Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 15:55 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: en hier zijn de foto's
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 0:22 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
camouflage geverfd:

Afbeelding

gedrybrushed en gelakt:

Afbeelding

motorgondel in ruwbouw:

Afbeelding

motorgondel geverfd:

Afbeelding

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 29 jan, 2010 12:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dat gaat de goede kant op! Mooie potez hoor! Ik houd wel van die vliegende dozen.

Ik heb zelf afgelopen jaar net zo'n Frans buitenissig bommenwerpertje gebouwd, zie:

http://www.modelbrouwers.nl/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=18193

Succes met afronden.

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 0:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Dit beloofd ook weer een bijzonder en fraai Frans gevalletje te worden. Niet moeders mooiste, maar die Franse toestellen hebben toch echt wel iets aparts wat ze weer aantrekkelijk maakt.

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 31 jan, 2010 22:48 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Interessant onderwerp, Maarten. Ook leuk dat je wat achtergrondinformatie met ons deelt.
Kun je wat meer vertellen over de tape die je gebruikt, b.v. merk en soort en waar je het vandaan hebt.
Ik zit ook regelmatig te pielen met kleine ronde koepeltjes e.d..
Uit de losse hand schilderen lukt (nu) nog wel maar wat jij laat zien is veel fraaier.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Potez 540 af!
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2010 21:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
Bedankt voor de commentaren. De Amiot pas prachtig in de verzameling vliegende trams en staat dus ook bij mij hoog op het bouwlijstje.

Afbeelding

Hier nog een plaatje van de tapes. Ik heb ze in een merkloos blisterpak voor een paar Euro bij de Big Boss Doe-het-zelf zaak gehaald. Het spul is iets dunner en veel elastischer dan plakband. Ik geloof dat het vooral door elektriciens gebruikt wordt.

Afbeelding
Met de motorgondels en het landingsgestel in elkaar is het moeilijkste gedeelte van deze kist gedaan. Hoewel de bevestiging van het geheel aan de vleugel er redelijk gecompliceerd uitziet, met veel struts, is het model zo gemaakt dat het makkelijk aan elkaar past.
Vooral de centrale spar onderin de romp helpt hierbij.
Nadat ik de gondels aan de romp had vastgezet moesten er nog wat spandraden tussen.
Meestal boor ik gaatjes door, trek er vislijnen doorheen, breng ze op spanning en sluit de boel af. Hier was dat niet zo goed mogelijk en besloot ik voor de klassieke streched spue oplossing te kiezen. Dat had ik al weer een tijdje niet gedaan, het kostte dus even moeite weer goede draden te trekken.
Tijdens het gaten boren schoot mijn boortje uit (even aan andere dingen zitten denken) en sloeg een zijraam de romp in. Juist. Om dat weer goed vast te zetten moest ik eerst de cockpitkap eraf breken.
Vijf schietgebedjes later lukte dat met enig geweld, maar zonder schade. Uiteindelijk zaten de draden zaten echter nogal slap. Ook daarvoor is een leuke truc: je kan ze op spanning krijgen door ze te verhitten. Esotericie gebruiken daarvoor de rook van een wierookstick. Ik behielp me met hete luciferskoppen. Dat riep herinneringen op aan de tijd dat we gevechtsschade op de vliegtuigen aanbrachten met hete naalden en ze vervolgens opbliezen.
Altijd zenuwslopend, zo dicht bij de romp van een vliegtuig aan de gang te gaan met iets warms. Ik brandde maar één keer een draad door, maar ze zitten dan ook net nog niet strak genoeg.
Ik denk dat ik toch echt die cursus draadtrekken bij onze goudsmit moet gaan volgen, dan hoeft het niet meer met dit spul.

Afbeelding
De vleugels gingen er makkelijk op. De lange struts vanaf de motorgondels worden gesteund door kleinere. Blijkbaar had het toestel last van trillingen. Uit de bouwverslagen bleek dat de kleine struts in de kit net iets te kort waren. Bovendien zaten ze niet erg handig op de gietraampjes. Ik snij dan liever wat nieuwe uit Contrail stangetjes.
Er was een klein beetje putty nodig om wat kiertjes tussen de vleugels en de romp te dichten. De staart kon erop en daarna kon ik de laatste hand aan het verfwerk leggen.
De Vert Foncee was inmiddels gereduceerd tot een opgedroogde korst met daaronder op de bodem nog een klein beetje pasta die met wat verdunner net voldoende voor de laatste stukjes opleverde.

Afbeelding
Als laatste gingen de koepels erop. De voorkoepel is een breed geval op een soort schaal. De achterkoepel is half zo breed en erg krap. Ik vraag me af of Heller dit verschil niet wat overdrijft.
In ieder geval bevielen de machinegeweren me niet. Ze zien er eerder uit als gigantische slagroomspuiten. Ik had op een beurs een paar mooie metalen Aeroclub Lewissen op de kop kunnen tikken, die gingen er in.
De koepels zijn draaibaar gemaakt, maar het duurde een hele tijd voor ik door had hoe dat zou moeten.
Hier zijn de instructies:

Afbeelding

Er mist een symbool: het beruchte “vorm met een heet mes” waarmee je de draaiasjes vastzet aan het onderstuk. Ik herinner me die techniek vooral van tanktracks (die dan aan de werktafel vastplakten) en FROG kits, waar de wielen en propeller draaibaar waren.
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dat te doen, zeker niet met een doorzichtig stuk plastic, die zijn nog brosser dan andere soorten. Mijn koepels zitten dus vast, wat de kinderen erg jammer vinden.

Ik twijfel nog of ik ook dit toestel met bommen uit zal rusten. Ze waren op een bijzondere manier bevestigd, aan de zijvleugeltjes tussen romp en motor.
Op deze link, die naar een website boordevol informatie over de Spaanse Burgeroorlog verwijst, kan je twee foto’s van een neergehaalde Potez 540 zien, met de bommen nog op hun plek. Het toestel is door Cr 32’s neergeschoten.

http://surfcity.kund.dalnet.se/italy_baschirotto.htm

Het vliegtuig had de naam ’Aqui le espero’. Dat betekent: “Ik wacht hier op jou”. Ik heb lang niet begrepen wat ze daarmee bedoelden, tot ik op een Spaanse site een profiel van dat toestel zag. De leus staat onder de rugkoepel.

Afbeelding

Zo daar staat hij dan. Voor mijn doen is het een enorm snelle bouw geweest, maar meestal heb ik ook veel minder tijd om te bouwen.

Afbeelding

Afbeelding

De Potez in mijn line up van Spaanse Republijeinse bommenwerpers met links een Bloch 200 en rechts een Tupolev Katiuska

Afbeelding

Nog een extra plaatje van de Bloch 200. Deze was de voorloper van de Potez. Het toestel is inderdaad nog lomper en hoekiger dan de Potez.

En een volgende project?

Afbeelding

Ik denk hier aan, de Vickers Spanish Vildebeest. Ik heb een vacform van Contrail, maar er gaan geruchten dat AZ een spuitgietmodel gaat uitbrengen. Ik breng deze niet in de groepsbouw in. Kom over ene jaar of drie maar bij de SIG Spanje kijken, dan is hij misschien af.
De beschildering op dit boekomslag ziet er heel gecompliceerd uit, maar het vermoeden is dat het hier om golfjes zilververf op een grijs vliegtuig gaat.
In ieder geval moet de motor vervangen worden door een Hispano-Suisa motor. Ik heb al een tijdje rondgekeken welke kit die zou kunnen doneren. De beste kandidaat is…

De Potez 540! Weet iemand nog ergens een wrak te liggen?

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2010 22:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag Maarten,


Leuk model geworden en nog een welkome aanwinst voor de totaal galerij, waar ik 'm zo dadelijk bij zal zetten.

Groetjes, NIco

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2010 23:17 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een apart geval! Weer een bijzondere kit erbij. Dat maakt deze brouw zo leuk.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 06 feb, 2010 23:27 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Leuk setje heb je zo bij elkaar!

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2010 2:52 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 10 jun, 2006 21:45 pm
Berichten: 3421
Woonplaats: Almere
Zeer apart maar mooi toestel geworden!

_________________
Momenteel op de werkbank; Fairey Firefly, NA-27, Lockheed Electra KLM, CW-21, He-280, Me-263, etc, etc.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 07 feb, 2010 3:55 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Zeer zeker geen alledaags toestel dit!

erg leuk geworden!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement