Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu do 25 apr, 2024 7:01 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2009 11:22 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Corsair of Crusader, je kunt beter vragen wat de overeenkomsten zijn.
Grote happer onder de neus en een hoogliggende vleugel? ;) :mrgreen:

Ik laat het wit mooi zo, voor een grijs/wit scheme is het naar mijn mening te goor, maar voor een low-viz TPS schema zoals dat straks op de Intruder moet komen vind ik het geslaagd. Had ik eigenlijk meteen op de A-6 moeten doen, haha! ;)
Hopelijk van't weekend weer eens wat tijd voor...

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 10 jul, 2009 14:12 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: do 28 jun, 2007 0:23 am
Berichten: 691
Crusader was een echte Jager, werd ook wel "the last of the gunfighters" genoemd, Corsair was meer aanvalsjager.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 17 jul, 2009 16:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Voorlopig even het laatste van deze test-A-7 wat jullie te zien krijgen, ik had vandaag vrij en na de nodige huishoud-klusjes gedaan te hebben, zag ik nog even kans de A-7 te spuiten.

Ik had de witte lijn te hoog aangezet, dus moest de pre-shading wat herstellen, en tevens op de 'schaduwplekken' (zoals onder de vleugel, de overgang inlaat/romp etc) wat extra pre-shading gezet. Daarna heb ik een redelijk dekkende laag met Light Gull Grey (van Xtracolor) gespoten. Vervolgens op willekeurige plekken met steeds meer wit door de basiskleur panelen gehighlight en her en der wat stippen en strepen gezet om het geheel, en de in mijn ogen wel erg uniforme pre-shading, te breken.

Afbeelding
Dat is wel redelijk gelukt, ik vind dit igg mooier geworden als de onderkant, hoewel het ook een gevalletje is, hoe vaker je 't doet, hoe beter 't gaat.

Voorlopig dus even het laatste van het A-7 dwaalspoor, die ga ik wel afmaken, en als 't wat wordt zien jullie hem nog wel langskomen bij eindfoto's zonder verslag. Nu ik éénmaal een beetje een idee heb van hoe-en-wat, ga ik straks eindelijk de A-6 spuiten, als die ook zo ongeveer word ben ik voor mezelf tevreden, hoewel het altijd beter kan natuurlijk, maar dat is de aard van deze hobby, nietwaar? :mrgreen:

Prettig weekend & groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 04 aug, 2009 21:17 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Camper vakantieklaar? check
uitlaat auto gefixt check
to-do lijstje vriendin afgewerkt ...mwoh, grotendeels! ;)

Vanavond had ik eindelijk zin en tijd (zoveel leuke en minder leuke dingen te doen!) om de A-6 te doen. Gebruikmakend van de ervaringen met de A-7 heb ik eerst een grove en willekeurige pre-shading opgezet, omdat ik al die precies de panelen volgende lijntjes niet zo heel mooi vind....

Onderkant:
Afbeelding
Bovenkant:
Afbeelding

Ik heb voor het light ghost grey Humbrol 127 gebruikt, zo uit het potje. Eerst heb ik een mistlaag erop gezet om de ergste pre-shading wat af te zwakken; daarna op sommige plekken meer, en sommige minder vakken gevuld en her en der wat willekeurig wat dekkender gespoten. Daarna een klotsje wit erbij, weer wat vakken gevuld, weer wat wat wit, herhaald, wat blauw erbij, en weer herhaald. Op de bovenkant wilde ik een extra vuil effect maken, maar dat is niet helemaal gelukt doordat ik het wat te dekkend gespoten heb. Dat moet ik al alles droog is nog maar eens bij daglicht bekijken.

Kijk en oordeel zelf, de foto's zijn iets blauwer als in het echt door het wat donkerder avondlicht. Het is nog lang geen Ronald of Sidney, maar ach, oefening baart kunst, hoop ik?? :mrgreen:
Onderkant:
Afbeelding
Bovenkant:
Afbeelding
Voor de duidelijkheid, het voorste 1/3 deel van de vleugels, de zijkanten van de romp en de bovenkant van de neus moeten nog dark ghost gray gespoten worden. Hiervoor ga ik Humbrol 128 gebruiken....

Comments of verbeteringen zoals altijd welkom! :)

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 05 aug, 2009 23:14 pm 
Offline
Admin
Admin
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 22 apr, 2006 16:38 pm
Berichten: 8798
Woonplaats: Utrecht
Dat ziet er op het eerste zicht wel een goed gelukte eerste poging uit ;)

Ik vind de bovenkant beter meevallen dan de onderkant, 't is precies wat geleidelijker. Op de onderkant kun je er echt de lichtere plekken makkelijk uithalen, wat je in feite maar zou mogen kunnen doen als je er met je neus op zit. Wat minder bruusk wit bijdoen vermoed ik :P Ik ben zelf ook net begonnen met de post-shading techniek :)

_________________
Afbeelding
Mijn verslagen
Modelbrouwers.nl broncode: Afbeelding


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 06 aug, 2009 0:00 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Ik vind er lekker leven in zitten. Het is lekker doorleeft geworden zo dat grijs. Prachtig, want daar hou ik van.

Wat me wel opviel is de canopy. Waarom heb je deze tijdens het pre-shaden ook niet gelijk een donkere kleur gegeven. Ik geloof niet dat je er heel veel van gaat zien hoor.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 08 aug, 2009 11:11 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
@BBT: bedoel je die lichte plekken op de vleugelvoorrand? Op heel veel A-6 foto's zie je dat daar de scharnierpunten/extenders/hoe-dat-ook-heet van de slats zitten, en bijna zonder uitzondering zijn die bijgewerkt in een licht kleur. Het plan is nu eerst (als het weer wat beter wordt...... spuit buiten!) om het dark ghost grey te spuiten, dan decals en een wash, en dan her en der nog wat van die opvallende lichte plekken aan te brengen waar je die veel ziet op foto's, zoals de randen van de panelen achter de cockpit, onder op de buik bij de motoren en op de voorkant van de staart. Om het wat af te zwakken wil ik dan over alles heen nog een mistlaagje light ghost grey zetten, zodat de grotendeels zwarte decals niet zo afsteken -dat wil doen na de matlaag, omdat de ervaring leert, dat die over het algemeen ook al aardig dingen naar elkaar toe trekt! Net nog even gekeken, en ze steken inderdaad wel erg af. Toch maar iets minder wit erbij... en ik was de wieldeuren vergeten te spuiten, dus moet toch nog met die kleur aan de gang! :mrgreen:

@Seboo: de cockpitspijlen had ik voor de primer al zwart gemaakt, omdat ze anders de primerkleur krijgen. Ik begon al te twijfelen, dus m'n verslag maar ff teruggelezen en 't staat op pagina 2... pfew! :)

En dank voor de opbeurende woorden, na de A-7 is dit ook voor mij pas de 2e keer dat ik zoiets doe, dus alle commentaar (positief of negatief!) is welkom! :)

Groeten, Jeroen (die wacht op mooi weer...)

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2009 15:31 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 18 jul, 2007 12:25 pm
Berichten: 1730
Woonplaats: Enkhuizen
Inmiddels zit ook de tweede kleur erop! Was een mooie zondagmiddag om ff te airbrushen...

't Was even afplakken...:
Afbeelding

Zelfde recept als het light ghost grey:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Als je niet beter zou weten zou je denken dat ik het verkeerde potje gepakt had en alles Light Ghost Grey gespoten had! Ik denk dat door pre-shading de Light wat donkerder geworden is, en door het post-shaden de Dark wat lichter. Als je goed kijkt op de 3e foto op vleugels en romprug zie je nog wat verschil... had ik net zo goed uit de vrije hand kunnen spuiten! Al met al ben ik er wel tevreden over, door iets minder wit te gebruiken is het een stukje subtieler geworden. :)

Next up is glanslak; dan decals, wash/verweren en dan nog wat verder post-shading denk ik om het kleurverschil weer wat op te halen, want ik ben bang dat je met een glans + matlak straks helemaal geen contrast meer ziet!

Groeten, Jeroen

_________________
Op de werkbank:
Trumpeter 1/32 A-6A Intruder "VA-65"

Done:
Revell 1/72 F4U-4 Corsairs "USS Boxer"
WingnutWings 1/32 Fokker D.VII (Alb)
Hasegawa 1/24 '67 VW Transporter pick up


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 09 aug, 2009 16:29 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ziet er keurig uit toch!

In 1/72 is het ook zo makkelijk niet, zeker niet met enamel. Enamel dekt overigens beter dan acryl, waardoor de subtiele opbouw van postshading ook moeilijker is dan bij acrylverf. En inderdaad helpt iets minder wit dan ook.. :D Vaak als ik postshading aanbreng, zie je het niet of nauwelijks, totdat ik het vaak genoeg heb opgebouwd...

Ga zo door! Ziet er veelbelovend uit!

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 12 aug, 2009 15:33 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 13 jun, 2005 11:10 am
Berichten: 2685
Woonplaats: Stiens
Nette kist tot dusver. Knap werk met het spuitwerk op deze schaal. Komen hier ook de (donker)grijze walkways op (naast de canopy en op de rug)?

Ronald


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 70 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement