Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:15 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 16 sep, 2010 20:20 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Sorry voor het voor mijn beurt schrijven in jouw topic, beetje onbeleefd :oops: .
Wat ik doe met slappe spandraden of antennes uit visdraad of sprue, is even op veilige afstand een soldeerpistool er langs halen.
Groot voordeel hier van is dat je een goed hanteerbare warmtebron hebt zonder open vuur of voortijdige afkoeling.
Ik heb er ooit eentje voor 7 euro bij Conrad gekocht en daar heb ik al veel plezier van gehad.
Iets anders: zijn die stitches aan de onderzijde ook een decal?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 0:33 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
...en nu de vraag aan de ervaren dradentrekkers; de draden door de vleugel zitten nu vast, maar de hoek tussen de vleugel en de draad is niet recht (de draad maakt nog een licht bochtje). Is het verstandig om met een heet mes de draden nog wat strakker te trekken, of zou ik daar de boel mee vernaggelen? De draden zitten vastgelijmd bij het landingsgestel, de gaatjes door de vleugel en door de "staander" op de romp zijn (nog) los. Iemand goede raad??


Je kunt misschien met een mesje (of iets anders wat hard is) de draad uit de vleugel 'omvouwen' zodat de draad echt een scherpe knip maakt. Net zoals je papier vouwt. Zo kun je alle draden bij langs en fixeren.

Het soldeerboutprincipe heb ik ook al eens toegepast en vind ik op zich wel werken om een slappe draad wat strakker te krijgen. Maar of je daarmee 'je lichte bochtje' helemaal weg krijgt?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 19:56 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Who dares, wins.
Afbeelding

Oftewel, ik ben met de soldeerbout aan de slag gegaan :mrgreen: .

Met als resultaat;
Afbeelding

De draden zitten nu strakker dan gisteren en op deze manier vind ik het acceptabel.

Afbeelding

Maar ook........................... :(

Afbeelding

Na het uiten van wat opmerkingen die me hier op het forum waarschijnlijk een ban op zouden leveren, de boel maar weer gerestaureerd;

Afbeelding

Nu nog de wielen, mitrailleur en prop plaatsen (morgen of overmorgen) en dan is deze af.

Paulus de Boskabouwer schreef:
Sorry voor het voor mijn beurt schrijven in jouw topic, beetje onbeleefd :oops: .

Geeft niks, vandaar ook de smily :lol: . Ik was alleen verbaast al een reactie te hebben terwijl ik nog niets geschreven had :wink: .
Ik ben i.d.d. met de soldeerbout erlangs gegaan, alleen toen ik vanmiddag nog één draadje wat strakker wilde zetten knapte deze. Waarschijnlijk was de soldeerbout te warm geworden, want die stond al een hele tijd aan.
De stitches zijn een decal, Eduard heeft er een lekker compleet decalsetje bij gedaan.

tsjopper bob schreef:
Je kunt misschien met een mesje (of iets anders wat hard is) de draad uit de vleugel 'omvouwen' zodat de draad echt een scherpe knip maakt. Net zoals je papier vouwt. Zo kun je alle draden bij langs en fixeren.

Hi René,

Bedankt voor je tip, ik snap de bedoeling, maar vind het een te riskante methode. De draden stonden al licht onder spanning en ik durfde ze niet scherp om te zetten. Zoals het er nu uitziet vind ik het acceptabel, de hoek is nog niet helemaal scherp, maar beter dan gisteren.

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 sep, 2010 20:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Shake schreef:
tsjopper bob schreef:
Je kunt misschien met een mesje (of iets anders wat hard is) de draad uit de vleugel 'omvouwen' zodat de draad echt een scherpe knip maakt. Net zoals je papier vouwt. Zo kun je alle draden bij langs en fixeren.

Hi René,

Bedankt voor je tip, ik snap de bedoeling, maar vind het een te riskante methode. De draden stonden al licht onder spanning en ik durfde ze niet scherp om te zetten. Zoals het er nu uitziet vind ik het acceptabel, de hoek is nog niet helemaal scherp, maar beter dan gisteren.

Gr. Sjaak


Lijkt mij niks riskants aan, je mag er ook iets anders voor gebruiken, je vouwt alleen het bochtje er uit zodat het wat scherper uit de vleugel komt. Nadeeltje, je draad is dan 0,1 mm te kort :D :D want het bochtje kost wat meer lengte.

...al moet ik wel zeggen dat het er nu veel beter uitziet inderdaad.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 19 sep, 2010 10:36 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Ziet er netjes uit, Sjaak.
Excuses voor het niet vermelden van de exacte veilige afstand van soldeerbout tot spandraad :wink: .
Die heb ik ook proefondervindelijk vast moeten stellen bij de FK-51 waarbij ook de nodige draadjes gesneuveld zijn.

De spandraden komen door hun donkere kleur nogal prominent over.
Nu weet ik even niet of zwart correct is maar iets lichter maken lijkt mij mooier.
De motorkap is goed uit de verf gekomen. Ben benieuwd hoe je de propeller gaat afwerken.

Succes met de laatste loodjes!

Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 21:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Zondagochtend tijdens het ontbijt ineens kiespijn! Vanmiddag bij de tandarts geweest en woensdag mag ik terugkomen voor een wortelkanaalbehandeling :( . Waarschijnlijk vanavond en morgen de farmaceutische industrie een flinke impuls geven met een hoog aspirine verbruik :? .

Maar niet getreurd, ik heb toch nog de moed gevonden de E-III af te maken. Hier de foto's;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Nico; Ik ben nog wat aan het experimenteren geweest met elastisch draad, ooit gekocht in Engeland na een tip van jou, knitting in elastic. Zoals je op de foto ziet is het qua dikte eigenlijk helemaal niet verkeerd, je moet het dan alleen wel goed uitrekken. Het nadeel is de dikte in ontspannen toestand, door de steun bovenop de romp lopen 6 draadjes en die had ik er nooit met het elastische draad doorgekregen. Voor enkelvoudige draad is het waarschijnlijk een goede oplossing, bij de volgende 2 dekker ga ik het proberen.
Afbeelding

Paulus de Boskabouwer schreef:
Excuses voor het niet vermelden van de exacte veilige afstand van soldeerbout tot spandraad :wink: .

Ach, daar was ik zelf ook snel genoeg achter :wink: .
Paulus de Boskabouwer schreef:
De spandraden komen door hun donkere kleur nogal prominent over.
Nu weet ik even niet of zwart correct is maar iets lichter maken lijkt mij mooier.

Dat was een bewuste keuze, op de foto's ziet het eruit als een behoorlijk zware spandraad. Waarschijnlijk omdat de vleugel ermee getordeerd moest worden. Aan de hand van onderstaande foto leek het me wel gepast de bedrading wat te accentueren, maar smaken verschillen.

Afbeelding
(Bron; Windsock datafile 15)

In ieder geval een leuk kitje voor slechts € 4,95!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 22:19 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mag ik als eerste opmerken dat je een leuk modelletje gemaakt hebt. Maar ....

Shake schreef:
...ik heb toch nog de moed gevonden de E-III af te maken.
Gr. Sjaak


Horen de bandjes niet nog een kleurtje te hebben?

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
tsjopper bob schreef:
Horen de bandjes niet nog een kleurtje te hebben?
En welke kleur heeft rubber van nature?......Wit toch? Die koolzooi zijn ze er later pas aan gaan toevoegen. Dus wit/beige kan prima. Ik zou er alleen wel dan wat vuilsporen op het loopvlak op trekken. Niettemin, zeer geslaagd voor een spankabelavontuur! Ik moet het je nog maar eens nadoen.

Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 20 sep, 2010 22:59 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Buitengewoon goed gelukt, Sjaak.
De propeller is ook heel fraai geworden!

tsjopper bob schreef:
Horen de bandjes niet nog een kleurtje te hebben?


Ze hebben toch een kleurtje? Zonder gekheid, Duitse banden waren vaak lichtgrijs of soms wel cremewit (zoals de fietsbanden van vroegâh) zoals P3 al aangaf.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21 sep, 2010 8:51 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Soms hadden die Duitse banden zelfs een roze gloed er doorheen. Op zich zijn de wielen wel wat kaal. Meestal zit er tussen de velg en band nog iets van een zwarte rand en de as in het midden was meestal ook iets van zwart of metaalgrijs, meestal met olie/ vet er omheen.

Verder een zeer tof modelletje!

Groetjes, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement