Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 0:35 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: wo 08 jan, 2020 18:34 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Enige jaren geleden ben ik begonnen aan deze Wingnut Wings Fokker D.VII (Alb). Dit betreft de door Albatros in licentie gebouwde versie van de beroemde D.VII. Bij deze kit heb ik via een ander forum een stuk decalvel van WnW mogen ontvangen om de kist van Robert Greim (later: Robert Ritter von Greim) te bouwen. De versie van Greim heb ik jaren geleden voor de 100 jaar Fokker groepsbouw alhier nog gemaakt van een 1/72 Roden kitje.
Ik heb van de decalsheet eigenlijk alleen de nummers etc gebruikt, de rode banen zaten er ook bij maar die heb ik gespoten. Het mooie is dat de kist van Greim een afwijkende motorkappaneel aan de rechterkant had, wat uniek voor deze kist was -dat heeft WnW ook gemaakt, ondanks dat dit onderdeel maar voor 1 specifieke kist is!
Ondanks het gebrek aan draadjes is deze D.VII toch een complexe kit die niet voor niets in een grotere doos zit. Kleine foutjes of niet helemaal van verf ontdane pasvlakken worden genadeloos afgestraft!
Ondanks de hoge mate van detail heb ik her en der nog zelf dingen gemaakt, zoals bougies en leidingen aan de motor, koelklep aan de binnenkant van de radiateur, diagonale steunen van de radiator (die lichtgroenige diagonale stangetjes die gek genoeg niet in de kit zitten) wat kabels en stangen aan de bedieningsorganen, gasmechaniek aan de motor, etc etc.

Eerst nog wat foto's van de bouw:

Cockpit in elkaar, ik heb de neuspanelen gebruikt als uitlijnhulp. Het geheel heeft enorm krappe toleranties, als je de frames niet 100% in elkaar zet krijg je issues met het samenvoegen van de romp, of, als dat wel lukt, gaat de spanning naar de neus waardoor op het eind de dunne neuspanelen niet meer recht passen. Ik heb hier daarom extra veel aandacht aan besteed. De toleranties zijn zo krap dat zelfs een laagje verf er soms al voor zorgt dat e.e.a. niet meer past...
Bij de rode pijltjes extra controle stangen, bediening van de koelklep en nog wat andere frutsels gemaakt.
Afbeelding

De Daimler-Mercedes 180pk motor is voorzien van bougies, kabels, lucht- en olieleidingen en de grove klepveren heb ik vervangen voor gewikkeld koperdraad:
Afbeelding

Het eindresultaat van veel noeste arbeid:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De lozenge is overigens, behalve in de cockpit, van Aviattic, 4-kleuren fabrieksvers, doordat deze lozenge transparant is kun je mooie effecten krijgen door zowel boven als onder de decals laagjes verwering aan te brengen. Ze zijn wel lastiger te verwerken, de decalfilm is nogal elastisch, maar ze reageren goed op Mr Mark Solvent waardoor het elastische verdwijnt en je ze goed op maat kunt snijden. Ze zijn zo dun en trekken zo strak dat elk foutje echter afgestraft wordt!
Het geheel is met Revell Aqua gespoten, alleen de glanslak is van Tamiya, die van Revell vind ik niet zo glimmend.

Het was mijn eerste 1/32 kist in jaren, en mijn eerst WnW kit, maar zeker niet de laatste!

Groeten,
Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 10 jan, 2020 13:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 13 apr, 2010 20:50 pm
Berichten: 4285
Woonplaats: Bovensmilde
Hij is eindelijk af Jeroen, na zoveel jaar en een opgeheven forum ;)
Het is een mooi toestel geworden, maar wat dacht je, ik kies het enige WOI toestel uit zonder touwtjes ofzo, dat maakt het wat eenvoudiger? Op naar het volgende grote slagschip zou ik zeggen.

_________________
Markie bouwt een Revell Fairplay 1/144
Markie bouwt Sonia
Markie bouwt Sally


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 11:19 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ja, inderdaad, projectje van de lange adem :) Ben niet snel te tevreden met mijn eigen werk en ook deze heeft wel wat dingen die ik anders zou doen bij een volgende 1/32 WOI kist, maar ik ben er wel erg blij mee. Ondanks dat ie niet veel groter is als een 1/72 A-6 Intruder of S-3 Viking heeft ie wel meer aanwezigheid in de kast. Hopelijk kan ik 'm een beetje stofvrij houden...

Het is voor mij inderdaad een rare keuze, want ik vind rigging leuk en heb een hekel aan decals plakken. Volgens mij heeft een D.VII maar 6 draadjes rigging (staart en wielen) en een paar controlekabels, maar is deze voor 75% in decals geplakt... hmmm :mrgreen: Desondanks vind ik de D.VII een gaaf toestel en zijn er bergen met mooie kleurenschema's voor, van extravagant tot ingetogen, tot iets ertussenin zoals deze.
Deze vind ik ook erg mooi:
Afbeelding
(Heinrich Piel, Jasta 13b, midden 1918)
Dit jaar de Sint maar lief aankijken! :mrgreen: :mrgreen:

Daarom wordt de de volgende een WnW Sopwith Camel, meer draadjes en minder decals! :)

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 15 jan, 2020 17:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 14 mei, 2010 15:20 pm
Berichten: 3489
Woonplaats: Purmerend
Ere wie ere toekomt, maar ik vind de eendekker van je zoon mooier :wink: .

Schitterend resultaat Jeroen....net wat Mark zegt een opgeheven forum en wat jaartjes verder....staat er een mooi eindresultaat.

Cheerz :brouw:
Barry


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 9:46 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 06 jan, 2009 22:40 pm
Berichten: 2775
Woonplaats: Dordrecht
Mooi geworden zeg!

_________________
On the bench: P-47D Thunderbolt "Razor-Back" [1:72]
Last finished (1): Le Cougouar des Pays-Bas! [1:72] - BB: Franse Luchtvaart 1900 - nu
Last finished (2): Kawasaki KI-61 Hien "Tony" [1:48]
Modelbouwend op Instagram! -> Mr. Airfox <-


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17 jan, 2020 17:12 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 13 maart, 2011 22:39 pm
Berichten: 5063
Woonplaats: IJsselstein UT
Vakwerk. Prachtig. Museumkwaliteit. Gefeliciteerd!

jan

_________________
Op de werkbank:
* Mitsubishi KI-21-1-a Sally, ICM 72205, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".

Onlangs voltooid:
* Mitsubishi Ki-51 Sonia, Hasegawa B005, 1:72 voor de BB "Banzai! De Japanse luchtmachten 1937-1945".
* Dornier Do 24T-3, Italeri 1323, 1:72 voor de BB "Franse luchtvaart 1900 - nu";
Portfolio:
* Mijn ATF portfolio 2011-heden


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23 jan, 2020 23:10 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Bedankt! :)

Ik ben nu bezig met een 1/72 MiG-17 (van AZ, wat een baggerkit!) en een eveneens 1/72 F-4J waar ik een F-4S van aan het maken ben. Binnenkort maar eens foto's verzamelen en een bouwverslag openen!

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24 jan, 2020 0:38 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Die heb je mooi afgebouwd Jeroen. Neem hem eind oktober maar mee naar het noorden.

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 25 jan, 2020 23:52 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Is wel de bedoeling, heb er nog steeds de balen van dat ik afgelopen jaar niet kon... :?

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement