Nee, hoeft niet, ik ben dan hobbymatig met het tekenen van mijn modellen, puur ter hulp om hiervan een model te maken
Ik werk dan in SW, maar veel tekenprogramma's kennen het principe overtrekken van tekening en daarvan een basisvorm in 3 D tekenen, daarna ga je het digitaal model dus opbouwen aan de hand van referentiemateriaal. Dit kunnen dus blauwdrukken zijn, vanaf veel foto's werken of het model nameten. En in de laatste zit dan het probleem dat er vaak van een museummodel wordt gemeten en ontwikkeld, en het is toch algemeen bekend dat museumstukken niet altijd 100% historisch correct zijn, wegens het ontbreken van onderdelen of domweg het kostplaatje.
Ondanks het feit dat het toch proffesionele tekenaars zullen zijn bij de ontwikkelaars, zullen ze niet meer tijd steken in research dan noodzakelijk, nogmaals vanwege de kostprijs. Aan de hand van de tekeningen zukllen dan masters gemaakt worden en tegenwoordig zal vanuit het tekenprogramma direct al de mallen aangemaakt kunnen worden.
Omdat ik zelf nu het proces een paar keer heb toegepast heb ik echt wel meer respect gekregen voor de kitmakers, met name voor het ontwikkelproces van een nieuwe uitgave. Ze moeten ook denken aan het gebruik van al ebstaande onderdelen (mallen) maar ook voor de gietramenlayout en bouwmogelijkheden. Je kan dus heel makkelijk 2 onderdelen digitaal aan elkaar hangen, maar in de praktijk kan dit dus schier onmogelijk worden
Beetje een idee van het tekenen en uiteindelijk onderdeel
Beide foto's eigen werk
_________________
BertUS
Klik hier voor mijn siteZit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm