Modelbrouwers.nl modelbouw
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/

Revell Fokker DR1 Driedekker 1:72 Rode Baron
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=137&t=26264
Pagina 2 van 4

Auteur:  Bert Takken [ wo 27 jan, 2010 10:14 am ]
Berichttitel: 

Ik denk niet dat de omhoogstaande airleron schuin naar boven zal wijzen, maar die zal gewoon of recht of ook iets naar beneden staan, het is kabelbesturing en als je geen kracht via de stick op de kabels houd zal alles in ruststand staan

Auteur:  tsjopper bob [ wo 27 jan, 2010 11:37 am ]
Berichttitel: 

Okay, maar als een en ander dan dus in evenwicht is, kan de ene nooit omhoog staan en de andere naar beneden. Elke stand zou (linker airelon gespiegelde stand aan de rechter) dan een ruststand zijn, maar net wanneer je de stick loslaat.

René

Auteur:  TheFlyingDutchman [ wo 27 jan, 2010 14:08 pm ]
Berichttitel: 

Over het groene Fokkertje: het klopt dat de rolroeren niet goed staan op het modelletje, in principe horen ze altijd óf tegengesteld aan elkaar te staan óf beiden recht.
Wat Bert zegt klopt dan weer niet helemaal: als ik wat foto's van geparkeerde houtje-touwtje vliegtuigen bekijk waarbij de rolroeren uit neutrale stand staan, staat er wel degelijk eentje omhoog i.p.v. plat. Doordat ze met elkaar verbonden zijn d.m.v. kabels trekt degene die omlaag wijst de ander omhoog, waardoor ze dus alsnog in evenwicht staan.

Overigens is het niet altijd zo dat de rolroeren met elkaar in verbinding staan: bij moderne kisten die met een hydraulisch systeem werken in plaats van kabels, zakken beide rolroeren vaak omlaag als er geen druk op het systeem staat. Moderne airliners laten soms ook beide rolroeren naar beneden wijzen tijdens de start, waarbij ze fungeren als flaps en daarmee het vleugeloppervlak vergroten. Dan heten het weer 'flaperons' (kruising van flaps en ailerons dus :wink: :P )


On-topic, over het rode Fokkertje dus: ziet er leuk uit tot dusver, de motor en machinegeweren zijn netjes gedaan. Ik vraag me alleen af wat je als spandraad gebruikt, bij je Tiger Moth viel het me ook al op dat ze best wel dik zijn. Ik gebruik zelf visdraad vastgezet met secondelijm, of anders boven een kaarsje uitgerekte sprue (gietraam). Dat laatste zal nooit slap gaan hangen en is toch erg dun :)


groet,
Jelle

Auteur:  RRexpress [ do 28 jan, 2010 1:09 am ]
Berichttitel: 

Over die spandraden. Aan de voorkant en tussen de wielen zit ijzergaren.
Ik denk dat dit ongeveer 0.15 mm is. Voordeel is dat dit daadwerkelijk aan de stevigheid van het vliegtuigje bijdraagd, het werkt net als in het echt.
(maar dat zullen andere oplossingen ook wel doen)
de overige draden zijn gewoon garen dat drie keer zo dunner is.
Op de macro foto's lijkt het een beetje te pluizen, maar in het echt zie je dat niet. (het hele model is niet groter dan de palm van mijn hand)
Hier zie het het dunne garen.
Afbeelding
Ik heb ook visgaren van 0.25 mm geprobeerd maar dat is veel de dik voor die besturingsdraden, bovendien had ik problemen met het lijmen van het visgaren.
Ik heb ook geexperimenteerd met veerstaal, dat was echter 0.3 mm en ook veel te dik. (De tiger moth is hierbij telkens tiger-guinea-pig geweest en hij zal nog wel wat meer te verduren krijgen..)

Streched Spreu heb ik nog niet geprobeerd. Wel een goed idee, ik heb het direct toegepast voor die 'handles' die je hier ziet. Als spandraad lijkt me dit wel heel er kwetsbaar.
Afbeelding
<Nogmaals een foto met een lucifer>
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De besturing naar de vleugels.
Op de foto zie ik nu pas dat dit niet lijkt te kloppen met die steun, met het blote oog heb ik dit nooit gezien :shock:
Afbeelding
<vooraanzicht>

... hij is nu echt bijna klaar... hier en daar moet nog een heel klein beetje geverfd worden.

Ik heb nog twee decals over


Afbeelding

Die twee ronde dingen naast de 10. Ze zijn hooguit 1mm groot.
Er lijkt een A en Xial te staan.
Weet iemand waar die horen? Zijn het benzine doppen of zo?
Ik zie het ook niet terug bij die 1:32 DR1 in de groepsbouw.

Auteur:  tsjopper bob [ do 28 jan, 2010 1:12 am ]
Berichttitel: 

Staat het ook in de handleiding waar ze je moet plaatsen?

René

Auteur:  RRexpress [ do 28 jan, 2010 1:18 am ]
Berichttitel: 

In de handleiding kan ik niets vinden....
Die staat overigens gewoon online...
http://www.revell.de/manual/04116.PDF
En ook de foto's van het model bij Revell onthullen het niet.

Auteur:  jeroen_R90S [ do 28 jan, 2010 9:55 am ]
Berichttitel: 

Axial (dat staat er inderdaad) was een propellerfabriek, dus.... op de propeller :)

Ik gebruik overigens voor de bespanning/controlekabels meestal 0,08mm visdraad, gelijmd met secondelijm. Werkt voor mij prima. :)

Auteur:  RRexpress [ do 28 jan, 2010 13:13 pm ]
Berichttitel: 

Prachtig detail dat Axial decaltje. Bedankt voor de tip.
Even verder zoeken kwam ik hier.
http://www.michaelp.org/photos/fantasy_of_flight/fokker_dr.1_triplane_engine_and_propellor.jpg
Er staat "Axial Berlin" en het staat er twee keer op met de A boven als het blad beneden staat.
Ik ga het zo maken.

Auteur:  Bert 65 [ do 28 jan, 2010 16:36 pm ]
Berichttitel: 

Leuk model.Ik kwam laatst een trailer tegen waarin deze voorkomt.
http://useloos.com/mediaplayer?itemid=10247

Auteur:  TheFlyingDutchman [ do 28 jan, 2010 19:35 pm ]
Berichttitel: 

Zo op die detailfoto's ziet hij er erg goed uit van dichtbij, vooral de details rondom de cockpit.
Die twee ronde decals moeten inderdaad voorop elk propellerblad, ongeveer in het midden!

Pagina 2 van 4 Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/