Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 28 maart, 2024 22:57 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 03 jan, 2019 22:58 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 20 sep, 2005 20:50 pm
Berichten: 10552
Woonplaats: Installation 05
En ook deze is (eindelijk) af.
Finemolds heeft in het verleden al interessante onderwerpen uitgebracht, en zijn ook nu heel goed bezig! De kwaliteit van de kits zijn ook behoorlijk gestegen en als je de aanbiedingen in de gaten houdt kan je (zelfs met douanegeneuzel) toch vrij voordelig deze kits in huis halen.

De kit waar ik het nu over ga hebben is al een wat oudere mal en heeft wat uitdagingen met zich meegebracht, maar al met al kan er iets moois van gemaakt worden!

Zonder verdere omhaal wil ik u voorstellen...

Yokosuka D4Y2-S "Judy":
photo 464840

De Yokosuka D4Y Suisei (彗星 "Comet") was van oorsprong duikbommenwerper in dienst van de IJN. Dit toestel heeft op vliegdekschepen gestationeerd gestaan en naarmate de oorlog vorderde ook op het vaste land. Het was één van de snelste duikbommenwerpers van de oorlog, en ook al hebben vertragingen tijdens de ontwikkeling ervoor gezorgd dat de Judy maar relatief weinig actie heeft gezien, waren het grote bereik en de hoge snelheid van de Judy toch erg waardevol. Het toestel werd ook succesvol ingezet voor verkennings- en kamikazevluchten.

De ontwikkeling van het toestel begon in 1938 bij het Yokosuka Naval Air Technical Arsenal als, zoals gezegd, een duikbommenwerper voor aan boord van vliegdekschepen. Vergeleken met z'n voorganger, de D3A "Val" was de Judy een stuk moderner vormgegeven. Het toestel had ingebouwde duikremmen (i.p.v. die 'rekken' onder de vleugels zoals bij de D3A), een breed intrekbaar onderstel en de bemanning zat onder een lange broeikas canopy welke uitstekend zicht bood.
De krachtbron van dit toestel was de vloeistofgekoelde Aichi Kokuki KK AE1A Atsuta 12-cylinder omgekeerde-V motor, feitelijk een in licentie gebouwde DB601 motor, van 1200pk.
Bij latere varianten werd de 12-cilinder vervangen door een Mitsubishi Kinsei 62 stermotor, en werd het wapen van de staartschutter vervangen van een 7,7mm Type 92 machinegeweer (een kopie van de Engelse Lewis MG) voor een 13mm Type 2 machinegeweer (een licentiebouw van de Duitse MG131).


En hier blijkt maar weer dat ook de Engelse Wiki niet feilloos is... Wiki zegt namelijk dat de Judy aanvankelijk een 7,92mm Type 1 MG had; een licentiebouw van de Duitse MG15. Het geval wilt dat het Type 1 machinegeweer werd namelijk enkel door de IJA gebruikt. Zo zat deze achterop bij de Ki-45.
Daarbij komt dat de wapens van de IJA en IJN niet werden uitgewisseld..

De Judy was operationeel op de volgende vliegdekschepen: Chitose, Chiyoda, Hiyō, Junyō, Shinyo, Shōkaku, Sōryū, Taihō, Unryū, Unyō en Zuikaku. Tevens zouden ze ook gelanceerd zijn van de catapults van de Ise en haar zus Hyūga.

Aangezien de Judy sneller was dan de Zero werden er een aantal omgebouwd tot nachtjager. De bommenwerp installatie werd verwijderd en in de achterste cockpit werd een Type 99-II 20mm kanon ingebouwd.

Afbeelding
Door het gebrek van een goede doelgeleidingsradar en en de grote hoogte waarop de B-29's vlogen hadden deze Judy's maar beperkt succes en er is ook vrij weinig bekend over de operaties die ze hebben gevlogen.

Er zijn nog 2 Judy's in de wereld, er staat een D4Y1 in de Yasukuni Jinja Yūshūkan tempel in Tokyo, en er was een motorloze D4Y1 door het Planes of Fame Air Museum in Chino, California gerestaureerd en uitgerust met een draaiende Pratt & Whitney R-1830 motor. Met deze kist wordt er nog demonstraties van het taxiën gegeven.

General characteristics D4Y2-S:
Crew: two (pilot & radio operator)
Length: 10.22 m (33 ft 6 in)
Wingspan: 11.50 m (37 ft 9 in)
Height: 3.74 m (12 ft 3 in)
Wing area: 23.6 m² (254 ft²)
Empty weight: 2,440 kg (5,379 lb)
Loaded weight: 4,250 kg (9,370 lb)
Powerplant: 1 × Aichi Atsuta AE1P 32 liquid-cooled inverted V12 piston engine, 1,400 hp (1,044 kW)

Performance:
Maximum speed: 550 km/h (342 mph)
Range: 1,465 km (910 mi)
Service ceiling: 10,700 m (35,105 ft)
Rate of climb: 14 m/s (2,700 ft/min)
Wing loading: 180 kg/m² (37 lb/ft²)
Power/mass: 0.25 kW/kg (0.15 hp/lb)

Armament:
2× forward-firing 7.7 mm Type 97 aircraft machine guns
1× forward/upward firing 20mm Type 99-II cannon


Nou, op naar de kit!
Afbeelding
Foto komt van Model-making.eu

Voor de inhoud van de kit, zie hier.

Zoals ik al zei was de kit al wat ouder, maar prima te bouwen. Het enige wat ik heb moeten doen was een stukje sprue in de helften van de neussectie stoppen om deze net zo breed te maken als de romp, en de beugel welke voor het kanon moet is wat aan de smalle kant, en ik heb meer dan eens de canopy mogen lospeuteren omdat die beugel los was gekomen en in de romp stuiterde.

Voor de rest is het een leuke kit van een ongewoon onderwerp, en weer ééntje voor in het rijtje nachtjagers (heb ook nog een C6N Myrt nachtjager waar ik weer eens mee verder moet..).

Maar goed, plaatjes! Helaas heb ik zo even geen foto's van het interieur, maar ik geloof dat ik die elders nog op de harde schijf heb staan.
photo 464713
photo 464714
photo 464715
photo 464716


Danny

_________________
Now the gate has been unlatched, headstones pushed aside; corpses shift and offer room, a fate you must abide!

photo 486741photo 488472


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement