Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 20:26 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2009 13:40 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Dan zal ik ook maar het spits afbijten met mijn brouwsel.

Ik kreeg mijn pakje twee dagen voor de Kerst en omdat ik niets aan Kerst doe dit jaar besloot ik tot therapeutisch plakken over te gaan en niets leent zich daar beter toe dan een compleet nieuw verrassend kitje. Ik nam mij dus voor, wat het ook is, ik begin er aan en ik maak het af, liefst dit jaar nog. Dussss..... voorzichtig het papiertje eraf gepulkt en grote grijns verscheen op mijn smoelwerk. Deze Santa weet precies wat ik nodig heb. Een mooi vliegtuig, eens wat anders dan altijd maar tanks en ander rollend materieel. En dan de A10, ik lees altijd de bouwbeschrijvingen van de A10 als ik er eentje tegenkom. Dikke twee jaar geleden heb ik er ook eentje gebrouwen, maar die is totaal beneden wat ik nu als acceptabel beschouw. Dat lag op zijn minst aan mijzelf en mijn brouwersvaardigheden van toen.

Dus ik ben blij met deze herkansing!

Meteen maar de doos op de foto gezet:



Afbeelding

Er zit een velletje decals bij:

Afbeelding

De vorige kit, van Revell, had van die enorme lappen plakkers die helemaal langs de romp liepen en die ik dus met geen mogelijkheid strak en recht kreeg. Dit ziet er stukken beter uit!

Dan maar de sprues:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen met de bestuurskamer, ik heb de paneeltjes eerst zwart geverfd en er toen een wittig-grijs wasje overheen gedaan waardoor je de contouren van de knopjes en metertjes te zien krijgt. Een grote knop moet nog een opvallender kleurtje krijgen. Ik ben nog niet zo vaardig op de vierkante milimeter, voorlopig laat ik het even zo.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de bestuurdersstoel even onder handen genomen:

Afbeelding

De twee kneiters van motoren natuurlijk eens goed van dichtbij bekeken. Binnenkant donker gemaakt, motor met schoepenrad/ventilator/vogelversnipperaar geverfd en een en ander in elkaar gezet:

Afbeelding

Afbeelding

En dan eens kijken of het bestuurdersgedeelte op zijn plek wil passen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nemen we een sprongetje, want een en ander wilde allemaal zo lekker passen, dat de grote stukken ineens op hun plek zaten en je al echt van een vliegding kan spreken. Over de pasvorm, met een klein naadje hier en daar als uitzondering, dus geen klagen.


Voor de mensen die zich afvragen wat dat lood onder de bestuurszetel doet. Een vliegtuig heeft het landingsgestel over het algemeen in de vleugels, zoals deze A10, of als de romp breed genoeg is, in de romp. In ieder geval, het landingsgestel zit zo ongeveer halverwege het toestel. Omdat de A10 uitgerust is met twee machtige motoren en een groot staartstuk met stabilisators, ligt het zwaartepunt zover naar achteren, dat het vliegtuig eenmaal op zijn wielen staand, meteen achterover klapt. Dus moet er met verzwarend lood gewerkt worden. Ooit heb ik een Airbus geprobeerd, daar gingen een aantal 2 euromunten voorin, maar daar heb ik hier geen ruimte voor. Eerst maar eens geprobeerd uit te vissen hoeveel gewicht we nodig hebben. De brouwbeschrijving stelt ongeveer 30 gram. Is dat zo?

Het vliegtuig weegt ongeveer 53 gram, dus om hem te doen kantelen zou 30 gram genoeg moeten zijn.

Afbeelding

Uitgeprobeerd met een stapeltje stuivers op de neus en ziedaar,

Afbeelding

dit stapeltje is genoeg om de neus weer naar beneden te laten duiken, dus zullen we iets moeten vinden wat 35 gram of meer weegt en zover mogelijk voorin de neus van het vliegtig past. Bladlood is wel aardig, maar heeft te weinig massa. De vorm van de ruimte in de neus en onder de cockpit is ook vrij complex. Dan maar een andere oplossing, kleine pakketjes loden kogeltjes.

Afbeelding

dat ziet er al beter uit, alleen ging tijdens het in elkaar zetten van de romp het aluminium folie stuk zodat de A10 nu een beetje op een rammelaar gelijkt. Maar, er is nog een kleine opening achter de cockpitstoel, daar kunnen nog kogeltjes bij en als de zaak echt niet meer achterover kiepert stouw ik aluminium folie erdoorheen tot de kogeltjes klem zitten en niet meer naar achteren kunnen. En verder is het een model om naar te kijken, niet om mee te schudden, toch?

Een blik van de cockpit van bovenaf, ik maak nog wel een duidelijkere, maar voorlopig het idee.

Het ineenzetten van het vliegtuig verliep dus gladjes, behalve het gedeelte van de neus onder de cockpit. Dat zag er eerst zo uit:


Afbeelding

Maar na enig vul- en schuurwerk is dat dus opgelost. Ziet er nu nog even eng uit, al die schuurplekken, maar na een lagje grondverf zal het een stuk mooier worden.

Het vliegtuig in elkaar komt er dus zo uit te zien:



Afbeelding

De onderkant met alle bevestigingspunten voor de bezorgdienst:


Afbeelding

En de af te leveren goederen zelf:

Afbeelding

En dat is de stand tot nu toe. Nog wat beslismomentjes, luikjes open en trappetje uit of alles dicht? Als dat ook op zijn plek zit kan de cockpit afgeplakt worden en gaat vliegtuigje in de grondverf.

Wordt vervolgd.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 dec, 2009 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 feb, 2009 23:56 pm
Berichten: 2243
Woonplaats: kolham
Mooi kerstcadeau en tot dusver mooi geplakt! Vind dit trouwens een prachtig toestel, kan zo meedoen in Star Wars, zo ziet 'ie er althans wel uit.

Rolf

_________________
BEZIG MET:
OSHKOSH LVS MK48/16
FREIGHTLINER M915A5
LAATST AFGEROND:
AM GENERAL M920 8X6


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 15:18 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Als bladlood te weinig massa heeft heb je een redelijk probleem - veel zwaarder spul kom je niet tegen. Als de bouwbeschrijving x gram zegt, zou ik toch beginnen met eerst eens kijken of het dubbele genoeg is. Lood erin, staartstuk erop met tape, en dan op je vingers balanceren...

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
...Inderdaad. Op de 2-na-laatste foto's is te zien dat je model nog steeds achterover helt. De redenatie dat ongeveer de helft van het gewicht aan ballast toevoegen, voldoende is, is flauwe kul. Het is helemaal afhankeleijk van het zwaartepunt van het model en het zwaartepunt van je (contra)gewicht. 20 gram op 2 cm van het zwaartepunt, of 20 gram op 10 cm van het zwaartepunt maakt nogal wat uit.

In de mechanica noemen we dat: kracht x arm. Probeer morgen maar eens in de speeltuin op de wip-wap met iemand die veel zwaarder of lichter is dan jezelf. Als je beide op het uiteinde gaat zitten, gaat de lichtste de hoogte in. Diegene die zwaarder is moet dus meer naar het zwaartepunt van de wip (in het midden) toe. Zijn 'arm' wordt dan kleiner en dan zou je evenwicht moeten hebben en kunnen jullie fijn wippen :lol: :lol: (sorry).

Balanceren en proberen, voordat je het geheel sluit !!!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 dec, 2009 23:51 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 mei, 2005 9:19 am
Berichten: 3209
Buh, ik protesteer. Als natuurkundeleraar is er maar een die hier natuurkunde mag uitleggen :)

Neemt niet weg dat ie wel gelijk heeft. En wat we al zeiden, doe eerst maar eens 2x zoveel erin, en balanceer dan op je handen, kijk wat ie doet (met staartstuk/motoren erop uiteraard :)

_________________
Una salus victis nullam sperare salutem.

Plastic Scale modeling


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2009 3:11 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 29 nov, 2007 17:47 pm
Berichten: 1929
Ik heb het vliegtuig op een dik penseel gelegd, prcies daar waar de wielen komen. Hij klapt als een blok naar voren.
Goed opgelet, maar die 2 na laatste foto is van voor het toevoegen van het lood.

Het verhaal van "hoe verder naar voren, hoe groter het effect" is mij wel bekend hoor. Kijk maar naar de neus van het vliegtuig, zelfs daar zitten nog kleine kogeltjes lood in.

Maar.... mocht de nood aan de man komen, er zit nog een heel klein gaatje achter de bestuurdersstoel, daar kunnen nog wat extra kogeltjes in. Bladlood heeft teveel volume en is onhandig in kleine hoekjes en gaatjes te proppen, maar een assortimentsdoosje met balletjes lood van de hengelsportwinkel werkt prima.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 31 dec, 2009 15:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Okay dan, ennuh, lekker laat opgebleven of zo?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement