Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 18:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Republikeinse Potez 540
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2010 12:42 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
Even voorstellen: ik ben Maarten uit Nijmegen. Ik bouw al zo'n 40 jaar, vooral toestellen uit de eerste dertig jaren van de vorige eeuw. Ik kwam Nico onlangs tegen bij de nieuwjaarsbijeenkomst van de IPMS in Eindhoven en hij inspireerde mij om ook eens op dit forum mee te bouwen.
Ik heb bij Flash een mooie kist voor deze groepsbouw gevonden: een Potez 540. een Franse bommenwerper die door de Republikeinen is gebruik. Het is oorspronkelijk een kit van Heller, ik heb de heruitgave van SMER gekocht. Die bevat al meteen een profiel voor een van de Spaanse toestellen.
Meer daarover later, hier is alvast de box-art.

Afbeelding

Ik bouw onder enige tijdsdruk, want ik wil voor de groene kleur de onvolprezen verf Vert Fonce van White Ensign gebruiken, maar mijn potje is, nadat er twee Blochs 200 mee geschilderd zijn, bijna leeg en aan het uitdrogen. Ik schat dat ik nog ongeveer een week de tijd heb voor de verf niet meer te gebruiken is.

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2010 15:06 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Welkom Maarten!

'k ben benieuwd wat je neer gaat zitten!, 't blijven altijd wel aparte bommemwerpers om te zien van die Fransen!

Ik ga hem zeker in de gaten houden!

groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 22 jan, 2010 22:42 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Dit is echt een heel gaaf model van Heller (Smer) and the only one around! Het raamwerk en de motorgondels verdienen bij de bouw extra aandacht. Leuk dat je hem gaat bouwen!

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: voortgang Potez
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 0:24 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
De kit telt 130 onderdelen, veel daarvan zitten in de motorgondels en het landingsgestel. Dit is zo’n heerlijk 30-er jaren toestel met spatborden om de wielen. Heller vond het helaas wel nodig die dingen in zes kleine onderdeeltjes te splitsen. Daar lijkt me een uitdaging…
Er zit een beetje flash rond de sprues, maar bijna niets op de onderdelen. De mallen passen ook nog steeds goed, er zijn geen gietlijntjes of verschuivingen.
Ik was de onderdelen altijd eerst om het vet er af te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding


Voor ik begin met bouwen kijk ik altijd even op internet wat er over het toestel te vinden was. Voor de Potez zijn er drie goede recensies te vinden, van Mark Davies op Hyperscale, van Kevin Royne op SMAKR en van Gabriel Stern op ARC. Alle drie komen ze met opmerkingen die bij de latere bouw nuttig zijn, vooral over de manier waarop het landingsgestel in elkaar steekt en over een probleempje in het interieur, waar het glas de cabine in de weg zit.

Dat de Spaanse Republiek snel na het begin van de burgeroorlog aan Franse bommenwerpers kon komen, had ze te danken aan de schrijver Andre Malraux. Spanje had een jaar voor de opstand een defensieverdrag met Frankrijk gesloten. De Republikeinse regering kon volgens dat verdrag steun tegemoet zien en mocht er wapens kopen. Maar de linkse Volksfrontregering in Parijs was bang voor de consequenties. Zou er hierdoor ook een opstand in Frankrijk ontstaan? Hoe zou de “internationale gemeenschap” reageren, zou dit het begin van een wereldoorlog zijn? De Volkerenbond was al bezig met een non-interventiepact.
Het leek de Fransen beter als de steun niet van de Franse regering zelf zou komen. Malraux had ondertussen een steuncomité opgezet en leek hier de juiste man voor. Hij wist al snel een aantal bommenwerpers en Dewoitine D371 jachtvliegtuigen geleverd te krijgen. Ze werden wel ongewapend geleverd, de Spanjaarden moesten ze zelf van mitrailleurs voorzien.
Malraux bleef de hele burgeroorlog actief voor de Republikeinse luchtmacht en voerde het Escadere Espanja aan.
Hij maakte ook een propagandafilm, Espoir. In deze film, die deels in 1938 in Spanje is opgenomen, moet een eskader Republikeinse bommenwerpers een nieuwe basis van Nationalistische jachtvliegtuigen vernietigen. Het probleem is echter dat degene die ze naar die basis moet leiden een boer is die nog nooit gevlogen heeft en ook niet begrijpt hoe je kaart moet lezen. Ze verdwalen dan ook hopeloos en verongelukken uiteindelijk.
Het einde van de film is op U-tube te zien. Een plechtige stoet mensen die met hinkende overlevenden en een paar brancards met slachtoffers uit de bergen daalt. Ik persoonlijk begrijp het propaganda-aspect niet helemaal van deze film. Ik had zelf na het zien van de film in ieder geval niet het gevoel dat ik mij bij de Republikeinse luchtmacht moest melden…
Misschien dachten ze daar in de dertiger jaren anders over?
Ik vind de beschildering die SMER aanbiedt erg mooi: een rode staart en bruine vlekken over de oorspronkelijk egaal groene camouflagekleur. Of het precies klopt is een tweede. De meeste profielen die ik heb gezien gaan uit van groene kisten met relatief smalle banden. Ik heb ook geen foto’s gezien bij andere SIG-Spanje leden van gecamoufleerde Potez. Maar nu ik hier mee begonnen ben, weet ik zeker dat er binnenkort wel iets op zal duiken, dat gebeurt meestal en over het algemeen net te laat. Wat voor mij bij de keus van een beschildering de doorslag geeft is de vraag of ik het zelf mooi vind en in mijn vitrine wil zetten. En volgens mij past deze uitstekend naast mijn net voltooide Bloch 200, dus zal ik het SMER profiel gebruiken.
De Potez was in 1933 een moderne bommenwerper. Maar in 1936 was hij alweer verouderd geraakt en geen partij voor jagers zoals de Fiat Cr 32.

Ik vind het met bouwen handig om met componenten te werken. Hier zijn dat de romp, de motoren en de vleugels, die je ver kan afbouwen en pas later aan elkaar kan voegen.
De mototgondels zijn met chauche en droite gemarkeerd. Eerst dacht ik dat hiermee bedoeld werd dat er linker- en rechterhelften van symmetrische gondels waren. Echter, de linker en rechtergondel zijn verschillend, ook de propellors draaien tegen elkaar in. Ik heb vaak met de Heller kits dat ik de logica van de makers net niet snap en met een eigen, verkeerde, oplossing kom.

Afbeelding

Ik heb de binnenkant van de romp Dark Sand met acryl van Vallejo geschilderd. Dat lijkt aardig op het Chamois dat de Fransen in die tijd als binnenkleur hadden. Het zou misschien net iets grijziger moeten.
De cockpit is spaarzaam ingericht met een verhoging waarop twee stoelen met stuurknuppels en voetensturen staan. Verder is er een dashbord en een viertal staken, die waarschijnlijk gascilinders voor moeten stellen. In deze hypermoderne bommenwerpers hoefde je niet zelf de bommen naar buiten te duwen, dat ging met samengeperste lucht.
De lay-out van wat Heller levert klopt wel, maar er hoort een verwarrende hoeveelheid buizen, panelen en verdeeldozen meer in de cabines te zitten. Ik had dit keer echter geen zin in al dat scratchwerk en hield het op veiligheidsgordels van tape en een framepje van plasticard om de ander/s wel erg smalle stoelen.

Afbeelding

De delen van de buiten kant die rood moeten worden kregen een ondergrond van witte Revell verf en de groene delen een laagje Model Master Marine corps Green.

Afbeelding

De volgende dag (eergisteren als dit geplaatst wordt) zette ik het echte Vert Fonce langs de raamopeningen en begon ik met de frames op ramen. Je hebt er namelijk een paar nodig om de romp stevigheid te geven.
De frampjes op de ramen zouden eigenlijk geschilderd moeten worden. Ze zijn erg duid en voorzien van delicate klinknagels. Ik schilder echter niet zo fijn uit de vrije hand. Andere optie: strips geverfde decal erop plakken. Misschien hou je dan nog iets van de detaillering over. Ik heb een stukje getest, maar de decals die ik ervoor kon gebruiken waren te stijf geworden van de verf. Plan B dus: geverfde plastic tape gebruiken. Je kan in veel doe-het-zelf winkels rollen dunne tape in diverse kleuren kopen. Dit spul is prima snijbaar, plakt van zich zelf en verf blijft er goed aan hechten. Ik gebruik het sinds ik super dunne framepjes op 1/144 vliegtuigen wilde maken. Ik had na de bouw van de Bloch 200 nog een stukje op de juiste kleur liggen en dat bleek, twee uur later, precies genoeg om al het glaswerk mee te behandelen.

Afbeelding

Gisteren kon ik de romp in elkaar plakken. Die bestaat uit vier delen, die je met een paar tussenschotten voor de stevigheid als een doos in elkaar plakt. Dat ging prima, al blijven er bij zo’n constructie bij mij altijd nog wat naden en richels over die weggewerkt moeten worden.
Tijdens het schuren begon de romp angstwekkend te kraken en te rammelen. Er zat iets niet goed vast, maar wat? Ineens viel een van de achterste raampartijen eruit. Balen!
Gelukkig zitten de geschutskoepels er nog niet op. Het lukte me met een sate-prikker om via de buikkoepel het raampje op zijn plek te duwen, waarna er van binnenuit net een dropje lijm op kon. Daarvoor gebruikte ik Gator Glue, een superlijm die je als houtlijm kan gebruiken, maar die de raampjes niet aantast, zoals sommige superlijmen.

Afbeelding

Vandaag iets verder geschuurd, rood geverd, weer geschuurd en nogmaals geverfd. Ik gebruik voor het rood acryl verf, zodat ik snel door kan. Verder heb ik met enige argwaan de spatborden in elkaar zitten passen. Gabriel Stern is er laaiend enthousiast over en hij geeft in zijn review een goede foto hoe hij ze in elkaar heeft gezet, maar ik weet het niet zo zeker. Op de box-art is te zien dat de spatborden voorzien zijn van een soort spatlappen. Zouden die dingen daarom in twee stukken zijn? Ik ga er het weekend over puzzelen.
Afbeelding[/img]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 0:40 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
Dat gaat best rap met deze Spaanse Fransoos!

't ziet er goed uit hoor Maarten,

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 2:24 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
goeie tip met die tapejes! ik bouw veel 1/72 dus ga ik zeker een keer proberen!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 12:36 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
Nog een paar tips over de tapejes:
- plak ze voor het schilderen op een plastic dekseltje van bv een yoghurt- of ricottapotje. Dat type plastic is een beetje vettig, ze laten daar makkelijk van los.
- gebruik een kleur tape die past bij het interieur, veiligheidsriemen maak ik vaak uit grijsgeschilderde zwarte tape, de zwarte zijkanten geven een mooie schaduwwerking.
- snij op een snijmesje met een nieuw blad en een stalen liniaal
- gebruik de randen niet, daar kan de verf afbrokkelen
- coat het raampje van tevoren met Parket Plus van Johnson. (Clear uit Amerika schijnt het helemaal te zijn, tenminste de oude formule, maar ik ben best tevreden met dit spul)
- gebruik een tandenstoker om de sliertjes te verschuiven
- seal na afloop de boel weer met Parket Plus.

succes,

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 14:50 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Dag MNaarten,

Wat leuk dat je die filmscne benoemt. Ik heb daar de afgelopen maanden namelijk veel aangedacht. Ergens in de jaren '80 is die film namelijk ooit uitgezonden op de Duiste telvisie en heb ik toen opgenomen. Daarna de eindscene meermalen bekeken. Die videoband heb ik uiteraard al jaren niet meer, maar leuk dat jij dit nu vermeldt en de naam van de film noemt. Ik ga zo meten zoeken!

Groetjes, Nico

Edit: onder de naam "Espoir" kan ik iig niets vinden...

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Malraux film
BerichtGeplaatst: za 23 jan, 2010 15:08 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
De film van Malraux heet voluit 'l espoir, sierra de Teruel.

Je kan hem hier vinden:
http://www.youtube.com/watch?v=2MIBAYecse0

kijk ze!

Maarten


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 28 jan, 2010 23:56 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 20 jan, 2010 23:28 pm
Berichten: 14
Woonplaats: Nijmegen
Afbeelding

Afgelopen weekend de bruine camouflagevlekken opgezet. Het is nogal de vraag of dit toestel echt zo gevlogen heeft. Daarbij komt: als je behoefte hebt om een groen toestel extra te camoufleren, laat je de rode staart dan zitten? Om maar te zwijgen van die zilveren bromvliegen die onder de vleugels moeten komen. Logischerwijze was de bruine verf ergens anders op gesmeerd. Maar ik blijf het een schitterend schema vinden.
Je weet trouwens nooit wat er gebeurt is. Lees dit verhaal maar eens van de zeer gerespecteerde researcher E. Pilawskii:


http://vvs.hobbyvista.com/Research/Various/Markings/Doodle/part1.php

Hier nog een verhaal over vlekken op russische vliegtuigen, en de invloed die de Spaanse buregroorlog daar op had:

http://vvs.hobbyvista.com/Research/Petlyakov/Pe-2/Camouflage/Manchuria/index.php


Ik ben meestal niet zo tevreden met de eerste uitkomst van handgeschilderde camouflagevlekken. Ze zien er vaak wat stijfjes uit. Ik drybrush er daarom later nog eens met de contrasterende kleuren overheen, waarbij ik vooral de randen aanpak.
Een laagje Micro Satin vernis erover zorgt er voor dat de verschillende verven op gelijke manier glanzen en lijkt ook de kleuren wat op te trekken.

Afbeelding


Dit is de situatie nu, met de vleugels proefgefit. Voor de vleugels eraan kunnen moeten de motoren eronder gehangen worden.

Ik had wat twijfels over het landingsgestel. Gelukkig kwam dinsdag Peter Ibes langs om te praten over de update van de SIG Spaanse burgeroorlog pagina’s (ja, binnenkort on-line!).
Peter heeft dit toestel meermalen gebouwd, ook met de Broplan conversie in civiele uitvoering. Na wat heen en weer getuur op internet besloten we dat de instructies toch beter kloppen dan de manier waarop Gabriel Stern de spatborden plakt.
Dus kon ik verder met de motoreenheden.
Hier de ongeplamuurde en bijgevijlde situatie

Afbeelding

En hier de geverfde eenheid, met uitgeboorde luchtinlaten en uitlaten. Om de schaduwwerking van de uitgeboorde inlaten en van de radiatorkleppen onder de propeller te vergroten heb ik hier een mengsel van Citadel zwarte inkt met wat water en afwasmiddel in gegoten.
De propellers zijn losse eenheden die je later in zijn geheel in de motor kan lijmen.

Afbeelding

Tot zover de bouw. Het schiet lekker op, maar de tijd blijft dringen. De verf houdt zich nog goed, maar mijn ziekteverlof is bijna afgelopen, en daarna zal de tijd die ik voor modelbouw heb weer drastisch afnemen.

Maarten
[/img]


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement