Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 12:05 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: za 17 jul, 2010 19:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Arjen
Leuke Do-335 die je gaat brouwen ,dit toestel heeft ook mij altijd geboeid vooral om zijn uiterlijk

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 31 jul, 2010 16:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 22:26 pm
Berichten: 531
Woonplaats: Begijnendijk, Leuven, Tongeren (België ^^)
bij mij was dat bijgeleverd gewichtsding voldoende om hem mooi op z'n neus te houden.
Die kist viel hier bijna vanzelf in elkaar.
enne, hij is niet alleen lang, maar ook hoog :p


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 02 aug, 2010 16:58 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Zomertijd... bouwtemp ligt erg laag. Toch gebeurd er nog wel wat met dit kistje.

Jullie hebben kunnen zien wat er in de doos zit. dus ik ga maar vertellen dat ik bij deze kist eens een keer zin had om de decal van de riemen te gebruiken. Het is iets wat ik zelden doe, maar ik wilde bij deze kist eens een keer zien hoe dat er uit zou kunnen zien.
dit is de decal voor op de stoel:
Afbeelding

Jammer dat de stoel zwart wordt en dat de gespen ook zwart gemaakt zijn. Verder past het prima met wat set en sol.
Afbeelding

Afbeelding

Dan de onderkant van de pijl. Deze jager heeft zowaar een bommenruim, waar een bom in kan. Ik doe dat niet, heeft weinig meerwaarde en een leeg ruim is ook mooi.
Afbeelding

Snelle dry fit met 1 romphelft geeft al een prima resultaat. Weinig noemenswaardigheden:
Afbeelding

Afbeelding

Hier e.e.a. zonder werk tegen elkaar. Het begint al mooi te passen, al is er nog wel wat werk..
Afbeelding

Na wat dagen weinig verricht te hebben heb ik op Bravo's verjaardagspretje besloten de helften te vereeuwigen. Dat leverde een bijna prima resultaat op.
Afbeelding

Afbeelding

How to 1: hoe vul je een naad.. Voor de perversen.. zie andere 80% van het internet.. Voor de modelbrouwers, zie foto:
Afbeelding

Niet helemaal duidelijk, maar ik heb een stuk styreen vast gelijmd in de kier, die kun je vervolgens afknippen:
Afbeelding

Afbeelding

en dat kun je vervolgens weer gaan schuren tot het 1 geheel lijkt.. Het is niks anders dan optische illusie.. Je denkt dat het er zit.. Maar het zit er ook :D

Vervolgens het leuke afplakwerk. Ik heb mn bek ooit opengetrokken in een topic van jeroen: Afplakken loont.. Dus afplakken zal ik.
Dit keer heb ik gekozen voor parafilm. Jeroen was er mee bezig geweest, dus dat kon ik ook.
Resultaat:
Afbeelding

Zo gaat het straks worden, maar als ik nu ga spuiten wordt het binnen in een grote bende, dus met houtlijm (cristal clear) tijdelijk de canopy ter plaatse houden:
Afbeelding

Achteraf werkt parafilm prima. Uitrekken dat spul en druk het op je canopy. Een beetje het zelfde principe als keukenfolie. Vervolgens komt het snijden heel, heel, heel precies. Tape kun je in een vergeten hoekje nog wel lostrekken, doe je dit met parafilm dan trek je alles wat nog aan elkaar vast zit zo los. Dus uberscherp mesje en dan tot in de miniemste hoekjes afsnijden.
Verder heb ik het idee dat parafilm toch enigszins residu achterlaat. Her en der wilde de verf achteraf niet lekker binden op de canopy. Hopelijk gaat dat straks met het verwijderen van parafilm geen problemen geven...
Lessons learnt..

How to.. 2; Wielen.

Ik heb mn wielen, die perfect rond uit de mal kwamen, het weighted effect gegeven. Hiervoor neme men dit:
Afbeelding

Ik steek een kaarsje aan zodat ik makkelijker mn wielen kan verwarmen. Ik hou 1 gedeelte van het wiel boven de flam en haal deze weg wanneer ik denk dat het plastic zacht genoeg is, dan druk ik het zachte plastic tegen iets aan wat hard en glad is. In mijn geval tegen het handvat van mn mesje.
Probeer niet in 1 keer het gewenste resultaat te bereiken maar ga voorzichtig te werk. Na een minuut of 10 kan je dan zo'n band hebben:
Afbeelding

Leuke is dat er iets plastic weg gesmolten is, maar dat zie je niet en is makkelijk met putty te vullen.

Vervolgens heb ik de velg in de gewenste kleur gespoten. Na een uurtje drogen (voordeel van acryl) kan er afgeplakt worden.
neem een stuk tape dat ruim breder is dan de velg. Plak niet langs het randje, want bij aandrukken in de randen trekt de tape nog naar binnen en dan kom je tekort. Hier is de tape er alleen nog maar opgelegd.
Afbeelding

vervolgens pak ik een coctailprikker en druk ik de tape mooi in de randen:
Afbeelding

Met je allerscherpste mes kun je vervolgens daar uitsnijden:
Afbeelding

Doe dit met al je wielen en na een klein uurtje werk kun je dit voor je hebben staan.
Dan kun je de banden spuiten in de kleur die je wilt. Ik neem meestal Tire black van Gunze.
Spuiterdespuit en je hebt dit:
Afbeelding
Afbeelding

Wat ik daarna nog doe is het loopvlak iets aanpassen. Dit is zelden de zelfde kleur als de 'wangen' van de band en zodoende pak ik een donkergrijs om het loopvlak te spuiten. Doe dit zoals je zelf denkt dat goed is, maar bedenk wel dat een band breder contact maakt met het asfalt dan het hoogste stuk van je wiel.. (kijk even naar het afgeplatte stuk)
Afbeelding

Afbeelding

Is dit allemaal gedaan, dan kan de tape eraf en kun je de velgen verder verweren en voorzien van een wash of wat dan ook. Meestal pak ik nog een pikzwart wasje om dat in de overgang velg-band te laten vloeien. Hierdoor krijg je een superstrakke overgang.


Dit is hoever ik momenteel ben met mijn Pfeil. Door omstandigheden ben ik momenteel even niet bezig dus hier moeten jullie het even mee doen.

Feel free to shout..

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 03 aug, 2010 10:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Mooie update, en een een mooie howtodo met die weilen. Moet ik onthouden.

Gr Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 07 aug, 2010 10:30 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 25 mei, 2005 22:00 pm
Berichten: 2301
Woonplaats: Hurdegaryp
mooie update, mooie how to. ook, nu durf ook weighted wheels te maken voor m'n halo....

Gordel ziet er op zich wel mooi uit, maar wel een beetje plattig.

weet je zeker dat de naad ook een naad was? en dat er straks iets niet op moet? want tamiya is toch naadloos? :lol:

Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2010 13:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 11 mei, 2008 14:02 pm
Berichten: 262
Woonplaats: Ieper
Mooi model heb je daar persoonlijk vind ik het geen gedrocht.
Het geheel ziet er al goed uit. De uitleg over hoe belaste banden maken zal
ik zeker eens uit proberen op een model het ziet er goed uit.

grtz

_________________
Afbeelding

Mijn modelsite


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2010 17:52 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Thnx voor de berichtjes. Voor wat betreft de wielen.. buiten het feit dat je het moet weten is het verder gewoon een kunst van gewoon doen. Doe je het met beleid dan kan er vrij weinig mis gaan.. Bedenk alleen dat je die dingen gewicht mee wilt geven, geen lekke banden..

Maar dus, ik ist kloar met de pijl..

zo af en toe nog wel wat gedaan, maar geen tussentijdse foto's gemaakt. Ernstig ruzie met mn camera en tja, meestal win ik, maar dit keer won de camera.

Vandaag was het mooi weer, dus ik heb de dornier pfeil even uit gelaten.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


en nee... Ik rook niet.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2010 18:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 17 mei, 2008 19:08 pm
Berichten: 764
Woonplaats: Naaldwijk
wow! erg gave kist geworden!
vooral de camo is erg mooi gelukt (houdt wel van hard die vierkante camo).
netjes hoor, en ook vrij snel af geloof ik.

toppie :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2010 18:51 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Schitterende bak geworden.
Petje af

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 aug, 2010 19:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
darka schreef:
en nee... Ik rook niet.

Lol, je bakt wel veel cake zeker ;)

Ik durf het na deze uitleg ook wel aan om de wielen van mijn P38 te gaan bewerken! Mooi resultaat ook!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement