Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 6:58 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 11:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Hallo Allen,

door een onverwachte wijziging in plannen, ga ik toch naar de Korea meeting over 1,5 week in Eemnes, maar, daarvoor moet ik (van mezelf) wel het 1 en ander aan modellen hebben.
Zodoende ga ik dus aan de slag.

Geschiedenis
De North American F-82 Twin Mustang is voorgekomen uit een vraag van de USAAF voor een lange afstands escort-fighter, om de B-29's te begeleiden op hun missies naar Japan, tijdens de tweede wereldoorlog.
Het was echter niet zomaar even het aan elkaar koppelen van 2 Mustang airframes, er is het 1 en ander op nieuw ontworpen. Zo zijn de rompen van de F-82 langer dan die van de P-51. Toen het prototype klaar was in mei 1945, en men met de tests wilde beginnen, bleek dat het toestel met geen mogelijkheid van de grond wilde komen. Het probleem bleek hem in de draairichting van de propellers te zitten. De rechter motor werd naar rechts draaiend ingesteld, en de linker motor naar links draaiend (het is mij onbekend hoe de originele afstelling was), waardoor de middensectie tussen de rompdelen meer lift creëerde, waardoor het toestel wel van de grond af kwam.
Door het einde van de oorlog is de Twin Mustang nooit operationeel in dienst gekomen als escort-fighter. Echter, het toestel werd door ontwikkeld als All Weather fighter (P-82C, D). De P-82E werd echter wel weer als escort fighter ontwikkeld.
Van de P-82G werden er uiteindelijk maar 45 geproduceerd. het toestel was uitgerust met de SRC-720C Radar, welke zich in de radarpod onder/voor de centerwing sectie bevond. P-82G Squadrons werden met het uitbreken van de Korea oorlog uitgezonden om in Korea dienst te doen. 1 van die Squadrons was het 68 Fighter (All Weather) Squadron van het 347 Fighter (All Weather) Group. Dit squadron was gebasseerd op het vliegveld Itazuke in Japan.
Op 27 Juni 1950 stegen piloot Luitenant William "Skeeter" Hudson en Radar-operator Luitenant Carl Fraser op in F-82G FQ-383 voor een missie boven Korea. Samen met andere F-82's waren zij de escorte voor een C-54 transport toestel welke de laatste Amerikaanse burgers uit Zuid Korea evacueerde. Plotseling doken daar diverse Noord Koreaanse Yak-9's Yak-11's en La-7's op. 1 van de Yak-11's schoot enkele salvo's af op de F-82 van Lt. Charles Moran. Hudson maakte vervolgens een krappe bocht, en kwam zo achter de Yak-11 terecht die Moran belaagde, en enkele hits had op het toestel van Moran. Hudson schoot enkele salvo met de 6 machine geweren, en raakte de Yak. De Yak draaide hard naar rechts met de F-82 van Hudson op z'n staart, Hudson schoot wederom, en raakte het toestel diverse malen op de rechter vleugel. De benzine tank kwam in brand te staan. De piloot van de Yak besloot te springen, en het brandende toestel storte neer. De navigator van de Yak bleef in het toestel, deze was waarschijnlijk reeds dood. Toen de piloot van de Yak neer kwam op het Zuid Koreaanse vliegveld Kimpo werd het direct omsingeld door diverse Zuid Koreaanse soldaten, in plaats van zich over te geven, pakte hij z'n pistool en schoot op de Zuid Koreaanse soldaten, deze schoten terug, en de Noord Koreaanse piloot werd gedood.
Deze Yak-11 was het eerste toestel wat tijdens de Korea oorlog werd neer geschoten. Niet veel later schoot Lt. Moran met zijn beschadigde P-82 nog een La-7 neer. Ook Major James W. Little, van het 339 F(AW)S schoot nog een La-7 neer. van de 5 toestellen die aanvielen wisten er 2 te ontkomen. Ook de C-54 wist veilig weg te komen.

Afbeelding
Luitenant William "Skeeter" Hudson en Luitenant Carl Fraser voor hun Twin Mustang

De Kit

De kit die ik voor deze bouw ga gebruiken is de recent uitgegeven 1/82 versie van Special Hobby
Afbeelding

Deze kit bevat 3 gietramen van zacht lichtgrijs plastic, 1 sprue met de cockpit kapjes, welke helaas in 1 deel zijn, een fretje met Photo-etch gordels, enkele resin onderdelen onder andere voor de uitlaten, en de decalsheet, De eerste optie van deze sheet is voor het toestel van Hduson & Fraser.
Afbeelding

Het Bouwproces

Er werd begonnen met de cockpits, net als zo'n beetje met alle vliegtuigen, in plaats van eerst alles te verven, en vervolgens te plaatsen, had ik besloten om eerst de grote delen van de cockpit in 1 van de romphelften te plaatsen, vervolgens werd het geheel interior green gespoten, en verder afgewerkt, het voordeel hiervan vind ik dat alles wat steviger in de romp zit. De stoelen die er bij geleverd worden vind ik niet echt de moeite waard, en die heb ik dan ook vervangen door resin exemplaren van True Details (met een kleine aanpassing aan de hoofdsteun) echter, ik verknalde 1 stoel met het loshalen van het gietblok, dus, ik moest weer een nieuwe set bestellen, deze plaats ik dus later.
Afbeelding
Afbeelding

terwijl de cockpit secties lagen te drogen ben ik de vleugel met de radarpod in elkaar gaan zetten.
Afbeelding

vervolgens werden de rompdelen op elkaar geplaatst, wat wel met enige kracht moest gebeuren, omdat de passing niet 100% is
Afbeelding

Vervolgens werden de romp delen op de vleugels geplaatst, en werd het horizontale staartvlak tussen de romp delen geplaatst. Ook hier was de nodige kracht weer gewenst.
Afbeelding

En na een uurtje of 12 a 13 bouwen (alles bij elkaar) leek het ineens al op een Twin Mustang!
Afbeelding

Echter, er zit nog heel wat werk in om alles netjes op te schonen, bij te werken, en toonbaar te maken!
Afbeelding
Afbeelding

Met het schuur/plamuur/opschoonwerk ga ik me de komende dagen wel vermaken!

tot zover het eerste deel van dit bouw proces! (en voorzover men dat nog niet wist.... "Ik volg je", "o mooi", "gaaf" en andere korte commentaren, zijn leuk, maar ik kan er niets mee, laat deze dan ook maar achterwege.)

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 12:36 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk dat je toch nog instapt op deze groepsbouw Niels!
Het ziet er allemaal uit als een net verzorgd kitje, ik heb toevallig mijn oude Revell/Monogram F-82 vorige week in het ronde archief geknikkerd.
Het zal even aanpoten zijn, maar jou kennende ga je de 11e wel redden, egaal zwart is in ieder gevall lekker makkelijk te spuiten.
Tussen haakjes, je bent wel van de Mustangs de laatste tijd he?

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 13:10 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Cool Niels dat je toch meedoet! Dit is toch wel een heel bijzonder kitje wat je opentrekt. Die Twing Mustangs zie je weinig.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 17:18 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
zeker een mooi vliegtuig. de mustang is al leuk, maar de twinversie is dubbel zo goed :wink:
wel een lelijke naad, maar zoals je al zei word die nog weggewerkt.

weet je al hoe je hem gaat beschilderen?

groet Dan :P


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 19:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 mei, 2009 13:41 pm
Berichten: 1200
Woonplaats: Almelo
Hey Niels
Ik had al van jouw vernomen dat je deze zou gaan bouwen voor Korea, ben benieuwd hoe deze dubbele aan elkaar gebreide Mustang gaat worden zal mij niets verbazen dat er nog wel een model bijkomt :mrgreen:, als ik het kan lukt het jouw helemaal.

Gerald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 20:38 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Ja 't wordt een beetje krap, maar ik ga het redden. De kieren etc gaan helemaal goed komen, ik heb erger gehad....

Ow en Dan, als je een beetje goed leest, en de foto's (vooral die van de doos) bekijkt, weetje wat voor kleur die wordt. 1 geheimpje kan ik je wel verklappen.... paars wordt ie niet.

&roetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31 mei, 2011 20:46 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 okt, 2010 21:12 pm
Berichten: 782
Woonplaats: Haaksbergen (overijssel)
oke, dan heb ik er waarschijnlijk langs heen gelezen :oops: maar toch ben ik benieuwd naar hoe het word, in het echt is natuurlijk anders als op een plaatje :P

groet Dan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 01 jun, 2011 7:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
een vreemd ding dit, ik heb hem nog nooit eerder gezien.
veel succes met het bouwen.
dj, :brouw:

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jun, 2011 15:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
't werk aan de mustang is in de minst interessante fase beland...
Plamuren, schuren, plamuren, schuren....
Zo'n beetje elke lijmnaad moest onder handen worden genomen :(
Afbeelding
Afbeelding

Morgen de laatste sessie schuren, en dan hoop ik dat ik zondag kan gaan luchtkwasten!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 jun, 2011 10:20 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 aug, 2009 8:54 am
Berichten: 7539
Woonplaats: Drachten
Apart dingetje Niels...

_________________
Mijn modelbouw website


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement