Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 16:16 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 31 okt, 2019 1:48 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Het gaat om deze :

photo 489882



Ik had die rode tractor al, twee eigenlijk, eentje om te bouwen als fabrieksnieuw, de tweede om er wat realistische veroudering en
verwering aan te geven. Die rode moet ik nog gaan bouwen, die groene is in aanbouw.

De verpakking doet vermoeden dat het een makkelijk model is om te bouwen, omdat het een "Easy Click System" is.........

Ik denk dat Revell bedoelde "Easily snap off tiny parts which are very difficult to repair system" . Of bedoelen ze het geluid Click,
elke keer als er weer een onderdeel afbreekt ....???
Ook lijkt het model geschikt voor kinderen omdat er naast decals, ook gewone stickers bij zitten.

Om het model net zo mooi te krijgen als op de foto moet je van goeden huize komen. Je zal beslist twee dozen moeten kopen, omdat
er mogelijk al gebroken onderdelen in de doos zitten, zoals bij mij.
Het grote aantal onderdelen is opvallend. Leuk. Ziet er veelbelovend uit. Maar ga je de onderdelen eens goed bekijken dan zie
je werkelijk OVERAL flash zitten..... !! Het houdt maar niet op. Bijna elk onderdeel heeft een grondige bewerking nodig
voordat het goed genoeg is om op z'n plek gelijmd te worden.
Ja, gelijmd. Het lijkt een "Snap Together" model, maar de stokjes passen vaak veel te strak in de gaatjes waardoor zeker de
kleinere onderdelen makkelijk zullen breken. Ik knip al die stokjes dus gewoon af. Mooi. Dan past alles weer als normaal...Dus...
Nou....... NEE. Veel droogpassen, schuren en snijden is nodig om de onderdelen alsnog netjes op hun plek te krijgen. Ook zijn
er details die gewoon net iets te hoog of te laag zitten waardoor er twijfel ontstaat bij de bouw. Heel veel droogpassen is hier
echt noodzakelijk.
Jammer, want het is echt een leuk model, een leuk onderwerp. Wel ontzettend jammer dat de onderdelen zo slecht passen.
Dit zouden nieuwe Revell mallen moeten zijn. Ik weet dat Revell in staat is om modellen te maken met een uitmuntende pasvorm, ik
heb er een paar gebouwd, dus waarom moet deze dan weer zo slecht zijn ? Dertig jaar geleden zou deze kwaliteit nog aanvaardbaar
zijn, maar anno 2019 zou dit toch niet meer mogen. Niet voor zo'n groot bedrijf met ruim voldoende geld.

De bouwbeschrijving ziet er prima uit, groot en in kleur, maar dan nog krijgen ze het voor elkaar om sommige bouwfasen
onduidelijk uit te beelden.
Ook is het plastic iets te bros, waardoor kleine uitstekende delen te makkelijk afbreken. Bijvoorbeeld de twee stokjes, onderaan,
die de motorkap naar voren laten scharnieren.

Wil je een Deutz D30 bouwen, dan is er weinig keus. Je zal deze wel moeten kopen. Ik heb nog geen andere D30 gevonden. Niet als
bouwmodel. In geen enkele schaal.

Ben je een ervaren modelbouwer met veel geduld, dan is dit een leuk model.
Ben je beginner, bereid je dan maar voor op het ergste, of ga op zoek naar iets anders !!!

Er gaan de komende maanden heel wat chagrijnige kinderen rondlopen, die al op jonge leeftijd een hekel aan modelbouw gaan krijgen.
Jammer.
Dit model heeft zoveel potentieel.
Maar er is echt NIETS "Easy" aan ..........!!!

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 01 nov, 2019 22:02 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Revell heeft hier de plank dus aardig mee misgeslagen als ik het zo hoor, jammer... Het zijn inderdaad erg interessante kitjes, ik was zelf ook al een tijdje van plan om deze Deutz en de eerdere Porsche-tractor aan te schaffen. Je zou toch denken dat de jongens en meisjes bij Revell onderhand wel weten hoe ze een goed model moeten ontwerpen. Zeker flash is toch niet echt 2019 meer.
Hopelijk dat de rode tractor wel beter in elkaar valt... :?

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 31 maart, 2014 20:48 pm
Berichten: 621
ETG schreef:
Dertig jaar geleden zou deze kwaliteit nog aanvaardbaar
zijn, maar anno 2019 zou dit toch niet meer mogen.


Tzal een heruitgave zijn van iets heeeeel lang geleden, zeker?

Ze kunnen dat goed bij Revell : iets als nieuws uitbrengen terwijl het al in hun catalogus van pakweg 25 jaar geleden stond :?
Toen stonden er veel Peterbild- trucks in. Die zullen ze de komende jaren opnieuw uitbrengen als iets nieuws. Enkel de decals zullen nieuw zijn.... Mark my words :mrgreen:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nee, ik denk niet dat dit een heruitgave is. Ook geen rebox. Ik heb flink gezocht, maar kan geen ander merk vinden die ooit
een Deutz D30 in deze schaal uitbracht.
Ook zitten er allerlei moderne snufjes aan die een heruitgave van een oud model uitsluiten. En aan de binnenkant van de motorkap
staat "Revell 2019", dus dat is ook een aanwijzing.

Maar ja, Revell heeft nu eenmaal een slechte reputatie als het om afwerking en pasvorm gaat. En vind je eens een mooi en goed
passend model, dan is het vrijwel zeker een rebox !
Dat gezegd hebbende, het mag inmiddels wel bekend zijn dat Revell (en vele andere merken !!) erg vaak aan reboxen doen, vooral
Revell. Ik denk dat 95% van de blauwe dozen GEEN originele Revell kit bevat.
Iedereen die wel eens een oud 1:32 vliegtuig van Revell gebouwd heeft weet hoe ongelooflijk slecht de pasvorm is. Daar verbleken
de 1:24 vliegtuigen van Airfix bij !

Een rebox van Revell is in mijn ogen geen slechte zaak. Modellen die voorheen moeilijk te vinden waren, zijn nu weer verkrijgbaar
MET de nieuwe Revell decals !! En voor een Revell prijs. Het alternatief is de originele oude kit met oude slechte decals voor een
veel te hoge prijs.

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 03 nov, 2019 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 10 okt, 2005 21:19 pm
Berichten: 2952
Woonplaats: Venray
Ik heb deze tractor onlangs ook gebouwd en ben het wel eens dat dit niet zo'n prettig modelletje is om te bouwen.
Hoewel dit dus een klik-model zou moeten zijn kun je beter het een en het ander gewoon lijmen. Dan zijn sommige dingen ook mooier af te werken. Ook is het plastic net even iets anders van kwaliteit, heb ik het idee..
Maar zo erg als hierboven beschreven vond ik het model dan weer niet. Je moet er wél je hoofd bij houden en ik ben van de bouwtekening afgeweken en dat zorgde later voor problemen. Dat is volledig aan mijzelf toe te rekenen.

Desondanks is het me gelukt om er een mooi modelletje van te maken als ik zo vrij mag zijn om dat over mijn eigen bouwkunsten te zeggen:
photo 490127
photo 490126

Let wel, de foto's op de doos zijn van een ongespoten model. Daar zie je goed dat het plastic doorzichtig is.
Als ík het mag zeggen, een ieder die dit model wil bouwen en al wel het een en het ander gewend is, moet het toch wel lukken om dit model tot een goed einde te brengen. Wél je hoofd erbij houden en veel vooruit denken!

gr Jeroen


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:10 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 19 dec, 2007 20:21 pm
Berichten: 2749
Woonplaats: Emmeloord
@Jeroen, dat is een heel mooi model geworden.

@ Erik,
Natuurlijk zijn we de laatste jaren erg verwend met de geweldige kwaliteit en pasvorm van de nieuwe kits.
Maar om nu te stellen dat een beetje flash hier en daar en wat lichtelijk vervormde delen een matige kit maken...
Een beetje meer werk om er een goed model van te maken, ja, dat misschien wel maar zo'n ramp is dat toch niet.
We zijn toch modelbouwers, geen plasticschudders.
We laten een dom doosje plastic toch niet winnen.

Ik heb agfgelopen weekend in 24 uur de Porsche Junior in elkaar gebouwd en die past goed, zij dat er enkele gaatjes iets uitgeboord moesten worden.
Dit soort berichten maken mij juist nieuwschierig naar de kit en hoe deze wegbouwt.
Tot nu toe heeft nog geen enkele kit het van mij gewonnen en dat wil ik graag zo houden.

Antonio.

_________________
Toch maar eens wat lopende projecten afmaken, zijn er een paar teveel.
Overzicht van mijn projecten.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:17 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Nou..... dat is een heel mooi model geworden.
Niks mis mee. Proficiat.

Mijn oordeel is gebaseerd op het feit dat dit een "Snap Together" model is dat ook door kinderen gebouwd kan worden, getuige ook de
bijgeleverde stickers.
Ik verwacht dus een model dat MAKKELIJK in elkaar te zetten is.
Dat was het beslist niet en het feit dat alle onderdelen nog flink bewerkt moeten worden om ze netjes te krijgen en passend te krijgen,
zorgde dat voor een wat mindere beoordeling.

In wezen zeg je hetzelfde als ik : met wat ervaring en inzet is er wat leuks van te maken. Dat gaat mij ook zeker lukken. Het is alleen
zo jammer dat Revell hier een makkelijk te bouwen model presenteert, terwijl veel onervaren modelbouwers een nare verrassing staat
te wachten..........

_______
Erik

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 04 nov, 2019 0:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 29 jul, 2008 23:37 pm
Berichten: 793
Woonplaats: Middelburg
Antonio,

Bijna elk onderdeel heeft bewerking nodig. En dit zijn nieuwe mallen van Revell...........
Jij en ik laten ons niet wegjagen door zo'n kit, maar kinderen lukt het echt niet om er iets leuks van te maken.
De kracht die nodig is om een onderdeel in zo'n gaatje te duwen is groter dan de kracht om het af te breken...!!

Ik heb 40, zelfs 50 jaar oude Airfix kits gebouw die beter passen en een betere afwerking hebben dan deze !!
Vooral die oude Japanse kits verzamel ik graag. Dat zijn ook hele oude kits en ze gaan prima in elkaar.
En als Revell dan met zoiets komt, in 2019, ben ik gewoon erg teleurgesteld.
Het lijkt meer op een geldmaker ("het is nu een gewild onderwerp dus men koopt het wel") dan op een serieus
project.
Van merken als Mach 2 weet ik dat het short-run kits zijn en ik weet van tevoren wat me te wachten staat.
Die bouw je niet in een weekeind. Schuren......schuren........schuren........schuren........schuren........Passen,
daarna nog meer schuren......... Putty....nog meer putty.....schuren.......schuren.............etc.....
Hele leuke kits. En geen detail. Dat mag je zelf aanbrengen. Ook nog eens....!

En dit is de allereerste keer dat ik zo'n bericht schrijf, dus het zal allemaal wel meevallen. ;-)
(Maar het is nog steeds een slechte kit |-) haha )
_______
Erik.

_________________
Nee hoor, ik ben niet lui. Ik maak altijd af waar ik


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 10 nov, 2019 14:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13621
Woonplaats: Haarlem
Dank voor je bevindingen, Erik. Ik vind het erg tof dat er de laatste jaren drie 1:24 tractoren zijn uitgebracht: de twee Revell modellen maar ook de Ferguson van Heller. Ik heb geen van die bouwdozen in handen gehad maar de Ferguson staat op mijn verlanglijstje.

Ik kan me goed vinden in je relaas, hoor. Revell presenteert zich meer en meer als speelgoedfabrikant naast de serieuzere bouwdozen. De nieuwste Airbus A320 van Revell bevat zelfs enkel een standaardje, en geen landingsgestel. Versimpeling van het hele bouwproces, ofzo?
Als dat de manier is om de kinderen van nu aan het bouwen te krijgen en houden: prima.
Maar als het inderdaad zo'n opgave is om iets moois neer te zetten dan gaat het niet werken. Kijk naar de Bandai Star Wars kits: ook die bevatten stickers naast de decals, en vallen daadwerkelijk zonder lijm in elkaar. Zijn de Japanse technieken nu zoveel geavanceerder dan de Europese? Ik geloof er niks van. Het zal een geldkwestie zijn.

Ik sluit nog even af met een compliment voor je topic. Dit forumdeel heet 'nieuwtjes en discussies'. Leuk om daadwerkelijk eens een discussie voorbij te zien komen tussen alle (ook interessante!) nieuwtjes.

groetjes Jelle


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11 nov, 2019 11:50 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 20 mei, 2012 16:28 pm
Berichten: 3061
Woonplaats: "rooj"
Ik heb inderdaad ook het idee dat Revell zich steeds meer "los" wil maken van de bouwdozenmarkt, de laatste tijd zijn vrijwel alle dozen die ze uitbrengen reboxes van ICM. Op zich snap ik het ook wel, aangezien het bedrijf niet zo lang geleden aan de rand van de afgrond stond. En met speelgoed is nu eenmaal een grotere markt aan te boren dan de bouwdozen. Je ziet nu ook veel Revell RC-speelgoed. Maar dan vind ik het nog steeds raar dat die Deutz zo matig ontworpen is; je zou denken dat Revell zijn ontwerpers en mallenmakers gewoon in dienst houdt. Want het is echt niet zo dat ze alleen maar slecht passend spul uitbrengen daar; vooral bij de vliegtuigen zijn er de laatste tijd toch een aantal nieuwe kits uitgebracht die zeker niet onderdoen voor andere fabrikanten. (en nee, ik heb geen aandelen Revell :mrgreen:)

_________________
Gr Tom :brouw:

Als je het goed wilt doen, moet je het zelf doen.
Op de werkbank: Scratch Sd. Anh. 24 - Revell Corvette L88 - Mad Max
Gereed:
Agent Orange Vignette - Takom 12.8cm Flak Zwilling" - Trumpeter Iraqi SA-2 Guideline - Dragon Panther F / GT102


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 13 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement