Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 16 apr, 2024 6:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 11 apr, 2022 22:54 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 jan, 2010 22:24 pm
Berichten: 11854
Woonplaats: St.-Katelijne-Waver (België)
Op de halfjaarlijkse Science-fiction/Fantasybeurs F.A.C.T.S. laat ik me geregeld gaan in het aankopen van hebbedingetjes, maar tot nu toe was daar nooit modelbouw bij. Op die beurs was dat eigenlijk ook niet te vinden, als je het puur op het aaneenplakken van plastiek bekijkt. Maar er zijn wel verkopers van figuren en Gundam aanwezig. Ik kan dat wel met verwondering bekijken, maar verder dan 1/35 ben ik in science-fiction nog niet gegaan. (Nog niet, maar ik ga al wel onthullen dat daar spoedig verandering in zou kunnen komen). Deze keer hadden ze wel iets bij dat ik moeilijk daar kon achterlaten.

photo 555976

Ik had deze kit al wel zien voorbijkomen op Scalemates en er een review van gezien op Youtube:



Daaruit had ik geleerd dat dit niet gewoon een styreenkit is. Het ziet er wel zo uit, maar het voelt anders en is wat zwaarder. Het materiaal heeft de benaming Limex gekregen en het bevat naast polystyreen ook kalk. Daardoor wordt er minder plastic gebruikt en ziet het er ook meer uit als een fossiel. Als we de doos openen, dan zien we het volgende:

photo 555977

photo 555978

Alle botten zitten op een sprueA1, op het sternum met wat ribben na, dat op de aangehechte sprue A2 zit. Losmaken kan in feite zonder snijden maar ik heb toch maar een kniptang gebruikt voor de stukken die op drie punten bevestigd waren.

photo 555979

Er zit nog een groot stuk Krijtlandschap in een derde sprue, met twee slots waar de dino op zal plaatsnemen.

photo 555982

Een zeer verzorgde handleiding zijn we al gewend van deze Japanse kits. Je krijgt hier ook een kort paleontologisch lesje bij. Er wordt van de gelegenheid wel gebruik gemaakt om de andere uitgebrachte Limex-kit aan te prijzen, de Triceratops. Maar deze dino had ik in een ander topic al wat uitvoeriger behandeld.

photo 555980

photo 555981

De volgorde van de bouwstappen is enigszins belangrijk, maar de stukjes bleken zo soepel in elkaar te passen, dat je eigen volgorde bepalen vergevingsgezind uitpakte. Lijm is bij deze kit niet nodig, alles klikt als een Gundam ineen. Het bleek wel dat je bij losmaken van fout aaneengezette delen wat voorzichtigheid aan de dag moest leggen. Ik had dit kitje aan mijn petekind van zes beloofd en ze had wel ontdekt dat de femur niet aan de juiste kant terechtgekomen was, maar dan moet je zijwaarts losdraaien en niet uiteen trekken. De heuppin is daarbij losgebroken en dit heb ik toch maar met een metalen prothese geregeld voor de zekerheid. Maar ze was natuurlijk trots dat ze aan papa kon vertellen dat ze deze klus zelf geklaard had. We hebben overigens nog wel een paar botjes met secondelijm verbonden, om een paar losse gewrichten te verstevigen. Dit kan je best doen bij de aanzet van de nek aan de schouders. Het hele puzzelproces ging zonder snijmesje of lijmtube zo vlot, dat er uiteindelijk alleen nog de eindfoto's overblijven om te tonen. Je kan de botten wel nog ontdoen van wat gietnaden, maar dit heb ik tot het minimum gereduceerd om het knutselplezier van mijn aspirant-modelbouwster niet te bederven. Door de limex-textuur besloot ik dan ook maar om het skelet zelf ongeschilderd te laten. Je zou dit grijs kunnen spuiten met een zwarte wash er over om er een gefossiliseerd uiterlijk aan te geven. Ik heb wel het ondergrondje nog in een zandkleur gespoten, zodat het skelet hiertegen oplicht.

photo 555983

photo 555984

photo 555986

photo 555985

photo 555987

Door de fragiliteit van dit modelletje is het aan te raden om kinderen hierbij te assisteren, maar geboren knutselaars kunnen dit in een kwartiertje wel gebouwd krijgen door het beperkte aantal stukjes en de gemakkelijke passing. Hopelijk komt er nog wat uitbreiding in het gamma, want het levert best een aardig plaatje op.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 11 mei, 2022 7:24 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21310
Woonplaats: Bodegraven
Zijn wel heel grappige dingen zo

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 2 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement