Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:10 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Zoals ik laatst al in het 'blijmaak-topic' liet zien is een lang gekoesterde droom van mij in vervulling gegaan: het bezitten van een bijzonder, klassiek autootje.

Het klinkt misschien gek, maar mijn voorliefde voor oude auto's heb ik grotendeels te danken aan Modelbrouwers! Vroeger, heel, héél vroeger, werden forumbrede bouwwedstrijden georganiseerd, de zogenaamde Brouwers Community Contest (BCC). De eerste BCC had als thema 'Navy WW2 tot heden', welke een groot succes was qua hoeveelheid deelnemers. Ook de tweede, 'Klassieke auto's en vrachtauto's' kon op vrij veel deelnemers en afgeronde modellen rekenen, maar de daaropvolgende BCC's werden helaas meer en meer vergald door geruzie over wat het onderwerp moest worden en gebrek aan interesse vanuit niet-deelnemers, en daaruit voortvloeiende gebrek aan motivatie van de deelnemers om de bouwverslagen te blijven bijhouden. De onderwerpen werden hierop breder gemaakt, wat juist een averechts effect had; men werd niet meer uitgedaagd uit zijn 'comfort zone' te stappen en na de zevende BCC in 2010 ('Uit de film') is besloten hiermee te stoppen en de forumleden zelf de door hun gewenste groepsbouwverslagen te laten organiseren.

Met dat stukje achtergrondgeschiedenis: als toen veertienjarig jochie fietste ik naar de modelbouwwinkel om een kitje uit te kiezen voor de BCC van 2005: de klassieke auto's en vrachtauto's. Mijn oog viel op een 1:43 Eendje van Heller. Mijn bouwverslag staat nog altijd online 8) :
https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtop ... =29&t=1684

Vanaf toen wist ik het zeker: ik ga ooit een Eendje kopen!

Het liep ietsje anders; voor een goed onderhouden eend ben je minstens vijfduizend euro kwijt, en wil je een perfect geconserveerd/gerestaureerd exemplaar dan zit je al snel op de tienduizend. Tsja, zulke bedragen hoest je niet zomaar op vlak na je studie.
Vorige maand kwam ik echter een advertentie tegen van een leuke Renault 4, niet al te oud (1992) en met slechts 75.000 op de teller.... Voor 1850 euro mocht het ding weg. De eigenaars nodigden me na een bod van 1650 echter uit om eens een ritje te komen maken, en zo geschiedde! Onvoorbereid ging ik niet weg, ik nam een heel boekwerk mee met de bekende roestpunten van de Renault 4 en waar men verder op moet letten. Perfect was de auto allerminst, maar het chassis zag er zowaar nog best netjes uit, op een nare roestplek in de rechter dorpel na. De eigenaars waren er eerlijk over: dat gaat een dure lasklus worden, voor hen de reden de Renault van de hand te doen. Ik had het er voor over, en heb tot februari 2016 de tijd om het te regelen mocht het een APK-puntje blijken.

Zo kreeg ik hem mee, foto gemaakt tijdens de proefrit:

Afbeelding

Op de motorkap zit een plastic leeuwtje gelijmd, die kennelijk diende als mascotte van de wagen. Het voelde nogal cru om die er direct na aankoop vanaf te trekken, maar voor mij had het dingetje geen waarde en hoorde er wat mij betreft ook niet echt op thuis.

De ruime achterbak. Ik heb nog geen bruikbare achterbank, maar ook mét de bank blijft er een hoop ruimte over, aangezien deze eenvoudig in het voetencompartiment te vouwen is. Het hele geribbelde deel van de bodemplaat blijft daarna over voor vracht!
Afbeelding

Het dashboard. Helaas is het het nieuwste model en ademt het nog niet de échte klassieke sfeer uit (op de geweldige paraplu-versnellingspook na!). Wellicht kan ik daar nog eens wat aan doen door het geheel een beige kleurtje te geven, maar het heeft geen prioriteit.
Afbeelding

De motor. Let ook op de plaatsing van de krik en sleutel, tegen het zijpaneel geklemd. Uiteindelijk wil ik het hele motorcompartiment weer een verzorgde en schone aanblik geven, en ik ben inmiddels al begonnen met het opknappen van voorgenoemde stukjes gereedschap aangezien dat mooie blikvangers kunnen zijn! En nog handig ook, mocht je het nodig hebben.
Afbeelding


En toen kwam gelijk de eerste pechdag.... Deze zomer heb ik mijn vijf jaar beginnend-bestuurdersschap afgerond zonder noemenswaardige brokken (de parkeerdeuk in de auto van de buurman telt niet, ik kon toch ook niet weten dat de fietsendrager nog op de trekhaak van m'n ouders' Citroen Picasso zat? :mrgreen:). En dan koop je je eerste eigen auto, en krijg je in de eerste week je eerste échte aanrijding..... Ik reed een drukke rotonde op, en de auto voor mij moest plots op de rem voor een spookfietsend kind. Ik keek naar rechts of er fietsers aankwamen (kwamen er niet), en was dus te laat met remmen. Gelukkig maar een klein tikje, maar wel met een vrij forse deuk tot gevolg:
Afbeelding

..dus ook dat gaat op de to-do list :oops:

Let wel; ik ben geen sleutelaar. Hoewel ik de komende tijd een hoop wil bijleren over het onderhoud van dergelijke autootjes, kan ik nog geen wiel verwisselen (al ga ik dat binnenkort oefenen!). De bedrading naar de voorste knipperlichten was met een lijmpistool aan elkaar gehangen, waardoor ze alleen werkten als je geluk had (en zelfs dan nog ging soms het dagrijlichtje knipperen, in plaats van de oranje!).

Ik heb de contactpuntjes opgeschuurd en de kabelschoentjes vervangen. Ook heb ik de twee verbindingen met de massa (carrosserie) opnieuw gesoldeerd. En zowaar: het werkt!
Afbeelding

Volgende stap was het vervangen van de grille. De uitvoering van mijn auto, de 'Savane', kenmerkt zich door de sierstrip langs de zijkanten, de beige grille en speciale interieurbekleding. De sierstrip ontbrak echter al aan één kant aangezien die recent is overgespoten (een aantal dronken grapjassen hebben het ding 's nachts in Den Haag op z'n kant gelegd, aldus de vorige eigenaars). De stoelen zijn enorm versleten, de bevestigingen van de achterbank zijn gebroken en ik vind de sierstrip lelijk, dus ik ga mijn Renault 'ont-Savanen' zodat ik ook wat meer vrijheid heb in wat ik eraan wil aanpassen.

Voor vijf euro op Marktplaats een nieuwe grille gekocht (zwart), en..... gele koplampen! Elke Franse klassieker dient met deze kleur koplampen te worden uitgerust, en jawel, het is gewoon legaal. Ik heb de gele peertjes via een webshop gekocht en heb er zo'n 12 euro voor betaald inclusief verzenden.
Afbeelding

Gelijk de eerste dag dat ik met de gele peertjes rondreed werd ik vrolijk begroet door een tegemoetkomende klassieke Peugeot met eveneens gele lampen :brouw:

Inmiddels ben ik begonnen met het opschuren van de bumpers. Deze wil ik opnieuw zwart gaan spuiten. Ook wil ik de wielen opknappen door óf de velgen opnieuw te spuiten, óf er een mooie set wieldoppen op de monteren. Ik dacht aan het klassieke egale type in dezelfde kleur beige als de carrosserie.
Ook speelde de gedachte door m'n hoofd om de grille en de bumpers een hele gekke opvallende kleur te geven, zoals blauw of groen. Hoewel ik er heel graag iets speciaals op wil hebben waardoor de auto nóg meer opvalt, zie ik daar voorlopig maar even vanaf.

Dat was het wel voor nu. Hier nog wat foto's die ik gemaakt heb tijdens de ritjes die ik afgelopen weken heb gemaakt door het Noord-Hollandse landschap:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


groetjes, Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 18:03 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 27 sep, 2014 19:23 pm
Berichten: 926
Woonplaats: Breezand
Leuk dat je een topic maakt over je eerste klassieke blikje!

Ik ben zelf monteur/schadehersteller/spuiter/vanallesennogwat van beroep, dus mocht je tips of handigheidjes willen weten over het vak, mag je gerust een Pb'tje sturen.

Ik restaureer zelf ook veel auto's, waaronder ik al mijn eigen verzameling oldtimers heb opgeknapt, dus ik kan zo voorbeeldfoto's meesturen ter info! :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 19:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
RickW200 schreef:
Ik ben zelf monteur/schadehersteller/spuiter/vanallesennogwat van beroep, dus mocht je tips of handigheidjes willen weten over het vak, mag je gerust een Pb'tje sturen


Hoi Rick, als je nog tips hebt over het uitdeuken van mijn 'ongelukje' in het voorscherm hoor ik het graag! Ik dacht aan het loshalen van het paneel en het met een rubberen hamer uittikken. En in het slechtste geval een nieuw scherm (ze zijn sowieso al erg roestig)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 19:37 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Ik zou geen rubber hamer gebruiken, maar uitdeuksetje ( kost bij diverse gereedschapzaken niet de wereld ).
Dan heb je een paar voor gevormde hamers en stootstukken.

Voor je roestdeel in de bodem kan je kijken of er iemand in je omgeving kan lassen.


Bij de weg een leuke R4.

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 21:24 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Jelle had het over de eerste BBC en ik moest weer evven denken aan een aantal jaren terug toen ik jelle voor het eerst ontmoettte op een beurs of bij hanjo, het was echt toen nog zo'n schooljochie en kijk nu eens. hij is expert op gebied van civiele kisten, gaat zijn eigen oldtimer opknappen. Maar gaaf project Jelle

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: ma 20 jul, 2015 22:16 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Ach, wat een leuk wagentje. Als ik toch eens tijd, geld en ruimte had...

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: di 21 jul, 2015 22:55 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Leuk autootje zeg! Ik vind hem eigenlijk wel wat hebben zo, met die deukjes, krasjes en vlekjes hier en daar. Echt lekker Frans. :mrgreen:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2015 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Nostalgie all-over. Mijn ouders hadden vroeger een GTL, met zo'n dikke plastic rand aan de onderzijde van de zijkanten. Met aanhanger er achter, gingen we vol beladen naar Zeeland, Duitsland, Appelscha. Onlangs heeft mijn broertje ook zo'n witte Renault 4 aangeschaft, maar heeft hem weer terugverkocht vanwege een gebroken achteras. Bleek een verborgen gebrek waar hij dus niet zo tevreden over was.

Ik vind het lef hebben om er aan te beginnen, maar ook mij lijkt het wel wat om in zo'n klassieker rond te tuffen.

Zijn er van deze auto's ook meetings? Vast wel. Een paar jaar geleden waren we in een plaatsje waar ze een 2CV meeting hadden, ongeloofelijk hoeveel Deux Che Vaus er nog rondrijden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2015 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
Ah, een 4, leuk!
Eenvoudige auto's met zeer veel karakter en door de grotere en sterkere motor beter geschikt voor het hedendaagse verkeer als een 2CV.
Meetings worden er geregeld georganiseerd.
O.a. door de Club d'Anciennes Renault (CAR) des Pays Bas (www.renaultklassiek.nl).
Ook op het Renaultforum kan je genoeg informatie en tips vinden en krijgen (www.renaultforum.nl).
En ook bij de Rnault 4 club Nederland (www.r4club.nl).
Er wordt zelfs een Nederlands magazine uitgegeven wat geheel aan Renault is gewijd (www.losagnemagazine.nl).
Veel plezier met het rijden, opknappen en aanpassen van je 4.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mijn Renaultje 4
BerichtGeplaatst: za 25 jul, 2015 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Tsja, veel te snel is er voorlopig weer even een einde gekomen aan dit avontuur. :(

Het is echt enorm dom; ik wist toevallig waar de oliepeilstok zat, maar hoe je zo'n ding afleest wist ik niet. Ik zag dat er olie inzat, maar dat bleek dus drab te zijn. Dat ging drie weken goed, maar als je naar Drenthe wilt om een stel nieuwe stoelen voor in je auto op te halen gaat het mis :shock:

De motor is dus waarschijnlijk goed in de soep gelopen. We reden de Houtribdijk op waar je 100 mag, dus even wat versnellen (tot dan toe steeds 80 gereden op de provinciale wegen). Ineens een hard geratel en de snelheid die snel terugnam. En dan sta je daar. Gelukkig door de ANWB naar Lelystad gebracht en van daaruit op een andere bergwagen terug naar Haarlem gebracht. Wat dat betreft heb ik mijn lidmaatschap die ik vier dagen geleden heb afgesloten er nu al uit :oops:

Volgende stap: het vinden van een nieuw motorblok (zo tussen de 100 en 200 euro hopelijk) en iemand met een werkplaats, tijd en zin om me te helpen met inbouwen.

:roll:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement