Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 16:53 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: vr 22 apr, 2022 9:53 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En nee, dat is dus geen Lee/Grant. :lol:

Tanks gaan bij mij doorgaans heel langzaam, maar ik heb een paar dagen terug toch eentje af gekregen. Ik heb bij deze wat nieuwe dingen geprobeerd, en op zich bood het voor mij voldoende perspectief om hier verder mee te gaan oefenen. Ik kom hier later nog op terug, maar eerst een kleine intro.

Mag ik u voorstellen;

Type 3 Medium tank "Chi-Nu"*
Afbeelding
*)maar dan iets anders..

De Type 3 Medium tank (三式中戦車 チヌ, San-shiki chū-sensha Chi-nu) was een middelzware tank van de IJA in de Tweede Wereldoorlog.
Deze tank heeft in de afgebeelde variant (met het middellange 75mm Type 3 kanon) nooit aktie gezien, omdat deze voertuigen 'achter de hand'gehouden werden voor het geval van een Geallieerde invasie van Japan's hoofdeiland. Hier is het nooit toe gekomen, dus deze tanks, waarvan er rond de 150 stuks van zijn gebouwd, zijn nooit in aktie geweest.
Afbeelding
Type 3 Medium productielijn

Afbeelding
Type 3 Mediums en Ho-Ni III's klaar staand voor inzet.

Bij het uitbreken van de oorlog in de Pacific had de IJA hoofdzakelijk Type 97 medium tanks (CHi-Ha) en Type 95 lichte tanks (Ha-Go) tot haar beschikking.
In de loop van de oorlog bleek dat de Ha-Go en de Chi-Ha niet opgewassen waren tegen Geallieerde tanks. Het 57mm kanon van de Chi-Ha, met z'n bescheiden mondingssnelheid van 355m/s, en het kleine 37mm kanon van de Ha-Go waren niet opgewassen tegen het Geallieerde pantser. Een variant van de Chi Ha was aangepast met een modernere koepel met een 47mm kanon wat meer potentie had (dit waren de zgn. Shinhoto Chi-Ha oftewel "New turret Chi-Ha")
De toepassing van dit 47mm kanon bracht wat soelaas (in ieder geval tegen de Russische BT-5's en BT-7's), maar uiteindelijk was ook dit kanon niet meer toereikend.

Even wat cijfers bij elkaar, allemaal bij een inslaghoek van 0º.
Kanon Mondingssnelheid Doorslag Op afstand
57mm Type 97 355m/s 20mm 500m
37mm Type 94 700m/s 43mm 460m
47mm Type 1 840m/s 70mm 460m


Dus de zoektocht naar een meer geschikt kanon ging door, en men kwam uit op de 75mm Type 90 Field gun, die was aangepast voor gebruik op gemotoriseerde onderstellen zoals de Ho-Ni tankjagers/SPG's.
Afbeelding
Ho-Ni I

Afbeelding
Ho-Ni III

De Ho-Ni II had een 105mm howitser als bewapening, dus die hoeven we hier niet te behandelen.

Dit aangepaste kanon werd bekend als de 75mm Type 3, en had een mondingssnelheid van 680m/s en kon op 100m afstand 90mm aan pantser doorboren. Op 1000m afstand kon nog 65mm dik pantser worden doorboord.
De Chi-Nu, uitgerust met dit kanon was ontwikkeld om in staat te zijn het gevecht met de Amerikaanse M4 Sherman aan te gaan.

Maar!

We zijn er nog niet, want de ontwikkeling rond de Chi-Nu en 'fatsoenlijke' tank bewapening stond niet stil, en zo komen we op het onderwerp van dit topic aan.
Een klein detail wat ik tot zover niet had verteld was dat de Type 3 medium een interim oplossing was totdat de Type 4 medium 'Chi-To' beschikbaar zou komen. Deze tank zou het 75mm Type 5 kanon als bewapening hebben. Dit kanon was ontwikkeld uit het 75mm Type 4 luchtafweer kanon.
Afbeelding
75mm Type 4 AA gun.

Afbeelding
75mm Type 5 tank gun in proefopstelling

Afbeelding
75mm Type 5 tank gun, gemonteerd in de Chi-To.

Even weer wat cijfertjes:
Mondingssnelheid: 850m/s
Pantserdoorborend vermogen: 75mm op een afstand van 1000m.

Aangezien de ontwikkeling van de Chi-To zodanig veel vertraging had opgelopen werd besloten om in de tussentijd het lange Type 5 kanon in de Chi-Nu te prakken, zodat het in ieder geval mogelijk was om deze verder verbeterde vuurkracht in te kunnen zetten.
Het einde van de oorlog heeft hier echter roet in het eten gegooid, en er zijn geen Chi-Nu's met de lange 75mm uitgerust.

Van de Chi-To zijn 2 prototypes geweest, deze zijn beide aan het eind van de oorlog in het Hamana meer geparkeerd. Eén van de prototypes is door de Amerikanen weer opgevist, en voor de andere was in 2013 een zoekpoging opgezet, maar daar is niets bij gevonden.


Op naar de kit!

Deze FineMolds kit komt uit 2009, maar is gebaseerd op de 'gewone' Chi-Nu kit die uit 1998 komt. Het is een prima kit, de passing is goed, en de details kunnen er nog zeker mee door. Er zijn aftermarket details van FineMolds beschikbaar geweest, zoals een metalen loop en PE, maar ik weet niet of die ook nog verkrijgbaar zijn.
Qua extra's heb ik enkel Fruils gebruikt (set ATL-70). De dropveters in de kit waren vreemd genoeg te kort, en het waren dropveters, dus dan is de vraag of je die überhaupt wel wilt gebruiken.. Qua verwering heb ik voor het eerst track burnishing fluid gebruikt. Het is jammer dat die vloeistof niet herbruikbaar is (zoals sommige how to's op youtube suggereerden), maar ik vind het wel mooi spul om mee te werken. Tevens heb ik voor het eerst Vallejo's 'blubber-in-een-potje' gebruikt. Het is dikke bagger, maar is wel erg leuk om mee te werken. Gaan we dus ook vaker doen. :D

Het zijn een hoop primeuren voor me, maar ik heb er wel plezier in gehad om deze nieuwe technieken toe te passen. Dus ze komen zeker terug!
En nu heb ik toevallig nog een stapeltje Japanse blikjes liggen, waaronder de Chi-To! :mrgreen:

Maar voor nu sluiten we af met plaatjes van de Chi-Nu Kai/II
photo 556421
photo 556422
photo 556423
photo 556424
photo 556425


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24 apr, 2022 9:22 am 
Offline
V.I.B.
V.I.B.
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 03 sep, 2004 20:08 pm
Berichten: 9942
Woonplaats: Kaatsheuvel
Mooi model geworden. Ik weet niet zoveel van tanks, maar deze oogt erg basic. Persoonlijk vind ik dat ook wel mooi. Lekker vierkant.
Weer eentje voor op de plank :brouw:

_________________
Arno
https://www.instagram.com/arno.smulders78/

WIP:
Porsche 911 964 Carrera RS
Porsche 935 1978 Moby Dick


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27 apr, 2022 10:09 am 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt voor de complimenten! :)
Het is inderdaad een vrij 'simpel' ontwerp, op zich ook niet gek aangezien dit ontwerp vrij laat in de oorlog was ontwikkeld, en men toch wel iets simpelers moest bedenken dan de vroegere voertuigen met gekromde pantserplaten.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 29 apr, 2022 9:05 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: wo 19 jul, 2006 10:48 am
Berichten: 7915
Woonplaats: Ingelmunster
Mooi en eentje die je niet veel ziet... gelukkig hadden de Japanners enkel maar lichte tanks... je mag er niet aan denken...

Enige wat me lijkt te ontbreken is een hendel om het koepelluik achteraan te openen. Ook het doorhangen van de rupsen lijkt me groot

_________________
The early bird get's the worm, but the second mouse get's the cheese...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 01 mei, 2022 18:11 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
Bedankt voor je complimenten, Silenoz! :)

Voor zover de handleiding mij heeft verteld zou op dat luik geen handvat hoeven komen. Er zitten ook geen gaatjes in waar 'ie gemonteerd zou moeten worden.

Wat betreft de tracks, misschien zakken die wat te ver door, maar ik vond ze te strak staan toen ik er een schakel tussenuit haalde.

Ik heb nu in ieder geval 2 dezelfde Friul sets, en zijn er nog een aantal van deze Japanse mediums onderweg.


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 26 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement