De Thunderjet is klaar dus tijd voor een nieuw model, in dit geval de Fokker D VII in 1 op 72 van Revell. Onlangs voor €3,50 op de kop getikt bij een beurs en een beetje kleur op de kast staat altijd leuk natuurlijk. Ik zal maar gelijk beginnen met het obligate sprue-overzicht
Is op de foto niet zo goed te zien, maar revell heeft het plastic voorzien van een zeer fijn weefsel textuur, hoop dat ik dat heel kan houden met het wegwerken van de ejector marks die her en der zitten.
Voor ik het vergeet een plaatje van de box-art:
Ziet er best onschuldig uit, drie kleuren, mooie rechte lijnen om af te plakken. Wat ze er niet bij vermelden is dat de onderkant van de vleugels en het staartvlak voorzien waren van een lozenge-schema. Ik kwam er zelf achter toen ik na de aanschaf op de zijkant van de doos 'lozenge-decals included' zag staan. Nou dat valt dan weer mee dacht ik nog. Maar wat blijkt, dit is wat Revell verstaat onder lozenge-decals:
Juist ja, iedereen kan schilderen met Revell
Ach ja, het houdt me straks van de straat zullen we maar zeggen.
Beetje rondkijken op Google en Wikipedia leert trouwens ook dat iemand bij Revell z'n huiswerk niet helemaal goed heeft gemaakt. Revell claimt namelijk dat deze kit het vliegtuig van Oberleutnant Rudolph Berthold van JaSta 11 voorstelt. Nou komen de kleuren inderaad overeen met de kist van Oberlt. Berthold, (die volgens Wiki in 1917 al tot Hauptmann was gepromoveerd) maar voor zover ik heb kunnen nagaan was de beste man toch echt de baas van JagdGeschwader II en daarvoor van JaSta 18. JaSta 11 was van zijn beroemde collega Manfred von R. Ook de aanduiding 1918 vond ik nogal algemeen, mei-augustus 1918 is nauwkeuriger (Fokker D VII werd in mei in dienst gesteld, in augustus raakte Berthold dusdanig gewond dat hij tot het einde van de oorlog in een ziekenhuis zat). Tot zover de geschiedenisles eerst wat eten en dan eens beginnen met kleur aanbrengen.