Zoals verwacht gaat het indiaantje dus inderdaad geen raceproject worden. boel veel drukdrukdruk met allerlei andere zaken waardoor alles nogal traag verloopt en als daar dan ook nog eens bijkomt dat je allerlei extra onzindingetjes voor je vlieggebakje gaat doen die wat meer werk zijn dan je had bedacht dan komt het er dus op neer dat er maar zo zo'n anderhalve week tussen updates kan zitten
afgelopen dagen dus al met al niet zo heel veel echt boeiende dingen kunnen doen maar aangezien ik natuurlijk wel door blijf gaan met plaatjes schieten leek het me wel verstandig om d'r maar even een tiepseltje uit te persen zodat ik straks niet één keer een 50+ plaatjesupdate hoeft te doen...
here goes...
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
nou had ik dus vorige keer alvast de motorgondeldingessen met veel pijn en moeite en met nog veel meer plakspul in mekaar gekliederd dus had ik zo bedacht dat het misschien wel een leuk idee ging zijn om daar eerst maar eens mee verder te gaan knutselen.
nou, en dat heeft 'ie geweten
in eerste instantie had ik nog de goede hoop dat ik met een velletje p240 een heel eind in de goeie richting zou gaan komen, maar dat werd dus een gevalletje helaas peanutbutter. het hoogteverschil tussen de gondelhelften was dusdanig veel dat er dus wat bruterder gehakt moest gaan worden:
schraapschraap, kraskras dus.
altijd een ietwat gevaarlijke manier van werken wegens je loopt altijd behoorlijk het risico d'r een behoorlijke hobbelbende van te maken, maar met wat beleid gevolgd door een flinke lap p240 komt altijd alles uiteindelijk wel weer goed. well, in dit geval in ieder geval:
nog steeds niet heulemaal dat je denkt van "jeuj, da's mooi strak!", maar in ieder geval al heel wat gladderder dan het was. nog een poosje doorpoetsen en langzaamaan...:
kreeg ik die fijne kieren toch wel aardig gladjes. nog even lekker aan de kledder met de lijmplamuur:
en aangezien boel veel sopzooi door erg veel plaksel het spulletje maar eens even aan de kant geschoven en aan de slag gegaan met een ander klusje. ik had dus al een poosje met die motoren in m'n handen gezeten en ik was me steeds meer gaan ergeren aan één van de mooie detailleringstoestanden van meneer revell. mooi tijd dus om alsnog aan de slag te gaan met een lap plasticard (die ik toevallig tegenkwam in een laatje toen ik wat anders zocht
) en eens te proberen of ik het allemaal wat netterder kon maken. eerst maar eens even wat meten en tekenen:
nog wat meer tekenen:
wat sleufjes snijden:
etwas vijlwerk verzetten:
gevolgd door nog wat meer van dat:
en na wat voorzichtig snijwerk...:
had ik dus 6 mooie frutteltjes klaar liggen. en waarom dan?
nou...:
daarom dus. en was dat dan echt nodig, al dat pietepeuterige gefreubel?
ja. best wel:
en wegens nu toch bezig ook maar eens even hier wat meer naar gekeken:
hardstikke leuk van die roostertjes, maar realistisch ho maar. en dan kun je wel aan de klieder gaan met wassap om d'r wat diepte in te krijgen, maar als je je dan bedenkt dat die uitlaatpoorten zoewartjes moeten gaan worden dan kun je je waarschijnlijk wel bedenken dat het wat lastig gaat zijn om de boel daarna nog wat op te leuken met wassapjes enzo
dan dus maar wat anders proberen (met fingers crossed dat je de boel niet erger gaat maken dan het al is
) en vrolijk beginnen met een malletje maken. van plakselband. dus:
de boel goed aangewreven met een tandenontstokertje en vervolgens met een pen de lijnen uitgezet:
'tis dan wel niet heulemaal professioneel enzo, maar ach, als het werkt, werkt het. en dat deed het dus:
het plakselbandje even vastgeplakt op een stukje styreen, schaartje d'r bij, knipperdeknipperdeknip:
hatsieflats. en dat komt dan dus zo:
...maar dan aan de binnenkant.
"maar Hobbybob, daar zie je toch helegaar niksniemeer van terug?"
NEEN!
...tenzij je eerst een flink slagveld aanricht met een boormachine en wat vijlen natuurlijk:
al met al zijn het wel boel veel diepe gaten geworden vond ik eigenlijk stiekempjes, maar door de dikte van het oorspronkelijke plastic was daar niet zo heel veel aan te doen. aan de binnenkant aan de slag met een vijl was door de vreemde hoek ondoenlijk en de optie om de hele uitlaatunits te verwijderen en d'r nieuwe voor te bouwen zag ik niet zo heel erg zitten wegens dat was net iets teveel gevraagd van m'n zelfbouwskillZ. ik heet natuurlijk geen pascal
dan dus maar zo laten en er het beste van zien te maken. het zag er al met al in ieder geval al wat vrolijkerderder uit met al die mooie witte plaatjes d'r in en op:
nou ja, en ook al zijn die gaten nogal diep, d'r moeten natuurlijk ook nog een aantal gaasjes in gaan komen. nou had ik diverse gaasjes in verschillende formaten geprobeerd maar uiteindelijk leek dit dan toch de meeste praktische wat plaatsen betroffeld:
ik had ook nog wat fijner -kunststof- gaas liggen, maar wegens het zijn hele pietepeuterige stukkies was het praktisch onmogelijk om die d'r netjes in te krijgen. voor het idee even een dikke laag zwarte derrie d'r overgekieperd om te zien of het ergens op dreigde te gaan lijken:
en ach, het kan er mee door. het lijkt dan wel niet heel erg op "het echie" maar ik vind het in ieder geval mooierder dan het was. en da's ook wat waard natuurlijk
even het gaasje d'r weer uitgepeuterd, de boel ontverfd en de definiteve gaasjes geknipt:
en zoals wellicht al te zien was ook gelijk maar wat nieuwe lijntjes getrokken. meneer revell had bedacht dat er een paar nogal willekeurige opliggende streepies over die bakken moesten lopen, maar daar was ik het dus niet heulemaal mee eens. na het bestuderen van wat plaatjeswerk op interpret en het door plakhandjes opgestuurde lock-on boekje van verlinden had ik zo bedacht dat dit al wat meer richting net echt ging:
niet heulemaal omdat die voorste diepe lijn eigenlijk had moeten lopen waar nu de lijmnaad van de cowlingdinges zit (oeps, Hobbybob deed niet helemaal goed opletten met het lijntjes uitzetten
), maar het lijkt nu in ieder geval alsof er een openklapluik op die gondel zit. gelijk ook maar het blokeerblok voor desbetreffende openklapklep weggesneden en vervangen door een zelfgebakken u-profieltje gemaakt van coca-colablikmateriaal (op de linkergondel op het ploatien zit de oorspronkelijke van meneer revell nog..) en voor de heulveulste keer wederom een laag lijm op de fijne plaknaad gesmeerd
ik weet niet wat het met dat ding is, maar ondanks schrapen, plamuren, plakken en vijlen is dat dus gewoon een gevalletje wilniewegnie:
en aangezien ik geen zin had om voor jan doedel nog een paar uur aan het schuren te zijn leek het me zo onderhand wel verstandig om maar eens even te kijken hoeveel je van die naad nog terug ging zien na een laagje verf. wegens het is wel prettig als je alles goed kunt zien besloten dat wit waarschijnlijk het handigst ging zijn en na een paar minuutjes sproei...:
...bleek die lijn dus nauwelijks meer zichtbaar te zijn. beetje belicht vanaf een ander punt en voor de grap even aan de romp gehangen:
mwoah, kan best zo.
zo, en toen was 'ie eigenlijk wel een beetje motorblokkendingessen-moe en werd het tijd om eventjes met wat anders aan de slag te gaan. en dat werd dus weer een fijne revell-ervaring. check dit:
onder het motto:"mooi scheef is niet recht" zullen we maar zeggen
het grappige is dat het hier natuurlijk niet bij blijft; zoals je op de bouwtekening kunt zien zijn de voor en achterkant een soort van dopjes die je in de buizen steekt, maar na even proberen kwam ik erachter dat die dingen dus gewoon te groot zijn. het deel wat in de buis steekt drukt gewoon de 2 buishelften uit mekaar!
zucht.
kijk, bij 1/72 kan ik me zo bedenken dat het soms best lastig is om de juiste maten te berekenen, maar dit zijn potdorie buizen met een doorsnee van meer dan een centimeter! niet dat ik die buizen uiteindelijk niet dicht ga krijgen (gewoon tjoptjop doen en de insteekdoppies weghakken) maar toch...
nou ja, omdat dat wat mij betreft onder de afdeling afwerking valt me d'r nog maar niet al te druk over gemaakt en nog wat extra plastiekjes aan mekaar gevrot waarvan het merendeel met dezelfde problemen te kampen had:
en toen leek het me zowaar wel een idee om maar eens te stoppen voor vandaag en even een eenvoudig tussenstandsoverzichtelijkheidsplaatje te maken:
tjuus!
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
gren out