Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 23:27 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 01 jan, 2020 20:20 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Aangezien schepen niet heel erg vlot gaan bij mij, en ik toch iets af wilde hebben dacht ik dat iets kleins wel geschikt zou zijn. Het heeft alsnog een hele tijd geduurd, maar ik heb in ieder geval weer een toevoeging aan m'n smaldeel kunnen toevoegen. :mrgreen:
Mag ik u voorstellen:
Ukuru-class escort
Afbeelding

De Ukuru-klasse was de vierde klasse Kaibokan, wat zoiets betekent als 'sea/coastal defence ship'. Er zijn 29 schepen van deze klasse gebouwd voor de IJN. Deze klasse werd intern ook wel de 'Modified B-class coastal defence vessel' genoemd.

De Ukuru klasse was een doorontwikkeling van de voorgaande Mikura klasse, met als doel de constructie te versimpelen om zo de productiesnelheid op te kunnen schroeven.
Deze vereenvoudiging werd onder andere bereikt door het gebruik van gebogen stalen platen zo veel mogelijk te beperken (het recht-toe-recht-aan principe zeg maar), en de individuele hutten voor de bemanning werden ook vervangen voor één gezamelijke ruimte. Hierdoor werd de productietijd verkort naar 4 maanden, waarbij de productietijd van de voorgaande Mikura klasse 13 maanden was. Het enige wat de productie vertraagde was het gebrek aan dieselmotoren.

De bewapening van de Ukuru klasse bestond uit 3 Type 10 10cm dual-purpose kanons; één op het voordek, en een dubbele opstelling op het achterdek. Verder waren er 5 stuks drievoudige Type96 25mm luchtafweer opstellingen aanwezig, één aan weerszijden van de brug, één aan weerszijden van de schoorsteen, en een op het achterste dekhuis. Voor de brug was een enkelvoudige opstelling geplaatst. Bij sommige schepen waren er nog extra enkelvoudige Type96 opstellingen gemonteerd. Verder waren er 16 Type 3 dieptebommen lanceerders, en sommige schepen kregen later ook een 8cm mortier gemonteerd.

De radar- en sonaruitrusting van de Ukuru klasse was als volgt:
Type 22/22-GO (Mark 2 Model 2) general Purpose radar:
Afbeelding
Bron: http://pwencycl.kgbudge.com/T/y/Type_22 ... _radar.htm

Type 13/13-GO Air Search Radar:
Afbeelding
Bron: http://pwencycl.kgbudge.com/T/y/Type_13 ... _radar.htm

En verder was er een Model 93 of Type 3 Model 2 sonar en Type 93 hydrofoon aan boord.


Ondanks dat de schepen eenvoudig in elkaar zaten bleken ze behoorlijk duurzaam. Er zouden 11 gevallen zijn geweest waarbij een Ukuru klasse op een mijn voer, en slechts 3 vaartuigen die hierdoor verloren zijn gegaan. Eén van de vaartuigen heeft zelfs een aanvaring met een mijn én een treffer van een torpedo overleefd!

De Kaibokans werden uitvoerig gebruikt als convoy escorte in de Zuid Chinese Zee en de Oost Chinese Zee, waar ze frequent door Geallieerde duikboten en vliegtuigen aangevallen werden. Ondanks hun duurzaamheid bleken ze vrij ineffectief tegen vijandelijke duikboten.

Het laatste overlevende schip is in 1966 uit de vaart genomen.

Even wat algemene gegevens:
Type: Escort vessel
Displacement: 940 long tons (955 t) standard
Length: 77.7 m (255 ft) 258.4
Beam: 9.1 m (29 ft 10 in) 29.10
Draught: 3.05 m (10 ft) 10
Propulsion: 2 shaft, geared diesel engines, 4,400 hp (3,281 kW)
Speed: 19.5 knots (22.4 mph; 36.1 km/h)
Range: 5,000 nmi (9,300 km) at 16 kn (18 mph; 30 km/h)
Complement: 150


Welnu, even over de bouw.
Ik heb van Eduard 2 PE sets aangeschaft, aangezien zaken als railings toch wel onmisbaar zijn, of op z'n minst op een vrij simpele manier de boel er toch heel anders uit laten zien. Verder heb ik nog een PE set voor allerhande zaken als onder andere de Type 13 radar. Wegens in plastic zien die er doorgaans toch minder mooi uit.
De kit zelf is goed te doen, echter heeft deze kit wel wat probleempjes wat betreft de uitlijning van de mallen. Dat is ook de reden waarom er bij mij de dieptebommen er niet op zitten, die waren op de gietnaad behoorlijk versprongen...
De antennedraden heb ik aangebracht met EZ-line, en zijn deels gebaseerd op de boxart en deels vrije interpretatie aangezien hier vrij weinig duidelijke foto's van zijn.
De wash die erop zit is vrij licht en daardoor niet echt aanwezig op de foto's, maar er zit er wel degelijk een op.

photo 494409
photo 494410
photo 494411
photo 494412
photo 494413
photo 494414

Ik ben de laatste tijd trouwens ook aardig opgeschoten met de Tone, dus het wordt hoog tijd om dat topic een update te geven.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 20:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Stoer ding. Strakke bouw ook.
Die Tone maakt mij erg nieuwsgierig!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 03 jan, 2020 22:37 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Hoi Jakob,

Bedankt! Het zijn inderdaad gave schepen. Ik moet zeggen dat het PE vrij stevig aanvoelde, an dat vond ik best prettig. Misschien is dat een standaard eigenschap van PE sets voor schepen, maar het werkte een stuk prettiger dan het PE wat ik nog wel eens aan een vliegtuig plak. :mrgreen:

Wat betreft de Tone, hier heb ik de link naar het verslag, maar (gelukkig) zijn we intussen al een aardig stuk verder. Neemt niet weg dat in de tijd dat ik nu met dit model bezig ben geweest her origineel niet alleen gebouwd had geweest, maar waarschijnlijk ook verloren zou zijn gegaan.. :roll: :oops:

Ik heb hier een foto van hoe ze er nu bij ligt:
photo 494762
Ik hoop binnenkort het verslag weer een update te geven.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 04 jan, 2020 20:03 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 feb, 2008 0:29 am
Berichten: 480
Woonplaats: Boekelo
Lekker dan, kan ik eerst het hele Tone verslag lezen. :wink:

Blijft een indrukwekkend schip, zoals de meeste Japense schepen. Mooi verslag ook.

Dat de schepen PE steviger is wist ik niet maar geloof ik gelijk. Vooral de RVS PE, zoals door Eduard geleverd is zeker stevig.

De PE door Trumpeter meegeleverd wil wel eens verrassend fragiel zijn, vooral de heel kleine delen maar is ook goed mee te werken.

Momenteel wacht ik op een Flyhawk set, eens kijken hoe dat uitvalt. :brouw:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement