De Heinkel HE 112 is waarschijnlijk wel de minst bekende Duitse jager die geproduceerd is. Het was in de running om de principale gevechtsvliegtuig te worden van de Luftwaffe maar verloor de contest van de ME109. Dit ondanks het feit dat het zeer gewaardeerd werd door de testpiloten.
Het vliegtuig werd toen aangeboden aan diverse luchtmachten waaronder de Nederlandse! Uiteindelijk werd het gekocht door de Spanje, Roemenië en Hongarije waar het actief dienst deed. Tijdens de Spaanse burgeroorlog waren er maar enkelen in dienst maar omdat het zo een bijzonder vliegtuig is heb ik het gekozen.
De boxart van Classic Airframes is heel mooi.
De inhoud is schamel en ik vind zo op het eerste gezicht het plastic van een matige kwaliteit. De panellines zijn heel erg laag, hier en daar wat flash. Is dit nu het bijzondere en dure Classic Airframes?
Stukje resin.
Dit is eens wat anders dan de Dragonhandleiding van mijn Tiger!
De Spaanse decals zijn eigenlijk van een exemplaar uit 1943, die nog een P-38 neerschoot. Natuurlijk pas ik het zo goed als kan aan aan de burgeroorlog. Ik heb al verscheidene sites bekeken maar de kleur is best lastig. Dit vond ik op de website van
http://www.zi.ku.dk/personal/drnash/mod ... codes.html .
A further good example of this is provided by the grey upper surface colour used on Condor Legion fighters, examples of which are given to the right. 20 years ago, every colour reproduction of Bf109s in Spain showed them bearing a light neutral grey scheme, often called "gull grey". However, recent research, based on contemporary German records and surviving aircraft parts, seems to point to the grey being a much darker, greener hue. In fact many of the fighter aircraft sent to Spain may have been finished in a colour much closer to, if not actually, the famous RLM Grau 02.
Much of this research was incorporated into the recent Jagdwaffe title by Mombeek, Smith & Creek (1999), which caused many reviewers to remark unfavourably on the dark colours they had given to their aircraft. Merrick (2005) expands on this research considerably, suggesting that the earliest Bf 109s were finished in bare metal with a yellowish-greenish-grey protective varnish applied, and that all Bf 109s were repainted in RLM 72 or 73 on the uppersides at some later point.
Denk dat ik wel voor dat grijze ga. Ok, het zal even duren voordat ik dit onderwerp echt 'on the roll' heb maar de intro is er!
Eelco