Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 13:37 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 19:24 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ach ja, het jouwe is nog vrij onschuldig en daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Zoals je zelf ook zag zijn er ergere dingen! :?

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 19:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
walesha schreef:
Ach ja, het jouwe is nog vrij onschuldig en daar heb ik persoonlijk geen moeite mee. Zoals je zelf ook zag zijn er ergere dingen! :?



ja inderdaad die ging mij ook te ver persoonlijk walesha


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 19:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik ben het helemaal eens met dat dit een stuk geschiedenis is dat niet vergeten mag worden.
Hoe vaker ik echter dit topic zie, hoe meer moeite dat ik ermee heb. Dit schuurt voor mij persoonlijk toch wel heel erg tegen de grens van het toelaatbare en ik vraag me af of je dit moet willen bouwen, als het niet voor educatieve doeleinden is voor bijvoorbeeld gebruik in een museum.
Dat ik dit zo persoonlijk ervaar zal zeer waarschijnlijk komen door mijn bezoeken aan Kamp Vught, Kamp Westerbork, Sachsenhausen, Auschwitz en Yad Vashem in Israël en de indringende ervaringen en gesprekken die ik daar met Holocaust overlevenden heb gehad.
Richard, begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel je niet. Dit zijn alleen mijn persoonlijke gedachten en vragen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 20:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
no leaf clover schreef:
Ik ben het helemaal eens met dat dit een stuk geschiedenis is dat niet vergeten mag worden.
Hoe vaker ik echter dit topic zie, hoe meer moeite dat ik ermee heb. Dit schuurt voor mij persoonlijk toch wel heel erg tegen de grens van het toelaatbare en ik vraag me af of je dit moet willen bouwen, als het niet voor educatieve doeleinden is voor bijvoorbeeld gebruik in een museum.
Dat ik dit zo persoonlijk ervaar zal zeer waarschijnlijk komen door mijn bezoeken aan Kamp Vught, Kamp Westerbork, Sachsenhausen, Auschwitz en Yad Vashem in Israël en de indringende ervaringen en gesprekken die ik daar met Holocaust overlevenden heb gehad.
Richard, begrijp me niet verkeerd, ik veroordeel je niet. Dit zijn alleen mijn persoonlijke gedachten en vragen.



Ieder is vrij in de gedachte die hij/zij heeft no leaf clover

Ik ben niet boos of wat dan ook maar als ik geweten had wat mijn diorama die ik dacht als ik kijk naar de link van kanonier toch vrij onschuldig heb gebouwd
zoveel commotie zou oproepen had ik denk ik deze niet geplaats hier,

Nogmaals ik wou gewoon mijn werk laten zien zonder iemand op welke wijze dan ook voor het hoofd te stoten.

Groet Richard


Laatst bijgewerkt door Tankboy op ma 13 aug, 2018 21:32 pm, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 20:05 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 10 jan, 2017 17:23 pm
Berichten: 284
Woonplaats: Groningen
Geachte Moderator



Ik heb aan enkele mensen al aangegeven dat ik dit diorama bouw op verzoek van iemand anders en het nooit mijn bedoeling is geweest
om mensen op welke wijze dan ook voor het hoofd wou stoten maar slechts wou laten zien waar ik aan werk op dit moment

Gezien de stof die mijn draadje doet opwerpen is het wellicht verstandig geen verdere foto's van dit diorama te plaatsen.
Indien gewenst zal ik de foto's verwijderen

Groet Richard


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 20:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Hoi Richard,

Wat jij uitbeeldt, is inderdaad onschuldig vergeleken met de link van kannonier.
Waardoor ik hier persoonlijk moeite mee heb, is het grote geheel waar de scene deel van uit maakt.
Ik heb een week les gevolgd op Yad Vashem over de Holocaust en daar bleef geen gruwelijk detail ons bespaard.

Voor mij als enige hoef je geen foto's te verwijderen of niet meer te posten.
Ik heb ook de keuze om dit topic niet te bekijken.
Ik denk persoonlijk dat niet elke situatie of gebeurtenis zich leent om een diorama van te maken.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 20:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
no leaf clover schreef:
Hoi Richard,

Wat jij uitbeeldt, is inderdaad onschuldig vergeleken met de link van kannonier.

Ik denk persoonlijk dat niet elke situatie of gebeurtenis zich leent om een diorama van te maken.


Dat niet elke situatie zich leent voor een dio laat ik in het midden maar bouw je toch zoiets zoals in hogervermelde link... hou het dan voor jezelf en kom er niet mee naar buiten! :evil:
Anderzijds stel ik me daar dan ook wel vragen bij over de ingesteldheid van de bouwer. :roll:

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 12 aug, 2018 21:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
walesha schreef:
maar bouw je toch zoiets zoals in hogervermelde link... hou het dan voor jezelf en kom er niet mee naar buiten! :evil:
Anderzijds stel ik me daar dan ook wel vragen bij over de ingesteldheid van de bouwer. :roll:


Daar sluit ik me bij aan.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16 aug, 2018 12:02 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7901
Woonplaats: Ingelmunster
persoonlijk moet ik denken dan aan mijn studententijd... Ik ben sterk geinteresseerd in Duits materiaal (tanks, vliegtuigen, ...) en had ook een navenant aantal boeken daarover op mijn kot staan. Hoeveel mensen dat er toen dachten dat ik daardoor op de verkiezingen op het Vlaams Belang ging stemmen of een vlag op mijn kot moest hangen... Ik bedoel gewoon maar het zijn twee afzonderlijke zaken, die compleet los staan van elkaar. Volgens mij zei het meer over de mens zelf...

Dus met de ingesteldheid van de bouwer is er volgens mij niks mis... die geeft gewoon een "tragisch" (!!!) stuk geschiedenis weer, waar niemand trots op is... maar door te doen alsof het nooit gebeurd is, maakt dit het beter?

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 aug, 2018 11:56 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 02 mei, 2016 13:49 pm
Berichten: 78
Ik vind het bijzonder dat er wanneer een diorama over de holocaust gemaakt wordt mensen helemaal gek worden omdat 'dit niet mag' maar wanneer er diorama's voorbij komen van complete SS divisies die hier aan meegewerkt hebben of andere oorlogsmisdaden hebben gepleegd tegen bijv. krijgsgevangen, hoor je niemand.

Het probleem is hier, zoals zo vaak, dat we een gebeurtenis uit een bepaald tijdvak gaan bekijken, in dit geval dus de holocaust. Dan halen we deze gebeurtenis naar ons tijdvak en gaan we onze waarde en normen op deze gebeurtenis projecteren en onze kennis, die we achteraf hebben opgedaan, inzetten om deze gebeurtenis naar hedendaagse maatstaven te ver of beoordelen. Dat is op geen enkele manier mogelijk.
De holocaust is een uiteraard een vreselijke geschiedenis die niet meer mag voorkomen. Maar dat wil niet zeggen dat hier niets mee gedaan mag worden. En zolang iedere vorm van context mist bij de 'waarom vraag' over het diorama, lijkt mij veroordelen van de opdrachtgever en de bouwer misplaatst.

Er kan ook om uitleg en context gevraagd worden m.b.t. het diorama, waarom en waarvoor? Alleen wanneer er een heldere context is, is het eventueel mogelijk om hierover te discussiëren. Echter, zelfs wanneer we de context in beeld hebben, moeten we niet uit het oog verliezen dat we allemaal mensen zijn met andere denkbeelden, waarden en normen. Voor de een zal de grens van het acceptabele ergens anders liggen dan voor de ander. Op een forum is het goed omdat aan te geven, ik vind dit of dat .., maar dring het andere niet op omdat jij een bepaalde ervaring, opleiding etc hebt gehad die andere niet hebben gehad.
Bedenk ook dat internet een plaats is waar emoties op geen enkele manier uit de verf komen. Wellicht is het bouwen van het betreffende diorama wel een emotionele gebeurtenis voor de bouwer , die wellicht gaandeweg tijdens de bouw en onderzoek nog dieper is aangegrepen door de holocaust dan dat hij/zij wellicht al was. Dat is natuurlijk in een klein stukje tekst en wat foto's niet te zien. Maar wanneer je de bouwer bijv. op een bouwdag spreekt en betrokkene dit aan je vertelt je ineens veel meer beeld hebt bij het hele verhaal.

Persoonlijk denk ik ook dat de meeste mensen die actief zijn in dit deel van het forum meer dan voldoende kennis hebben over de holocaust.

Laat iedereen gewoon in zijn waarde, i.p.v. direct de geestelijke gesteldheid van de betreffende bouwer op de hak te nemen.

Edit: Ik zie in eens dat er over dit onderwerp twee topics over zijn. Ik heb even de links bekeken van de diorama's. Ik ben het met menig bouwer hier eens denk ik dat de diorama's op zijn zachts gezegd bijzonder zijn. Echter blijf ik wel bij mijn stelling dat context in deze gevallen het aller belangrijkste is.


Laatst bijgewerkt door MarijnD op di 21 aug, 2018 11:53 am, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement