Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu za 20 apr, 2024 5:39 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 9:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Een hoop extra werk, en ja, ik ben ook benieuwd of het zo nog past?

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 10:16 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik heb van te voren even gepast, en de cockpit is één van de weinige dingen die qua breedte er zo tussen past. Ik heb de neus nog niet gelijmd, omdat het instrumentenpaneel er nog tussen moet en dat moet door die opening op de goede plek tegen de andere consoles geduwd worden.

Het enige is dat mr Italeri het achterstuk een mooie ronding meegeeft van een continue radius, terwijl de romp ter hoogte van de bult niet zo mooi doorloopt, maar er een knik in zit. Daar zie je niks meer van straks omdat ik hem met dichte cockpit ga maken. Komt de lelijke lijn van dit toestel nog beter uit ;)

De stoeltjes en grote stukken van de pit tussendoor nog even geschilderd, vanmiddag moet m'n vriendin weer werken dus dan kan ik mooi met de tandenstoker en 000 penseeltje de details doen. Voor een Italeri kit ziet de pit er niet verkeerd uit.

Groeten Jeroen (die anderhalf uur geleden wakker gebeld is door de bereikbaarheidsdienst en daardoor nu klaarwakker achter de computer zit...)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 19:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Aan huis gekluisterd door de immer gezellige bereikbaarheidsdienst, tussendoor lekker aan de A-6 bezig geweest.

Allereerst maar eens verder gegaan met schuren, her en der nog een likje plamuur wat nog even goed moest drogen. In het kader van de multi-tasking intussen maar even in de grote rommeldoos gerommeld, op zoek naar Mk.82 bommen en MER's om die dingen aan te hangen. Uiteindelijk is het hele doel van zo'n bommengooigeval uiteindelijk bommen gooien bij nacht in ontij!

Na in één grote bende bommen, raketten, granaten en ander ongerief in verschillende groottes en schalen gegrabbeld te hebben had ik zowaar 1 MER, 1 in twee stukken gebroken MER, en 7 Mk.82 low-drag bommen.
Maar ik moet er eigenlijk 12 hebben... zoeken, zoeken, Mk82 Snakeyes, Fuse extenders, Mk.83, Mk.84, M117s, alles wat maar knalt en bruin was passeerde de revue. Op een gegeven moment ging het lichtje branden: ik had onder een ouwe Hasegawa Skyhawk eens een setje Mk.82s gezet op de MER uit de doos. En verrek, enige sloperijen verder had ik dit:
Afbeelding

Dat hele zaakje in de ovenreiniger gedumpt en maar eens kijken hoe dat er dan uit ziet, veel slechter als dit kan haast niet dunkt me!

Toen de plamuur inmiddels gedroogd was, eerst maar weer eens wat geschuurd en toen aan de echte fun begonnen: de cockpit. Wit, geel, grijs, zwart, washes, dry-brush, 000 penseeltjes, cocktailprikkers, alles passeerde de revue en een paar uurtjes later had ik dit:

Afbeelding
Volgens het boekje van Italeri moesten knopjes wit, schermpjes groen. Ik had ik een boek nog een foto van een A-6E TRAM cockpit. Het VDI-scherm van de piloot is zwart als het uit staat, het radarscherm van de B/N (bombardier/navigator) oranje en het scherm erboven wit. Vond ik niet zo mooi, dus de VDI van Piet Piloot donkergroen gemaakt, en beide B/N schermen donker oranje. Verder met een cocktailprikker knopjes en schakelaars geschilderd, meest wit, sommige grijs, en her en der waar ik het leuk vond een kleurtje.

Op deze foto zie je trouwens ook goed, dat de piloot in de Intruder hoger zit als de B/N; in het eggie zit hij ook iets meer naar voren, maar op schaal denk ik niet dat je daar veel van ziet. Ik zit nog te twijfelen of ik er piloten in zal zetten.
De stoelen zijn Humbrol 67 Panzergrau geschilderd, daarna een wash met zwart en tot slot een hele lichte drybrush met Humbrol 140 dark gull grey -dit is de grijze kleur van de hele cockpit.
De kussens zijn Humbrol 84 Khaki met een was met Khaki+zwart, en een drybrush met Sand (H63) en op de hoeken nog een drybrush met puur wit.
De gordels zijn voor het contrast groen, met zilveren gespen.

Afbeelding
En tot slot nog even een overzichtje met de cockpit gedryfit in het toestel. Ik heb net nog het voorraam pas gemaakt, ik moet de afdekking van het instrumentenpaneel (geen idee hoe dat heet) bijna doorzichtig schuren omdat anders het glas er tegenaan komt. Dat staat dan te hoog met haast onmogelijk te corrigeren kieren als gevolg. Ook moest ik nog een beetje een V-vorm maken aan de voorkant, waar de tankbuis komt, omdat de ramen daar in een V staan en de romp om onverklaarbare reden gewoon recht is. Had een foto van de dryfit van het glas, maar daar zie je niet zoveel op omdat hij uit zichzelf niet goed aansluit, met wat fröbelen zit het stukken beter maar kan niet vasthouden en foto's maken tegelijk! ;)

Nu effe genoeg gedaan, ff afwassen en lekker voor de TV ploffen!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 20:23 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Poe, weer een hoop werk om een Italeri-kit netjes te maken. Ziet er goed uit tot dusver.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 22:11 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Echt mooi werk van die cockpit gemaakt, ik kan dat echt waarderen

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 22:23 pm 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Gaat super! Mooi ding wordt het.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 12 apr, 2009 22:53 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
de afdekking van het instrumenpaneel noemt men ook wel glare shield.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 15 apr, 2009 19:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Thx voor de bemoedigende commentaren, vond het ook wel leuk om te doen! Ondanks dat de cockpit dicht gaat is het wel een redelijk grote glasbak dus je ziet er zowaar ook nog wat van.

Ben gister nog ff verder geweest met het glare-shield (dank, weer wat geleerd!) uit te dunnen. Glas zit er nu vast op, HUD op z'n plek, cockpit zit er ook in, net als de stoelen en moest 2mm van de stick afsnijden omdat die bijna boven het glare-shield uit stak. (waarom nou, mr Italeri...?) Aan het eind van de avond ook het andere glasdeel erop gezet en uiteraard voor die tijd vergeten foto's te maken van de gehele cockpit! :mrgreen:

Ga zo weer ff aan de neus scheuren, ook het knalspul is uit de Mr. Muscle gehaald en lijkt zowaar weer bruikbaar na wat schuren en spuiten.

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 24 apr, 2009 9:07 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Plak, plak, schuur, schuur, plak, plak, schuur, schuur...
Dat is zo'n beetje de strekking van deze laatste update.

Wegens verbouwingswerkzaamheden in de tuin, en het verwisselen van de versnellingsbak van de camper eigenlijk weinig tijd gehad voor de A-6.
Desondanks toch, tussen de bedrijven door, nog wel wat kunnen uitspoken.

Ik heb het glare-shield tot papier-dikte weggeschuurd, de neus wat verbouwd, en nu past het glaswerk best aardig. Uiteraard had dit nog wel wat plamuur nodig, maar het voorraam zit in elk geval laag genoeg zodat het zonder keuren of hoogteverschillen aansluit.
Ook de bommen uit de Mr. Muscle gehaald, dat ziet er bruikbaar uit, maar verder nog weinig aandacht aan besteed. Ik heb de cockpit erin gezet, stoelen, instrumentenpaneel, en toen dat er met wat wringen allemaal in zat, de neus vol houtlijm en vol gestort met loodjes. Die erop geplakt, en het naadje dat daar zit, is bij de echte geen paneellijn dus dat moest ook even geplamuurd worden.
Daarna lekker buiten ff cockpitglaasjes afplakken, wat een takkeklus met die rondingen. Uiteindelijk zit het er hopelijk een beetje strak op...
Nu enkel nog ff goeie timing zoeken voor de primer, en ik ben benieuwd, de ervaring leert inmiddels dat er altijd nog wel wat onregelmatigheden tevoorschijn komen.
De tussenstand:
Afbeelding

En dan nu, tijd voor geschiedenisles!
Bladerende in het Warbird-tech Intruder boek voor wat goeie foto's van het instrumentenpaneel en wat details m.b.t. antennes en inlaten, zie ik opeens deze foto:
Afbeelding
Verrek, daar staat mijn Intruder op, in een vorig leven, als A-6A bij VA-145 "Swordsmen", bommen droppend boven Vietnam. Toch wel grappig als je dit zo tegenkomt...

Tot zover maar weer!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 15:49 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Vriendin buiten de deur aan 't werk, in de binnenstad weinig te beleven op deze dag, en na een uur of wat lekker in de tuin zitten met een boek was ik wel ff uitgelezen.

Prime(r)time dus!

Vanmorgen begonnen met de A-6 een badje te geven van water met afwasmiddel om alle resten van het natschuren van de plamuur en vette vingertjes eraf te poetsen. Eénmaal in het zonnetje gelegd was dat natuurlijk binnen no-time droog, dus vervolgens de compressor aangeknald (de buurman die kozijnen aan het schilderen was, schilderde van schrik zowat het halve raam mee, van die herrie!), Badger 150 uit het vet gehaald, Humbrol thinner en Humbrol primer met het veelzeggende nummer 1 klaar gezet. Maar, eerst moesten de cockpitglazen donker gemaakt worden, zowel tegen het doorschijnen, als ook omdat ze aan de binnenkant zwart horen te zijn. Nou kun je natuurlijk ook de binnenkanten afplakken en die zwart maken en daarna ed buitenkanten meteen in kleur zetten, maar ik laat de transparantie van het glas z'n werk doen!
Afbeelding

Vervolgens had ik nog een spuit-in-opdracht-opdracht; zijnde een Tiger II in schaal 1/72. Deze moest donkergeel, en dus dat vervolgens maar eerst gedaan, zodat de A-6 kon drogen. Met deze temperaturen gaat dat supersnel, dus vervolgens met de primer aan de gang. Eerst maar alle naden en zwakke plekken gedaan, en er bleek gelukkig nog voldoende in het potje te zitten (met wat schrapen en scharrelen, weliswaar!) om de hele Intruder redelijk egaal te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Zo van een afstandje ziet het er best aardig uit, maar als je wat beter kijkt. hebben inlaten en cockpitbeglazing nog wel wat liefde en aandacht nodig!

Het hele zaakje staat nu stofvrij te drogen, eerst moet ik weer aan de camper, dus het kan wel weer even duren voor er iets zinnigs te melden is! :)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement