Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 15:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 01 nov, 2005 23:22 pm
Berichten: 2765
Woonplaats: Zwolle
Nielsdol schreef:
Ondanks dat de D-XXI minder weerstand kreeg, nam het gewicht van het toestel toe, en daardoor werd hij langzamer (Correct me if I'm wrong)



Klopt helemaal!

_________________
Groeten,
Edwin

http://www.fokkerg-1.nl
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 15:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
'k begin er nog verstand van te krijgen :lol:

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 dec, 2009 19:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Naast het extra gewicht/te weing snelheidswinst was de modificatie vooral ook te duur. Reden; te complex. Het is wel even iets meer dan een paar intrekbare pootjes monteren.

De houten vleugel moest aangepast worden; naast een uitsparing om de wielen en wielpoot te herbergen, diende de vleugel rondom de wheel bays verstevigd te worden. Een extra hydraulisch/ pneumatisch/elektrisch/mechanisch systeem inclusief de bedrading, slangen, buizen, pomp, reservoire, accumulators, actuators, brackets, up-lock, down-lock systemen, indicatie- en bedieningsystemen dienen aangelegd te worden. Kortom, alleen dat is al geen eenvoudige klus.

Het extra gewicht hiervan zorgt weer voor een vermindering van je hoeveelheid brandstof en munitie die de kist mee kon nemen. Ik vraag me af of de werkelijk behaalde snelheden langzamer waren dan een D-XXI met vaste pootjes. Dat denk ik niet. (Let bij het vliegen maar eens op hoeveel effect het uitklappen van een paar pootjes heeft op de snelheid... :wink: )
Maar het behaalde snelheidsverschil zal gewoon te laag geweest zijn om zo'n grote ombouw te rechtvaardigen. Een totaal nieuw ontworpen vleugel in combinatie met een zwaardere motor zal een beter resultaat hebben gehad, maar helaas heeft de Fokker fabriek daar geen tijd meer voor gehad.

Als ik de foto's trouwens bekijk, krijg ik de indruk dat ze het onderstel van een Fiat G-50 hebben gemonteerd. Natturlijk geen idelae situatie voor een ombouw.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
De bouw van de G-1 zit momenteel een beetje in een dip. Het lukt gewoon even niet en daarom moet ik er weer even zin voor maken.

Toch wil ik in deze groepsbouw één complete Fokker aan de eindstreep brengen. Even opnieuw snuffelen in de stapel leverde het volgende op;

Afbeelding

Jawel, een Finse Fokker D.XXI met vaste pootjes. Een snelle dry-fit liet al zien dan het bijna zo in elkaar valt, dus ideaal om de eindsprint mee in te zetten.

Even een paar avondjes samengevat;

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij de vleugelwortel was heel iets plamuur nodig, maar de schuld daarvan neem ik geheel op mij zelf... (Motor en cowling zitten er overigens nog los op) De kit past perfect en het zachtere plastic werkt ook perfect. Dit resulteerde tijdens het bezoekje aan het ESM in de aanschaf van;

Afbeelding

Het idee is trouwens om de uitvoering van de FR-79 of FR-80 te maken zoals ze door Fokker direct geleverd zijn; bruin met alu onderkant. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dat het welbekende LVA camouflage bruin moet zijn. De eerste 35 door V.L. geproduceerde D.XXI's hadden een schema van olijfgroen boven met lichtgrijs onder...
De cowlings, dubbele luchtinlaat, landing light rechtervleugel, rudder, enkele strut onder het stabilo van de kit komen verder allemaal overeen met de door Fokker zelf geleverde eerste serie van 7 D.XXI's.


Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 04 nov, 2010 10:41 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Ik heb toen voor mijn door Fokker gebouwde CX eveneens het LVA bruin gebruikt. Ik hoop dat je deze af krijgt!

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 nov, 2010 23:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Vooralsnog gaat het gesmeerd;

Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24 nov, 2010 1:15 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Even een klein progressie plaatje plaatsen;

Afbeelding


Onderzijde is inmiddels in het zilver gespoten. De bruine camouflage wordt momenteel in stapjes met de kwast aangebracht. (op de foto nog niet dekkend...)

Er wordt dus aan gewerkt en ligt voorlopig nog op schema. :D

De foto's van de FR-80 die ik heb tonen een "verse" D-21 zonder antenne op de romp of (uitstekende) mg's in de vleugel. Deze laat ik dus ook gewoon weg op dit model.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 dec, 2010 2:35 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Wederom even een tussentijdse update. De D-XXI heeft zijn kleuren en decals inmiddels al gekregen. De plaatselijk verkleurde delen door de blanke lak trekken straks wel weer bij met de laatste matte laklaag.

Afbeelding

Het is trouwens de FR-80 geworden. De FR-76 op de voorgaande foto laat weer een afwijkend rudder zien. Beide Fokkers tonen overigens geen antenne, richtbuis (of hoe heet zo iets?) of mg's. Deze blijven op het model dus ook weg.


Afbeelding

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 12:51 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dat is 'm al bijna. Deze moet je toch af kunnen krijgen of niet?

Groetjes, nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 05 dec, 2010 13:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Biggles schreef:
Wederom even een tussentijdse update. De D-XXI heeft zijn kleuren en decals inmiddels al gekregen. De plaatselijk verkleurde delen door de blanke lak trekken straks wel weer bij met de laatste matte laklaag.
Afbeelding


Heb ik ook eens een keer geprobeerd, alleen die stukken lakken waar decals moeten komen. Na aflakken bleef ik verschil zien. Doe ik dus niet meer, zet m'n modellen geheel in de lak, dan weet ik zeker dat ik geen (kleur)verschillen heb.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 26 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement