Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 10:57 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 12 nov, 2010 23:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik gooi er nog eentje er tegenaan en wel deze:

Afbeelding
Het betere resin werk:

Afbeelding

Het materiaal ziet er mooi gegoten uit,met nauwelijks luchtbelletjes. Ik heb 'm tweedehands op Ebay gekocht, dus ik weet niet of de anders gekleurde romphelft nagestuurd is.

Verdere kleine deeltjes, en helaas zijn een paar struts wel afgebroken:

Afbeelding
Goede zaak, de resin struts zijn met metaal versterkt:

Afbeelding

De decals vond ik wat typisch terug in het doosje, maar ja ze zijn prima te gebruiken denk ik:

Afbeelding

Zeer eenvoudige instructies:

Afbeelding

Én wat broodnodige referentie (gekocht voor weinig op de ESM):

Afbeelding

Ik ga proberen deze voor het einde van het jaar af te ronden, of het gaat lukken.....

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13 nov, 2010 10:48 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Dat ziet eruit als keurig resin gietwerk, nu maar hopen dat de pasvorm ook goed is. Ook goed doordacht om de struts met ijzerdraad te versterken.
Wat betreft het referentiemateriaal, ik had net zo goed mijn Finse spul op het CD'tje kunnen zetten, foto's kan je nooit genoeg hebben. Check PB.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 1:18 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Ik heb me, zoals je misschien weet, mij "nogal verdiept" in de Fokker C.5.
Aan deze kit - en vooral de verfinstructies - valt mij een ding op: hier wordt het kleurenschema van een van de drie uit Noorwegen ontsnapte C.5'en getoond, terwijl de kit overduidelijk de C.5 "Neue Ausfuhring" laat zien (ofwel, C.5 nieuwe uitvoering, een sterk verbeterde variant) die de Finnen van Fokker kochten.

Alle Finse C.5 waren geheel groen geschilderd, met zwarte motorkap. Uiteraard met hemelblauwe onderkant. Op zeker moment kregen ze de bekende gele band om de romp, buitenpaneel van de ondervleugel en motorkap.

Afbeelding
Afbeelding

Succes met dit gebakje - het is een hele nette kit zo te zien met goed gegoten onderdelen!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14 nov, 2010 20:12 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
g-1reaper schreef:
Alle Finse C.5 waren geheel groen geschilderd, met zwarte motorkap. Uiteraard met hemelblauwe onderkant. Op zeker moment kregen ze de bekende gele band om de romp, buitenpaneel van de ondervleugel en motorkap.


Hallo, voor zover ik me heb kunnen verdiepen in de Finse kleuren ligt één en ander genuanceerder dan bovenstaande. Het boekje dat bij mijn eerste foto staat geeft aardig een ontwikkeling weer van de Finse kleuren. Affijn in het stukje voor de Winteroorlog staat o.a. dit:

"In march 1943 Brsitol Bulldog (BU) was chosen as the first-line fighter, and the manufacturer was instructed to paint the aircraft with standard green and aluminium dope. At the same time Dutch C.VE (FO) became the army co-optype of the Finnish Air Force. These were painted in local khaki and alu. dope. This gloss khaki was darker and browner than the standard green."

Maar goed, dat was ten tijde van in dienst treding. Net voor de Winteroorlog geldt dit als de norm (order van 12 oktober 1939):

"New and repaired aircraft were ordered the way Tuisku was, meaning olive green upper sides and alu dope undersides. This became standard scheme for the time being."

Dat betekent dat Finse Fokker CV's ten tijde van de Winteroorlog in zowel khaki als olijgroen rondgevlogen hadden kunnen worden (afhankelijk van het feit of ze groot onderhoud gekregen hadden). Vanaf 30 september 1940 deed het twee kleuren schema zijn intrede en vanaf medio 1941, tijdens de "continuation war: verschenen de gele banden. Echter op dit tijdstip waren de onderkanten nog steeds zilvergrijs, want wat lezen we over de helblauwe onderkant:

"The alu. dope underside was considered too exposing in some frontline units. The comparison became possible, when German Dornier Do 17 Z bombers arrived to Finland in Jan. - Feb. 1942. These aircraft had light blue grey (RLM 65) undersides. "

Vandaar dat de order verscheen dat alle nieuw in dienst gestelde vliegtuigen en vliegtuigen die groot onderhoud kregen vanaf het voorjaar 1942 helblauw moesten worden. Dat betekent dat op zich een CV best helblauw kan zijn aan de onderkant, maar dan is ie wel van na voorjaar 1942. Ik wil de mijne maken ten tijde van de winteroorlog, en dus wordt ie olijfgroen (misschien wel khaki) van boven en alu. van onderen.

Kortom of de Finse kleuren is nog wel ééa te onderzoeken, maar wat ik zo in de boeken na lees zijn de allermeeste orders over de verfinstructies bewaard gebleven (met bewerkingsinstructies) wat dus wel een betrouwbaar beeld zou moet geven....

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 0:34 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Even mijn referenties over Finland erbij gehaald (Finnisch Air Force 1939 - 1945 van Kalevi Keskinen & Kari Stenman, Squadron) en dat vermeld oa het volgende;

Citaat:
One Fokker C. VE was purchased from Holland in 1927 followed by thirteen in 1934. Fokker build aircraft were painted dark brown on upper surfaces with silver dope on the undersides.


Zoals er meer Fokkers aan Finland geleverd zijn. De foto van de FO-77 van 3 Augustus 1938 naast deze tekst toont overigens ook een zwarte cowling.

Ook komt er een nog een foto van een C. VE voorbij in winter camouflage; de FO-68 in februari 1940. Ik kan zo snel geen foto van het boek uploaden maar kwam al wel een leuke gekleurde Sim. versie tegen;

Afbeelding

bron; mission4today.com

(Kijk niet naar de staart, die is fout in de sim versie, maar het gaat om het idee van het schema. De originele zwart-wit foto toont namelijk wel de correcte staart)


In ieder geval; succes met de bouw!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 10:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik was die foto ook tegen gekomen op het internet. Dat is helemaal geen Fokker CV, maar zo'n Tsjechische machine, even uit mijn hoofd een Letov S328 o.i.d. Kijk ook maar naar de vleugels....

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 10:36 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Bij deze eventjes wat nog wat extra licht in Finlands duistere Fokker CV kanten. Deze CV's waren ook duidelijk in de latere Finse Wintercamouflage uitgerust, zie onderste twee foto's van de scan hieronder:

Afbeelding

Hier zien we ook een bovenaan ook foto van een Finse CV tijdens de Winteroorlog, deze is dus in 1940 overgeschilderd en heeft dus inmiddels ook geen zwarte motorkap meer. Van zo'n uitvoering bevindt zich hier ook een tekening in dit boek (uitgekleed exemplaar zonder motorkap):

Afbeelding

Ik heb nóg een boek over de Finse luchtmacht, hier staat ook een CV in, in een vooroorlogse uitvoering met inderdaad een zwarte motorkap. Eveneens staat hierin een versie van de Winteroorlog, waarop ze op het groene exemplaar tijdelijke witte, makkelijke afwasbare, verf hebben aangebracht. Scans hiervan volgen.

Overigens heb ik gisteren alle onderdelen klaargemaakt. Een aantal zat flink aan het gietblok vast, maar uiteindelijk zijn ze er goed afgekomen. opvallend gegeven is het feit dat de rechterromphelft een aantal mm's langer is dan de linker.

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16 nov, 2010 10:44 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
KitBoy schreef:
Ik was die foto ook tegen gekomen op het internet. Dat is helemaal geen Fokker CV, maar zo'n Tsjechische machine, even uit mijn hoofd een Letov S328 o.i.d. Kijk ook maar naar de vleugels....

Groet, Nico


Euh, naast de staart klopt het gehele sim model dus niet. Het ging in ider geval om het schema welke wel overeen klomt met de echte C.VE FO-68. Ik zal proberen vanavond een foto te plaatsen van de FO-68 zoals ik hem bedoel.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17 nov, 2010 18:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
De FO-19, FO-69 en FO-80 zijn de vreemde eenden in de bijt, die uit Noorwegen zijn ontsnapt. Daarnaast had Zweden nog eens twee toestellen gedoneerd - je kunt ze herkennen door de wat hoekige rompzijwand, vergelijk die maar eens met die van de "Neue Ausfuhring", die had 7 longerons ten opzichte van de 2 van de oude Noorse.

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18 nov, 2010 16:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik zie nu wat je bedoelt en de kit slaat hier inderdaad de plan mis. Op de foto is duidelijk de vierkantigere rompstructuur te zien, ik heb de kit gecheckt en die heeft dat duidelijk NIET. Dat wordt dus een ander nummer kiezen! bedankt voor de info!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement