Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 21:30 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 20 aug, 2021 22:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Historisch correct? --> Zal wel niet
Leuk om te doen? --> Zeker

Ik plaats niet zo vaak hier wat omdat ik mijzelf niet schaar onder de dioramabouwers. Ik heb wel eens een ondergrondje, maar dit ging iets verder, vandaar dat ik dit topic hier plaats.

Ik denk dat het 2018 of 2019 geweest is, in een periode dat modelbouwers en bezoekers fysiek elkaar nog wel eens troffen. In dit geval zaten wij (IPMS Noord) in Drachten onze kunsten te vertonen. Ik had wat WIP-jes meegenomen, maar daar was ik al gauw klaar mee, dus zocht ik wat anders. Een collega bouwer (dank je wel Peter) smeerde mij een eenvoudig, goedkoop tankje aan. Een 1:72 Heller kitje van een Tiger (I).
photo 542517

Niet moeilijk, hatseflats, de romp zat zo in elkaar. Verven kon ik daar niet, dus het modelletje ging mee naar huis.
photo 542519

photo 542518

photo 542516

Ik wilde even een vluggertje tussendoor, dus knalde ik de tank in een donkere grijs-groene kleur, waarna het ergens in een doosje kwam te liggen. Ik schrok eigenlijk van de hoeveelheid wielen. Normaliter bouw ik helikopters (en soms eens een vliegtuigje) en dan houdt het met 3 á 4 wielen wel op. Maar toch, op een regenachtige zondag toch de stoute schoenen maar aangetrokken en begonnen met de wielen om er toen pas achter te komen dat er iets ontbrak: de tracks --> Dat verklaart ook waarom het kitje zo goedkoop was (dank je wel Peter). Vervolgens verdween het geheel weer in een 'luchtdicht afgesloten chinees-bakje', tot ik in de Stalin groepsbouw naar referentiefoto's zocht en stuitte op wat leuke Duitse, ingegraven tanks.

bron

photo 542522

photo 542521

photo 542520

a) Een stukje geschiedenis
b) De perfecte manier om de tracks niet te hoeven aanbrengen
c) Leuk om eens te proberen

Het idee is dat een kapotte Tiger - nog wel in staat om te schieten - is ingegraven in de bestrating. Rondom is modder, puin en bestrating aangebracht zodat er een stuk geschut gebruikt kan worden om de Russen tegen te kunnen houden. Ik wilde het diorama dan ook de titel geven: 'BERLINER STRASSE 1945'.

Op een houten plankje van 10,5 x 11,5 cm een stukje piepschuim gelijmd, rondom de tank ongeveer evenveel ruimte. Met zelfdrogende klei (€1,99 Action volgens mij) de tank klem gezet in het piepschuim en een soort verhoging rondom de tank gemaakt. Dunne strookjes gemaakt en een nacht laten drogen. Hier hele kleine stukjes van gemaakt wat klinkers voor moet stellen.
photo 542524

photo 542523

Waarom weet ik niet, maar ik heb rondom de tank strookjes karton gelijmd, wellicht om een wat betere basis te hebben voor de bestrating en het puin. Vervolgens het oppervlak ingesmeerd met witte houtlijm en hier kleine steentjes (Kruitvat) op gelijmd en de tussenruimtes opgevuld met een nog fijnere steensoort. Na droging bijgewerkt met nog meer steentjes, fijne steentjes en zand. Eigenlijk net zolang totdat ik tevreden was. Aan de achterzijde de steentjes aangebracht als bestrating. Vervolgens wat kleine stukjes hout aangebracht. Uit een setje restanten welke ik op marktplaats gescoord heb, een electriciteitspaal genomen en deze creatief aangebracht. Ook her en der nog wat extra straatstenen ook aangebracht tussen het puin.
photo 542526

photo 542527

Na zo hier en daar wat tips te hebben gekregen, heb ik van koperdraad een stuk prikkeldraad gemaakt (paar uurtjes werk).
photo 542528

Vervolgens alles rondom de tank antraciet-zwart gespoten en creatief geweest met verschillende kleuren verf om er een bont geheel van te maken.
photo 542529

photo 542530

De electriciteitspaal lag toch wat vreemd, dus die een extra breuk gegeven en er draden nog op aangebracht. Zo nu en dan nog wat hoekjes bijgwerkt, steentjes erbij etc. totdat ik er wel klaar mee was.

Het duurste element van het geheel was een stukje hout wat als rand moet fungeren. Achteraf had ik beter een fotolijstje kunnen scoren bij de kringloop. Vaak kun je voor €0,50-€2,50 best wel een leuk lijstje scoren, trust me, dat scheelt heel wat werk. Ik moest nu het lijstje precies op maat zagen, schuren en lakken. Het kleine houtje hardhout kostte me €5,00. Van het piepschuim heb ik iets moeten weghalen zodat het even groot was als het houten plaatje, nu past het mooi in het frame.

Vanmiddag een schraal zonnetje, dus naar buiten voor wat daglichtfoto's.

photo 542531

photo 542532

photo 542533

photo 542534

photo 542535

photo 542536

photo 542537

photo 542538

photo 542539

photo 542540

photo 542541

Wellicht dat ik het kartonnen randje nog ga bijwerken en ik zag dat er hier en daar nog een stipje verf op kan, maar afgezien daarvan heb ik een leuk stukje geschiedenis op de plank staan.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 3:54 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Een leuke manier om van een model zonder tracks toch iets moois te maken René! Ik vind de kleurkeuze van het puin mooi, het maakt dat het diorama een sombere indruk geeft, wat ik dan weer passend vind bij het Berlijn van 1945.

Nou gaf je al aan dat je niet echt bezig was met of dit project wel of niet historisch correct zou zijn maar het grijze schema is vrij ongebruikelijk. Het is alleen toegepast op een aantal van de eerst geproduceerde Tiger tanks. In dit artikel lees je er meer over, wellicht vind je het interessant. Deze man concludeert dat van de 1350 die zijn gebouwd er 25 zijn waarvan hij redelijk zeker is dat ze grijs waren. De panzer grijze kleur past overigens wel veel beter bij de setting van je diorama dus wat dat betreft een goede
keuze. :)



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26 aug, 2021 21:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Dan is deze toch één van die 25 :lol:

Zal het nummertje wel weer niet kloppen. Rare jongens die Germanen.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27 aug, 2021 3:36 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2010 16:23 pm
Berichten: 4449
Hahaha :lol:



D.J.

_________________
Bezig met:
- M4A3E8 'Easy Eight' Sherman | M270 MLRS - Operation Desert Storm

Afgerond:
- M109 A6 Paladin | Leopard 2A5 NL | AMX-30 B2 - Opération Daguet 1991 | USMC LAV-25 - OIF 2003


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 sep, 2021 0:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 31 aug, 2006 11:32 am
Berichten: 2803
Woonplaats: Leiderdorp
Leuke dio geworden zo.
Kleine tip: stip de porseleinen kopjes van de telegraafpaal een beetje wit aan.
Dat geeft net dat mooie contrast en trekt je in de dio :brouw:

_________________
History is the version of past events that people have decided to agree upon - Napoleon Bonaparte (1769 - 1821)
-------------
Groepsbouw Franse Luchtvaart 1900 - Nu

1/48 HobbyCraft Morane Saulnier 410

En geheel iets anders....Soviet Lehaitre - Tracked Motorcycle 1/12


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement