Enige jaren geleden ben ik begonnen aan deze Wingnut Wings Fokker D.VII (Alb). Dit betreft de door Albatros in licentie gebouwde versie van de beroemde D.VII. Bij deze kit heb ik via een ander forum een stuk decalvel van WnW mogen ontvangen om de kist van Robert Greim (later: Robert Ritter von Greim) te bouwen. De versie van Greim heb ik jaren geleden voor de 100 jaar Fokker groepsbouw alhier nog gemaakt van een 1/72 Roden kitje.
Ik heb van de decalsheet eigenlijk alleen de nummers etc gebruikt, de rode banen zaten er ook bij maar die heb ik gespoten. Het mooie is dat de kist van Greim een afwijkende motorkappaneel aan de rechterkant had, wat uniek voor deze kist was -dat heeft WnW ook gemaakt, ondanks dat dit onderdeel maar voor 1 specifieke kist is!
Ondanks het gebrek aan draadjes is deze D.VII toch een complexe kit die niet voor niets in een grotere doos zit. Kleine foutjes of niet helemaal van verf ontdane pasvlakken worden genadeloos afgestraft!
Ondanks de hoge mate van detail heb ik her en der nog zelf dingen gemaakt, zoals bougies en leidingen aan de motor, koelklep aan de binnenkant van de radiateur, diagonale steunen van de radiator (die lichtgroenige diagonale stangetjes die gek genoeg niet in de kit zitten) wat kabels en stangen aan de bedieningsorganen, gasmechaniek aan de motor, etc etc.
Eerst nog wat foto's van de bouw:
Cockpit in elkaar, ik heb de neuspanelen gebruikt als uitlijnhulp. Het geheel heeft enorm krappe toleranties, als je de frames niet 100% in elkaar zet krijg je issues met het samenvoegen van de romp, of, als dat wel lukt, gaat de spanning naar de neus waardoor op het eind de dunne neuspanelen niet meer recht passen. Ik heb hier daarom extra veel aandacht aan besteed. De toleranties zijn zo krap dat zelfs een laagje verf er soms al voor zorgt dat e.e.a. niet meer past...
Bij de rode pijltjes extra controle stangen, bediening van de koelklep en nog wat andere frutsels gemaakt.
De Daimler-Mercedes 180pk motor is voorzien van bougies, kabels, lucht- en olieleidingen en de grove klepveren heb ik vervangen voor gewikkeld koperdraad:
Het eindresultaat van veel noeste arbeid:
De lozenge is overigens, behalve in de cockpit, van Aviattic, 4-kleuren fabrieksvers, doordat deze lozenge transparant is kun je mooie effecten krijgen door zowel boven als onder de decals laagjes verwering aan te brengen. Ze zijn wel lastiger te verwerken, de decalfilm is nogal elastisch, maar ze reageren goed op Mr Mark Solvent waardoor het elastische verdwijnt en je ze goed op maat kunt snijden. Ze zijn zo dun en trekken zo strak dat elk foutje echter afgestraft wordt!
Het geheel is met Revell Aqua gespoten, alleen de glanslak is van Tamiya, die van Revell vind ik niet zo glimmend.
Het was mijn eerste 1/32 kist in jaren, en mijn eerst WnW kit, maar zeker niet de laatste!
Groeten,
Jeroen