Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 11:25 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2022 9:09 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
@Shujaa
Hoi Ruud,
Die Hataka verf vind ik prima spul. Ik kan er beter mee overweg dan Vallejo, waar ik trouwens ook best tevreden over ben. Wat ik alwel geleerd heb over Hataka verf is, dat je het met Hataka verdunner moet verdunnen. Iets anders werkte bij mij niet goed.

O ja, ik ben ook weer verder gegaan met de 1/32 F-16C ombouw. Ik zal je binnenkort (na mijn vakantie) foto's sturen.

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: za 23 jul, 2022 10:57 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
helemaal mee eens.
HATAKA verf is goed te verwerken en de kleuren zijn ook goed.
ik heb er een 1:32 Duitse Tornado IDS mee gespoten en dat ging erg goed.


Laatst bijgewerkt door BeeJee op zo 24 jul, 2022 16:15 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 13:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
@ICE:
Alvast een fijne vakantie toegewenst. :wink: Ik ben benieuwd naar de vorderingen. Hopelijk lukt het een beetje om alle ACADEMY-spulletjes te integreren. Zal vast & zeker wel goed komen want gerelateerd aan het werk van jou wat ik hier af & toe mag bewonderen, ben je niet voor een kleintje vervaardigd. :lol:

@BeeJee:
Thanx voor de bevestiging. Ik lees wisselende reacties betreffende deze verf maar tevens zie ik erg fraaie resultaten. Zoals met alles zal het wel een kwestie zijn van even de tijd nemen om te achterhalen "hoe" met een onbekend product om te gaan. Ik krijg overigens net een FAX binnen met de vermelding dat we binnenkort een Tornado van BeeJee in deze sectie mogen gaan bewonderen. :lol: :lol: :lol:
(Of heb ik wellicht iets gemist...???)

Als de heren nog tips hebben betreffende "waarmee" Hataka (Red-Line) te verdunnen, dan hoor ik het graag.

Leuk "weetje" betreffende de K-3072 van BeeJee:
Tijdens het ontwerp van de F-5 werden er reeds voorzieningen aangebracht om AIM-9 Sidewinders aan de vleugel-tips te dragen. Nederland besloot het toestel aan te schaffen mits er een aantal aanpassingen werden uitgevoerd, waaronder de "roller-map" en Chaff & Flare buckets. Deze aanpassingen waren wenselijk omdat de KLu het toestel in de lichte Air-to-Ground taak (CAS) wenste in te zetten. We beschikten immers reeds over de F-104 voor het uitvoeren van de Air-to-Air taak. Om die reden was er geen intresse om onze KLu F-5's uit te rusten met AIM-9's aan de vleugel-tips en werden voorzieningen hiervoor achterwege gelaten. De wensen van de KLu resulteerden in de NF-5A & NF-5B. (Canada opteerde eveneens voor een aantal van de Nederlandse aanpassingen waardoor hun F-5's formeel werden aangeduidt als CF-116, but that's a whole different story...)

Eind jaren '70 mocht de KLu haar eerste F-16's ontvangen en Leeuwarden werd als eerste met deze rakkers uitgerust. Bij de introductie van een nieuw jacht-toestel word er een programma afgewerkt waarbij er eerst word gestreeft naar Initial Operational Status. Simpel uitgelegd: Er word eerst geleerd "hoe" met het nieuwe toestel veilig te vliegen. Na het behalen van deze status worden vervolgens overige aspecten afgevinkt (Air-to-Air, Air-to-Ground, Recce). Wanneer alle beoogde taken zijn beoefend & veilig uitgevoerd kunnen worden, heeft een Squadron de status "Fully Operational" behaalt. Om deze status te behalen heeft een volledig Squadron al snel een paar jaar nodig... Nederland beschikte destijds nog over 9 Squadrons (Leeuwarden 322 & 323, Twenthe 313 & 315, Volkel 306, 311 & 312, Eindhoven 314 & Gilze-Rijen 316) welke allen met de F-16 zouden worden uitgerust. (Tel uit je winst om al deze Sqn's Fully Operational te krijgen...)

Medio '80 werden er een aantal "afwijkende" NF-5's bij het 315 Sqn waargenomen. De toestellen waren uitgerust met een gekleurd vlak op de rug en de desbetreffende kleur werd op de onderzijde van de center-line fuel-tank herhaald.

NF-5A, K-3017 - "WIT"
NF-5A. K-3046 - "GEEL"
NF-5A, K-3072 - "ROOD"

"HUH...???"

De formele reden wil ons wijs maken dat deze toestellen voor DACT werden gebruikt (Dissimilar Air Combat Training). "TOVERBALLEN !!!"
1) Boven de Noorzee ligt een groot oefen-gebied (de TRA's) waar de halve NATO ACT (Air Combat Training) beoefend. Destijds opereerden onze NATO-partners nog met een veelvoud aan verschillende toestellen en was het beoefenen van DACT dus geen enkel probleem... (Denk daarbij even aan de huidige "Frisian Flag" oefeningen...)
2) Voor het beoefenen van DACT hoeft een toestel niet met Air-to-Air (AIM-9) wapens uitgerust te worden. Het gaat bij DACT immers om het beoefenen van specifieke "vlucht-profielen" / tactieken en NIET om het afvuren van Air-to-Air wapens...!!!
3) Aansluitend op "feitje 2"; vanaf medio '80 werden diverse NF-5's uitgerust met AIM-9 launchers aan de vleugeltips. Aangezien onze NF-5's niet waren uitgerust voor deze optie, moest er dus een modificatie-programma worden uitgevoerd om de benodigde bedrading aan te brengen, launchers te hangen (en waarschijnlijk ook nog aan te schaffen !!!) en de nodige aanpassingen in het kantoor van Piet Piloot aan te brengen... En oh ja, met name toestellen van 314 SQN, gebasserd in het zuiden van ons fraaie kikkerlandje, werden met AIM-9 launchers uitgerust. Leest u gerust verder en het zal u duidelijk worden waarom...

