Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 0:17 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2009 8:31 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
De Fokker T-VIIIw

Gezien de politieke situatie in europa aan het eind van de dertiger jaren, besloot de marine de Nederlandse kustverdediging te versterken. Onderdeel van dit plan was het verkennen en bewaken van de 3-mijls zone en het uitvoeren van offensieve acties tegen vijandelijke vlootverbanden door de MLD. Gezien het succes dat in de eerste wereldoorlog was behaald met de torpedo ging de voorkeur van de marine uit naar een torpedobommenwerper. Na het opstellen van een specificatie kreeg Fokker in 1938 de opdracht een ontwerp te maken. Dit resulteerde in de T-VIIIw, wat voor de marine een aanvaardbaar ontwerp was. Vanwege de vereiste snelle levering werd gekozen voor de bij Fokker bekende gemengde constructie; Het voorstuk van de romp werd in lichtmetaalbouw uitgevoerd, het rompmiddenstuk en de vleugel in houtbouw en het rompachterstuk in staalbuis met linnen bekleed. In september 1938 kreeg Fokker opdracht voor de bouw van een proefserie van 5 stuks, de R-1 t/m R-5. Het prototype, de R-1, maakte op 22 februari 1939 de eerste vlucht. Overname door de marine volgde al op 25 april en reeds op 28 juli werden de R-4 en R-5 aan de MLD overgedragen. Fokker had dus duidelijk een behoorlijk tempo in de productie!

omdat de T-VIIIw erg goed beviel plaatste de marine een vervolgorder voor 19 toestellen. Deze weken af van de eerste serie door een grotere brandstofvoorraad en een lichtmetalen rompachterstuk in plaats van de staalbuis met doek constructie. Deze versie kreeg de type aanduiding T-VIIIw/G (de G van Gemengd). In februari 1940 werd nog een vervolg order geplaatst voor 12 stuks bestemd voor dienst in Indië. Deze serie werd geheel in lichtmetaal uitgevoerd en kreeg de aanduiding T-VIIIw/M (metaal). Bij de Duitse inval waren er van de T-VIIIw/G serie 6 toestellen aan de marine geleverd, deze ontkwamen alle naar Engeland. De rest van de marine bestelling werd voor de luftwaffe afgebouwd, zodat er aan beide zijden met de T-VIIIw gevlogen is.

Technische gegevens:

Spanwijdte: 18 meter
Lengte: 13 "
Hoogte: 5 "
Max. gewicht: 5000 kg.

Motoren: 2 Wright R 975E3 Whirlwind met een max. startvermogen van 450 pk.

Prestaties:
Max. snelheid: 285 km/h
Kruissnelheid: 219 km/h
Max. hoogte: 5300 meter


De meidagen 1940

Als gevolg van de toegenomen spanning tussen Duitsland en Polen kondigt Nederland op 28 augustus 1939 de algemene mobilisatie af. De MLD verspreid haar vliegtuigen over een aantal meren vanwege de kwetsbare ligging van vliegkamp de Mok. GVT 2 wordt met 4 Fokkers T-VIIIw op het Braassemermeer gestationeerd (R-1, R-2, R-3, R-5). Na de Duitse inval in Polen op 3 september 1939 is de tweede wereldoorlog een feit. In west europa blijft het nog rustig, maar het is duidelijk dat dit stilte voor de storm is en een oorlog niet uit kan blijven. Al op 13 september is er een incident, de Fokker T-VIIIw "R-5" van GVT 2 wordt door een Duitse He-115 neergeschoten. Het Duitse excuus is dat de Nederlandse roundel zoveel op de Engelse lijkt. Als gevolg hiervan worden de Nederlandse toestellen met ingang van 1 oktober voorzien van de bekende oranje driehoek. Na een periode van oplopende spanning waren er begin mei tekenen aan de wand dat de Duitse inval niet lang meer op zich zou laten wachten. Majoor Sas, een goed ingelichte Nederlandse officier in Berlijn, berichtte in de avond van 6 mei dat de aanval op 8 mei plaats zou vinden. Snel werden de snelwegen met auto's geblokkeerd om het landen van Duitse troepentransport vliegtuigen te voorkomen. Door weersomstandigheden werd de aanval uitgesteld tot 10 mei, maar toen was het ook echt raak. Doordat de kriegsmarine niet werd ingezet bij de aanval op Nederland waren de taken van de MLD beperkt. De eigenlijke oorlogstaken, het uitvoeren van verkenningen boven zee en het optreden tegen vijandelijke schepen en landingsondernemingen, konden bij afwezigheid van de kriegsmarine niet worden uitgevoerd. In de ministerraad was vrijdagmorgen 10 mei al besloten dat de ministers van buitenlandse zaken en koloniën per watervliegtuig naar Engeland zouden gaan. Van GVT 2 werden de R-1 en R-3 naar Scheveningen gestuurd om de ministers op te halen. Onderweg werden zij aangevallen door Duitse toestellen, waarbij de R-1 dusdanig werd beschadigd dat deze voor reparatie uit moest wijken naar Schellingwoude. De R-3 vloog met beide ministers (en lekgeschoten drijvers) naar Brighton en bleef in Engeland. De R-2 was inmiddels ook naar Scheveningen gestuurd, maar daar was niemand meer om op te halen. Vanwege het Duitse luchtoverwicht was het niet mogelijk om rechtstreeks naar de Braassemermeer terug te vliegen. Uiteindelijk werd de R-2 bij de Nieuwe waterweg tot landen gedwongen waarna de bemanning het toestel in brand stak. De bemanning heeft zich hierna aangesloten bij een patrouille mariniers en zich als infanterist nog verdienstelijk gemaakt.

Zo was er na slechts één oorlogsdag nog maar één T-VIIIw (R-1) van GVT 2 in Nederland. Ook de R-4, van de Mok, was bij Scheveningen in brand geschoten en verloren gegaan . Na reparatie vlogen op 14 mei de R-1 en de R-6 t/m R-11 volgens opdracht naar Cherbourg in Frankrijk waar als "Escadrille Hollandaise" nog een aantal verkenningsvluchten werd gemaakt. (In "Van Farman tot Neptune" staat nog een mooi verhaal over het tegen de zin van de Nederlanders uitrusten van de T-VIIIw's met Franse bommen. De MLD'ers zouden bij vertrek voor een Franse opdracht de bommen in de haven hebben laten vallen en naar Engeland zijn gevlogen. Dit verhaal heb ik nergens in mijn andere boeken bevestigd gezien, dus ik neem het met een korreltje zout.) Op 22 mei vertrekken de toestellen naar Calshot, Engeland, waar de T-VIIIw's de uitrusting zullen vormen van het nieuw op te richten 320(Dutch) squadron.


De bouwdoos

De Nederlandse bouwers mogen MPM en Special hobby wel dankbaar zijn voor de grote hoeveelheid Nederlandse kits die deze merken op de markt brengen. Een aantal jaar geleden had ik nooit verwacht een spuitgietmodel van de Fokker T-VIIIw te kunnen kopen.
Aan de andere kant heeft MPM wel wat foutjes gemaakt met de uitvoering. Ze hebben gekozen voor een toestel uit de eerste serie, herkenbaar aan het met linnen bespannen achterdeel van de romp. Hier zijn er maar 5 van gebouwd,de R-1 t/m R-5, wat de keuze geeft voor een aluminium kleurige R-1 met roundels (niet in de doos), de R-1 t/m R-5 in Hollands grijs/Hollands grijs licht met roundels (niet in de doos), de R-1 t/m R-4 met oranje driehoeken in Hollands grijs/Hollands grijs licht en tot slot de AV958 (ex R-1) en de AV959 (ex R-3) in Engelse markings. De aanduiding op de doos, T-VIIIw/G, klopt dus niet want dit is de aanduiding voor de tweede serie met een aluminium achterdeel van de romp, wat overigens wel correct is voor de Duitse decals die in de doos zitten. Een historisch correct Duits toestel is hier dus niet van te maken. Waarschijnlijk is dit ze later ingefluisterd want de oorspronkelijke Nederlandse decals zijn voor de R-6 (wat niet goed is), later is er een aanvullend velletje bijgekomen voor de R-2 t/m R-4, maar helaas is het kleurenschema niet aangepast. Dit is nog steeds het aluminium schema waarin alleen de R-1 een tijdje heeft gevlogen, terwijl de operationele toestellen voorzien waren van het Ikarol "B" schema. Ook het Engelse kleurenschema is niet correct, MPM geeft dark green/dark earth voor de bovenzijde met een sky onderkant. Verschillende bronnen geven echter aan dat er alleen een patroon in dark green over het Nederlandse schema is aangebracht.

De bouwdoos is een echte multimediakit met Resin- en PE delen. De plastic delen zijn fijntjes gedetailleerd en hebben een klein beetje flash. Het model heeft 48 plastic, 4 transparante, 16 resin en 15 PE delen. Tijdens de bouw zal moeten blijken of de pasvorm goed is. Voor deze groepsbouw wordt er natuurlijk een model gemaakt met driehoeken, alleen weet ik nog niet welk nummer het gaat worden. De R-3 is de meest waarschijnlijke kandidaat.

De foto's van de kit:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rest mij alleen nog alle medegroepsbouwers een gezellige groepsbouw toe te wensen!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2009 19:31 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6031
Woonplaats: Zwolle
En jij natuurlijk ook!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2009 21:41 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Meteen maar een eerste update, ondanks de moederdagverplichtingen toch nog het een en ander gedaan (bovendien had ik illegaal al een begin gemaakt 8) ).
Eerst maar wat grote submontages;

De vleugels, waarvan de achterrand wat overtuigingskracht nodig had.
Afbeelding

De kier van de landings(zoek?)lichten met een stuk evergreen opgevuld.
Afbeelding

De drijvers aan elkaar gelijmd, de pasvorm is erg goed.
Afbeelding

Een begin gemaakt met het interieur.
Afbeelding

En als laatste het instrumentenpaneel.
Afbeelding

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 10 mei, 2009 21:58 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Illegaal een begin gemaakt!? Bij deze gediskwalificeert :wink: :D . grapje natuurlijk, ook ik had al een klein beetje van te voren gefröbeld. Instrumentenpaneel ziet er zeer mooi uit btw, zat er zo'n plastic plaatje die je achter het paneel moest plakken?

Ik kan het niet laten een klein fotootje te plaatsen van de T8W die ik ooit heb gebouwd:

Afbeelding

Deze T8W heb ik gebouwd toen ikzelf een jaartje of 18 was. Toentertijd een absoluut hoogtepunt voor mij, en lange tijd niet geëvenaard. Vooral omdat dit een vacform kit was. Kwam van het Amerikaanse merk VacWings en bezat gelukkig wel White metal parts. Kleurenschema gedaan obv de gegevens die ik toentertijd tot beschikking had. Interieur grotendeels scratch built (gek genoeg was ik toen minder lui dan dat ik nu ben).

Groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 20:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
KitBoy schreef:
grapje natuurlijk, ook ik had al een klein beetje van te voren gefröbeld. Instrumentenpaneel ziet er zeer mooi uit btw, zat er zo'n plastic plaatje die je achter het paneel moest plakken?


Ik dacht al, "die heeft snel een motor in elkaar gezet" :D :D :D. Wat betreft het instrumentenpaneel, er was keuze tussen een plastic exemplaar en een PE met dia uitvoering. Ik heb het gewoon gecombineerd en alles aan elkaar geplakt :mrgreen: , dat kwam nog het mooist overeen met de werkelijkheid.

Jouw T-VIIIw ziet er in ieder geval geslaagd uit, zeker als het ook nog een vacform is. Je was in ieder geval beter op de hoogte dan ik een jaar of 20 geleden, bij mij was hij gewoon aluminium geworden!

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:18 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
Hoi Sjaak,

Kijk da's weer een mooie introductie van dit Fokkerproduct.
Vooral het feit dat Engeland en Duitsland het toestel ook gebruikten is best bijzonder.
Je hebt vast weer stevig huisgehouden in je bibliotheek om dit epistel panklaar aan ons voor te schotelen :wink:.
Wat ik mij eigenlijk af zat te vragen tijdens het lezen van het stuk: zitten er ook maat- (b.v. lengte)verschillen tussen
verschillende T.VIIIw-varianten? Je zou je zo voor kunnen stellen dat dergelijke constructiewijzigingen wel wat invloed hadden
op het zwaartepunt.
Zijn de achterlijsten van de MPM-vleugel nog een beetje om aan te zien?
Mijn ervaring met de SpecialHobby Lodestar en FK-51 is dat deze meestal behoorlijk dik zijn wat vrij veel vijl- en schuurwerk
met zich meebrengt.

Die vacuform van Kitboy heb ik ook ooit nog 'ns gehad en later nog een resinding. De MPM is wel wat toegankelijker denk ik zo.
Kende je deze eigenlijk al?

Groeten,
Paul


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 11 mei, 2009 21:22 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 18 apr, 2005 11:56 am
Berichten: 6343
Woonplaats: ARNHEM
Nee,...

Die kende ik niet. Ziet er wel erg strak uit!

groet, Nico

_________________
Japanese: their paint could' t fly as fast as their airplanes.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 12 mei, 2009 8:42 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Paulus de Boskabouwer schreef:
Wat ik mij eigenlijk af zat te vragen tijdens het lezen van het stuk: zitten er ook maat- (b.v. lengte)verschillen tussen verschillende T.VIIIw-varianten? Je zou je zo voor kunnen stellen dat dergelijke constructiewijzigingen wel wat invloed hadden op het zwaartepunt.

Tja, daar vraag je me wat (je weet uit je uitgeleende boek wel hoe Fokker met het archief omging :roll: ). Nico Geldhof lijkt mij zeer zorgvuldig in zijn research en in het boek "De vliegtuigen van 320 squadron" heeft hij het niet over andere maten. Alleen in de recensie van de MPM kit op de IPMS site is er sprake van maatverschil en in het vliegtuig overzicht in "70 jaar MLD" staat voor de geheel metalen T-VIIIw/M een spanwijdte van 20 meter, 2 meter groter dan bij de voorgaande varianten. Maar ja, datzelfde overzicht claimt dat deze versie was uitgerust met Wright Cyclones, terwijl Geldhof pertinent stelt dat alle geleverde T-VIII'en met Whirlwinds zijn afgeleverd. Conclusie; ik heb geen idee??

De achterlijsten zijn inderdaad aan de dikke kant. Overigens is dat iets waar ik me nooit zo druk over maak, ik heb het dus lekker zo gelaten :mrgreen: .

Die Japanse meneer heeft een mooi toestel neergezet, bij de eerste foto vond ik hem erg donker, maar bij de volgende foto's leek het alweer een stuk beter. Waarschijnlijk een kwestie van belichting. Als echte mierenn**ker moet ik natuurlijk wel even opmerken dat het serienummer niet klopt met de uitvoering en dat de driehoeken te klein zijn en niet op de juiste plaats zitten. Waarschijnlijk komt dit omdat deze meneer net zo goed Nederlands leest als ik Japans :wink:

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2009 20:37 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 jul, 2006 18:40 pm
Berichten: 3495
Woonplaats: Lisse
Even een kleine update.
Eerst maar wat extra stoelriemen aangeschaft, MPM had deze alleen voor de vlieger meegeleverd. Op de foto's was echter te zien dat de andere zitplaatsen hier ook mee uitgerust waren.

Afbeelding

Na het bekijken van deze foto werd duidelijk dat MPM vergeten was de voorwaarts vurende mitrailleur aan te brengen. Afbeelding
(Bron: 70 jaar MLD)

Eerst een gaatje geboord en daarna een stukje uitgeboord staf aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding

Dat was het weer voor vandaag....

Gr. Sjaak

_________________
Al mijn bouwverslagen bij elkaar.
Op de werkbank: Sea Hawk VSQ 860 MLD
Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 14 mei, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 25 aug, 2006 10:10 am
Berichten: 704
Woonplaats: Dokkum/Drachten
Hmm, bij mij was er wel een (niet heel erg goed uitgevoerd) onderdeel meegeleverd voor dat mitrailleur.

_________________
.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 98 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement