Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 17:03 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 maart, 2019 13:29 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 09 maart, 2019 10:09 am
Berichten: 6
Woonplaats: Rijnsburg
Hallo mede-b(r)ouwers!
Ik ben Peter 44 jaar, al ruim 25 jaar vrachtwagenchauffeur van beroep, en ik ben nieuw op deze site. Mijn interesse is 1:24 vrachtwagen modelbouw; wagens die we dagelijks op onze Europese wegen tegenkomen. Soms maak ik een willekeurige vrachtwagen na die ik zelf mooi vindt maar ook ter ere van iemand of, als de gelegenheid zich voordoet, in opdracht.

Op dit moment sta ik aan de aftrap van de bouw van de DAF 3600 ATI Space Cab met kenteken BT-25-ZG van transportbedrijf D.Th.de Klerk uit Kapelle-Biezelinge. Deze wagen is 'bekend' geworden op Jakobs Truckstar Festival in 1987; daar won deze 2e prijs in categorie (mooiste) 'losse trekkers'.
De reden van de bouw is er 1 die al heel lang op mijn hart ligt; Tom de Klerk, zoon van Dies (R.I.P 2017) die omgekomen is in 1994 bij de ramp met de veerboot 'Estonia', die vergaan is op de Oostzee tussen Tallinn, Estland en Stockholm, Zweden. De avond voor Tom zijn fatale rit heb ik hem nog gezien.
Helaas zijn Tom zijn ouders ook niet meer onder ons maar ik weet dat ze nooit afscheid hebben kunnen nemen van Tom en dat er ook niet 'waardig' en respectvol met de nabestaanden/ouders van Tom is omgegaan door onze, maar ook betreffende, autoriteiten na deze gruwelijke ramp waar meer dan 800 mensen bij zijn omgekomen. Een zaak die aan alle kanten stinkt!! Echt officieel onderzoek is er nooit gedaan. De toenmalige Nederlandse berging-en sleepmaatschappij 'Smit internationale' kon de berging doen en heeft dit ook aangeboden. De Estonia lag immers veel minder diep dan de vergane nucleaire Russische onderzeëer 'Koersk', die uiteindelijk wèl geborgen is. Maar nee, de autoriteiten wilden het laten als een 'zeemansgraf'... Een echte reden is hier nooit voor opgegeven. Weet wel dat deze scheepslijn een gebruikelijke route was voor smokkelaars en andere diverse onderwereld praktijken. Tom had zijn vader wel eens verteld dat er op deze scheepsroute "dingen gebeurde die het daglicht niet konden verdragen". De uiteindelijke reden van de ramp zou zijn dat er 'rubbertjes van de scheepsromp versleten waren en dat de golven (het was een onstuimige zee die nacht)de romp zouden hebben open geslagen'...

Vaag. Heel vaag. Want wat nu als er een totaal andere reden achter zou zitten? Zoals dat er bijvoorbeeld een wagen met (smokkel)waar aan boord zou hebben gestaan en dat er bekend zou zijn dat de douane aan de Zweedse kant een grote controle zou houden? En dat vervolgens de romp geopend zou zijn om een wagen, of andere waar, in zee te laten verdwijnen?? Want buitenlandse onderzoekers werden geweerd. De Estlanders zouden zelf het onderzoek doen...
Misschien dat de bouw van deze prachtige DAF 3600 nog wat aandacht voor deze smerige 'lounge' zaak kan geven? En dat er nog een eerlijke en waardige afsluiting van deze stinkende ramp kan plaatsvinden?

In ieder geval vindt ik dat er bizar weinig aandacht naar Tom en zijn nabestaanden is uitgegaan, naar aanleiding van deze afschuwelijke gebeurtenis. Tom krijgen we er niet door terug. Maar misschien als de waarheid boven tafel komt dat nabestaanden dan eindelijk kunnen berusten in het feit dat hun geliefde(n) er niet meer is of zijn...

Afijn, ik ga mij bezig houden met de mooie tijd van het Zeeuwse bedrijf D.Th.de Klerk; de bouw van hun DAF 3600 ATI Space Cab!
Hopelijk snel wat foto's op deze site (als ik weet hoe ik dat doen moet...)

Vriendelijke bouw groeten en hopelijk tot gauw,
Peter (on Tour)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement