Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 22 jul, 2026 0:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 02 nov, 2025 19:22 pm 
Brouwer

We schrijven 31 oktober 20:00 uur. 13 doorgedraaide modelbouwers gaan de uitdaging aan om in 12 uur een 1:32 Revell Kever in elkaar te zetten tijdens de modelbouwdag van Hurdegaryp. Vooraf is een model uitgekozen wat in ieder geval binnen die tijd afgerond moet kunnen worden. Ook moest het een model zijn wat iedereen kent, vandaar dit model.

photo 624013

photo 624015

photo 624014

photo 624016

De spelregels waren voor iedereen gelijk. Een eventueel ondergrondje of diorama mocht je van tevoren maken. Het model krijg je vlak voor 20:00 uur en klokslag 20:00 mocht de door (van Pandora) geopend worden. Tjeemig, de peemig. Wat een flash, wat een gietnaden en wat een uitdaging gaat dit worden. In de basis een 'snap-fit' kit uit 1970, zie hieronder:
Afbeelding
(afbeelding van Scalemates)

Wat je met het model ging doen was vrij, als het maar binnen de 12 uren zou gaan lukken. Ik weet inmiddels hoe ik 12 modelbouwers stil kan krijgen, dus bij deze: Graag gedaan, deze tip van Sinterklaas.

Tijdens de bouw probeerden de andere bouwers mij regelmatig af te lijden. Gedurende de nacht was ik ook verantwoordelijk voor de consumpties, dus om de haverklap moest ik voor iemand koffie of een biertje inschenken. De hoeveelheid koffie viel me trouwens mee, wel meer in de laatste 4 uurtjes dan in het eerste deel van de nacht. Verder ook veel Cola-zero, dus zonder de suiker.

Ondanks dat... het was een prima nacht. Het eerste model was al na 6 uur bouwen klaar, de groene kever van Patrick (nemmy). De laatste die ingeleverd werd, was de licht blauwe van Antonio, voorzien van speciale wieldoppen.

Ik ben niet de snelste bouwer en zag er dan ook wel een beetje tegenop. Een auto zou wellicht nog wel gaan, maar de extra's die ik wilde toevoegen? Okay, niet het meest moeilijke, maar toch. Na het openen van de doos, als eerste de flash maar eens aanpakken en de gietnaden op de body wegsnijden, wegschrapen en weer glad maken met een polijst-stick. Je kunt je houden aan het verf-voorschrift, maar ik heb gekozen voor een KLM-lichtblauw interieur. De bodemplaat zwart en de stoelen/bank bruin met een wash van oker. De kit zelf was wit en de reclame-slogan van vroeger was, wat wit is, moet wit blijven. Het model eerst schoongemaakt met alcohol en vervolgens wit gespoten met spuitbus-verf van de Action. Dat is binnen 10 minuten droog en dat paste me wel in deze turbo-built. Na het wit, heb ik er frosted-lak overheen gespoten. Bij mijn eerdere modellen sloeg dat wat glanzend uit, maar hier deed het wat het deed, een matte look. Ik wilde echter een glanzende body en heb daarna nog maar 2 sessies blanke lak aangebracht. De onderzijde mocht zwart en na het monteren van de wielen. De cockpit heb ik eerst in glanslak gespoten, dat is beter voor de decals, die overigens flinterdun waren. Met wat moeite heb ik ze op de juiste plaats weten te schuiven. Achteraf moet je heel veel moeite doen om die binnen-decals te kunnen zien, maar ze zitten er. Op het dashboard moesten 2 decals aangebracht worden. Op het stuur (metaalkleur en zwart) mocht 1 decal. Nadat alles mat gelakt was, kon het een en ander in elkaar gelijmd worden. De bumpers kregen een metaal-kleur en een klein randje mocht zwart. Ook op de body mochten een paar decals en enkele details konden geverfd worden (lampjes, handgrepen, raamrubbers, ruitewissers).

photo 623980

photo 623981

photo 623982

photo 623983

Toen was mijn kever klaar, maar ik wilde een kever namaken die gebruikt is in de James Bond film: On her Majesty's Secret Service (met George Lazenby)
Afbeelding

Afbeelding

Ik moest dus 2 ski's zien te maken die achterop de kever moesten. Via het WWW heb ik wat afmetingen van ski's gevonden en omgerekend naar de juiste schaal. Normaliter bouw ik 1:72 dus mijn eerste ski vond ik wel heel erg klein. Dom dus, want 1:32 is net iets groter. Omdat ik de film op dvd heb, kon ik mooi wat screenshots van de film maken voor wat (summiere) details. Daarop was te zien dat de bovenkant van de ski's blauw waren en de onderzijde geel. Ze zaten vast in een beugel aan de achterzijde, maar ik kon niet zien hoe ze op de bumper vast zaten, daar dus maar wat dichterlijke vrijheid.

Erik Olijnsma had ik gevraagd of hij een poppetje kon printen. Hij heeft een prachtig model van een James Bond (Roger Moore) geprint, wel heel kwetsbaar. Die heb ik uit zijn gietconstructie moeten verwijderen, opgeschoond en in elkaar gelijmd. Dat was nog wel een dingetje want de benen, heup en billen moesten passen binnen het jasje van James Bond. Dat hield in, flink wat materiaal verwijderen, anders paste het niet. Nadat alles gelijmd was, heb ik James Bond geverfd. Wit, huidskleur en zwart.

Als laatste kon ik mijn diorama in elkaar zetten. Ik had wat verschillende materialen geprobeerd om sneeuw te maken. Baking soda is in eerste instantie perfect qua kleur en aanbrengen, maar baking soda is agressief en vergeeld best wel snel. Na wat testen met talkpoeder, suiker, poedersuiker en bloem, kwam ik uit op een mengsel van (gezeefd) schelpenzand (dierenspeciaalzaak) en alabastine muurvuller. Dat heb ik na droging wit gespoten. Een printje met een berglandschap met bomen in de sneeuw als achtergrond en een pin van marktplaats maken het geheel af. Achteraf vond ik het er ook nog best wel okay uitzien.

photo 624006

photo 624007

photo 623985

Alle kevers werden op een speciale tafel gezet, voorzien van nummers.

photo 624011

We hebben geprobeerd om zoveel mogelijk medebouwers en bezoekers over te halen om te gaan stemmen. Ik heb 103 goed ingevulde papiertjes goed mogen rekenen, ik had 1 blanco stem en 1 was niet goed ingevuld. Het resultaat na het tellen van al die stemmen was als volgt:

1e - 105 punten: De 'Warbug' van Jeroen. Een mash-up van de kever met een Messerschmidt Bf-109.
2e - 68 punten: Peter zijn Halloween begrafenis kever met muzikale skeletten.
3e - 67 punten: René zijn witte kever met ski's uit James Bond, On her majesty secret service.
4e - 65 punten: Jan zijn Kever-mobiel voor de de maan.
5e - 59 punten: André zijn glimmende, paarse Kever.
6e - 48 punten: Een kever met Duits WO2 schema en uiteraard gele motorkap van Eeltje Jan.
7e - 39 punten: De rode Baron van Danny.
8e - 33 punten: 'Oud en nieuw' van René. De eerste auto van zijn vader in Hippie-uitvoering.
9e - 31 punten: Een klassieke, licht-blauwe kever van Antonio.
10e - 29 punten: Een racer in de bocht met 2 voorkanten (hij had dus een extra kit nodig en daarom een groot deel van een kever over, daarover straks meer).
11e - 27 punten: Een mat paarse kever met vreemde details van Erik. Het idee was om een 3D-vorm als 2D-vorm te laten lijken.
12e – 22 punten: Een mat groene kever van Patrick.
13e – 18 punten: Een gele limousine van Dennis. Dennis zou eerst niet meedoen, maar kreeg een idee toen Eric een achterkant van een kever over hield omdat hij een extra voorkant nodig was. Dennis kon dus een tussenstuk gebruiken om er een verlengde kever van te maken.

De winnaar was duidelijk, maar de strijd om plaats 2 t/m 5 was erg spannend.

Ik zie terug op een zeer geslaagde wedstrijd. 13 deelnemers, elk met hun eigen gedachtenkronkels, heerlijk.

Bij deze de oproep aan alle modelbrouwers die mee hebben gedaan om ook een klein verslagje (over de bouw, hun ervaring en wellicht wat foto's) hier te plaatsen in ditzelfde topic, dan hebben we alles mooi bij elkaar.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 03 nov, 2025 21:23 pm 
Brouwer

Okay, dan kloppen we hier braaf een verslagje in van de mishandeling van mijn kever-kit.

In de voorbereiding heb ik wat decals getekend en laten printen. Een vriend van me heeft een Odyssey 2001 astronaut voor me geprint. En ik heb een basis in elkaar geflanst met wat kraters. Het doel was een moon buggy te maken. Er zijn tenslotte een aantal kevers omgebouwd tot buggy. Alleen ik ben geen echte fan van strand, dus zwiepte ik hem maar naar de maan.

Ik vermoed dat ik het minste plastic uit de kit gebruikt heb van alle deelnemers. De banden en de decals heb ik ook niet nodig gehad. Wat ik wel nodig had was de zaag. De portieren moesten er helemaal uit en de kap van de bagageruimte moest worden omgebouwd tot een set clamshell deuren. Dat laatste betekent dat de kap na het verwijderen in de lengte in tweeën gezaagd is. Aan de binnenkant zijn de clamshells bekleed met sporttape.

photo 624075

photo 624077

photo 624076

Aan de binnenkant kwam een strip aluminiumfolie om de achterzijde te bekleden. Het open ruggetje van de stoelen is ook met alufolie bekleed.

photo 624078

photo 624080

Een stuk "traanplaat" van styreen vormt de nieuwe vloer. De dash is vervangen door een alternatieve stuurkolom met beeldscherm en joystick.

photo 624079

Voor de wielen heb ik de velgen uit de kit gebruikt, die met wat stripjes styreen aan de binnenkant van een stuk electriciteitsbuis gemonteerd zijn. Op de buitenkant van de buis zijn 25 stripjes 1,5 x 1,5 mm styreen geplakt (met CA). Het was jammer dat er maar een oneven aantal strips op pasten, want daardoor zitten de strips op één plek niet versprongen. Maar dat valt waarschijnlijk (bijna) niemand op.

photo 624081

De onder- en bovenkant zijn samengevoegd, waarbij de strip aluminium tegen de wanden en op de vloer is geboetseerd. De bagageruimte, die tot cargo bay was omgedoopt, kreeg een stuk van een luchtfilter en een carterpan van een Citroën HY als electronicadozen toegemeten. De achter- en zijwand van de bay zijn ook met sporttape bekleed. Tot slot komt daar de, van een stukje gaas gebogen, schotelantenne in.

photo 624082

Inmiddels waren de wielen aan de assen bevestigd en zover droog dat er een laagje aluminiumverf over kon.

photo 624083

Met de clamshells, de assen met wielen en nog een sprietantenne gemonteerd, kon ik met de decals beginnen. Dat bestond uit diverse ESA-logo's, nationale vlaggen (ja, dat is echt een Friese vlag fier op de zijkant) en een paar strips zonnepaneel. Eerder was er al een decal op de monitor geplakt, zoals op een eerdere foto te zien is.

photo 624084

De geprinte astronaut heeft tijdens de diverse droogtijden wat aandacht gekregen. Er moesten wat details van kleur voorzien worden, waaronder de hemelsblauwe laarzen en een goudscherm in de helm (hadden de apollo-mannen ook) en een ESA-logootje op de schouder.

photo 624085

Tja, toen stond die astronaut een beetje verdwaasd naar een lege krater te kijken. Daarom heb ik het stuur uit de kit er als UFO-drone in laten landen/crashen. Dat zal vast niemand begrepen hebben. Heb ik toch vast een paar mensen laten piekeren wat daar nou de betekenis van was :wink:

Laatst af: Sud-Ouest Trident II.
Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2025 0:04 am 
Brouwer

Jan, heb jij toevallig deze set met 2001 astronauten besteld:

https://www.cgtrader.com/3d-print-models/miniatures/figurines/vintage-lunar-astronaut-set

In dat geval zul je dit wel herkennen, voor een erg ambitieus plan mijnerzijds:

Afbeelding

Rob

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2025 0:07 am 
Brouwer

robdebie schreef:
Jan, heb jij toevallig deze set met 2001 astronauten besteld:

https://www.cgtrader.com/3d-print-models/miniatures/figurines/vintage-lunar-astronaut-set

In dat geval zul je dit wel herkennen, voor een erg ambitieus plan mijnerzijds:

Afbeelding

Rob

Hi Rob,

Nee, ik heb een gratis printfile gevonden, die een vriend voor heeft gescaled en geprint. Dus geen pakket.

Onder handen: X-planes, Hermann Marwede reddingskruiser, MLD Crashkraan in BuddyBuild Terg mij niet en MLD S-51 in BuddyBuild Terg mij niet

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 04 nov, 2025 20:34 pm 
Brouwer

Wat een prachtig verslag Jan. Dat Friese vlagje maakt het wel af, geeft er een beetje kleur aan.

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 nov, 2025 19:23 pm 
Brouwer

Dit Kever-project krijgt een leuk vervolg.

Ik ben benaderd door iemand van de Kever-club. Die kon helaas niet komen op de modelbouwdag, maar is wel geïnteresseerd in het verhaal over onze Kevers. Ik zal hem een smeuïg verhaal toesturen met flink wat foto's. Wellicht dat hier een enkeling lid is van die club. Ben benieuwd wat er geplaatst wordt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 nov, 2025 20:40 pm 
Brouwer

Nog even een foto extra uit de nieuwe sessie. Beetje anders belichten en het ziet er ineens heel anders uit.

photo 624157

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 08 nov, 2025 10:55 am 
Brouwer

Zo komt die Fries vlag nog beter uit met de 'Moonbug' in zijn natuurlijke habitat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 dec, 2025 18:22 pm 
Admin
Admin

Bij deze dan ook mijn bijdrage.
Zoals ook in het topic van m'n Grumman Duck te lezen was, was ik van 17:00 tot 20:00 bezig aan de J2F...
Afbeelding
...tot dat om 20:00 het startsein kwam voor de 12-uurs van de Kever.
Van te voren was al bekend gemaakt wat het model zou worden, dus we konden al bedenken wat we met de kit wilden gaan doen.
Ik dacht er even over om er een Luftwaffe Kever of een Japanse Zero Kever te maken, maar dat leek me te voor de hand liggend. Uiteindelijk was de keuze gevallen op een Kever met een Rode Baron thema.
Het toeval wilt dat ik 12 November in Fricourt was, en bij een voormalig graf van Manfred von Richthofen stond (hij is meerdere keren herbegraven en uiteindelijk is hij door z'n broer Bolko naar Duitsland terug gebracht).
photo 625576
photo 625575
photo 625578
TL;DR: Manfred von Richthofen heeft op deze begraafplaats in graf nummer 1177 gelegen tot hij in 1925 dus teruggehaald is naar Duitsland.
photo 625577

Maar goed, terug naar de Kever. Ik was als eerste begonnen met het verwijderen van de gietnaden en het aanbrengen van een laagje zwarte primer van MRP.
photo 625563

Wat is die stermotor die daar ligt? Nou, ik had thuis nog een 1/32 Oberursel Ur.II motor (dit type motor zat in het vliegtuig van de Rode Baron) half af op m'n Shelf of Doom staan, en ik besloot vrij laat dat ik die in de Kever wilde gebruiken. Dus die was last minute ook in m'n koffer gestopt.
Aanvankelijk wilde ik de motor achterin inbouwen, wegens daar horen ze nu eenmaal bij Kevers, maar ik had een beetje onderschat hoe groot de motor is, dus achterin zou 'ie niet passen op de manier die ik voor ogen had.
Looney kwam toen met de suggestie "dan doe je 'm toch voor?" en dat was inderdaad de beste optie (maar niet tegen Looney zeggen dat ik dat heb gezegd :lol: ).
Dus, de zaag mocht er in, en even later zat er een beste sleuf in de voorklep (heb ik dan weer geen foto van).

Intussen was het tegen 22:30 en ben ik even de benen gaan strekken en heb ik even een foto geschoten van de zaal waar we de hele nacht, en de volgende dag zouden zitten te plakken:
photo 625564
Heerlijk! :mrgreen:

Intussen kon ik wat kleur op m'n Kever sproeien, en ik wilde niet simpel een semi gloss rood o.i.d. gebruiken. Ik wilde iets wat meer 'custom' was, op z'n minst een metallic rood, en het liefst een candy rood.
De laatste keer dat ik gepoogd had een candy lak aan te brengen was op m'n Dodge Charger. Daar gebruikte ik clear blue van Alclad en dat werd niet donkerder dan dit:
Afbeelding
Deze gaan we nog een keer over doen trouwens!
Maar Alclad ging 'm dus niet worden, en daarom heb ik een alternatief gezocht, en gevonden (daarover zometeen meer).
Enniehoe, ter voorbereiding op de Candy lak heb ik de meest grove zilver metallic gepakt die ik had. De flakes wilden niet door m'n 0,2mm naald, dus dat zegt wel wat. :lol:
De verf die ik had gebruikt was Mr. Color C90 Shine Silver, en dat zag er dan zo uit:
photo 625565
Jah, lijkt niet heel schokkend, maar laten we eens inzoomen!
photo 625579
Net zo veel glitters als het gemiddelde kostuum van de Toppers! :mrgreen:

Voor het rood had ik een tijdje terug bij de LHS een flesje MRP-266 Clear Red gekocht. Ik vroeg nog aan Erwin of het etiket op 't flesje wel klopte, wegens het zag er weinig transparant uit, maar Erwin verzekerde me dat 't het juiste flesje was.
En na een paar laagjes was ik versteld van de kleur!
photo 625566
Ik ga dus wat extra clear kleurtjes van MRP aanschaffen, want de verzadiging van de verf is echt top!

De motor heb ik zonder deze aan te hoeven passen in de auto gekregen, en toen was het een kwestie van afbouwen. Ik heb als klein extraatje net zoals anderen de achterkant van de voorstoelen dicht gemaakt en ik heb wat riempjes op de voorstoelen gemaakt met wat plasticard en tape. Verder heb ik het interieur simpel gehouden met een paar basiskleuren en de kit decals.

Het enige echte aftermarket spul wat ik heb gebruikt was een setje chromen velgjes. Dit omdat de kit velgen in mijn ogen niet mooi en te klein waren.
Maar omdat de velgen waren groter dan de kitvelgen, heb ik de banden met wat overtuiging er omheen moeten trekken.
De velgen komen trouwens uit deze set:
Afbeelding
Bron: https://www.plasticmodels.co.nz
De reden dat ik de kit banden heb gebruikt is omdat de AMT banden nogal groot waren en ik a) bang was dat ze niet onder de spatborden zouden passen en b) de boel, indien 'a' niet van toepassing zou zijn, er nogal monstertruck-achtig uit zou gaan zien.

Nadat de verf droog was kon ik gaan decallen, aflakken details schilderen en afbouwen, en toen, met nog iets van 1,5 uur over, was mijn Rode Baron ook klaar.
photo 625567
photo 625568
photo 625569
photo 625570
photo 625572
photo 625574

Wat vind ik er zelf van? Ik vind 'm leuk. Uiteraard zijn er dingen die beter hadden gekund en waar ik meer aandacht aan had kunnen besteden, maar voor een 12-uurs Kevertje ben ik er blij mee.
Waar ik wel heel blij mee ben is het effect van de clear red over de shine silver. Het is precies het effect zoals ik het had beoogd, en ik vond het ook erg leuk om de reacties van andere bouwers te horen! :brouw:

Danny

photo 486741photo 488472

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 08 dec, 2025 19:39 pm 
Brouwer

Ik vind hem ook zeer geslaagd. Die rode kleur had ik al in Hurdegaryp bewonderd. Nu weten we ook het recept. Top! Die motor staat hem ook prima. :brouw:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]