We schrijven 31 oktober 20:00 uur. 13 doorgedraaide modelbouwers gaan de uitdaging aan om in 12 uur een 1:32 Revell Kever in elkaar te zetten tijdens de modelbouwdag van Hurdegaryp. Vooraf is een model uitgekozen wat in ieder geval binnen die tijd afgerond moet kunnen worden. Ook moest het een model zijn wat iedereen kent, vandaar dit model.

De spelregels waren voor iedereen gelijk. Een eventueel ondergrondje of diorama mocht je van tevoren maken. Het model krijg je vlak voor 20:00 uur en klokslag 20:00 mocht de door (van Pandora) geopend worden. Tjeemig, de peemig. Wat een flash, wat een gietnaden en wat een uitdaging gaat dit worden. In de basis een 'snap-fit' kit uit 1970, zie hieronder:

(afbeelding van Scalemates)
Wat je met het model ging doen was vrij, als het maar binnen de 12 uren zou gaan lukken. Ik weet inmiddels hoe ik 12 modelbouwers stil kan krijgen, dus bij deze: Graag gedaan, deze tip van Sinterklaas.
Tijdens de bouw probeerden de andere bouwers mij regelmatig af te lijden. Gedurende de nacht was ik ook verantwoordelijk voor de consumpties, dus om de haverklap moest ik voor iemand koffie of een biertje inschenken. De hoeveelheid koffie viel me trouwens mee, wel meer in de laatste 4 uurtjes dan in het eerste deel van de nacht. Verder ook veel Cola-zero, dus zonder de suiker.
Ondanks dat... het was een prima nacht. Het eerste model was al na 6 uur bouwen klaar, de groene kever van Patrick (nemmy). De laatste die ingeleverd werd, was de licht blauwe van Antonio, voorzien van speciale wieldoppen.
Ik ben niet de snelste bouwer en zag er dan ook wel een beetje tegenop. Een auto zou wellicht nog wel gaan, maar de extra's die ik wilde toevoegen? Okay, niet het meest moeilijke, maar toch. Na het openen van de doos, als eerste de flash maar eens aanpakken en de gietnaden op de body wegsnijden, wegschrapen en weer glad maken met een polijst-stick. Je kunt je houden aan het verf-voorschrift, maar ik heb gekozen voor een KLM-lichtblauw interieur. De bodemplaat zwart en de stoelen/bank bruin met een wash van oker. De kit zelf was wit en de reclame-slogan van vroeger was, wat wit is, moet wit blijven. Het model eerst schoongemaakt met alcohol en vervolgens wit gespoten met spuitbus-verf van de Action. Dat is binnen 10 minuten droog en dat paste me wel in deze turbo-built. Na het wit, heb ik er frosted-lak overheen gespoten. Bij mijn eerdere modellen sloeg dat wat glanzend uit, maar hier deed het wat het deed, een matte look. Ik wilde echter een glanzende body en heb daarna nog maar 2 sessies blanke lak aangebracht. De onderzijde mocht zwart en na het monteren van de wielen. De cockpit heb ik eerst in glanslak gespoten, dat is beter voor de decals, die overigens flinterdun waren. Met wat moeite heb ik ze op de juiste plaats weten te schuiven. Achteraf moet je heel veel moeite doen om die binnen-decals te kunnen zien, maar ze zitten er. Op het dashboard moesten 2 decals aangebracht worden. Op het stuur (metaalkleur en zwart) mocht 1 decal. Nadat alles mat gelakt was, kon het een en ander in elkaar gelijmd worden. De bumpers kregen een metaal-kleur en een klein randje mocht zwart. Ook op de body mochten een paar decals en enkele details konden geverfd worden (lampjes, handgrepen, raamrubbers, ruitewissers).

Toen was mijn kever klaar, maar ik wilde een kever namaken die gebruikt is in de James Bond film: On her Majesty's Secret Service (met George Lazenby)

Ik moest dus 2 ski's zien te maken die achterop de kever moesten. Via het WWW heb ik wat afmetingen van ski's gevonden en omgerekend naar de juiste schaal. Normaliter bouw ik 1:72 dus mijn eerste ski vond ik wel heel erg klein. Dom dus, want 1:32 is net iets groter. Omdat ik de film op dvd heb, kon ik mooi wat screenshots van de film maken voor wat (summiere) details. Daarop was te zien dat de bovenkant van de ski's blauw waren en de onderzijde geel. Ze zaten vast in een beugel aan de achterzijde, maar ik kon niet zien hoe ze op de bumper vast zaten, daar dus maar wat dichterlijke vrijheid.
Erik Olijnsma had ik gevraagd of hij een poppetje kon printen. Hij heeft een prachtig model van een James Bond (Roger Moore) geprint, wel heel kwetsbaar. Die heb ik uit zijn gietconstructie moeten verwijderen, opgeschoond en in elkaar gelijmd. Dat was nog wel een dingetje want de benen, heup en billen moesten passen binnen het jasje van James Bond. Dat hield in, flink wat materiaal verwijderen, anders paste het niet. Nadat alles gelijmd was, heb ik James Bond geverfd. Wit, huidskleur en zwart.
Als laatste kon ik mijn diorama in elkaar zetten. Ik had wat verschillende materialen geprobeerd om sneeuw te maken. Baking soda is in eerste instantie perfect qua kleur en aanbrengen, maar baking soda is agressief en vergeeld best wel snel. Na wat testen met talkpoeder, suiker, poedersuiker en bloem, kwam ik uit op een mengsel van (gezeefd) schelpenzand (dierenspeciaalzaak) en alabastine muurvuller. Dat heb ik na droging wit gespoten. Een printje met een berglandschap met bomen in de sneeuw als achtergrond en een pin van marktplaats maken het geheel af. Achteraf vond ik het er ook nog best wel okay uitzien.

Alle kevers werden op een speciale tafel gezet, voorzien van nummers.

We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk medebouwers en bezoekers over te halen om te gaan stemmen. Ik heb 103 goed ingevulde papiertjes goed mogen rekenen, ik had 1 blanco stem en 1 was niet goed ingevuld. Het resultaat na het tellen van al die stemmen was als volgt:
1e - 105 punten: De 'Warbug' van Jeroen. Een mash-up van de kever met een Messerschmidt Bf-109.
2e - 68 punten: Peter zijn Halloween begrafenis kever met muzikale skeletten.
3e - 67 punten: René zijn witte kever met ski's uit James Bond, On her majesty secret service.
4e - 65 punten: Jan zijn Kever-mobiel voor de de maan.
5e - 59 punten: André zijn glimmende, paarse Kever.
6e - 48 punten: Een kever met Duits WO2 schema en uiteraard gele motorkap van Eeltje Jan.
7e - 39 punten: De rode Baron van Danny.
8e - 33 punten: 'Oud en nieuw' van René. De eerste auto van zijn vader in Hippie-uitvoering.
9e - 31 punten: Een klassieke, licht-blauwe kever van Antonio.
10e - 29 punten: Een racer in de bocht met 2 voorkanten (hij had dus een extra kit nodig en daarom een groot deel van een kever over, daarover straks meer).
11e - 27 punten: Een mat paarse kever met vreemde details van Erik. Het idee was om een 3D-vorm als 2D-vorm te laten lijken.
12e – 22 punten: Een mat groene kever van Patrick.
13e – 18 punten: Een gele limousine van Dennis. Dennis zou eerst niet meedoen, maar kreeg een idee toen Eric een achterkant van een kever over hield omdat hij een extra voorkant nodig was. Dennis kon dus een tussenstuk gebruiken om er een verlengde kever van te maken.
De winnaar was duidelijk, maar de strijd om plaats 2 t/m 5 was erg spannend.
Ik zie terug op een zeer geslaagde wedstrijd. 13 deelnemers, elk met hun eigen gedachtenkronkels, heerlijk.
Bij deze de oproep aan alle modelbrouwers die mee hebben gedaan om ook een klein verslagje (over de bouw, hun ervaring en wellicht wat foto's) hier te plaatsen in ditzelfde topic, dan hebben we alles mooi bij elkaar.