Allez dan, op verzoek van Onne maar eens begonnen aan de Transtar
.
Eerst maar eens het bouwplan bekijken en nadenken over wat we gaan doen. Normaal wordt deze redelijk OOB gebouwd, maar wil toch wel eens wat proberen met verdere detaillering. Zo het plan opgevat om met de motor te beginnen. Via de site van Arjan een artikel gedownload voor detaillering van de International V-800 engine.
Blijken er 'leidingen' noodzakelijk van 0,25 en 0,65mm. Is niet evident om zulke maten te pakken te krijgen, maar in de Euroshop vond ik visdraad
van 0,30 en 0,50mm. Van beiden maar een rolletje meegenomen. Moet ik waarschijnlijk nooit meer aanschaffen want er zit 100 meter op zo'n rolletje.
De motorhelften + carter zitten al in elkaar gelijmt. Verder eerst maar bezig geweest met gaatjes 0,35 boren in de brandstofpomp en de cilinderkoppen. Daarna nog wat gaatjes 0,55 geboort in diverse onderdelen voor de brandstofleidingen.
Ook was het spruitstuk te kort om tussen de twee cilinderkoppen te passen. Daarom maar een stukje sprue op de uiteinden gelijmd en de volgende keer op maat vijlen en zorgen dat het spruitstuk netjes tussen de koppen past. Owja, er zitten paspinnetjes op veel onderdelen, maar als je ze op die manier verlijmt past het niet echt. Het is AMT hè. Pinnetjes dus daar waar nodig verwijderen en dan past het prima in elkaar.
Dit is het resultaat, alhoewel je op de foto van de gaatjes (bijna) niets ziet:
Zo, een begin is er. We hebben nog tijd, maar als de Mack stil ligt kan ik mooi aan deze werken.
gr
Eddy