Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 29 maart, 2024 15:28 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2009 11:45 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Ondanks dat de Gotha nog niet klaar is, zal ik mezelf ff dwingen hier alvast een draadje te openen zodat ik als die klaar is aan de Intruder ga beginnen.

De Kist
Deze groepsbrouw komt eigenlijk erg mooi uit, ik heb namelijk een stuk of 4 Intruders liggen dus een mooie gelegenheid om er weer eens te één te doen. Intruder-mania! ;) De Intruder is één van mijn favoriete toestellen, een typisch geval van vorm volgt functie. Mooi of lelijk is persoonlijk, maar karakteristiek is ie zeker. En effectief ook, boven Vietnam was de A-6A zo'n beetje het enige toestel dat 's nachts ook effectief kon bombarderen. Vlak na de Vietnamoorlog kwam de verbeterde A-6E. Deze had voornamelijk modernere en betrouwbaardere electronica. De belangrijkste verbetering betrof de radar: in plaats van een aparte zoek- en volgradar was bij de A-6E een radar ingebouwd die beide tegelijk kon. Veel A-6A's waren nog lang niet versleten en werden omgebouwd naar A-6E's. Het toestel wat ik ga maken, de 155678 is er zo één. In de jaren '80 werd de TRAM upgrade ingebouwd: opvallendste onderdeel hiervan is het koepeltje onderaan de neus. Halverwege jaren 90 werd nog geprobeerd de levensduur te rekken door Boeing composietvleugels in te bouwen; helaas mocht het niet baten en de laatste Intruder vloog in 1997 van de USS John F. Kennedy. Symbolisch was dat dit een VA-75 Intruder was; het eerste operationele squadron dat met de Intruder uitgerust werd in 1964.

De Kit
Ik ga dus meedoen met de volgende kit:
Afbeelding

Dit is een kit uit begin jaren '90, ik heb er onlangs 3 gekocht bij de Intertoys in Enkhuizen die er mee stopte. Er zit nog wat bewapening bij, je heb de keuze om de vleugels wel of niet te vouwen en b.v. de instaptrappen kunnen open. Qua subtielheid van details is de oudere Fujimi beter, qua pasvorm trouwens ook, maar ik vind één van de meest karakteristieke dingen van de Intruder bij die kit niet kloppen: de inlaten. Ander "voordeel" van de Fujimi kit is dat je de slats kunt laten zakken. Jammer alleen dat bij de A-6 de slats meekomen met de flaps en de enige manier om de flaps te laten zakken, de zaag erin zetten is... :mrgreen: En de Italeri kit is ook nog eens de helft goedkoper.
De paneellijnen bij deze kit zijn geen Hasegawa, maar ach, het is goed genoeg om er straks een wash op te gooien.
Afbeelding

De uitvoering
De boxart kist is van VA-36 uit 1993, hoewel VA-36 wel in Irak geweest is weet ik niet of deze specifieke kist daar bij ingedeeld was. Bovendien vind ik die VA-36 uitvoering niet zo mooi, en de andere optie is VMA-332, ook al zo'n optie die je in elke andere Intruderdoos terug vindt! Doe es origineel, meneer Italeri!

Daarom ga ik het prehistorische setje links bovenin gebruiken:
Afbeelding

Het wordt zoals in de titel aangegeven dus het toestel van VA-85 "Black Falcons".
Afbeelding

VA-85 heeft een lange historie met de Intruder, het was het tweede squadron dat ze operationeel boven Vietnam vloog. Daarnaast vlogen ze in actie boven Cyprus (tijdens de opstand daar in de jaren '70) en i nde jaren '80 boven Libanon, Israël en Libië. Na Desert Storm was het nog niet over voor deze eenheid, want er volgden nog deployments naar Bosnië, boven Somalië, en operatie "Southern Watch". In 1994 werd het squadron op non-actief gesteld.
Ik heb nog decals voor een Vietnam A-6A van VA-85 en met de tijd wil ik die ernaast gaan zetten.

Van www.intruderassociaton.com:

"17 Jan–28 Feb 1991: The squadron participated in Operation Desert Storm, combat strikes against targets in Iraq and the Kuwaiti theater of operations. During this period of combat the squadron flew 585 combat sorties, consisting of 1,700 flight hours and expended over 850 tons of ordnance."

Afbeelding
Het wordt dus optie 2 op de sheet. En ja, deze sheet is een 2e-handsje! Eigenlijk was ik 10 jaar geleden al klaar voor/met deze groepsbouw:

Afbeelding
Afbeelding
Deze met de kwast geschilderde Intruder behoeft hoognodig een mooie opvolger, liefst zonder al die kieren en naden. De decals silverden trouwens origineel niet, maar zoals je onder de vleugel ziet bladderen ze er (zonder lak) gewoon af. Weet ik gelijk weer waarom ik er tegenwoordig lak overheen spuit.

De VA-85 kist wordt wel een uitdaging, niet zozeer het bouwen, maar wel het spuiten: op de instructies staat "heavily patched and oversprayed". Dat belooft wat!

Groeten Jeroen

PS is het jullie nog opgevallen, dat op de decals er 3 Bu.No's opvolgend zijn...? 161661 en 161663 op de Superscale set, en 161662 in de Italeri decals.

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op zo 27 sep, 2009 16:28 pm, in totaal 20 keer bewerkt.

Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 22 feb, 2009 14:27 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18512
Woonplaats: Hurdegaryp
Mooie kist om mee te doen. Suc6 (gaat je vast wel lukken).

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 24 feb, 2009 23:11 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: za 28 jul, 2007 14:40 pm
Berichten: 5238
zoals al gezegd onderling is het een bekende. Ya mind if i spam mine here??
Afbeelding

Succes met je intruder. Ik ga deze zeker volgen. Ik vind het echt een brute bak. Ik heb wel wat met lelijke kisten. lees bronco, mohawk, thunderboltII,

Succes, ben erg benieuwd. Ik vond het een prima kit om te bouwen, alleen het vleugelvouwgedeelte was wat trickie.

_________________
LEKKER VOOR MEZELF BOUWEN


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 25 feb, 2009 11:32 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Geen probleem, hoe meer Intruders hoe beter! ;)

----------------
Heb ook de openingspost ff aangepast met nog wat extra info over VA-85 zelf.

Groeten Jeroen (wiens Gotha bijna klaar is)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: We zijn van start!
BerichtGeplaatst: wo 11 maart, 2009 23:09 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Nu de Gotha klaar is, begonnen met de Intruder. Stelt nog niet veel voor, maar het begin is er.

Helaas wel heeeel veel pinmarks, nog helaaser ook op zichtbare plekken. Verder is de pasvorm niet verkeerd tot nu toe. Veel meer is er nog niet over te zeggen! :mrgreen:

Afbeelding

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 16 maart, 2009 18:11 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Gisteren zowaar een aardig produktief dagje gehad... De cockpit en stoelen hebben hun basiskleur en zo goed als alle onderdelen ontdaan van de overal aanwezige gietnaden.

Het meeste past best goed; de inzetstukken aan de onderkant zitten niet helemaal 100%, maar met wat schuurwerk om de randen vlak te krijgen en her-en-der wat scriben lijkt het er aardig op: een heel verschil met de Gotha! Voor mijn gevoel ga ik dan ook als een raket... Omdat ik de nadruk vooral op het spuitwerk wil liggen doe ik verder geen extra detaillering, zoals nieuwe ejection handles, gordels of leidingen of ander spul in de wielbakken.

De uitlaten zijn eigenlijk het slechtst passende deel toe nu toe:
Afbeelding
Dit heb ik met plasticlijm dicht gesmolten, de deuken en onregelmatigheden ga ik later schuren en plamuren. Hier heb ik het ergste al weg geschuurd.

Intussen ook wat pinmarks geplamuurd op diverse onderdelen, zoals het landingsgestel:
Afbeelding
Op de wieldeuren zitten ze ook, midden tussen de details -de keuze is hier laten zitten of het detail vernielen. Ik laat ze maar zitten, omdat je de wieldeuren van een A-6 niet zo goed zit.

Terwijl de plamuur ligt te drogen maar een beginnetje gemaakt met de wapens; de MER bommenrekken hebben enorme sinkmarks en die ook gelijk maar geplamuurd. De tank heeft aan de uiteinden nog wat hulp nodig:
Afbeelding

Tot slot de staartstukken er aan geplakt en de inmiddels gedroogde uitlaten geplamuurd:
Afbeelding
Hier kun je ook mooi de vlak geschuurde inzetstukken zien. Hier moest ik nog wat details opnieuw scriben.

De Intruder heeft geen paneellijnen in het midden van de romprug dus die heb ik ook aangepakt -net als de inzetten aan de onderkant en de vleugelhelften (geen foto) was dit gewoon een kwestie van schuren.
De details die over de uitloop van de cockpitbult lopen heb ik daardoor wel moeten rescriben omdat die heel er dun werden. Zit er niet verkeerd uit, voor een 1e keer scriben denk ik?
Afbeelding
Heel de handel ligt nu te drogen na een sopje; straks de cockpit-details schilderen, alle losse delen die die kleur moeten + de inlaten wit spuiten en dan kunnen de intakes en het laatste inzetstuk aan de onderkant erin.

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 13:13 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
In mijn geheugen was deze kit toch heel wat minder werk! ;)

Inmiddels bleek dat de stukken van de inlaten er later nog in konden, dus toch maar de onderkant dicht gemaakt.

Dat paste op zich best redelijk, alleen de achterkant wat minder. Verder zat er nog wat hoogteverschil in dat op zich redelijk makkelijk weg te schuren is.

Afbeelding

Dat inzetstuk omvat ook de wielbak, met schuren, duwen en trekken ziet dat er dan zo uit:
Afbeelding

Typisch Italeri-kwaaltje is dat paneellijnen op zulke inzetstukken (en zelfs op romphelften links/rechts) niet overeenkomen. Behalve de hele handel rescriben is hier niet zoveel aan te doen.
Afbeelding

En dan denk je, ach, die uitlaten zijn nu strak geplamuurd, inzetstuk nog een beetje en dan lijkt het er al aardig op. Dus de vleugels op elkaar gezet en dat ook maar eens gedryfit. En ja hoor, raad eens:
Afbeelding
Gelukkig is de onderkant een stuk beter! :mrgreen:
Afbeelding

Ik wist dat het glaswerk slecht pastte, nog van de vorige Intruder, maar zelfs na hakken en zagen en 1mm van de bovenkant van het instrumentenpaneel afschuren past het nog maar matigjes. Het voorstuk volgt in elk geval de ronding nu, in plaats van een kier van een 1mm te laten zien.
Afbeelding

Gelukkig geen hekel aan schuren en plamuren, maar eerst strak de inlaten wit spuiten, kunnen die er ook op, de pasvorm daarvan is namelijk ook nogal uitdagend!

Wat ik wel frappant vind, is dat m'n vorige 10 jaar oude Intruder zo uit de doos zonder plamuur veel kleinere kieren en hoogteverschillen heeft. Zal wel met de mallenslijtage o.i.d. van doen hebben.

Groeten vanuit een schuurstoffig Enkhuizen,

Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 05 apr, 2009 16:40 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Mooi ff in de tuin verder geweest terwijl de inlaten lagen te drogen... Nog meer schuur en plamuur, maar jahoe er mocht zowaar ook nog iets aan elkaar geplakt worden:

Afbeelding
De inlaten zitten na droging van de verf er nu op! En jahoe wat past het weer geweldig! :mrgreen: De achterkanten komen nog die instapladders op, die lijm ik straks in ingeklapte positie. Gezien de pasvorm lijkt met me misschien nog wel sneller om ze van Evergreen strip na te maken... Maar dat is voor later.

Over evergreen gesproken:
Afbeelding
Dit moet nog een beetje vlakker geschuurd worden en dan past de vleugel al een stuk beter strakjes!

Tot zover weer deze zonnige mini-update ;)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2009 23:21 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
In de vorige aflevering van deze Intruder-soap waren we gebleven bij het pasmaken van de vleugel... wel, vandaag moest er iets heel anders pasgemaakt worden, namelijk m'n kippehok verplaatsen om ruimte te maken voor een afdak waaronder onze (vriendin en mijn) motoren moeten komen!

Afbeelding
Dat betekend een hoop gesleep en gezeul met hok, 60x40 betontegels, grond en zand... voordeel voor de enigzins (door al dat geweld) gestresste kip was daarintegen wel, dat er genoeg slakken, wormen en spinnen te vinden waren die als een ware delicatesse verorberd werden!
En na gedane arbeid (=eten) is het in het zonnetje goed rusten, zoals een echte dame betaamd moet er uiteraard even ge-zond worden:
Afbeelding
Zie je nou wel dat je rimpels krijgt van zonnen?

Na al die gedane arbeid en bijbehorende afsluitende koude Grolsch en een voedzame maaltijd was er zowaar nog tijd (vriendin heeft avonddienst en ik kan niet van huis omdat ik bereikbaarheidsdienst heb) en zowaar nog zin ook om even aan de Intruder verder te gaan.

In de vorige aflevering waren we dus gebleven bij de vleugel. Met enige zachte dwang van tape en knijpers en een nachtje rust had ik die al eerder gemonteerd:
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de instapladders, en oh-ho wat past dat weer briljant, meneer Italeri:
Afbeelding

Dus vriend P220 maar uit de schuur gehaald:
Afbeelding
Voor 't grove werk best aardig, moet nog even met fijnere korrel nageschuurd worden, maar dat gaat wel goedkomen. Daarna moeten uiteraard ook de paneellijnen nog hersteld worden met de Tamiya Scriber.

Daarna was het tijd om de geamputeerde stompjes weer aan het complete lichaam te zetten:
Afbeelding
Ook dat had wat lichte dwang nodig en heel wat schuurwerk als voorbereiding om er voor te zorgen dat het zaakje wel haaks staat en niet te grote kieren geeft! Er zitten ook nog detail (nou ja...) stukjes bij voor de zijkant als je de vleugels gevouwen monteert, maar aangezien ik van mening ben wat je niet ziet, boeit niet heb ik die weggelaten.

Na dat een nachtje te laten drogen, herhaald voor de andere kant. Zoals je ziet zijn die scharnieren behoorlijk aanwezig, het is, in combinatie met die crappy pasvorm, dus niet verwonderlijk dat 90% van de Italeri Intruders die ik online tegenkom gevouwen vleugels hebben! Ikke echter niet... Die scharnieren steken in het echt maar een heel klein beetje uit. Aangezien de P220 toch nog onder handbereik lag en ik het geheel in ik plak m'n eerste bouwdoos in elkaar stijl met veel lijm in elkaar gezet had om de kieren te vullen de boel eerst maar eens vlak geschuurd:
Afbeelding

Ondanks dat het op de foto niet zo heel duidelijk is, ziet dat er al een stuk beter uit! En uiteraard ook nog even hoogteverschillen weggeschuurd en her en er op het kikkervisje nog even wat plamuur gekledderd en geschuurd:
Afbeelding
En herhaal voor de andere kant, onderkant en overal waar 2 vlakken elkaar raken :mrgreen:

Ik heb ook de gaten voor de buitenste pylon dichtgemaakt omdat die op de verkeerde plek zitten:
Afbeelding
Bij de echte Intruder is de opstaande rand die je bij de knik ziet zitten, de buitenkant van de pylon. Die pylon moet dus precies zitten, waar de vleugel knikt bij het opklappen.

Tussen alle droog-/wachtwerkzaamheden door ook maar een beginnetje gemaakt met de MER-rekken en de centerline tank geschuurd en opnieuw gescribed. Die MERs hadden enorme sinkmarks.
Afbeelding
Bij de kit zitten trouwens 4x Mk7 clusterbommen en 2x AGM-88 HARMs. Die HARMs kunnen alleen bij SWIP-geüpgrade Intruders gebruikt worden. Ik weet echter niet of de 155678 die ik ga maken ten tijde van DS al deze upgrade had. Daarom kies ik voor een meer typische load-out van 1 centerline tank, de binnenste pylons leeg, en op de buitenste 2x MER met Mk82s die ik nog in de rommeldoos heb liggen.

Tot zover maar weer, ik ga morgen proberen het interieur af te maken en de neus erop te zetten, nog wat plamuur schuren en dan hopelijk aan 't eind van de dag in de primer.

En tot slot de tip van de week: voor iedereen die na het lezen van dit verhaal staat te popelen om ook deze kit te gaan maken, wil je toch nog wat werk besparen, maak hem dan met opgeklapte vleugels en de instapladders uitgeklapt, zoals ik hem in de openingspost liet zien. Scheelt 80% van het werk dat ik er nu aan gehad heb. :)

Oh ja, had ik al verteld dat ik nog 2 van deze Intruders heb liggen? :mrgreen:

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 11 apr, 2009 23:36 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
vind het knap als je op deze manier de cockpit er goed in kan krijgen.

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement