde motor die van boven de motorkap via kokers naar de zijkant is getrokken.
En zo zijn er veel meer van die specifieke details, de kentekenplaat lag keurig in de cabine dus het zal straks een waarheids getrouw model worden.
Ik maak dit model dus gelijktijdig met de Hanomag alhoewel die laatste wel prioriteit heeft.
De cabine alvast in elkaar gelijmd en moet nagelopen worden op onvolkomenheden.
De grille ga ik vervangen door een foto-etched grille, nog niets bruikbaars gevonden trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oja, het bouwjaar van de truck is 1970 of 1971, ruim voldoende dus om die te kenmerken als "blauwe kentekenplaat" truck.

Johannes


Laatst bijgewerkt door ingzagers op vr 09 sep, 2011 16:13 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 17:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 25 maart, 2008 19:55 pm
Berichten: 2706
Woonplaats: Hank
Hey Johannes,
Wederom weer een heel fraaie auto om na te bouwen , ben wel steeds verbaasd waar jij al dat mooie resin vandaan weet te halen.
Voor wat betreft de belettering op de deuren zou ik persoonlijk kiezen voor de fraaie oude Leemans tekst op jou eerste foto .
Veel bouw plezier toegewenst , gr.Eric.

_________________
Scania V8

vtilborgmodelbouw.webs.com


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 22:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 28 dec, 2008 11:09 am
Berichten: 5193
Woonplaats: 's-Heer Hendrikskinderen
Met het "voorbeeld om de hoek" kun je natuurlijk geweldig meetwerk verrichten Johannes.
Mooi model ook trouwens. Maak je het model factory fresh of juist gebruikt :wink:
Succes in ieder geval :brouw:

_________________
groeten,
Onne


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 23:14 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
ingzagers schreef:
De grille ga ik vervangen door een foto-etched grille, nog niets bruikbaars gevonden trouwens.

Ik anders wel hoor :wink:
Afbeelding
en voor je nu als een gek op jouw toetsenbord tekeergaat: je krijgt het NIET !!!!!!!!!
Ik heb in Jabbeke namelijk ook een 50 euro gespendeerd bij meneer Heinz (niet die van de ketchup) aan zo'n zwart/grijsachtig resin ding dat ooit een Magirus-Deutz moet gaan worden, dus het zal hier wel nog van pas komen.
Heb er wel de lettertjes niet bij :(


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2010 10:55 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 16 jan, 2007 20:38 pm
Berichten: 848
Woonplaats: Drachten
Dit wordt vast fraai. Als ik afmetingen weet wil ik met CNC wel eens proberen een gril te snijden. frees minimaal 1 mm dus waarschijnlijk te grof voor het embleem. Mail maar even Johannes, kunnen we altijd bekijken.

Hessel


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2010 11:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ik weet ook niet wie de fabrikant van "mijn ding" is, het zit in een blanco plastic zakje met zo'n "ritssluiting", ik heb het na Jabbeke eens gekocht in Duitsland, het zou moeten passen op die Magirus van Heinz, zo werd men mij verteld.
Maar omdat ik nog zover niet ben, heb ik het ook nog niet gedryfit.
Die grille zou te frezen moeten zijn, dat embleem misschien minder, maar in de oude Iveco bouwdozen zat zo een decal met "onderplaatje".


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2010 12:04 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 okt, 2007 13:08 pm
Berichten: 3608
Woonplaats: Twello
OK dan Gerdi, maar wel even dryfitten op de neus hè.
Ik zal mij eens aanmelden bij de Wettringer groep en vragen of iemand daar iets vanaf weet, tevens een mailtje naar Heinz Schwartz en ook een bij Bernhard Albrecht vragen want die zitten allemaal wel in dat circuit.
Hessel, dank je wel voor je aanbod en ik zal eens gaan rekenen of het allemaal binnen of buiten die 1 mm marge valt want Gerdi kan natuurlijk mooi een A-4 kopietje maken van de grille (als die past natuurlijk) en dat ligt de maatvoering vast.
Trouwens Gerdi, dat Magirus torentje heb ik nooit ergens in een bouwdoos kunnen vinden, wel verkleind als decal bij de Italeri ladderwagens.
Ook heb ik nog als alternatief iemand in Nederland die wellicht voor een zacht prijsje die grille kan etsen, zal mijn boekje een even daar op nalopen.
In ieder geval bedankt mensen voor de input, zal het speuren op de Amerikaanse markt nu even op een laag pitje zetten.

groeten, Johannes


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: za 18 sep, 2010 12:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 mei, 2008 0:31 am
Berichten: 1527
Woonplaats: De Far West in de Belgiek
Ik denk dat je inderdaad best eens via Wettringer navraag doet, want ik heb het gekocht op een beurs in Duitsland (aanbieder dus onbekend :( ).
Maar in deze doos zat zeker een decal in (foto's van Fotki Modeltrucks), ik heb die ooit in een ver verleden eens als Magirus-Deutz gebouwd mét de luchtgekoelde motor.
Afbeelding
Deze dus
Afbeelding
Bij nader bekijken zal het waarschijnlijk wel zo zijn dat de "toren" te klein is zoals je zegt (van de brandweerwagen weet ik het niet, want ik heb die doos niet).
Intussen heb ik even een eerste dryfit gedaan (zonder die pinnekes af te vijlen) en het grilletje past inderdaad.


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 13:34 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 mei, 2009 10:10 am
Berichten: 1104
Woonplaats: Amsterdam
Hey Johannes,

Erg leuk en mooi onderwerp heb je uitgekozen voor deze groepsbouw.

En natuurlijk super dat je nog zo'n wagen ook echt hebt gevonden bij je in de buurt.

Succes met je project, ik ga je met veel belangstelling volgen.

Grt SAM.

_________________
Groepsbouw Klassieke trucks
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewforum.php?f=162
DAF XF longline (Optimus Prime)
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=22748
DAF - Hainje CSA1 (1982) GVB 224.
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=32&t=28987


Omhoog
  Profiel  
 
BerichtGeplaatst: zo 26 sep, 2010 16:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 01 feb, 2010 23:00 pm
Berichten: 631
Woonplaats: stavoren
wat is de schaal eigelijk.
maar het is een mooi mode.

_________________
revell voor de professionals
tamiya voor de amateurs


Omhoog
  Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 129 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement