Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 14:21 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Modelbouw vrienden.
Sorry, wie ben ik om kritiek te geven over de manier waarop iemand zijn modelbouw hobby beleeft?
Ik heb er werkelijk spijt van dat ik er over begonnen ben en wellicht tegen schenen geschopt heb. Dat was niet mijn bedoeling.

Wat mij betreft mag het onderwerp veranderen van Modelbouwen ? naar Modelbouwen !

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2022 14:47 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ik geloof niet dat je iemands schenen heb geraakt, maar een discussie bent gestart over AM en 3D printers en aanverwante artikelen. Iets wat op de meeste fora gebeurt en waar net zoveel aanhagers als tegenhangers zijn en weet je, ze hebben allemaal gelijk. Het si gewoon 1 van de zinvolle discussies die gevoerd kunnen worden op dit soort fora, in ieder stukken beter dan de discussie over hoeveel klinknagels er op de TigerIV zaten in sept 1944, maar goed, daar zijn anderen het dan weer niet eens met me. Ik vind dit soort onderwerpen juist goed, omdat hiermee toch een stuk van de essentie van de hobby wordt belicht. Er zijn mensen die alleen emt een afbreekmesjes en sleutelijltjes bezig zijn, maar ook mensen met freesmachines en draaibanken. Ik eprsoonlijk kan er alleen maar van leren vind ik dan, net zoals je kan leren van iemand die veel met styreen doet. Dus geen excuses, tis gewoon een zinnige discussie en eens tukje mentale coaching vanuit de groep

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2022 16:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Interessante discussie, en ben inderdaad niet bang dat je iemand tegen de schenen hebt geschopt Rob, want volgens mij is dat zeker niet het geval. Wat betreft het wel of niet gebruiken van PE etc... is er denk ik al een hoop gezegd in dit topic en hier heb ik verder ook niet echt iets nieuws aan toe te voegen, maar ik merk wel aan mezelf (zeker in de afgelopen jaren) dat al die aftermarket, kant-en-klaar washes, en weet ik wat nog meer voor mij soms wel echt de lol uit het bouwen hebben gehaald. Wat dat betreft snap ik ook denk ik wel waar Rob op doelde in zijn eerste bericht, voor mij voelt het soms ook wel als een kwestie van "koop dit flesje AK Barbarossa-zand en je bent klaar", terwijl ik het juist de sport vind om met huis-, tuin-, en keukenspullen op hetzelfde resultaat uit te komen. En juist daarom voelt het soms zo demotiverend, omdat er dus zoveel op de markt is. Ik mis soms de tijd ook wel dat je trots was op je 15-euro kitje dat je met een stanleymes en een Action-kwastje in elkaar gehobbyd had op een regenachtig weekend, in plaats van de gigantische projecten die nu bij mij op de bank liggen die soms alleen maar energie schijnen te kosten. Maar.... aan de andere kant blijf je toch die uitdaging op zoeken, want je (althans, ik) wil toch blijven leren in de hobby.

Waar ik me overigens wel soms aan kan ergeren zijn de Youtube-tutorials waarin de schijn wordt gegeven dat je zonder een halve kast aan AK- en Mig-attributen eigenlijk toch geen schijn van kans maakt; zulke dingen kunnen voor mij écht soms de lol uit het hele spelletje halen.. :lol:

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: wo 21 sep, 2022 18:09 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 okt, 2005 10:35 am
Berichten: 6306
Woonplaats: Blauwhuis
Tomska: Ik denk dat de beursen en wedstrijden daar ook wel een beetje debet aan zijn geworden.
Die leggen de lat voor een gewone, lowbudget bouwer op een hoogte dat je nooit kans maakt op een prijs.

Oh en ook een kitje van €7,50 bij het kruidvat kan je een jarenlang project opleveren zonder extra's :mrgreen: . Die noemen ze Revell P-61 Black widow :roll: .
Ja, ik ben die sadomasochist die er een paar heeft liggen en probeer te bouwen :lol: .

Ik zou het ook leuk vinden als er gewoon met huis, tuin en keuken middelen gebouwd zou worden en met zulke producten een weathering wordt aan gebracht.
Ik heb het budget niet voor al die meuk die tegenwoordig verkrijgbaar is.
Het is juist een uitdaging om met verf en dergelijke een mooie weathering te krijgen, dat is bij vliegtuigen en militair wat makkelijker dan bij auto's en motoren.
Maar ook bij de laatste twee lukt dat wel als je een beetje gaat spelen met kleuren.
Voor extra detail is de A.C.T.I.O.N. vaak nog je beste vriend :lol: .

_________________
Grt'n Dennis


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 12:16 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Dank u allen voor de opbeurende reacties. Ik had echt werkelijk het idee dat ik verkeerd bezig was met modelbouwen.
Ik vind dat het eigenlijk geen modelbouwen is maar het bouwen van een model. Dus als ik dan een grote bouwdoos met een Porsche model op tafel zet, dan is het dat. Dan kan ik kiezen voor het volgen van de instructies en hoera, we hebben een model. Let wel, ik zeg "dan kan IK kiezen". Niks mis mee maar dat is dan al tig keer gedaan, met of zonder grade up kits en ik moet zeggen dat het wel wat heeft.
Ik kan het ook anders doen. Omdat ik dat interessanter vind.
De kik voor mij is om een poging te wagen iets te modelbouwen met de benodigdheden die je gewoon in huis hebt. En geloof me, met enige fantasie en inventiviteit kom je een heel end.
Ik denk dat ik dat al wel eens heb laten zien en uitgelegd.

Aan de andere kant, verandert de wereld dus ook de mogelijkheden en de manier van modelbouwen. Daar doe ik niks tegen maar ik zou jammer vinden als er niet meer "ouderwets?" gebouwd word.

Bouw ze.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 15:49 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 09 apr, 2019 17:07 pm
Berichten: 313
Woonplaats: Noord Drenthe
Dat zal nooit gebeuren.
Bij elke modelbouwer ligt de interesse anders.
De één ziet de uitdaging in het ontwerpen van een 3D print.
De ander zoekt het in het aanbrengen van details.
Een volgende schept lol in het weatheren van een model.

Ik zelf vind het verven leuk om te doen.
En dan op bijvoorbeeld een hendeltje een perfect zwart stipje op het uiteinde aanbrengen .

Uiteindelijk produceren we allemaal een model waar we onze ziel, zaligheid en fantasie in gelegd hebben.
En zo zal het "ouderwetse" modelbouwer nooit verdwijnen.
Geloof ik niks van.
Het nieuwerwetse modelbouwen komt er alleen bij.
Dat is alles .

_________________
Iedereen heeft tegenwoordig ergens een mening over. Ik vind daar wat van.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: do 22 sep, 2022 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 27 mei, 2019 11:36 am
Berichten: 2790
rob floor schreef:
Ik zou het mooi vinden als er op het forum een plek gemaakt word waar je kunt laten zien hoe je met een bouwdoos en verder niks een model kunt maken en daar dan ook zo lang over mag doen als nodig is.


Kijk eens hier, Rob: https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=54304

Volgens mij bestaat wat jij bedoelt wel degelijk nog op dit forum. En ik ben zeker niet de enige.

En ik vind ook dat er, onder andere bij de vrachtwagenbouwers, ongeloof knap aan zelfbouw wordt gedaan met een minimum aan gekochte onderdelen. (Vaak alleen de wielen en banden.)

_________________
Nu op de werkbank:
Airfix 1/76 88mm gun & Sd.Kfz.7 tractor
Matchbox 1/76 Sd.Kfz 231
Heller en Frog 1/72 Morane Saulnier MS 406


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 10:27 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21302
Woonplaats: Bodegraven
Ach, ondanks mijn printer ben ik nu gewoon aan het meten, snijden en plakken van styreen om een paar achtervleugel te maken.. Nogmaals, beheers je het old school werk niet, is AM spul vaak meer ellende dan gemak, ben je niet in staat om out of the box te denken en kunnen improviseren met wat je in huis vind, ben je vaak ook niet in staat om sommige problemen te kunnen oplossen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: zo 25 sep, 2022 14:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 15 maart, 2008 15:03 pm
Berichten: 1401
Dat vind ik ook Bert.

Maar ik moet ruiterlijk toegeven dat ik tot op heden nog niet gezwicht ben voor after market setjes.

Het is mij allemaal te duur om mee te beginnen en daar te bij, ik heb niet de vaardigheden om met behulp van extra's een super model te bouwen. Zonder lukt soms ook al niet :D .
En zit het er dan toch gewoon bij doe ik een poging het te gebruiken maar het lukt me niet, kan het niet, of zie domweg de meerwaarde niet. Pe bedekking van remschijven met mooie "gaatjes" en zo.
Daar komt nog een wiel overheen. Zie je niks meer van of je moet op verzoek van?? het wiel er af schroeven.

Dat het voor bouwers meerwaarde betekent omdat een en ander beter smoelt dan standaard snap ik.

En ondanks het gegeven dat je weet dat er niks meer van te zien is als het model af is, heb je wel iets moois gemaakt.

Rob.

_________________
Ik ben nergens geschikt voor
Maar daar ben ik heel goed in


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Modelbouwen?
BerichtGeplaatst: vr 30 sep, 2022 12:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 21 feb, 2018 11:32 am
Berichten: 2790
Woonplaats: Dongen
Ik heb met veel interesse dit topic gelezen, zowel de begin post als alle reacties.

Als ik dan mijn kijk er ook nog tegenaan mag gooien. 8)

Ik begrijp wel wat Rob aangeeft, maar zoals een aantal al hebben aangegeven, is het maar net hoe je er naar kijkt.
Bijvoorbeeld de melding dat een topic al enige tijd niet meer actief is. Die krijg ik ook regelmatig omdat ik en aan meerdere projecten tegelijkertijd werk en vaak bezig ben aan relatief grote projecten en ik door mijn werk en gezin er altijd daardoor langer over doe dan ik van tevoren denk.
Die melding boeit me eerlijk gezegd helemaal niets. Het is een standaardmelding en de achtergrond ervan snap ik wel. Maar het afzeiken noemen dat het verschijnt, gaat me net wat te ver.

Er is eigenlijk al veel gezegd, zoals dat iedereen deze hobby op zijn eigen manier beleeft en dat is een waarheid die staat als een huis.
Toen ik begon bouwde ik alleen uit de doos. Ik wist op dat moment niet eens dat er aftermarket was. :D

Ik gebruik vaak aftermarket en dat heeft verschillende redenen. Soms werkt een onderdeel aanbrengen van PE beter dan plastic als je het wilt beschadigen, deuken erin aanbrengen bij spatborden bij tanks bijvoorbeeld. En soms is het gewoon gedetailleerder dan de plastic versie. Als een bouwer daar waarde aan hecht.
Modellen zoals pantservoertuigen worden vaak niet standaard geleverd met stowage. Daarvoor zijn bouwers aangewezen op aftermarket.
Ik ben eerlijk, ik kan niet alles zelf goed reproduceren en zoals ik hierboven al aangaf, heb ik minder tijd voor de hobby dan ik zou willen en dan kies ik er snel voor om iets te kopen i.p.v. te maken. Daar mag iedereen zijn mening over hebben uiteraard.

Wat ik zeer zeker met Rob eens ben is dat je tegenwoordig werkelijk alles kunt kopen. Ik ben nu een Sherman Crab aan het bouwen en heb zoveel after market spul dat het meeste plastic in de doos blijft, maar dat is omdat ik een hele specifieke versie wil bouwen en dat gaat niet zonder after market spul.
Ik vind het aanbod soms wel een beetje doorschieten.
Bij het voorbeeld van waarom PE of aftermarket spul toevoegen als je het straks niet ziet, zoals aan de onderkant van een voertuig, kan ik me iets voorstellen. Maar ik heb ook verscheidene keren een tank met interieur gebouwd waar naderhand weinig tot niets van te zien is.
Inderdaad, dan maakt aftermarket/PE de bouw langer en moeilijker, maar de aanblik als het erin zit en de wetenschap dat het erin zit, is voor mij soms toch reden om iets toe te voegen. Dat is dan mijn rare gedachtengang. :lol:
Het hangt ook erg af van het merk om wel of geen after market spul te gebruiken. Als voorbeeld pak ik de Shermans van Tamiya en Asuka. De mate van detail is bij Asuka vele malen groter. Als een grote mate van detail tenminste iets is waar een bouwer waarde aan hecht. De een doet dat wel, de ander niet.

Het meeste is eigenlijk allemaal al gezegd. Bouw vooral door en doe dat op je eigen manier. Mijd de topics waar je tegen je frustraties aan loopt, maar laat eigenlijk vooral je frustraties niet je bouwplezier bederven. En reacties op het forum op wat je doet, met de ene kun je meer dan de ander. Sommige reacties gewoon laten voor wat ze zijn, niet alles te serieus nemen. Het leven is al serieus genoeg. :wink:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 55 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement