Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 19:01 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2010 13:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Kitties in the Indies
De P-40N Kittyhawk van de ML-KNIL

Het is altijd leuk als het thema van een groepsbouw aansluit bij je eigen voorkeur.
Voor deze MiepMiepbuilt heb ik dan ook gekozen voor de Curtiss P-40N Kittyhawk zoals deze gebruikt is door de Militaire Luchtvaart van het Koninklijk Nederlands-Indische Leger, kortweg ML-KNIL.

Speedy intro:
De P-40 Warhawk was een doorontwikkeling van de Curtiss P-36/ H-75 Hawk en dit toestel heeft zeker in de eerste helft van de oorlog een grote rol gespeeld.
De Engelsen gaven het de naam Kittyhawk. De Kittyhawk Mk.IV oftewel de Engelse P-40N, werd ook door Australië gebruikt.
Ondanks dat het toestel voor diverse taken te gebruiken was, was het eigenlijk nergens echt goed in.
De prestaties op hoogte bleven achter maar op lagere hoogte en qua wendbaarheid kon het toestel zich in kundige handen absoluut meten met vijandelijke types.
Door zijn degelijke bouw was het toestel tot flinke duiksnelheden in staat en kon het veel gevechtsschade incasseren.
Zijn onderhoudsvriendelijkheid maakte de P-40 uitermate geschikt voor operaties in de woestijn en in de tropen.
Latere toestellen als de P-51, de P-38 en de P-47 leverden veel betere prestaties. Dit had natuurlijk alles te maken met de snel voortschrijdende stand der techniek in die tijd.
Toch blijft de Pee Fourty met z’n grote bek één van de meest karakteristieke Amerikaanse jachtvliegtuigen uit de Tweede wereldoorlog.
Er zijn bijna 14.000 exemplaren gebouwd.


In Nederlandse dienst:
Buiten het feit dat het sowieso moeilijk was om vliegtuigen aan te kopen, was de keuze van het ML-KNIL voor de P-40 was gezien de jarenlange relatie met Curtiss (P-6, CW-21b, Hawk H75-A7) geen vreemde.
Al voor de Japanse inval bestelde men flink wat P-40 E-Warhawks in de USA en een deel hiervan is ook daadwerkelijk verscheept.
Echter één van de schepen werd door de Japanners naar de kelder gejaagd en van de andere zijn slechts een handjevol kisten met spoed gemonteerd voordat er gecapituleerd werd.
Zodoende hebben deze kisten geen bijdrage kunnen leveren aan de strijd. Ondanks dat deze toestellen door eigen troepen onklaar waren gemaakt, zijn er enkele door de Japanners weer vlieggereed gemaakt.

Op de RNMFS -de Nederlandse vliegschool in Jackson Mississippi zijn ook nog diverse varianten van de P-40 gebruikt voor de training van gevorderde leerling jachtvliegers.
Na de Val van Java werd in Australië het 120e squadron opgericht. Deze eenheid werd in december 1943 uitgerust met de Curtiss P-40N Kittyhawk.
Dit was een lichtere versie en was uitgerust met een 1360PK Allisonmotor, zes .50 mitrailleurs in de vleugels en door de ophangpunten voor 500lb aan bommen tevens geschikt als jacht/-duikbommenwerper.
Om het uitzicht naar achter van de vlieger te vergroten was bij de –N de ruimte achter de stoel aangepast en de cockpitbeglazing vergroot. Het 120e vloog onder Australisch bevel patrouilles en aanvalsvluchten.
Onder de vleugel kon desgewenst een tot cameragondel omgebouwde afwerpbare brandstoftank meegevoerd worden t.b.v. fotoverkenning.

In april 1946 werden de P-40’s overgeplaatst naar Indië om daar strijd te leveren tegen de onafhankelijkheidsstrijders.
De toestellen werden met veel pijn en moeite in de vaart gehouden.
De ML-KNIL heeft als laatste luchtmacht operationeel met de P-40 gevlogen tot dat het type in juli 1949 uit dienst genomen werd.
De Nieuwe Indonesische Luchtmacht, de AURI nam wel de Mustangs en Mitchells over van de ML maar voor de Kittyhawk had met geen belangstelling.

Referenties:
Aircraft in Action (nr.26) - Curtiss P-40 Warhawk
Squadron Signal Walkaround (nr.08) P-40 Warhawk
40 Jaar Luchtvaart in Indië
Camouflage en Kentekens
Modelbouw in Plastic 1986 -2/ -3/ -4

Deze is pas uitgekomen en staat nog op mijn verlanglijstje:
Afbeelding
afbeelding even geleend van http://www.aviationmegastore.com

Websites:

Veel info voor ons brouwers vind je hier. Verder mag je het lekker zelf uitzoeken, er is voldoende te vinden.



Genoeg gekletst, we pakken het model erbij...

Voor deze hogesnelheidsbouw heb ik een ouwe Hasegawadoos uit de stapel getrokken:
Afbeelding

Op zich een uitstekend model zowel qua outline als gravering:
Afbeelding

Her en der zijn wel wat sinkmarks aanwezig, vooral aan de achterzijde van de vleugels
Aandachtspunten zijn het summier gedetailleerde interieur en de dichte velgen van de hoofdwielen.
Op vrijwel alle foto’s zijn de Nederlandse P-40’s te zien met spaakvelgen.
De Academykit heeft deze wielen wel en biedt ook een uitstekende basis voor een fraai model.
Je kunt desgewenst ook een aftermarketsetje met spaakwielen toepassen.

Dit model wordt de C3-503 "WhamBam". Deze kist is behoorlijk popi in P-40-land, echter ik kies 'm niet alleen vanwege de opschriften maar
ook omdat ik graag een P-40N met "blotches", de Medium Green-groene vlekken, wil bouwen.
De decals die ik wil gaan gebruiken zijn van FlevoDecals. Op de foto zie je ook het DutchDecalsetje met diverse P-40's.
Afbeelding

Parallel aan deze nieuwbouw Kittie wordt ook een oudgediende uit mijn collectie onderworpen aan een flinke restauratiebeurt:
Afbeelding

Deze heb ik een kleine 30 jaar geleden gebouwd en voorzien van handgeschilderde opschriften.
Tja, er was toen niet anders.
Omdat ik intussen een flinke hoeveelheid ML-KNILdecals voor P-40's had verzameld, leek het mij een goed plan om dit ouwe gebakje maar eens te revalideren tot een na-oorlogse bare-metalkist.
Goed plan toch?

Groeten,
Paul


Laatst bijgewerkt door Paulus de Boskabouwer op wo 30 jun, 2010 22:10 pm, in totaal 7 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2010 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Goed plan!

Ben benieuwd naar de bouw. (Bij het zien van deze groepsbouw heb ik ook even getwijfeld om mee te doen met exact de zelfde kit in een nieuwere uitgave. Maar ik ga zo'n miep-miep build dus never-nooit-niet iop tijd redden... :roll: )

Succes.

Wat ik me trouwens net afvraag na het lezen van je verhaal; zijn die bestelde P-40E's ook met oranje driehoeken afgeleverd? (Ik moet dat Dutch Profile boek ook maar eens gaan bestellen)

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27 apr, 2010 21:25 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Biggles schreef:
Wat ik me trouwens net afvraag na het lezen van je verhaal; zijn die bestelde P-40E's ook met oranje driehoeken afgeleverd? (Ik moet dat Dutch Profile boek ook maar eens gaan bestellen)


Eerlijk gezegd denk ik van niet. Ik ben in mijn intro ook niet zo duidelijk geweest nu ik het zo teruglees.
Nederland wilde voor Indië wel graag P-40's kopen maar kreeg die in eerste instantie niet.
Er waren echter wel schepen met (waarschijnlijk Amerikaanse) P-40E's onderweg naar het verre Oosten.
Pas op de valreep kreeg de ML-KNIL hier een aantal van toegewezen. Deze zijn eind februari 1942 ontscheept en snel gemonteerd.
Rond die tijd is ook de oranje driehoek officieel vervangen dooor de Nederlandse vlag.
Dit maakt het aannemelijk dat de Amerikaanse sterren zijn overgeschilderd met de rood-wit-blauwe vlaggen.
Er zijn volgens mij foto's van P-40E's waar dit duidelijk op te zien is. Ook een leuke variant voor deze groepsbouw trouwens :wink:.
Het is wel duidelijk dat ik ook benieuwd ben wat er in de nieuwe DutchProfile over geschreven staat.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 18:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Anders steel je mijn onderwerp ff :P deze ga ik ook maken! Ik heb een resin cockpitje erbij waar ik mallen van gemaakt heb kan zo een setje voor je gieten laat maar weten.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ron Kootje schreef:
Ik heb een resin cockpitje erbij waar ik mallen van gemaakt heb kan zo een setje voor je gieten laat maar weten.


