Tja heren "oldtimers".
Het moest er dan toch een keer van komen.
Ik ben dus bezig met een Terberg SF (stof, stof, stoffiger en die staat ergens in de kelder van dit forum maar komt ook zeker dit jaar nog af na de juiste foto's te hebben gekregen), de Hanomag Henschel op het andere forum en een beetje gelijktijdig daarme een deze oude Magirus Deutz.
Een beetje het stramien volgend om oude vrachtwagens die ik nog van "vroeger" ken uit de buurt op schaal na te bouwen vond ik dit altijd al een kenmerkend voor die tijd leuke ding:
Dat het dan toevallig weer een kieper is heeft niks met voorkeuren te maken hoor.
Ik wist dat in Duitsland iemand die cabine's in resin maakte en tijdens de afgelopen Jabbeke show heb ik bij MT&P zo'n cabine op de kop weten te tikken. Eigenlijk met de gedachte er ooit het kiepermodel van te maken met een hoog gehalte aan vrije invulling van maten en uitvoering want die trucks van 40 jaar oud kom je niet meer tegen, althans misschien alleen als museumstuk maar niet bij de fa. Leemans.
Er zijn niet veel onderdelen zo je kunt zien.
Een beetje surfend over het internet naar deze "haubers" bracht me op een site van een 1:50 modelbouwer van iemand uit mijn buurt en tot mijn verbazing zag ik dat hij van een soortgelijkende Leemans truck een 1:50 model had met een kentekenplaat. Interesse gewekt natuurlijk en gevraagd hoe hij aan dat kenteken kwam en of het gebaseerd was op een oude foto of fantasie.
Antwoord dat het niet van een oude foto was maar van het origineel en hij stuurde me foto's van een oude truck in een loods met veel schroot en veel stof.
Dat het een verrassing is dat je een afgeschreven truck van 40 jaar oud nog terug kunt vinden in een afgelegen loods van de transportonderneming zijn natuurlijk dingen die je alleen in een jongensboek leest.
Nog beter was zijn mail dat de truck op het terrein achter de brandweerkazerne van Vriezenveen stond, feitelijk om te worden opgeknapt maar dat had ik al niet meer gelezen want toen zat ik al met rolmaat en fototoestel in de auto naar de bewuste kazerne.
Dit trof ik aan (en dat zijn 2 van de ruim 60 foto's die ik gemaakt heb.
Een hele middag lopen meten en foto's maken verder ben ik maar begonnen de foto's van de cabine te vergelijken met het resin model en dat viel nogal tegen. De truck van de eerste foto is niet de truck die ik voor de lens had gehad (zie de kiepbak en de luchtfilters op de zijkant van de motorkap) en zijn de kleuren in de loop der tijd dus ook aangepast. Dat kon ik trouwens ook mooi aan de reclame voor Leemans op de deuren zien want links zat de nieuwere en rechts de oude. Desalnietemin zal het de truck worden zo die er nu nog is dus met rode i.p.v. een zwarte bumper.
Bijzonder is de luchtinlaat voor de luchtgekoelde motor die van boven de motorkap via kokers naar de zijkant is getrokken.
En zo zijn er veel meer van die specifieke details, de kentekenplaat lag keurig in de cabine dus het zal straks een waarheids getrouw model worden.
Ik maak dit model dus gelijktijdig met de Hanomag alhoewel die laatste wel prioriteit heeft.
De cabine alvast in elkaar gelijmd en moet nagelopen worden op onvolkomenheden.
De grille ga ik vervangen door een foto-etched grille, nog niets bruikbaars gevonden trouwens.
Oja, het bouwjaar van de truck is 1970 of 1971, ruim voldoende dus om die te kenmerken als "blauwe kentekenplaat" truck.
Johannes