(Just for the record :Er zijn overigens ook foto's te vinden van Twenthe-bakken met AIM-9 launchers.)

Ik mag aannemen dat het duidelijk is dat het DACT-verhaal behoorlijk onwaarschijnlijk is. Onze ruimhartige overheid gaat echt geen kapitaal uitgeven om het beoefenen van een taak uit te voeren welke reeds ruimschoots kan worden beoefend met onze NATO-partners...!!!

In 1984 nam vliegbasis Volkel afscheid van haar 1-0-4's om vervolgens uitgerust te worden met de F-16. Houston, we've got a problem...!!! Een van de kerntaken van de KLu in vredestijd is de QRA-taak. (Quick Reaction Alert). Tot medio '80 werd deze taak uitgevoerd door de Sqn's van Leeuwarden, Soesterberg (32ste USAFE) en Volkel. Rond die tijd was het aanstaande vertrek van het 32ste reeds aangekondigd en zou daarmee èèn van de QRA-faciliteiten vervallen. Enkel de vraag: "wanneer ?". Met het uitfaseren van de F-104 op Volkel zou een 2e QRA-faciliteit vervallen. (Ik heb reeds vermeld dat het behalen van de Fully Operation Status een aantal jaren in beslag neemt.) Daarmee zou enkel Leeuwarden de QRA-taak kunnen leveren en zou de "zuid-flank" van Nederland "onbeschermd" geraken...

En zie daar... Wellicht dat de moraal van het verhaal duidelijk begint te worden. Als "stop-gap" maatregel werd besloten om de NF-5 uit te rusten met AIM-9 capaciteit om zodoende de QRA-taak op de "zuid-flank" te kunnen faciliteren. Het 316 Sqn werd geselecteerd om de NF-5 gemeenschap "up-to-speed" te krijgen met betrekking tot de Air-to-Air taak. Dit Sqn was destijds een conversie-unit en zou gedurende het opwerken dus geen belasting vormen op het uitvoeren van de overige KLu taak-stellingen. Om gedurende ACT-missies inzichtelijk te maken wie er daadwerkelijk "ge-killed" was, werden een aantal toestellen uitgerust met gekleurde vlakken. Op die manier kon er op de "gun-film" worden aangetoond wie het onderspit had gedolven.

Gedurende het opwerk-traject werden een aantal kisten gemodificeerd om AIM-9's mee te kunnen dragen & (indien nodig) af te vuren. Met name 314 Sqn kreeg de beschikking over een redelijk aantal van deze gemodificeerde NF-5's en daarmee werd QRA-taak op de "zuid-flank" gewaardborgt.

Met deze annekedote heeft BeeJee niet alleen een erg fraaie NF-5 in elkaar gefreubeld, maar ook nog eentje met een ludieke geschiedenis. Klein nadeeltje: Uiteraard verwacht Ruudje nou ook nog de K-3017 & K-3046 om het setje compleet te maken...
:lol: :lol: :lol:

Gr. Ruud.

(Voetnoot: In mijn schimmige geheugen heeft er nog een 4e toestel rongevlogen met blauwe vlakken...)

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
Ik heb er al zo veel gemaakt, van de F-5 familie

photo 561621


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 22:00 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: ma 26 maart, 2007 21:50 pm
Berichten: 2168
BeeJee schreef:
Ik heb er al zo veel gemaakt, van de F-5 familie


Da's een benijdenswaardig setje kisten, BeeJee!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: zo 24 jul, 2022 23:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Yup, ik had door de tijd reeds een aantal exemplaren voorbij zien schuiven. Erg fraai BeeJee. Een mooie Griek en een fraaie Canadwaas zouden zeker een mooie toevoeging vormen. Maar ja, wat betreft deze kist zijn er dan ook zoveel mooie opties... Ik heb het vermoeden dat jij ook al wat ouder bent. In dat geval herken je deze rakker zèèr zeker:

photo 561633

photo 561632

Ach... Die goeie ouwe tijd...

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2022 6:08 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 25 jan, 2007 17:48 pm
Berichten: 526
Woonplaats: Lonneker
Een Canadees....
photo 515288

Greetz,
Peter


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 17:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Snel achter slot & grendel plaatsen Peter, voordat BeeJee h'm voor z'n collectie confisceerd... :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 21:00 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 14 okt, 2004 20:21 pm
Berichten: 824
wees niet bevreesd, ik heb geen ruimte.
meer dan de helft van de getoonde F-5jes ligt al in de Kliko/Otto/afvalbak
alleen de kinetic kitjes zijn nog over


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1:48 NF-5A Kinetic
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2022 22:28 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 22 sep, 2014 9:41 am
Berichten: 1700
Aiiiiii, erg jammer te lezen BeeJee. Maar ja, fact's of life...
Modellen worden nu eenmaal oud en er komt een tijd om er afscheid van te nemen. Voordeeltje, een periodieke "schoonmaak" levert weer wat ruimte voor nieuwe creaties. :brouw: Gelukkig hebben we nog altijd de foto's. :lol:

Gr. Ruud.

_________________
Finished:
Hunter Mk.6 - Revell 1/32 - "Start to Finish"
F-104S M.M.6716 - "RevelloGawa" 1/48 - "Start to Finish"


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement