Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 1:12 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 11:53 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
Brouwertjes,

Enkele momenten geleden kwam ik tot het besef dat 2018 voor mij eigenlijk een jubileumjaar zal zijn, beginnend DIT jaar op 14 december, mijn 38e verjaardag. En waarom dan een jubileumjaar zal je waarschijnlijk denken?
Wel, dat zit zo: ik ben dan DERTIG jaar geleden begonnen met schaalmodelletjes te bouwen! Wat begon als een tijdsverdrijfje en het ruïneren van de kitjes van mijn vader (ik heb bijna 28 tanks en pantserwagen, en een 12tal vliegertjes zo echt schandelijk behandeld!) groeide uit tot een ware passie die zelfs vandaag nog steeds mij blijft boeien. En al is er nog veel dat ik nog niet kan maar wel wil (zoals meer scratch building of airbrush), blijft het voor mij een leuke hobby.

En het toeval wil, dat mijn vrouw de hobby ook zelf wel leuk vindt, wat begon dit jaar met een 1/72 tank, en in oktober enkele kitjes gekocht voor haar te bouwen.

Dat brengt me meteen bij mijn OT vragenrondje:

- wanneer begon jij met brouwen?
- Wat was je eerste kit?
- Welke kit heb je de leukste herinneringen aan?
- Welke kit zou je graag opnieuw willen brouwen?
- Hoop je je kind of kinderen te laten delen in je hobby?

Veel plezier!

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 12:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Ik dacht dat ik een dergelijke vraag hier ook al eens gesteld... maar goed: de aanzet bij mij was eigenlijk Lego, iets later kreeg ik kartonnen bouwplaten in handen van een auto die mijn vader gratis kreeg in een tankstation. Toen ik een jaar of 12 was had ik van die kleine, simpele modelletjes, zoiets als wat je nu in Kindersurprise vind.
Ik maakte dra erna kennis met de modelletjes van Airfix, die kleine dingentjes op 1/76 in een plastiek zakje, de ouderen onder ons zullen ze zich die nog wel herinneren. Daar kwam dus ook lijm aan te pas en ja, echte plastieklijm bestond toen nog niet dus was het Velpon. Wat nu precies mijn allereerste model was kan ik me niet meer herinneren.
Begin jaren '70 kwam Tamiya op de markt met modellen op 1/35 en bijbehorende figuren, ik rommelde destijds maar wat aan tot ik op een bepaalde dag mijn mentor zaliger leerde kennen die me heel wat wegwijs maakte, vooral dan in de historische context van het model.
De leukste herinnering aan een model dat ik heb is dat van de leopard 1 waar ik een bemanning uit WO2 had ingezet tot mijn mentor dat zag en me naast men neus heen vroeg wat die soldaten uit WO2 in een tank uit de jaren '60 zaten te doen! :lol:
Welke kit zou ik graag opnieuw willen bouwen? Ik denk geen enkele of misschien toch een paar van die "funnycars" van destijds Monogram.
De laatste vraag laat ik een open vraag: ik ben opgegroeid met Lego, zo ook mijn kinderen en nu mijn kleinkinderen maar tot nu toe is er (nog) niemand van mijn nageslacht dat zich met modelbouw bezig houdt... een paar van hen delen wel een andere hobby van mij maar dat is een andere verhaal. :D

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 14:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 16 apr, 2012 1:13 am
Berichten: 436
Woonplaats: Boom
mocht ik jouw topic ergens gemist hebben Walesha, sla ik gaarne Mea Culpa.

Om op jouw reactie terug te komen, wie heeft er niet met Lego, Duplo, Meccano... en natuurlijk de classical Kinder Surprise verrassingen in de weer geweest?
Ik herinner me er van nog enkele leuke passagiersscheepjes, die ik echt bijna af had gesleten. Eentje trok veel op de QE II zelfs hehe.

Ik heb ook van Burago enkele autootjes gehad, waaronder een Kremer Porsche toen ik 6 was, maar die heeft mijn oom Walter voor me in elkaar gestoken toen.

Voor mij begon het echt met papa bezig te zijn eigenlijk en op mijn 8 jaar een kitje mogen kopen in de Blokker. Toen had ik mijn zinnen gezet op de USS Dallas / SH-60B Sea Hawk van Revell,
uit de Red October collectie en was ik verslingerd geraakt op duikboten en, achteraf bekeken, Russische hardware.

Al is mijn favo de F-14, heb ik het best wel voor de Sukhoi Su-27 familie, waarvan er nu reeds de Sea Flanker en de Fullback terug zijn gebouwd, met nog 2 versies van de Flanker in het verschiet, de T-50 en indertijd had ik op 1/48 de Russian Knights machine van Academy gebouwd. Jammer dat die de verhuis niet overleefde naar Antwerpen, maar niet getreurd, van Zvezda de eenzitter en tweezitter nog op de plank!

Maar goed ik dwaal af.

De opvolging is er al met Nia, mijn 21 maanden dochtertje, die met Hello Kitty Duplo zich al flink uitleeft, en mama Barbara die ook de hobby leert ontdekken.

Wie volgt?
:brouw:

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter CVN-68 1:350
Italeri XB-70 Valkyrie + PE exhaust nozzles
Egg Plane Warhawk

Volgende projecten:
Trumpeter USS North Carolina 1:350
Revell HMS Victory



Ne Parcas Nec Spernas - Neither Spare Nor Dispose
In Ardua Tendit - in arduous tending prevail.
It is is good to be bad when you are into heavy metal!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 15:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 23 aug, 2017 16:08 pm
Berichten: 71
Woonplaats: Apeldoorn
- wanneer begon jij met brouwen?
Dat was rond mijn 10e (+/- 1993), heb toen wel eens iets in elkaar geplakt (nooit geverfd), daarna interesse verloren door Technisch Lego en een computer die we thuis kregen :)

- Wat was je eerste kit?
Weet ik niet exact meer, zal denk ik een F-16 zijn geweest.

- Welke kit heb je de leukste herinneringen aan?
B-52 Stratofortress, geen idee welke schaal dit geweest was....waarschijnlijk 1/144, van Revell. In mijn herinnering was hij in ieder geval mega groot. Dat was destijds mijn 'trots' op mijn slaapkamertje.

- Welke kit zou je graag opnieuw willen brouwen?
B-52 Stratofortress, puur vanwege de herinnering.

- Hoop je je kind of kinderen te laten delen in je hobby?
'Tuurlijk, altijd mooi om samen met je kind een hobby te hebben. Al zal het bij mij nog wel een tijdje duren aangezien mijn dochter 2 maanden is :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 20 apr, 2007 17:28 pm
Berichten: 2528
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Voor mij begon dat op 14 januari 19.., ik denk '90, maar het kan ook '89 of '91 geweest zijn. Want toen heb ik het onderstaande doosje voor mij verjaardag gekregen.

Afbeelding

Het model heb ik nog steeds en een paar jaar geleden, kwam ik het doosje ook weer op de ESM tegen dus heb ik 'm maar nog een keer gekocht "for good old times sake" (wat ook meteen de vraag beantwoord welke kit ik opnieuw graag zou willen bouwen. Misschien dat ik 'm wel ga bouwen tijdens de Re-hell 101 GB. Overigens is de "boxart" ook de reden dat ik in Phabulous Phantom BB een F-4B van VF-14 ga maken. Ik vond het destijds jammer dat niet die decals in het doosje zaten en daarmee is mijn interesse in het Tophatters squadron eigenlijk geboren. Echt één specifieke kit met de mooiste herinneringen heb ik niet. Sowieso die F-14 dus, maar ook de opvolgende modellen, een 1:100 Kfir en 1:144 Viggen staan me nog bij. Tot slot heb ik aan de Swissair F100 waarmee ik in 2007 mijn debuut op dit forum heb gemaakt ook veel plezier beleefd. Een leuke kit en voor het eerst dat ik een model van een hoger niveau heb gebouwd. Oh ja, en de Eduard 1:72 Spitfire Mk. IX, maar dat komt ook omdat die gewoon in elkaar valt!

Tja, en kinderen, die moeten er dan eerst zijn. Maar ik denk dat het sowieso gewoon leuk is om dit samen te doen en te delen. Een paar keer per jaar kan ik samen met mijn oom en neefje bouwen. Dat is altijd erg gezellig.

_________________
Huidige projecten:
Airbus A321-200 British Midland
Buddy Build "100 jaar KLM": Boeing 747-200 KLM
Buddy Build "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945": Nakajima B5N1 "Kate" IJN
Groepsbouw "Paint it black" Panavia Tornado Luftwaffe
Laatste afgeronde project:
Airbus A320-200 Martinair


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 17:40 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw

Geregistreerd: ma 19 okt, 2009 20:04 pm
Berichten: 1815
Woonplaats: Drachten
Dit was mijn eerste kitje..ergens in 1973...jaja. En ik vond hem op ESM.
Afbeelding

_________________
Rock bottom is good solid ground, and a dead end street is just a place to turn around.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 dec, 2017 23:20 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21303
Woonplaats: Bodegraven
HIER een link naar een soortgelijk topic.

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 dec, 2017 22:08 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 15 sep, 2011 11:27 am
Berichten: 2157
Woonplaats: Lillesand, Noorwegen
Grappig, grote kans dat het bij mij ook op 14 december begonnen is, mar dan waarschijnlijk een jaar of 3 of 4 eerder. 14 December is ook mijn verjaardag en "vroeger" (ik heb het nu over midden jaren 80) was het nog hel gewoon om een bouwpakket te geven op een verjaardagsfeestje. Bij de Blokker was er altijd een leuke stelling met simpele leuke bouwpakketjes en elke speelgoedwinkel had wel een schap met bouwpakketten en bij de kasse een rek met Revell-verf.

Van vroeg af is het dus eigenlijk aangeleerd en blijven plakken. Met (lange) tussenpozen, dat wel maar het komt toch altijd weer terug.

:brouw:
Martijn

_________________
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement