Ik heb met veel interesse dit topic gelezen, zowel de begin post als alle reacties.
Als ik dan mijn kijk er ook nog tegenaan mag gooien.
Ik begrijp wel wat Rob aangeeft, maar zoals een aantal al hebben aangegeven, is het maar net hoe je er naar kijkt.
Bijvoorbeeld de melding dat een topic al enige tijd niet meer actief is. Die krijg ik ook regelmatig omdat ik en aan meerdere projecten tegelijkertijd werk en vaak bezig ben aan relatief grote projecten en ik door mijn werk en gezin er altijd daardoor langer over doe dan ik van tevoren denk.
Die melding boeit me eerlijk gezegd helemaal niets. Het is een standaardmelding en de achtergrond ervan snap ik wel. Maar het afzeiken noemen dat het verschijnt, gaat me net wat te ver.
Er is eigenlijk al veel gezegd, zoals dat iedereen deze hobby op zijn eigen manier beleeft en dat is een waarheid die staat als een huis.
Toen ik begon bouwde ik alleen uit de doos. Ik wist op dat moment niet eens dat er aftermarket was.
Ik gebruik vaak aftermarket en dat heeft verschillende redenen. Soms werkt een onderdeel aanbrengen van PE beter dan plastic als je het wilt beschadigen, deuken erin aanbrengen bij spatborden bij tanks bijvoorbeeld. En soms is het gewoon gedetailleerder dan de plastic versie. Als een bouwer daar waarde aan hecht.
Modellen zoals pantservoertuigen worden vaak niet standaard geleverd met stowage. Daarvoor zijn bouwers aangewezen op aftermarket.
Ik ben eerlijk, ik kan niet alles zelf goed reproduceren en zoals ik hierboven al aangaf, heb ik minder tijd voor de hobby dan ik zou willen en dan kies ik er snel voor om iets te kopen i.p.v. te maken. Daar mag iedereen zijn mening over hebben uiteraard.
Wat ik zeer zeker met Rob eens ben is dat je tegenwoordig werkelijk alles kunt kopen. Ik ben nu een Sherman Crab aan het bouwen en heb zoveel after market spul dat het meeste plastic in de doos blijft, maar dat is omdat ik een hele specifieke versie wil bouwen en dat gaat niet zonder after market spul.
Ik vind het aanbod soms wel een beetje doorschieten.
Bij het voorbeeld van waarom PE of aftermarket spul toevoegen als je het straks niet ziet, zoals aan de onderkant van een voertuig, kan ik me iets voorstellen. Maar ik heb ook verscheidene keren een tank met interieur gebouwd waar naderhand weinig tot niets van te zien is.
Inderdaad, dan maakt aftermarket/PE de bouw langer en moeilijker, maar de aanblik als het erin zit en de wetenschap dat het erin zit, is voor mij soms toch reden om iets toe te voegen. Dat is dan mijn rare gedachtengang.
Het hangt ook erg af van het merk om wel of geen after market spul te gebruiken. Als voorbeeld pak ik de Shermans van Tamiya en Asuka. De mate van detail is bij Asuka vele malen groter. Als een grote mate van detail tenminste iets is waar een bouwer waarde aan hecht. De een doet dat wel, de ander niet.
Het meeste is eigenlijk allemaal al gezegd. Bouw vooral door en doe dat op je eigen manier. Mijd de topics waar je tegen je frustraties aan loopt, maar laat eigenlijk vooral je frustraties niet je bouwplezier bederven. En reacties op het forum op wat je doet, met de ene kun je meer dan de ander. Sommige reacties gewoon laten voor wat ze zijn, niet alles te serieus nemen. Het leven is al serieus genoeg.