Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:59 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Een aantal 1/32 trucks
BerichtGeplaatst: wo 28 aug, 2019 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
De laatse 6-9 maanden niet veel aan modelbouw kunnen doen wegens een verhuizing (helaas i.v.m. aso-buren :( ), maar toch nog een aantal modellen afgerond, waarvan ik een deel in dit topic ga plaatsen. Toekomstige kits waarvan ik geen brouwverslag maak, zal ik hier ook plaatsen.

Alle modellen betreffen Aoshima of Fujimi 1/32 kits van Japanse al dan niet decorated trucks.

Als eerste Toshomaru, een Aoshima kit uit eind jaren '90 die eigenlijk een heruitgave is van een model uit de jaren '80. Hiervan heb ik de trekker (een Hino Super Dolphin) al eens meegenomen naar de Brouwersdag, maar de aanhanger had enkele euvels die ik pas deze week heb kunnen verhelpen:

photo 483608
photo 483609
photo 483612
photo 483610
photo 483611

De kit is grotendeels recht uit de doos gebouwd. Bij de trekker waren wat kleine modificaties nodig zoals het opvullen van holle delen en het toevoegen van een tweetal reservewielen. De aanhanger benodigde wat meer werk, want dit model aanhanger is een van Aoshima's oudste nog in productie zijnde mallen. De passing van de tank was ronduit bagger en had een hoop vul- en schuurwerk nodig. Het chassis was krom en het bleek bijna onmogelijk de tank er aan te bevestigen. Uiteindelijk heb ik gebruik moeten maken van metalen pinnen en een hoop secondenlijm. Echter, zelfs toen bleven sommige delen niet lekker zitten, evenals de stickers met illustraties, die niet van de kromming van de tank hielden. Afgelopen week heb ik dit opgelost met Bison universeellijm.
Het interieur van de trekker heb ik op de gok in een licht beige kleur gespoten; later verkregen boeken ter documentatie van dit soort trucks lieten zien dat dit inderdaad een realistische interieurkleur was voor een Japanse truck uit de jaren '80. Het chassis is metallic rood, en de tank metallic grey. Voor het blauw heb ik gebruik gemaakt van een basislaag flat aluminium, gevolgd door nogal wat dunne lagen Tamiya Pearl Blue (andere kleuren zijn ook Tamiya), wat een zeer diep metallic blauw gaf.

De volgende kit is Akumyou, een jaren '90 heruitgave van een kit uit de jaren '80 (alhoewel het eigenlijk een mix van meerdere jaren '80 modellen van de Hino Ranger 4D). Deze gebruikt Aoshima's huidige 4 tons chassis, dat enerzijds heel makkelijk bouwbaar is, maar ook heel erg versimpeld.

photo 483604
photo 483605
photo 483606
photo 483607

De cabine is Tamiya metallic zwart geschilderd, wat helaas niet echt diep metallic zwart is maar eerder zeer donkergrijs (en metallic...). Chassis metallic rood en bak metallic grijs.

Als laatste heb ik dan Nagareboshi gebouwd, een begin jaren 2000 heruitgave van een van Aoshima hun eerste truck modellen uit 1976. Dit gebruikt Aoshima hun oude 4 tons chassis uit de jaren '70, dat beduidend gedetailleerder is dan het huidige 4 tons chassis, maar helaas ook twijfelachtige samenbouwmethodes gebruikt (lees: paspinnen zijn aanwezig maar helpen eigenlijk helemaal niet). Het model stelt een Hino Ranger KL-SS voor, maar de cabine wijkt nogal af van het origineel (het bovenste deel is veel lager dan in werkelijkheid).

photo 483613
photo 483615
photo 483614
photo 483616

Omdat de kit grotendeels verchroomd is, heb ik geprobeerd hem zo te bouwen dat er zo min mogelijk retoucheerwerk nodig was. De delen die geverfd moesten worden, zijn semi-gloss zwart gespoten. De passing was redelijk bagger, en het was erg moeilijk alles correct uitgelijnd te krijgen. De bak had allerlei sinkmarks en andere moeilijk weg te werken euvels aan de binnenzijde, dus ik heb van balsahout een binnenbak gemaakt. Gelukkig waren de bijgevoegde decals van betere kwaliteit dan Aoshima hun oudere decals... Ondanks alles bouwt het op tot een aardig vrachtwagentje...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30 aug, 2019 17:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 27 aug, 2014 21:38 pm
Berichten: 475
Woonplaats: Zedelgem
Niet echt mijn ding maar super mooi gemaakt , jij moet graag decals aanbrengen :)

Greetzzzz Modest.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 14 sep, 2019 17:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
photo 484913
photo 484915
photo 484914
photo 484916
photo 484917

Deze had ik vorig jaar al gebouwd, uit een incomplete doos met wat scratchbouw erbij (tanks, bevestiging uitlaatpijpen). Misschien bij een latere eens wat leidingen toevoegen...

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20 sep, 2019 15:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3486
Woonplaats: Purmerend
Ik vind het heel apart. Het zijn rijdende kermisattracties. Dat dit in Japan echt rond rijdt.
Schitterend gebouwd.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 13 dec, 2019 16:48 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Dit is denk ik de eerste waar ik werkelijk behoorlijk tevreden ben met het resultaat:

photo 492988
photo 492989
photo 492985
photo 492987
photo 492991

Ik heb hiervoor twee oudere dozen gecombineerd die ik via een veiling had gekocht. In plaats van de instructies echt te volgen, heb ik gepoogd het model te bouwen alsof het een echte was. Hiervoor heb ik goed naar flink wat foto's van de echte trucks gekeken (eigenlijk zijn er twee opties: of je gaat compleet over-the-top, of je houdt het subtiel maar aanwezig).
Een aantal delen is scratchbouw (bevestiging uitlaten, extra tanks, diverse andere delen). De spatlappen komen uit een oudere accesoire-set van Aoshima, en zijn op de juiste maat geknipt om net zoals bij de echte showtrucks zo ongeveer de grond te raken. Voor de naam op het dak heb ik de naam op de doos gefotografeerd en met Photoshop nabewerkt om mijn eigen stickers te maken.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2020 11:47 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 10 nov, 2013 13:30 pm
Berichten: 835
Woonplaats: regio Haaglanden
Enige tijd geleden heb ik een verzameling semi-gebouwde (en ongeschilderde) modellen op de kop getikt. Perfect om mee te experimenteren. Helaas bleek bij ontvangst een en ander nogal grof verlijmd, maar met wat opschoonwerk is er nog wat van te maken.
Voor deze twee heb ik getracht de normalere maar nog steeds ietwat gecustomiseerde trucks uit Japan te benaderen (dus geen showtrucks, maar werkelijk gebruikte trucks).

Fuso Fighter met afgedekte bak:

photo 504187
photo 504188
photo 504189
photo 504190
photo 504191

Ja, de sticker op de achterzijde is niet in beste staat, maar gezien het aantal echte oudere custom trucks met afbladderende verf leek het mij acceptabel... ;)
Toegevoegd: zelfbouw brandstoftanks om de onderzijde een beetje op te vullen.

Fuso Fighter met getransplanteerde Hino Ranger frontje (doen ze ook in het echt; in dit geval was het omdat ik de juiste grill niet had):

photo 504184
photo 504185
photo 504183
photo 504186

Fujimi 19.5" wiel set, zelfgemaakte tanks, andere spiegels.

_________________
Thomas


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement