Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 14:13 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma 20 maart, 2023 22:59 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Hallo luitjes. Om voor mezelf te bewijzen dat ik wel degelijk binnen redelijke termijn een kitje in elkaar kan stampen en het label 'klaar d'r mee!' te geven heb ik onlangs in een nostalgische bui een oude Airfix kit gekocht: 02046. 020 doet het uiteraard altijd goed om mee te beginnen! :lol: Daarnaast is het zo dat ik deze kit ooit heb gekregen van mijn neef in een vroegere 'boxing' en in lichtblauw plastic en ..... met een standaardje erbij om het model in vliegende staat neer te zetten (dat zie je tegenwoordig ook niet meer). Het was mijn eerste modelbouwkit. Aan de binnenkant van de romp staat '1974' en niet gek veel later had ik het model gekregen. Doosje openen, met moeders naar de plaatselijke speelgoedwinkel om wat verfjes te scoren en bouwen maar. Waarschijnlijk met een huis-tuin-en-keukenschaar, mes en een tube Velpon wat onderdelen aan elkaar gehangen. Plamuren deden we niet en als ik wat zou hebben geschuurd zou dat met korrel 120 of 240 zijn geweest; dat wat bij pa in de gereedschapskoffer te vinden was. Het model is later een aantal keer vakkundig gecrashed.

Afijn, een dik maandje geleden een latere boxing gekocht bij Coen's Flash Aviation te Eindhoven en nadat de Samba bus af was de doos opengetrokken en met de inhoud en zowat 50 jaar meer ervaring en betere gereedschappen aan het spelen geslagen. De vorm van dit oudje is helemaal niet verkeerd op een paar te kleine ailerons na en qua pasvorm had ik ook weinig moeite. Slechts een klein beetje plamuur op de 'cowling' en een stripje styreen en plamuur bij de vleugelwortels. Het enige extra werk dat ik erin heb gestoken is het openen van de luchtinlaat onder de neus en ik heb de piloot voorzien van wat gordels. Van dat laatste zie je vrijwel niets terug om dat de bolle dikke cockpitkap de blik naar binnen compleet vervormd.

Het hele boeltje is afgewerkt met een laag Mr. Surfacer 1500 zwart als primer. Bij de vleugelwortels een metaalkleur gespoten en geseald met Humbrol 35 blanke glanslak. Daarover heb ik Gunze Aqueous kleurtjes 74 (Sky), 330 (Dark Green), 331 (Dark Sea Gray) en 335 (Medium Seagray) gebruikt. Het standaard RAF WO2 camouflagespul. Een post shading met Dark Green plus Sky en DSG met wat ander lichtgrijs toegepast om het een wat verweerder uiterlijk te geven. Met een wattenstaafje gedrenkt in Mr. Color thinner de vleugelwortels bewerkt zodat de metalen 'huid' weer zichtbaar werd. Na een bufferlaag decals aangebracht en na een volgende bufferlaag de boel wat verder bevuild. Een matte finish met Alclad ALC 314, het kleine grut erop en hoppa, photo shoot!

photo 577740

photo 577741

photo 577742

photo 577743

photo 577744

photo 577745

photo 577745

photo 577746

photo 577746

photo 577747

photo 577747

photo 577748

photo 577749

Bovenstaande foto's zijn her en der al op diverse Facebookpagina's/-groepen neergekwakt. De foto hieronder is als uitsmijter voor dit forum. Meestal maak ik geen foto's van de onderkant, want dat geeft een raar beeld voor een vliegtuig: als dood vogeltje op de tafel. :D

photo 577750

Bedankt voor het kijken. Euh, zien jullie wat ik zie? :mrgreen: :mrgreen:

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2023 20:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Wellicht de locatie van de registratie "BM144"...???

photo 577851

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22 maart, 2023 22:15 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 03 feb, 2009 15:58 pm
Berichten: 2047
Woonplaats: Gemert
Ja, da's een goeie. Volgens Airfix moest die regi bovenin de fuselage band. Ik heb ook een kleurenfoto die toont dat de registratie daar is geplaatst; ik kon 'm weliswaar niet lezen. Echter........in het bijschrift stond dat dat de EN951 betrof. Dat was eveneens een Mk.Vb gevlogen door Jan Zumbach met squadroncode RF en volgletter D. Hij heeft er een paar versleten. Toen ik een andere zwart-wit foto van de BM144 tegenkwam zaten de decals er al op, geseald en wel. Jammer de bammer, helaas pindakaas. Maakt mij eigenlijk geen hol uit, want ik heb best lol gehad met dit 'retro projectje'.

Op de onderste boven ligt de Spit ondersteboven en toont haar ranke buikje. Laten we zeggen dat er nog een gat opgevuld moest worden bij de navel. :wink: Da's inmiddels gebeurd. Niets meer dan een transparant stukkie plastic dat een lamp voor moet stellen.

Cheers, Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 maart, 2023 22:57 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Ben geen Spit-kenner maar een mil. luchtvaart-puzzeltje vind ik altijd wel leuk. :lol:
Gedurende mijn snuffeltocht kwam ik enkel bovenstaand plaatje tegen waarbij me de locatie van de BM144 registratie opviel. Daarnaast veel "replica-foto's" waarbij de BM144 registratie op dezelfde locatie te zien is zoals op jouw modelletje. Vermoedelijk is dit toestel tientallen jaren later door een bewonderaar in de markings van Zumbach "hersteld" en heeft deze brave borst de registatie anders aangebracht dan de realiteit van weleer. Tja... Begrijpelijk dat Airfix een dergelijke foutje dan overneemt... En dat nemen wij dan met een "tussendoortje" ook weer klakkeloos over... :lol: :lol: :lol:

De "navel" was me eveneens opgevallen maar er staat me iets van bij dat sommige spits (of een "dedicated" variant: Spitfire Mk. Hutse-me-fluts PR) uitgerust waren met een neerwaarts georienteerde camera. Ik meen dat die ergens "center-line off-set" bij de Trailing Edge vleugelwortel was geplaatst. Oòk zo'n "locatie-foutje" wat snel door een fabrikant kan worden gemaakt. Mogenlijkerwijs kan dit gaatje ook nog een "overblijfsel" zijn van een Airfix-editie waar zo'n transparant kunststof statiefje bij werd geleverd... (???)

Anyhoe: leuke spit ! :wink:

Gr. Ruud

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement