Hallo!
Sjongejonge, ik begin d'r zo onderhand wel een beetje zat van te worden. we zijn inmiddels zo'n 2 weken voorbij de laatste update en NOG zit die #$@! cockpit niet dicht
erg irritant allemaal; eindelijk die glasrommel klaar na veel geplak en gepolijst (3(!) dagen druk geweest met polijsten om een paar hardnekkige krassen weg te krijgen...), zet je de hele bende in de p+, blijkt de volgende ochtend dat de p+ besloten heeft om lekker te gaan vlekken met als gevolg dat er weer eerst een ammonia-badje nodig is. weer een poging, weer vlekken, weer ammonia en toen waren we dus al weer een kleine week verder...
en als je daarbij dan ook nog eens een nieuw speeltje klaar moet maken:
...en je bezig moet houden met...:
...het biologieprojectje van de dochtert en d'r ook nog werk tussendoor komt dan snap je waarschijnlijk wel dat ik dus eigenlijk zo'n beetje nog niks verder ben dan bij de vorige update. zuigzooi. maar goed, toch maar even een update doen want de foto's begonnen zich zo onderhand weer aardig op te stapelen...
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
vorige keer gebeeindigd met de nieuwe raamkozijnen dus maar verder met het plaatsen daarvan. op zich niet zo heel erg veel werk om te doen wegens ik had zowaar alles ook nog goed uitgemeten, maar ondanks dat ik dus voorzichtig die witte dingen van achteren met lijm ingevet had met behulp van een kwastje natuurlijk alsnog dit:
precies, een mooie vingerafdruk midden op het raam wegens hij had niet in de gaten dat 'ie wat lijm aan z'n vingers had
naast de middelstijl ook wat smeerzakkerij wegens ik had in eerste instantie even niet opgelet en het geheel niet goed neergelegd, maar ach...
onderhand al zoveel aan het schuren en polijsten geweest dat ik me d'r niet zo benauwd om kon maken. voorzichtigjes doorgeplakseld en na een kwartiertje of zo etwas was de hele dekselse bende mooi opgetuigd:
de verbinding tussen zijkant en bovenkant lijkt op de foto wat aan de brede kant, maar da's optisch bedrog wegens de camera had wat ruzie met het felle wit. de zijkozijnen staken op deze foto nog zo'n halve centimeter uit naar boven, maar na wat snij en vijlwerk...:
...zag het er al heel wat passender uit. het enige nadeel van deze constructie is dat het vrij kwetsbaar is allemaal zolang de kap niet vastgezet is. de onderrand van het voorste ruitje hangt zo'n beetje vrij in de lucht wegens het glaswerk was te kort en had dus amper steun.
..en natuurlijk moest Hobbybob weer zo nodig dat ding uit z'n vingers laten donderen, in een reflex de boel opvangen en gelijk maar even de voorrand fijn af laten breken
resultaat: mooie breeklijn in m'n raamstijl en d'r zelfs wat donorplastic met veel lijm tussen moeten vrotten om de boel weer wat te repareren. ach ja, het houdt je van de straat zullen we maar zeggen.
nadeel van deze handige actie was echter wel dat ik dus mooi even niet verder kon. aangezien ik dus styreen gebruik als plamuurmiddel voor dit soort breuken moet de boel behoorlijk lang drogen voordat er weer verder gewerkt kan worden en kwam Hobbybob dus mooi even stil te zitten.
...maar gelukkig wilde Eelco graag weten hoe ik die raampjes precies weer glimmend krijg!
nou heb ik dat al wel vaker vluchtig laten zien, maar wegens iedere keer hetzelfde verhaal uit moeten leggen wordt ook zo vervelend maar besloten om eens even fijn wat how-to plaatjes te maken zodat ik in het vervolg gewoon mensen door kan verwijzen naar dit topic.
dus, blame Eelco voor het feit dat deze update zo debiel veel plaatjes bevat
daar gaart 'ie:
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Grendel schuurt een ruitje!
Leuk! lekker modelletje plakken, beetje schilderen, raampjes plaatsen...sh*t! lijmklodder!
voor veel modelbouwers betekent dit meestal het einde van hun projectje want een leuk model met beschadigd glaswerk ziet er natuurlijk niet echt fijn uit. toch is het vrij eenvoudig om dit soort problemen met wat eenvoudige huis- tuin- en keukenmiddeltjes te verhelpen.
aangezien ik op dit moment geen beschadigd stuk glaswerk heb liggen en ik het ook zo wat vond om met opzet een flinke klodder lijm op een onbeschadigd raampje te gooien gebruik ik dus maar even wat anders als voorbeeld en wel dit:
2 zijruiten van een apache. zoals je ziet zitten er gegoten lijnen op de ramen en om het helemaal spannend te maken zijn er ook nog een paar blokjes die scharnieren voor moeten stellen. aangezien ik nieuwe kozijnen aan wil brengen op die raampjes gaan die lijnen en scharnieren verwijderd moeten worden en vanuit praktisch oogpunt is het het handigst om eerst de scharnieren te verwijderen. dat gaat in dit geval gewoon met een vijl!
als eerste begin je met het glaswerk rondom de scharnierpunten zo veel mogelijk te beschermen omdat je met een vijl natuurlijk behoorlijk diepe voren in je plastic kunt trekken en dat doe ik meestal met een stukje tape:
vervolgens een kwestie van voorzichtig vijlen en op het moment dat je met de vijl de tape begint te beschadigen ben je ver genoeg om verder te gaan met stap 2:
schuurpapier dus. en om precies te zijn waterproof schuurpapier, korrel 600. waarom waterproof? omdat doordat je nat schuurt het weggeschuurde plastic in combinatie met het water een polijstpasta vormt met exact dezelfde hardheid als je glaswerk. in feite schuur je dus het plastic met het losgeschuurde plastic. schuren doe je bij voorkeur in een cirkelvormige beweging; door cirkels te maken overlap je de hele tijd net gemaakte schuursporen waardoor je een vrij egaal schuuroppervlak krijgt. zou je alleen in een rechte beweging schuren dan creeer je al gauw voren die later moelijk te verwijderen zijn en er is daarbij het risico dat je, wanneer je lang schuurt, een geul krijgt in je raam.
net als bij een zaag moet je het gereedschap het werk laten doen; niet als een gek gaan duwen tijdens het schuren want het enige wat je hiermee bereikt is dat je erg diepe schuursporen creeert. gewoon rustig aan met weinig druk rondjes blijven schuren en laat de schuurpasta het werk doen:
na eenmaal alle opliggende lijnen verwijderd te hebben is het tijd voor de volgende stap. het doorzichtige plastic is onderhand behoorlijk veranderd in matglas dus tijd om de grootste krassen weg te gaan werken. ik gebruik daar meestal dit voor:
kost een euro of 10 ofzo bij de halfords en bouwmarkt en als je niet net zoals ik ook je motoren d'r mee te grazen neemt zit er genoeg in voor een life time. en dat blijkt helemaal als je ziet hoeveel je nodig hebt voor een raampje:
erg weinig dus. zoals je trouwens ook kunt zien heb ik in dit stadium de schuurpasta van het schuurpapier gewoon op het glaswerk laten zitten. de reden hiervoor is dat het zal vermengen met de polijstpasta waardoor je net even wat egaler kunt schuren. wederom vrolijk in rondjes poetsen en na een poosje ziet je ruitje d'r zo ongeveer uit als de linker op dit plaatje:
nog steeds erg dof, maar je kunt er in ieder geval al weer doorheen kijken
na het rechterruitje ook te hebben behandeld tijd om de boel eens onder de kraan wat schoon te spoelen en met wat pure commandant aan de poets te gaan. de commandant heeft een minder schurende werking (is "zachter") dan de schuurpasta die je had na het waterschuurwerk dus deze keer net even wat meer gebruikt:
en na een minuutje of 5 poetsen ben je dan als het goed is zo'n beetje alle diepe krassen kwijt. en dan wordt het dus tijd om weer wat glans in het geheel te krijgen. wederom een huismiddeltje, verkrijgbaar bij de blokkert en de meeste supermarkten:
zilverpoets. wederom een polijstmiddel en dan weer net wat zachter dan de voorgaande. een dun laagje aanbrengen en even in laten drogen:
en vervolgens met een zakdoek lekker aan het poetsen gaan voor een minuutje of 10. aangezien de schuur/polijstwerking een stuk minder is heb je natuurlijk ook wat meer tijd nodig om alles een beetje glad te krijgen
en joechei leverpastei, na wat poetserij is in ieder geval de glans al weer terug:
zoals je kunt zien zit er nog steeds een wat grijzige waas over het glaswerk en dat wordt veroorzaakt door "micro-krasjes"; krasjes zo klein dat je ze amper kunt zien. om van deze krassen af te komen ga ik aan de slag met het fijnste polijstmiddel wat ik zo in huis heb liggen en dat is tandpasta:
tandpasta?
ja, tandpasta.
bij voorkeur de ouderwetse witte variant en die koop je voor een paar centen bij de aldi. een klein druppie per glaasje, vervolgens je poetsdoek wat vochtig maken en poetsen maar!
..en als je dan zo een poosje lekker bezig bent geweest spoel je de hele bende af onder de kraan, kijkt of alle krasjes weg zijn en je glas helder is en zo niet dan poets je nog rustig even door.
en dan na verloop van tijd....:
hatsieklatsie!
klaar is klara!
wil je uiteindelijk echt een glashelder (:roll:) resultaat dan kun je je glaswerk het beste een keer onderdompelen in een badje ParketPlus en vervolgens je glaswerk stofvrij ergens te drogen leggen. de p+ vult de laatste minieme krasjes op met als gevolg dat je een volledig strak glaasje overhoudt. na het drogen van je glas en het afbouwen van je model nog even de boel oppoetsen met wat turtlewax en een brillendoekje en voordat je het weet heb je een raam waarin je je make-up kunt bijwerken!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
duuuus....
na het poetswerk en maken van de plaatjes was er inmiddels al dusdanig veel tijd verstreken dat m'n raamkozijntje weer heulemaal uitgehard was, dus tijd om de boel eens onder handen te gaan nemen met wat vijlen en schuurpapier en er voor te zorgen dat het hele spul straks ook nog plaatsbaar ging zijn. en da's me wel vrij aardig gelukt dacht ik zo:
nou, dat karwei in ieder geval klaar voor nu. eindelijk.
tijd om maar ens verder te gaan met de zijruitjes. die had ik dus inmiddels al mooi opgeschuurd en ontdaan van lijnen en andere troepies (joh!) en voor de grap maar eens even een proefpassinkje gedaan:
had ik dit ding met dichte ramen willen bouwen dan was ik met die achterruit nog wel weggekomen, maar met de voorste ruit....
nou ja, het plan was gelukkig toch echt om de boel open te zetten uiteindelijk wegens ik had natuurlijk niet heulemaal voor niks wat meer aandacht dan anders aan de stuurhut besteed, dus dat ging geen issue zijn. gelijk maar even wat raamkozijntjes voor de zijruiten geregeld:
en uiteindelijk moeten die dingen ongeveer zo komen te zitten:
(vooral niet letten op de tape; die zat erop wegens er moest nog even wat geschuurd worden en krassen in je glas staan zo slordig
)
kozijnen geplakt?
-check
alles passend gemaakt?
-check
plakband verwijderd?
-check
p+ tijd dus!
en daar ging het feest dus fijn finaal de mist in. vlekken, niet goed hechten (zelfde effect als verf op een plek zien te krijgen waar een vingerafdruk zit) en na meerdere pogingen de moed opgegeven. het geheel heeft uiteindelijk een uurtje of 3 door moeten brengen in een bak met pure ammonia (was moeders de baas erg blij mee toen ze terug kwam van het werk wegens ik had dat spul natuurlijk gewoon in een plastic bak in de gootsteen staan. zonder deksel.
) en na wat hevig borstelwerk met een zachte kwast, een paar flinke soprondes met puur afwasmiddel en nog wat van zulke schoonmaakactiviteiten besloot ik dat ik toch fijn maar een keertje gewoon vette pech had.
nog efkes laten drogen, beetje opblingen met een lappie en weet je...:
ik vond het wel goed zo!
een week lang lopen k*tten met een cockpitglaasje vond ik eigenlijk wel lang zat zo onderhand. tijd om maar eens wat echt werk te doen!
eerst de boel van buiten wat ingepakt:
daarna gelijk ook maar even van binnen:
en voor het gemak ook maar eens even aan het vakkenvullen geweest:
zo dan. de preimert tevoorschijn gehaald, door de verfspuit heengejast en huppakee:
en voordat er vragen over komen....:ik gebruik histor universeel grondverf. da's hardstikke goor spul wat je alleen kunt verdunnen met thinner (die zooi uit de bouwmarkt) en waar je fijne neurologische aandoeningen aan over kunt houden als je d'r wat teveel van snuift. waarom dan toch gebruiken?
well, dat glaswerk is zo debiel glad opgepoetst dat de kans erg groot is dat "normale" verf d'r zo afvalt wegens weinig tot geen hechting. deze verf op thinnerbasis is zo aggressief dat het enigzins invreet in het plastic en op die manier zichzelf vastzet. vies spul maar zorgt er wel voor dat je kleurtjes een prettige onderlaag hebben. enzo. dus.
wederom moest er dus weer een blikje droogtijd worden opengetrokken dus ach ja, tijd voor een tussendoortje.
die rakete!
zowaar wat stukjes giethars waarvan ik de meerwaarde begrijp (sorry, de foto met de plastiekjes van meneer revell is wat erg onduidelijk) maar WHY OH WHY zijn die dingen niet allemaal hetzelfde qua vorm?????
kijk eens naar de neus van de voorste raket. die is dus gewoon stomper dan de rest!
ah well, het moet maar. bij die knalstokkies zit een hoep priegelspul:
en jippie-de-pippie wat ben ik blij dat er maar acht van die dingen gemaakt moeten worden
hoewel...:
oi! nog 8! hmmm:
tja, en dat klopt toch echt en is niet een verpakkingsfoutje. maar...
WAAROM ZITTEN ER GEEN VLEUGELTJES VOOR DE OVERIGE 8 BIJ DAN?
wederom een gevalletje pointless plastic. of nou ja, giethars.
zucht, gewoon maar verstand op nul en plakkerdeplakkerdeplak doen dan maar:
yay. en die dingen gaan dus ongeveer zo gebruikt worden:
..maar dan natuurlijk niet zonder voorvleugeltjes:
en dan zit je lekker te plakken in de schuur, gaat ineens de bel!
een postcowboy met een pakketje! oooooooh, hij komt heulemaal in sinterklaasstemming. wat zou't zijn, wat zou't zijn:
nounounounou?
jahaaahaaahaaa...:
pulastic!
f*ck meneer evergreen; Hobbybob doet dat gewoon in vierkante meters bestellen!
en wat kost dat dan?
well:
polystyreenplaat 60x100 0,5 mm. per 5 pl. 1 19,95 19,95
polystyreenplaat 60x100 1,0 mm. per 5 pl. 1 34,95 34,95
polystyreenplaat 60x100 2,0 mm. per 3 pl. 1 35,95 35,95
Totaal 3 € 90,85
een nadeeltje ten opzichte van evergreen tho:
waar ga je zo'n groot pak nou weer neerzetten
blijft lekker, luxeproblemen
maar goed, waar was ik gebleven. ah ja, ik had de raketten klaar. genoeg tijd verstreken om weer verder te kunnen met het glaswerk en gelukkig had ik nog wat spuitwerk vergeten. even een hypermoderne afplakmethode gebruikt om te voorkomen dat er sproeisel in de stuurhut terecht zou komen:
en tegelijkertijd ook nog een nuttige besteding voor dat vodje van verlinden gevonden! toch nog iets goeds in die updateset zeg maar
de glasbak even voorzien van wat donkere grijzigheid (ja, je zou het niet zeggen met zo'n 100w lamp d'r boven
):
en één van de plastikjes die aan de binnenkant moet komen te zitten tevoorschijn gehaald. een verdwaald knoppenpaneeltje. ik weet alleen niet waar meneer revell precies naar heeft zitten kijken om tot deze vormgeving te komen:
want in het echie is dat toch echt heul anders!
ik gok zo dat dat rare blok wat er aan bengelt de linker "do not grab" plaat is, maar als dat zo is had meneer revell wel wat beter z'n best kunnen doen om die wat op die van de rechterkant te laten lijken. nou ja, tijd voor een kleine verbouwing dan maar weer. even wat hakken en zagen:
touwtjes spannen:
..en de boel zwart kliederen:
en inderdaad, lekker duidelijke foto ja.
nou, en aangezien dat paneel dus bovenin moet komen te hangen en het plakselband wel wat in de weg gaat zitten dan de binnenkant ook maar vast even gestript:
en om het allemaal net even wat meer een geheel te laten lijken alvast even wat tijdelijk groene geitjes d'r tegenaan gekwakt:
nog een laaaaaaaange weg te gaan ben ik bang voor, maar het interieurtje doet in ieder geval al wel vrij overtuigend aan met zo'n besproeide binnenkant:
dat dan weer wel.
tot ooit!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
gren out