Hallo Allen,
door een onverwachte wijziging in plannen, ga ik toch naar de Korea meeting over 1,5 week in Eemnes, maar, daarvoor moet ik (van mezelf) wel het 1 en ander aan modellen hebben.
Zodoende ga ik dus aan de slag.
GeschiedenisDe North American F-82 Twin Mustang is voorgekomen uit een vraag van de USAAF voor een lange afstands escort-fighter, om de B-29's te begeleiden op hun missies naar Japan, tijdens de tweede wereldoorlog.
Het was echter niet zomaar even het aan elkaar koppelen van 2 Mustang airframes, er is het 1 en ander op nieuw ontworpen. Zo zijn de rompen van de F-82 langer dan die van de P-51. Toen het prototype klaar was in mei 1945, en men met de tests wilde beginnen, bleek dat het toestel met geen mogelijkheid van de grond wilde komen. Het probleem bleek hem in de draairichting van de propellers te zitten. De rechter motor werd naar rechts draaiend ingesteld, en de linker motor naar links draaiend (het is mij onbekend hoe de originele afstelling was), waardoor de middensectie tussen de rompdelen meer lift creëerde, waardoor het toestel wel van de grond af kwam.
Door het einde van de oorlog is de Twin Mustang nooit operationeel in dienst gekomen als escort-fighter. Echter, het toestel werd door ontwikkeld als All Weather fighter (P-82C, D). De P-82E werd echter wel weer als escort fighter ontwikkeld.
Van de P-82G werden er uiteindelijk maar 45 geproduceerd. het toestel was uitgerust met de SRC-720C Radar, welke zich in de radarpod onder/voor de centerwing sectie bevond. P-82G Squadrons werden met het uitbreken van de Korea oorlog uitgezonden om in Korea dienst te doen. 1 van die Squadrons was het 68 Fighter (All Weather) Squadron van het 347 Fighter (All Weather) Group. Dit squadron was gebasseerd op het vliegveld Itazuke in Japan.
Op 27 Juni 1950 stegen piloot Luitenant William "Skeeter" Hudson en Radar-operator Luitenant Carl Fraser op in F-82G FQ-383 voor een missie boven Korea. Samen met andere F-82's waren zij de escorte voor een C-54 transport toestel welke de laatste Amerikaanse burgers uit Zuid Korea evacueerde. Plotseling doken daar diverse Noord Koreaanse Yak-9's Yak-11's en La-7's op. 1 van de Yak-11's schoot enkele salvo's af op de F-82 van Lt. Charles Moran. Hudson maakte vervolgens een krappe bocht, en kwam zo achter de Yak-11 terecht die Moran belaagde, en enkele hits had op het toestel van Moran. Hudson schoot enkele salvo met de 6 machine geweren, en raakte de Yak. De Yak draaide hard naar rechts met de F-82 van Hudson op z'n staart, Hudson schoot wederom, en raakte het toestel diverse malen op de rechter vleugel. De benzine tank kwam in brand te staan. De piloot van de Yak besloot te springen, en het brandende toestel storte neer. De navigator van de Yak bleef in het toestel, deze was waarschijnlijk reeds dood. Toen de piloot van de Yak neer kwam op het Zuid Koreaanse vliegveld Kimpo werd het direct omsingeld door diverse Zuid Koreaanse soldaten, in plaats van zich over te geven, pakte hij z'n pistool en schoot op de Zuid Koreaanse soldaten, deze schoten terug, en de Noord Koreaanse piloot werd gedood.
Deze Yak-11 was het eerste toestel wat tijdens de Korea oorlog werd neer geschoten. Niet veel later schoot Lt. Moran met zijn beschadigde P-82 nog een La-7 neer. Ook Major James W. Little, van het 339 F(AW)S schoot nog een La-7 neer. van de 5 toestellen die aanvielen wisten er 2 te ontkomen. Ook de C-54 wist veilig weg te komen.
Luitenant William "Skeeter" Hudson en Luitenant Carl Fraser voor hun Twin MustangDe KitDe kit die ik voor deze bouw ga gebruiken is de recent uitgegeven 1/82 versie van Special Hobby
Deze kit bevat 3 gietramen van zacht lichtgrijs plastic, 1 sprue met de cockpit kapjes, welke helaas in 1 deel zijn, een fretje met Photo-etch gordels, enkele resin onderdelen onder andere voor de uitlaten, en de decalsheet, De eerste optie van deze sheet is voor het toestel van Hduson & Fraser.
Het BouwprocesEr werd begonnen met de cockpits, net als zo'n beetje met alle vliegtuigen, in plaats van eerst alles te verven, en vervolgens te plaatsen, had ik besloten om eerst de grote delen van de cockpit in 1 van de romphelften te plaatsen, vervolgens werd het geheel interior green gespoten, en verder afgewerkt, het voordeel hiervan vind ik dat alles wat steviger in de romp zit. De stoelen die er bij geleverd worden vind ik niet echt de moeite waard, en die heb ik dan ook vervangen door resin exemplaren van True Details (met een kleine aanpassing aan de hoofdsteun) echter, ik verknalde 1 stoel met het loshalen van het gietblok, dus, ik moest weer een nieuwe set bestellen, deze plaats ik dus later.
terwijl de cockpit secties lagen te drogen ben ik de vleugel met de radarpod in elkaar gaan zetten.
vervolgens werden de rompdelen op elkaar geplaatst, wat wel met enige kracht moest gebeuren, omdat de passing niet 100% is
Vervolgens werden de romp delen op de vleugels geplaatst, en werd het horizontale staartvlak tussen de romp delen geplaatst. Ook hier was de nodige kracht weer gewenst.
En na een uurtje of 12 a 13 bouwen (alles bij elkaar) leek het ineens al op een Twin Mustang!
Echter, er zit nog heel wat werk in om alles netjes op te schonen, bij te werken, en toonbaar te maken!
Met het schuur/plamuur/opschoonwerk ga ik me de komende dagen wel vermaken!
tot zover het eerste deel van dit bouw proces! (en voorzover men dat nog niet wist.... "Ik volg je", "o mooi", "gaaf" en andere korte commentaren, zijn leuk, maar ik kan er niets mee, laat deze dan ook maar achterwege.)
Groetjes
Niels