Eh ja graag , maar ik val nu een beetje door de mand (het interieur is namelijk al klaar, zie achtergrond laatste foto...) :oops:
Als jij een bruikbaar kickpotje kan gieten voor een P-40 houd ik me aanbevolen, Ron. Die is dan goed bruikbaar voor mijn te restaureren model (of een toekomstige P-40E!)

Groeten,
Paul :oops: :oops: :oops:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28 apr, 2010 20:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Leuk onderwerp heb je uitgekozen Paul!

Bekende decalsheet ook :D
De Pee Forty blijft een gaaf toestel, ik heb er in de loop der jaren ook al een paar gebouwd, en zal er zeker meer gaan maken.

Wat betreft het Dutch Profile boek over de P-40E, eigenlijk staat er niet veel meer in dan dat we wisten. wat me wel verraste waren het aantal foto's met artwork, een flink aantal waren me al bekend, maar een aantal ook niet.
De decalsheet die bij deze profile hoort, heeft gemengde gedachten bij mij....

In ieder geval veel succes Paul!
ow ja, en Ron, meer P-40's kunnen geen kwaad hoor :D en, ik hou me warm aanbevolen om eens een pitje te proberen van je Ron!


Edit : wat lees ik nu Paul :P dat zijn strafpunten hoor :wink:
Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 29 apr, 2010 19:05 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Haha dat was niet de bedoeling om een oplichter te ontmaskeren ;)
Heb een setje van Verlinden voor een P40 N maar dat is dezelfde pit als een E heb ik gelezen in het grote P40 boek dus daar heb ik malletjes van gemaakt zodoende kan ik voor mijn 3/4 P40 pitjes gieten.
Er zitten het en der wel hele kleine luchtbeletjes in die niet te voorkomen zijn zonder een vaumachientje maar het is toch redelijk strak!

Zondag ga ik van eduard de wheelbays inelkaar vlansen en daar mogelijk ook resin kopies van maken, ook het landings gestel wil ik maletjes voor maken aangezien acedemy een mooi kit heeft waarbij de wheelbays en poten er niet uitzien.
Ik ga me hier morgen en zondag mee bezighouden zal zondag de pics plaatsen even als mijn topic in deze groepsbouw.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 02 mei, 2010 14:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Een PeeFourty :D
Mooi bak! Grappig om te zien de naam van die P-40 Snafu.
Op Duxford zijn ze nu bezig met een P-47, die heet ook Snafu.
Ik volg hem

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2010 11:52 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Zo, weer terug van vakantie uit Portugal dus we kunnen weer los.
Gisteren eerst maar 'ns de DutchProfile over de P-40 aangeschaft en jawel, ik kon het niet laten, meteen maar de Academy P-40N meegenomen.
Zo worden het er dus nu al drie!
Bij gelegenheid wil ik toch ook een P-40E in de Nederlandse kleuren van maart 1942 gaan maken of eentje van de RNMFS in Jackson met een haaiebek, of misschien wel allebei.....
Ik heb ook even gekeken naar een aftermarketsetje met spaakwielen maar het leek mij toch slimmer om de Academy te kopen en dan daar de wielen van te kopieëren in resin voor de hele vloot.
De Academykit verschilt op detailpunten wel degelijk van de Hasegawa. zo is er een ribstructuur aangebracht in de wheelbays en is de cockpit beter gedetailleerd.
Verder zijn de canpoies deelbaar uitgevoerd en kun je ook de -M-variant bouwen.
Bij de volgende update zal ik e.e.a. even met wat foto's verduidelijken.

groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 mei, 2010 13:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 04 jan, 2006 12:41 pm
Berichten: 6476
Woonplaats: Oss/ Duxford,UK
Paulus de Boskabouwer schreef:
De Academykit verschilt op detailpunten wel degelijk van de Hasegawa. zo is er een ribstructuur aangebracht in de wheelbays en is de cockpit beter gedetailleerd.


Ik weet niet over er verschil tussen de verschillende versie zit.
Want Op duxford hebben ze een P40B En deze heeft Canvas in de wheel-bays.
Ik weet niet of de andere versie dat ook of niet hebben..
http://www.cybermodeler.com/aircraft/p-40/p-40.shtml

Maar heb even snel gekeken.. De E versie heeft dan geen canvas in de wheelbays.

Ik lees het zo en denk vreemd. Maar succes met de P-40.
Mooie kist

Groetjes uit Duxford

Freddie

_________________
Mijn Album
Voor de liefhebbers: Walkarounds
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 52 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement