Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:27 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Nieuw brouwertje
BerichtGeplaatst: di 16 okt, 2018 9:27 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 okt, 2018 9:13 am
Berichten: 4
Woonplaats: Hellouw
Hallo allemaal!

Na gemerkt te hebben lol te hebben met schaalmodellen en het bouwen, verbouwen, manipuleren etc daarvan, kan het zeker geen kwaad wat gelijkgestemden hierover op te zoeken met waarschijnlijk een bonk meer ervaring dan ik.

Als kind heb ik wel eens wat simpele dingen gebouwd, maar daar nooit echt mee door gegaan. Het leek een fase zeg maar...
Maar door creatief bezig te zijn kwam ik uiteindelijk weer hier op terecht. Ik heb ondertussen wat oud speelgoed ver-mad-max-d om lekker te oefenen en bezig te zijn.

Ondertussen is het idee om het een en ander aan verschillende modellen te mixen onderling. Reden daartoe is een bepaald soort modelauto waar maar lastig aan te komen is. Mijn idee is om daar mallen van te maken en verschillende versies van te maken met verschillende opties (zoals spoilers, bumpers etc). Ik loop daar op dit moment tegen wat dingen aan. Zoals een bumper op schaal 1:24 die uiteindelijk op het model 1:25 moet...
Buiten dat het een geklooi gaat worden, ben ik ook benieuwd of ik uiteindelijk mijn ontworpen modellen zou mogen verkopen of dat ik dan tegen juridische problemen aan loop.

Zodra ik vanmiddag thuis ben en door heb hoe het plaatsen van foto's werkt, wil ik wel wat delen aan wat ik al heb gedaan. Ondertussen snuffel ik rond op het forum :)

Groetjes,
Arjan


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw brouwertje
BerichtGeplaatst: za 20 okt, 2018 9:20 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Welkom bij Modelbrouwers, Raz. Ik heb het al meegemaakt dat modellen afgegoten worden en onder eigen naam verkocht, maar juridisch zal dat niet in orde zijn. Misschien is het voor jou een oplossing om via een 3d-printprogramma te werken, dan moet je je constructies alleen maar nameten en in je 3d-model stoppen. De verkoop kan dan via Shapeways ofzo verlopen.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw brouwertje
BerichtGeplaatst: wo 31 okt, 2018 15:09 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 16 okt, 2018 9:13 am
Berichten: 4
Woonplaats: Hellouw
Het zal geen 1 op 1 kopie zijn, maar een verbouwde variant. Al denk ik dat je dan nog steeds gelijk hebt. Is zoiers ook 3d te scannen?


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw brouwertje
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 11:03 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11842
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Wat ik al wel eens gezien heb, is een bestaande modelbouwdoos (het gaat dan om vliegtuigen) waar een cover over geplakt is die vertelt dat er conversieonderdelen toegevoegd zijn. Ik heb geen idee hoe dit in zijn werk gaat, ik heb het alleen op beurzen gezien.

3d-scannen ziet er zo uit:

Afbeelding

Dit was te zien op Brouwersdag 2015.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Nieuw brouwertje
BerichtGeplaatst: vr 02 nov, 2018 12:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 22 aug, 2014 8:26 am
Berichten: 6771
Woonplaats: Kasterlee (B)
Betreft dat verkopen... ik ken de Nederlandse wetgeving ter zake niet maar botweg kopiëren voor verkoop is dacht ik in Nederland net zo verboden. Gaat het echter om zelf ontworpen onderdelen en ga je die kleinschalig verkopen dan vermoed ik dat niemand daar een probleem mee heeft. Je kan misschien daarvoor eens je licht opsteken bij een boekhouder, een advocaat die de materie machtig is of desnoods bij de kamer van koophandel. Zo ben je zeker dat je je niet op glad ijs begeeft.

_________________
Hoe groot je werktafel ook mag zijn... op termijn is ze altijd te klein!
[ON HOLD] http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=43937
[ON HOLD] https://modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=48632


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement