rob floor schreef:
Goedendag beheerder,
Voor als nog, ik ben modelbouwer van de (een) oude stempel. Ik koop een modelbouwdoos en ga aan de slag met de spullen die in de doos zitten.
Niet dat ik dan oob ga bouwen want er is altijd wel iets voor verbetering vatbaar. Die wil en ga ik dan zo goed als mogelijk aanpassen of zelf maken.
Ik heb de indruk dat er steeds minder gewoon ge-modelbouwd word. Er word, buiten de modelbouwdoos, een hele stapel aftermarket spullen, pe, vacuvorm, 3d geprinte onderdelen, boeken en wat al niet meer tevoorschijn getoverd zodat er al minstens een pagina volgezet is met? niks, voordat er ook maar iets in elkaar gezet word.
Persoonlijk vind ik dit geen modelbouw maar meer het samenstellen van allerhande kant en klare onderdelen.
Ik begrijp dat deze verandering niet te stoppen is maar vind het wel heel jammer.
Dit is een van de redenen waarom ik niet meer op het forum actief aan het bouwen ben. Ik kan (en wil) er niet meer tegenop bouwen want dat is een wereld apart waar ik me niet in kan vinden.
Verder veel modelbrouw plezier aan een ieder.
Rob Floor
Beste Rob,
ik spring misschien wat laat hier op de kar om ook even te reageren aangaande uw mening, die ik ten zeerste respecteer, laat dat duidelijk zijn. Ik voel mij een beetje aangesproken, wat zeker geen probleem is voor mij en wat ik wel begrijp. Daarom even een reactie van mijn kant ook.
Ik hoor (of beter, ik reken mijzelf ook), zoals zo velen hier onder ons bij de old-school modelbouwers. Dat wil echter niet zeggen dat ik alleen maar oob bouw. Ik bouw vaak ook kit's die ik voorzie van een hele resem aftermarket. Dit is ook modelbouw en ik kan u verzekeren dat werken met aftermarket veel meer ervaring verreist dan het bouwen van een doorsnee oob kit. Het is niet zomaar iets samen gooien van kant en klare onderdelen zoals je zelf aangeeft. Er komt veel meer bij kijken. Ook referentie is belangrijk in onze hobby, en voor de één kan het al wat gekker dan voor de ander, niks moet, maar alles kan en ik respecteer ieders keuze.
Maar als het er op aan komt, of je nu een kit oob bouwt of je bouwt een kit propvol aftermarket, op het eind moet je het model in de verf zetten, en dan maakt het niet hoe je het model gebouwd hebt. Bij het schilderen komen ervaring en know-how te pas en wederom, voor de één gaat dit al wat makkelijker als voor de ander. Uiteindelijk kunnen we allemaal een model laten zien waar we best trots op zijn en het maakt niet uit in welke kwaliteit dit model is afgewerkt, het belangrijkste is dat de modelbouwer er plezier heeft aan beleefd.
Ik snap uw frustratie, maar wat posten op een forum betreft zie ik dit lichtjes anders dan u. Bouwverslagen beginnen vaak met het tonen van welke kit, welke al dan niet aftermarket en welke referentie er gaat gebruikt worden. Samen met de reply's maakt dat er inderdaad al vlug een pagina gevuld is zonder dat er nog maar iets gebouwd is............is dit een probleem, ik ben van mening van niet, want zulke bouwverslagen dragen bij tot het geven van info die andere modelbouwers kunnen gebruiken. M.a.w. zulke bouwverslagen vind ik al referentie op zichzelf en we mogen blij zijn dat dit bestaat. Alleen, het is het je er mee omgaat. We hebben de dag van vandaag de beschikking over een hele hoop info op het
www.......en dan zijn er nog de talloze publicaties waar we kunnen op terugvallen.......kort gezegd we worden verwend in onze hobby en dat vind ik een supergroot pluspunt.
Dus beste Rob, m.a.w. je hebt me nu wel nieuwsgierig gemaakt naar uw werk? We hebben allemaal wel eens onze frustraties waar we elk op ons eigen manier mee omgaan. Het is echter de kunst om die frustraties om te zetten naar iets positief.
Dus doe me een plezier, post uw modellen, uw werk hier, laat zien dat je een old-school modelbouwer bent en dat het ook op die manier fun kan zijn, ik ben er zeker van dat je vele mensen zal bekoren met uw werk.
MVG
Danny (ook eveneens een old-school modelbouwer maar dan met een twist........

)