Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 9:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 3:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vandaag weer ff een lekker stukje verder gewerkt aan de CR32.

Verder gegaan met het scriben van de romp en wings, eindelijk afgerond nu.
De onderste wings heb ik zelf gemaakt omdat ik de aansluiting aan de romp en dikte van de wing niet goed vond.
Afbeelding
Ik heb een stukje styreen op 2.5 mm gesneden en vervolgens de wing afgetekend, ff vast gezet met tape zodat me handen vrij zijn en je de strepjes goed kan uitlijnen.
Vervolgens met een markeer stift de wing ff gekleurd reden hiervan is, dat ik kan zien waar ik nog styreen weg moet schrapen. (is moeilijk te zien als het nog wit is)
Het geheel licht opgeschuurt met 1500 nat, tevens zijn de staart en topwing zijn ook klaar.

Volgende klus de struts.... ik heb voor de lol ff de struts uit de kit gebruikt om te kijken of dat wat ging worden.
Na meten van de schaal tekening kwam ik erachter dat het niet ging passen zoals het hoort verassing :S :roll:
Goed ik zal proberen uit te leggen hoe ik dit aangepakt heb. In paint heb ik de fotos bewerkt en de maten een kleurtje gegeven elke kleur heeft een aparte beschrijving onderaan de foto.
Afbeelding
Blauw: is de hoek die 120 graden moet zijn.
Roze: moet 9 mm zijn
Geel: moet 17mm zijn
Groen: moet 13 mm zijn
De Rode circkels kom ik later op terug.
De volgende foto is het verschil te zien tussen de kit en mijn versie van de struts, de kleuren zijn weer hetzelfde als hier boven.
Afbeelding
Op deze foto heb ik ff een proef opstelling gemaakt om te kijken of de kit struts gingen passen... NOT. (Dit zaakje is dus tijdelijk vast gelijmt met boekbinderslijm)
Heb de kleuren ff anders gebruikt nu, uitleg onderaan..
Afbeelding
Rood: is 23 mm wat ik heb uitgerekend via schaal tekening.
Paars: is de onjuiste hoek van de struts.
Geel: hoort 9 mm te zijn is 7 mm Daardoor past het geheel niet op de romp op de plek waar het hoort.
Blauw: is dus veel te breed dat komt omdat de struts kwa lengte te kort zijn, vandaar dat ik dus zelf twee heb gemaakt.
Groen: is 12 mm wat 13 moet zijn nou valt dat op zich nog mee maar heb ik nu dus wel goed.

De rode circkels zijn dus verdikkingen op de struts waar het geheel de vleugel in gaat.
Ik probeer dit na te maken doormiddel van laagjes Liquid surface primer aan te brengen, met tamiya tape als grens.
Nadeel van dit is wel dat het ongeveer 3/4 laagjes nodig heeft aan beide kant van de struts uiteindelijk die verdikking moet komen maal 14 dus tel uit je winst veel droog tijd!
Ik denk dat het uiteindlijk wel de moeite waard is.
Ondertussen ben ik info aan het verzamelen voor mijn volgende project in deze groepsbouw waar ik zeker tot maart wel mee bezig ben!
Afbeelding

Dit was em weer hoop dat het een beetje duidelijk te volgen is met al die lijntjes.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 9:19 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
Wat een werk stop je erin. Respect hoor.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 19:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vandaag lekker vrij dus weer een heel stuk gedaan met de CR32.

De zelfgemaakte struts zitten nu op hun plek in de juiste hoek, het geheel is vast gezet met Seclijm.
Ik heb hiervoor een hulp middeltje gebruik zijnde een plaatje styreen, met daarop uitgetekend de positie van de struts en een middellijn.
Door de middellijn heen heb ik twee gaatjes geboort daarna een boortje er doorheen gedrukt.
De reden hiervan is dat ik het geheel mooi via de middellijn van de romp kan uitlijnen met de boortjes.
In het middel een stukje kneedbaargum en ten meten meten todat het allemaal recht en haaks en op de juiste plek zit.
Afbeelding
Afbeelding
De afstand tussen de bobel en de romp moet 1.5 mm zijn dat is gelukt doordat de struts nu de juiste hoogte hebben.

Daarna heb ik de onderste wings vast gelijm met behulp van tape om de juiste hoek erin te krijgen, ook heb ik de bovenste wing erop gelegd om dubbel te checken, alles is mooi uitgelijnt nu.
Afbeelding

Dan nu een paar overzicht fotos van de tot nu toe behaalde resultaten.
Afbeelding
Afbeelding
Op deze foto lijkt het een beetje scheef maar dat is gezicht bedrog het is allemaal kaas recht. ;)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er is nog een hoop te doen maar het einde van bouwen is in zicht.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 21:20 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2768
Woonplaats: Dordrecht
Ik vind het veel werk maar elk fotootje laat zien dat het de moeite waard is!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (1): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 21:37 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 15 jul, 2008 22:06 pm
Berichten: 4429
Woonplaats: Lelystad
jaja, Ron weet modelbouw naar een hoger niveau te tillen, dit ziet er allemaal voortreffelijk uit! erg goed gedaan!

Groetjes
Niels

_________________
Vertrouw niemand, die zegt dat je al te veel bouwdozen hebt :)


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 22:27 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Vakwerk, Ron. Interessant om te lezen hoe je de vleugels uitlijnt en leuk dat je je trucendoos met ons wilt delen.
Men hikt vaak tegen het riggen aan maar het correct uitlijnen van de vleugels is mijnsinziens een vaak onderschat onderdeel van de bouwactiviteiten.

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 22:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Dank u voor al de complimenten!

Het kistje staat nu in de primer heb een aantal deukjes en foutjes ondekt die ik morgen ff weg ga werken en dan kunnen de laaste struts op hun plek gelijmt worden.
Er staan er ondertussen alweer 4 te drogen.

Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 19 nov, 2009 22:35 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 28 sep, 2007 0:48 am
Berichten: 5507
Woonplaats: Ede
Je maakt er wel werk van zeg!
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Dave


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 20 nov, 2009 18:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 06 feb, 2009 9:39 am
Berichten: 2125
Woonplaats: Heist o/d Berg
Djie Ron, dit is echt wel de max hoor, wat een toewijding, zalig om volgen en kijken.

_________________
mama wipe the blood off of my face

http://www.myspace.com/goodsonsb
http://www.attich.be/


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 21 nov, 2009 0:06 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 19 jan, 2008 22:23 pm
Berichten: 1263
Vandaag het gehele model weer geschuurd alle deukjes weg gewerkt de 4 struts op hun plek gelijmt.
De 4 buitenste struts lijm ik later als het gehele model in de kleuren zit.

Ook heb ik me bezig gehouden met het glas werk, hetgeen wat in de doos zit is 3x niks en klopt van geen kant!
Dus zelf een windscreen gemaakt, ff een blik werpen in de spare box doos en daar had ik nog een srpeu van een Academy P40 glaasje liggen ff gemeten of het daar uit ging passen en ja hoor net aan.
Als eerste heb ik beide zijden dunner geschuurd met korrel 180 gelijmt op een zelf gemaakt schuurblok.
Daarna nat geschuurt met 400 en 600 als laaste nat geschuurt met 1500 3200 en 4000.
Toen was het tandpasta tijd en dom voor je uit staren.
Afbeelding
Daarna de lijnen uitgezet op een A4tje en het geheel inelkaar gelijmt, ook nog een gaatje van 0,55 geboort voor het telescoopviziertje wat er later nog doorheen komt.
Afbeelding
Ook heb ik de leren band rondom het gat voor de cockpit gelijmt.
Dan nu een foto van het glas werk uit de kit.... oordeel zelf.
Afbeelding
En het zelf gemaakt windscreen, is toch een hele verbetering al zeg ik het zelf.
Afbeelding
Afbeelding
Totaal overzichtje van het geheel.
Afbeelding
Afbeelding
De bovenste wing zit uitraad nog niet vast.

Was em weer Ron


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement