Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu zo 23 maart, 2025 12:40 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 19:34 pm 
Moderator
Moderator

Rob,
Ik vind het juist leuker als mensen zelf dingen bedenken om een model aan te passen of extra te detaileren.
Voor auto's en motoren is niet heel veel te koop en er ontbreekt bij menig kit toch wel wat detailering.

In de militaire handel is, volgens mij, zowat alles te krijgen wat men maar wil.
Dat is makkelijk scoren.

Ik zie hier op het forum ook een heel groot verschil met, zeg, 10 jaar geleden.
Ben zelf al een aantal keer gestopt met bouwen door reacties hier. Ik bouw nu alleen nog voor mezelf.
Ik kan er ook niet tegen als ik gepolijste auto's zie uit jaartallen dat blanke lak alleen voor metallic werd gebruik om het vast te houden ( anders viel het van de auto af ).
De auto's moeten harder glimmen dan ze in een showroom doen. Ik vind het belachelijk en doe daar ook niet aan mee.

Gewoon lekker blijven posten :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16 sep, 2022 21:00 pm 
Brouwer

Dank je wel Dennis.
Door brand, diefstal en andere voorvallen heb ik geen foto's meer van de bouwsels die ik op dit forum heb gemaakt.
Zoals de Citroen TA schaal 1-8 van Heller, de licht blauwe Harley Davidson Bobber 1-12. van Tamiya die meteen verzaagd werd in hardtail frame. Honda 750 racer met, hoe durf je het, ducttape op het kuipje en gedeukte uitlaten, dus gewoon gebruikt waarvoor het ding gemaakt is. Niks is meer nieuw als het op straat staat.
En daar heb ik toen al (15 jaar geleden of zo) zoveel kritiek op gehad dat ik het forum vaarwel gezegd heb.
En nu is er eigenlijk nog niks veranderd.

Rob.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 7:40 am 
Moderator
Moderator

Die TA kan ik me nog wel herinneren, was een mooie build.
Ik ben zelf al eens gruwelijk afgbrand door wat flyboys ( priveberichten ) tijdens mijn bouw van een niet heel serieus project van een F14.
had er al bij voorbaat bij gezet dat het niet voor tere zieltjes was. bij de eerste kleuren op de foto. was ik helemaal de gebeten hond :lol: .

Maar gewoon vooral door blijven gaan met bouwen en posten.
Bij problemen gewoon mij even een berichtje sturen, ik ben nog Mod in auto en motor deel.

De oude garde kan wel van je builds genieten :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 12:07 pm 
Brouwer

Dank je Dennis voor je reacties. Ik denk dat je snapt wat ik bedoel.
Ik zou het mooi vinden als er op het forum een plek gemaakt word waar je kunt laten zien hoe je met een bouwdoos en verder niks een model kunt maken en daar dan ook zo lang over mag doen als nodig is.

Dat kan ik zonder schaamte, met gebruik van de meest vreemde oplossingen, thuis op de bank, en niet op het forum doen.

Goed, ik denk dat ik mijn gedachten wel duidelijk heb gemaakt.

Ga gewoon lekker door met bouwen zoals je het fijn vind. Doe ik ook maar dan voor mezelf.

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17 sep, 2022 17:33 pm 
Brouwer

rob floor schreef:
Ga gewoon lekker door met bouwen zoals je het fijn vind. Doe ik ook maar dan voor mezelf.

Hoi Rob,

Dat doe ik ook, soms gebruik ik een PE setje waar ik spijt van heb dat ik hem gekocht heb zo klein is dat allemaal. :) Soms maken al die aftermarket dingen zoals anderen al schreven een bouw juist complexer als makkelijker. Waar ik zelf wel minder tegen kan (maar me verder niet interesseert overigens) is dat bepaalde zaken een 'must' zijn. Dat bepaal ik zelf wel ;)

Soms bouw ik iets van styreen en milliput, en gebruik ik M10 bouten en moeren als ballast. Of koop ik een model waar ik de vleugels af zaag en die van een oud model uit de rommeldoos van een andere fabrikant op maak om net die versie te maken die niet in de doos zit. Ik heb laatst zo'n resin cockpit set in 1/32 overgenomen, dat is een kit op zich!
Dat vind ik allemaal leuk om te doen. Soms krijg je 2 jaar geen reacties, maar vervelende commentaren kan ik me niet herrineren hier ooit gehad te hebben? En al zou ik ze krijgen... vinkje -> verwijder igv een persoonlijk bericht, op knopje 'melden bij moderator' igv een post. Ik heb het nog nooit nodig gehad :)

Leuke, kritsche op meedenkende reacties vind ik natuurlijk leuk om te krijgen, maar krijg ik ze niet... dan niet :) Misschien dat iemand met Google m'n model-verslag ooit tegenkomt en er iets aan heeft. Of niet, dan niet? :)
Zo lang ik er zelf maar lol in heb :) Ook mijn bouwsels zijn niet altijd volgens de laatste mode of populaire onderwerpen.

Groeten Jeroen

PS die pop-up is inderdaad toendertijd ingesteld omdat er zeer regelmatig oude verslagen of vragen naar boven gehaald werden en sommigen niet doorhadden dat die onderwerpen al jaren niet meer bijgewerkt werden.
Dan krijg je dat een model half gebouwd is, iemand daarop reageert, en anderen die het nog niet gezien hadden het als een nieuw verslag zien en allerlei vragen gaan stellen enzo terwijl de originele topic starter misschien al jaren niet meer ingelogd was. Als dat af en toe gebeurt is dat niet erg, maar zeer regelmatig wordt vervelend omdat dan de echte nieuwe posts ondersneeuwen.

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 12:14 pm 
Brouwer

tankard schreef:
Ik ben zelf al eens gruwelijk afgebrand door wat flyboys (priveberichten) tijdens mijn bouw van een niet heel serieus project van een F14.

Die rose???

:lol: :lol: :lol:

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 13:12 pm 
Admin
Admin

Deef schreef:
Silenoz schreef:
Het was gewoon om de mensen er bewust van te maken
En een vrij normaal gebruik op internetfora. De boodschap vaak verschillend, het doel hetzelfde.

Als er naast Rob meer mensen zijn voor wie deze boodschap irritatie oproept lijkt het me voor de mods vrij makkelijk deze wat aan te passen.

Ja precies, dit is de eerste keer dat ik hoor dat een topicstarter dit zo ervaart. Het is altijd de bedoeling geweest dat je gewoon in je eigen topic verder kan gaan. Het is een waarschuwing om necrobumping tegen te gaan. Je hebt ook expliciet de optie om deze waarschijnlijk te negeren.

Ik ga kijken of ik dit een betere user experience kan geven!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2022 16:56 pm 
Brouwer

ja, vergeef me maar ik mag toegeven dat ik de eerste keer niet goed gelezen heb. De melding (in grote letters) viel bij mij niet goed. Nadat ik rustig de piepkleine lettertjes tot me door heb laten dringen heb ik succes gehad en een deel van de bouw van de TA toch nog omhoog te kunnen halen. Zelfs met foto's die ik zelf niet meer heb en ik kon het niet laten om het te plaatsen.
Gewoon omdat.

Geef zolang het nog kan, je fantasie de ruimte en maak er, in ieder geval voor jezelf, wat moois van en denk maar zo
gelukkig hebben we de foto's nog. En dat is voor mij best wel heel belangrijk.

Rob.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 12:54 pm 
Moderator
Moderator

Beste Rob
Hoewel je eigenlijk alles afkeurt met wat ik gebruik voel ik mij niet aangesproken.
Waarom? Ik weet iet of je mijn project kent waar ik mee bezig ben, namelijk een totaal opengewerkte DH Mosquito. Daar zijn totaal geen kits van en moet ik heel veel zelf maken. Ik gebruik daarvoor een 3D printer, die ik ook voor figuren gebruik, maar let wel. Ik moet dus eerst alles zelf tekenen aan de hand van referenties en geloof me, dat zijn voornamelijk wazige foto's of uit restauratieprojecten.
Ik gebruik voor de motoren een aftermarketset omdat deze gewoon perfect zijn, je moet alleen aan de hand van een IKEA manual 120 onderdelen per motor aan elkaar plakken.
Daarnaast maakt ik dus nog steeds heel veel uit styreen, waarom zul je je afvragen als je een printer heb. Ja, klopt, maar als de prints niet zijn wat ik wil, maak ik het zelf of een combinatie van beide werelden. Ik ben dus letterlijk met elk onderdeel aan het dubbel wat ik moet doen. Daar ik dan ook nog een bewegende besturing wil hebben gelijk de het origineel moet ik ook steeds compromissen maken wat schaal is, wat origineel en is wat practisch toepasbaar is. Momenteel heb ik zowat elk onderdeel wel twee keer gemaakt. Dus ik ben, in mijn eigen ogen, echt wel een old school bouwer (ben 53 jaar als klein jochie van 6 begonnen met mijn eerste kit en de hobby is eigenlijk nooit uit mijn leven weggeweest) en gebruik dus nog veel ervaring van vroeger, toen er nog geen internet was, Francois Verlinden de God van de modelbouw was, de ouders en een paar vriendjes de enige waren die het zagen en alles mooi vonden, nou ja, behalve mijn vader, die als modelbouwer wel erg kritisch kon zijn)

Weet je, ik heb altijd gezegd dat een goede bouwer een klasse OOTB model kan neerzetten, maar dat een prutser met een kapitaal aan AM spul er toch niets van weet te maken. AM spul is leuk, is mooi, maar het past vaak net niet, soms is het origineel toch beter, maar het is een keuze. Net als 3D printers, tegenwoordig is een airbrush standaard, maar vroeger moesten we alles met de kwast doen.Je moet soms gebruik maken van de ontwikkelingen in de hobby, maar daarin maak je nog steeds je eigen keuze. IK gebruik geen washes of wat dan ook van MIG, AK of wat dan ook, die maak ik nog steeds zelf. Ik gebruik geen retarders of wat dan ook voor zooi in mijn verf. IK werk met spiritus, wasbenzine en terpetine en geen thinners van wie dan ook, eigen keuze en dat geldt voor jou ook. Vraagje, wat is het belangrijkste van de hobby?...........................Dat je lol heb in wat je doet en wat de rest zegt, boeiend, tenzij het hulpvol is

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 13:01 pm 
Brouwer

Amen... zoals ik zei... alles is een tool.. die je al dan niet kan aanwenden voor het beste resultaat dat je wilt bereiken... uiteindelijk kies je als bouwers uit die tools wat je wilt gebruiken of niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]