Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 26 apr, 2024 0:19 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 30 apr, 2009 20:35 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
t blijft een vette bak!!!

succes, vind het er tot dusver goed uitzien, wellicht maak ik m ook weer es. Vond het destijds een leuke bouw.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 16 mei, 2009 21:23 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik hoor de laatst iemand opmerken dat er veel topics in deze groepsbouw niet zoveel meer worden bijgewerkt of zelfs helemaal slapen... laten we het er op houden dat de Intruder wakker geschud is.

M'n Revell plamuur was op, en ik moest dus eerst even wachten op een geschikt moment om nieuwe te halen. Nou is dat normaal niet zo moeilijk: ik werk in Hoorn en in Hoorn zit ook een modelbouwwinkeltje dus in de pauze wip ik even de stad in en hupsa. Dat heb ik zowat de hele week geprobeerd, maar of er waren storingen, of of vergaderingen. Grrr! Uiteindelijk is het me vrijdag tussen de middag ff gelukt plamuur te halen. Ik had het idee dat dat Revell spul zo snel afbrokkelde en nooit mooi glad te schuren was, dus ik heb maar Humbrol meegenomen.

Ken je dat gevoel, dat je sommige dingen al veeeeeeel eerder had moeten doen? Krimpt nauwelijks, spiegelglad te schuren en je kunt er zelfs heel voorzichtig paneellijnen in scriben -en dan bedoel ik ook heel voorzichtig! ;)

Affijn, 2 avondjes plamuren en schuren verder, waarbij de tape van het voorraam er half afgeschuurd werd, ik dat dus vrolijk weer opnieuw kon afplakken. Eigenlijk ziet ie er zelfs nog beroerder uit als vorige keer!

Afbeelding

Maar als je dan wat beter lijkt, ziet het er toch allemaal net ff strakker uit!
Afbeelding

Het meeste werk was het cockpitglas er netjes glad op krijgen, daarnaast ben ik ook 2 avonden bezig geweest alle nog net zichtbare, of helemaal weggeschuurde, paneellijnen en klinknagels weer aan te brengen. Ik zag in het strijklicht dat er op de staart horizontaal een rand zat, denk ik van een inzetstuk voor de mal, waarmee ze de EA-6A (die met zo'n dikke bult bovenop de staart) kunnen gieten. Die ook nog even weggeschuurd.

Tot slot heb ik nog de luchthapper in het midden op de rug zelf gemaakt van een stukje 1,5mm dik Evergreen plaat, die mist in de kit. Terwijl de uitsparing ervoor wel in de walkway decals zit!

Hopelijk heb ik van de week nog even tijd om de eerste basiskleur erop te zetten. Dat wordt Light Ghost Grey, hiervoor zal ik Humbrol 127 met een beetje extra wit erdoor gebruiken.

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 17 mei, 2009 10:13 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Goed bezig!

Raar van Italeri dat niemand zich daar afvraagt waarom dat stukje walkway er niet is..

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 20 mei, 2009 20:43 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Sja, Italeri heeft wel meer van die rare dingen!

Zo heb ik hier nog een EA-6A liggen, daar hebben ze keurig allerlei extra luchthappers, bulten, extra antennes en pylons bij gedaan, alleen hebben ze er geen rekening mee gehouden dat de neus bij de EA-6A ook verlengd is... Terwijl dat zelfs op foto's toch duidelijk te zien is. Daar moet ik voor die kit trouwens nog eens iets op verzinnen met Evergreen ofzo.

Maar, desondanks, hebben ze de toch wel complexe vorm van de A-6 van alle andere merken (Fujimi, Hasegawa, Revell o.a.) het beste te pakken!

Morgen met vakantie, dus even een week of 2-en-een-half geen updates!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Wtf?
BerichtGeplaatst: zo 28 jun, 2009 17:01 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Zo, nu de Albatros af is weer eens tijd voor de Intruder! Aangezien ik vandaag mooi gelegenheid had te gaan spuiten, gelijk de wielbakken en alle witte delen van de A-6 meegenomen. Dat ligt nu allemaal mooi te drogen in het zonnetje :)

Verder heb ik zitten oefenen om straks de A-6 z'n camo te gaan geven. Dat valt niet mee, en ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het eerst maar eens te gaan proberen op een oud model -hoe een Intruder, een Corsair II wordt!

Ik heb de A-7, een stokoud 1/72 Revell model uit de grote rommeldoos, waar ik trouwens nog wat leuks mee van plan ben, als het wat wordt (daarom is ie zo verzaagd) eerst maar eens enigzins geschuurd en geprimerd zodat hij er hetzelfde uitziet als de A-6. 't Geheel ligt nu in het zonnetje te drogen, dus ik hoop van de week nog de eerste airbrush-streken te kunnen zetten op de A-7 om te kijken of dat gaat. M'n voorbeeld is de Skyraider van Grendel, dus die methode ga ik proberen.
Afbeelding

Tot zover maar weer!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Schpritz!
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 16:54 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Schpritz!

Nu verwacht iedereen natuurlijk na het lezen van de titel een al dan niet blafstrakke gespoten Intruder, maar, zoals in bovenstaande post al vermeld is dit een voor mij geheel nieuw iets en aangezien ik niet zit te springen om de 'truder in de Muscle te mikken toch maar verder met dat andere lulleke ding: de Revell Corsair II. Deze methode wordt mede mogelijk gemaakt door een van Ron Kok overgenomen 0,2mm naaldset voor de Badger 150.

Zoals ik schreef heb ik geprobeerd de methode van Grendel's A-1 Skyraider uit de groepsbouw 'wings over Vietnam' te gaan doen.
Voor degenen die te lui zijn om te kijken, dat is eerst pre-shaden van de paneellijnen, dan licht kleur erover nevelen, en dan de vakken tussen de lijnen vullen met dezelfde kleur. Tot slot naar gelang van smaak het geheel nog ff nanevelen als het effect te erg is.

Klinkt simpel...

Het pre-shaden heb ik met Humbrol 27 (iets donker grijzigs) gedaan, en dat ging al voor geen meter. Sputterdespetter in de brush, meer/minder lucht, meer/minder verdunning, 't wou allemaal niet zo. Na veel ge-etter dan eindelijk min of meer alle lijntjes gekleurd.

Vervolgens de handel licht met wit (Humbrol 22, glans-wit) geneveld, dit was ongeveer 70% verdunner en de rest verf. Reken zelf maar uit hoeveel dat is. ;)
Dat ziet er dan zo uit:
Afbeelding
Ehh... ok.

Vervolgens het leuke deel: vakjes kleuren. 't Is net de kleuterschool!
Daar heb ik even geen foto van. Wel van het na-nevelen met de basiskleur omdat het kleurverschil tussen de schaduwranden en de ingekleurde vakken wel erg groot was. Ik denk dat je in 1/48 wel wat meer speelruimte hebt, in 1/72 ziet het er al gauw overdreven uit. Of ik ben gewoon een prutser, dat kan natuurlijk ook.

Dan krijg je vervolgens dit:
Afbeelding

Hmmm, op sommige plekken is de pre-shading nog wat heftig, en op sommige plekken de gekleurde vakjes bijna weg. Maar voor een eerste keer, ben ik er niet ontevreden over, dus straks nog eens oefenen op de bovenkant, en dan kan ik dit gaan toepassen op de A-6!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 jul, 2009 23:25 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Je kunt er beter voor zorgen dat het allemaal wat te heftig is de pre-shading, want je kunt het effect altijd verzachten door er nog wat verf overheen te vernevelen.

Ga je ook nog post-shading toepassen. Dat vind ik persoonlijk nog een mooier effect geven als pre-shading.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 07 jul, 2009 16:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ik laat de onderkant maar zo -post-shaden heb ik eigenlijk als tussenstap gedaan. (dus na de 1e laag wit nevelen). toen ik heb ik de vakjes dekkender gekleurd en daarna nogmaals geneveld.
Het nadeel van met puur wit werken is dat nogmaals post-shaden met wit op wit niet zo zichtbaar is. :P Of heeft iemand nog een ander idee, bijvoorbeeld de randen na-shaden met iets van lichtgrijs zodat de middenste delen van de panelen weer wat opgelicht worden?

Dit moet met het grijs straks nog wel wat makkelijker worden en dat is representatiever voor de Intruder omdat die straks 2-tone grijs wordt.
Ik weet nu waar op te letten voor de bovenkant. Moet de pre-shading nog wel gedeeltelijk overnieuw doen, omdat ik er achter kwam dat ik de witte scheidingslijn veel te ver naar boven doorgetrokken had. Handig, eerst spuiten en dan pas de bouwbeschrijving raadplegen! :mrgreen:
De lijn moet ongeveer onder de kanonopening in de neus liggen.

Groeten Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2009 21:39 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
In het kader van, ach, 't is toch een oud barrel, ovenreiniger krijgt alles wel schoon en we hebben toch niets te verliezen, heb ik toch nog het geheel bijgewerkt.

Ik heb de lijnen wat meer overgeneveld en omdat het wit nog niet spierwit was kon ik de panelen nog wat meer accentueren.
Dus....:
Afbeelding
Dit is een beetje de look die ik voor de A-6 zoek, al moet ik nog wel wat meer leren om de dikte van de verschillende vakjes te controleren. Nu zie je nog wel dat sommige vakjes er wel erg uitspringen, dus ga je de omliggende randjes weer meer nevelen, waardoor je weer een wat groter wit vlak krijgt, waardoor je het vakje ernaast weer gaat corrigeren... etc! ;) Op de foto is het wel erg grijzig, maar dat ligt meer aan de omstandigheden buiten... :mrgreen:

Ik ben er nu tevreden mee, 't is op het eerste gezicht niet veel veranderd, maar in het echt is het precies goed naar mijn smaak.
Bij de A-6 wil ik nog wel in diverse grijstinten de bijgewerkte plekken erop zetten.

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 08 jul, 2009 22:30 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
Ik vind het wel wat hebben.

Het geheel is eigenlijk net als wanneer je in huis aan het klussen bent.
Zolang je er aan werkt zie je alles, maar straks als groot geheel zie je de details een stuk minder.
De shading is prima, volgens mij mochten de bakken wel wat ranzig worden (kijk naar Bert Takken z'n tomcat)
Deze manier van shading geeft dat prima weer.

Succes met je intruder

(oh ja, ineens komt die vraag me omhoog nu jij er over begint.
Corsair en Crusader. Whats the difference??)
of stel ik domme vragen, en hoe heette dat gekke engelse ding ook weer? :oops: [cerrectie] die laatste weet ik alweer, de lightning [/correctie]

Arjen

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement