Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu vr 19 apr, 2024 22:11 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 0:58 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Weer een genot om te lezen en vooral om te zien.

Ben het in theorie wel een beetje eens met Rick voor wat betreft de kleur van de cockpit. Je motivatie is mij natuurlijk ook duidelijk, op deze schaal lijkt het inderdaad een zwart gat. Maar het hoort mat-zwart te zijn. Je besteed verder super veel aandacht voor het kleine detail, dat je de grote dingen niet mag verwaarlozen. Ik ga ervan uit dat je een gelijkend model neer wil zetten, en volgens mij juichen wij (de lezers en kijkers) dat alleen maar toe en daar horen uiteraard de kleuren ook bij.

Zie dit absoluut niet als kritiek want je hebt duidelijk verwoord waarom je het anders wil hebben en jij voelt je er goed bij. Wie zijn wij (ik) om commentaar te leveren. Persoonlijk.... ben ik erg jaloers. Als ik ook maar 50% van jouw skills kan evenaren voor mijn modellen, ben ik al erg tevreden. Was tot voor kort een 'out of the box' bouwer, maar begin steeds vaker te improviseren / aan te passen. En ik moet bekennen dat dit project mij wel prikkelt.

Geen bouwdip !!!! Doorbouwen !!!

René

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 1:04 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Jawel, maar je heb ook te maken met schaalkleuren, hoe kleiner de schaal des te lichter moet de kleur. Voor 1:48 gebruik ik ipv zwart altijd donker grijs, op kijkafstand (voor normale mensen dan ) lijkt dit op zwart. Ik denk dat het groen van Gren nog niet eens zoverkeerd is daar het gehele model groen is, dus een soort weerschijn zal gaven geven op het matzwart

OP de site van IMPS Stockholm staat een hele verhandeling over schaalkleuren

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 1:12 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535


En als je dan toch weer een doorstart wilt maken....

..dan kun je natuurlijk het beste ook gelijk weer het eerstvolgende beschikbare moment meteen aan de slag gaan :wink:


vandaag mooi weer rondom huize Hobbybob, dus de ideale gelegenheid om de dochtert naar buiten te schoppen ("jij gaat maar fijn stoepkrijten") en wegens moeders de baas was vandaag fijn op stap om de behoeften van de hypotheekverstrekker te bevredigen had 'ie dus mooi het rijk voor zichzelf.
en dus tijd om een beetje wat werk te verrichten om jullie plaatjeshonger te stillen...

uiteindelijk niet echt bruut veel opgeschoten wegens het was allemaal nogal pietepeuterig precisiewerk wat verricht moest worden, maar toch voldoende om d'r een update van te kunnen maken leek me zo.

kijkt en huivert...
______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gelijk maar even in de verdediging schieten :wink:

sommige foto's zijn nogal aan de donkere kant en dat komt omdat ik even vergeten had dat ik gisteren tijdens het maken van wat andere foto's met de belichting aan het pielen ben geweest. met name de stuurkuil komt nogal erg donker over maar als dat ding straks heulemaal klara is zal ik even een paar fatsoenlijk belichte plaatjes maken. echt waar. als ik er aan denk.

dus.

ennieweg, gisteren dus de badkuip in z'n basissapjes gezet en vandaag eerst maar eens begonnen met het afronden van het meeste werk voor daar. ik was zo handig geweest om alle controlepanelen lekker diep zwart te sproeien, dus dat ging niet zo handig zijn als er wat diepte in moest gaan komen. eerst maar eens begonnen met een flink robbertje droogkwasten dus:

Afbeelding

om de hele dekselse bende niet gelijk te overdone te laten lijken er voor gekozen om met een donkergrijs kleurensapje aan de klieder te gaan en volgens mij heeft dat voor een redelijk subtiel effect gezorgd. en tja, toen kwam het lock-on boekie weer tevoorschijn en schoot ik gelijk bijna weer in een stuip; niet alleen de cockpit is voor het grootste deel zwart maar ook nog eens het merendeel van de knoppies. oké, d'r zit dan wel wittigheid op en rond sommige knoppen, maar al met al behoorlijk van de saaie allemaal.

...maar gelukkig had Hobbybob dus inmiddels besloten om in tegenstelling tot wat oorspronkelijk de bedoeling was zich toch maar weer eens wat dichterlijke vrijheden te veroorloven en na een uurtje lekker crea gekliederd te hebben met een 000000000000000000-penseeltje (of eentje met wat minder nulletjes; zo'n hele dunne in ieder geval :wink:) was dit het resultaat:

Afbeelding
Afbeelding

vervolgens nog even de stoeltjes wat onder handen genomen (donkergrijs sapje gemengseld, d´r op gekliederd, laagje p+ en daarna wat drooggekwast met een wat lichterderder grijziggeitje):

Afbeelding

en ach, ziet er best wel grapvol uit als je zo eens schuin naar binnen koekeloert vond ik eigenlijk:

Afbeelding

op de stuurstokjes na dus eigenlijk wel zo'n beetje klara vond ik zo, en wegens een uurtje bezig zijn met een badkuip vond ik toch eigenlijk wel een hele prestatie voor mezelf, tijd om eerst maar weer eens wat anders te gaan doen. je moet het natuurlijk niet overdrijven enzo :roll:

volgende klus dus en dat ging een fijne worden. meneer verlinden vond dat de veeg-het-water-van-m'n-raam-stokkies van meneer revell toch niet echt helemaal erg overtuigend waren dus had ' ie er heel lief een paar vervangende pe-stukkies voor meegeleverd. erg lief allemaal en als je op het plaatje kijkt lijkt het al snel een done deal:

Afbeelding

..maar wegens meneer revell had bedacht dat je op een 1/32 model natuurlijk geen losse stukkies voor dat soort onderdelen mee hoort te leveren en dus maar voor deze oplossing had gekozen:

Afbeelding

..had ik toch wel even zoiets van "YIKES!"

maar ja, die dingen van revell ging ik echt niet mee weg kunnen komen vond ik stiekempjes dus dan toch maar de verlindenstokkies in gebruik gaan nemen. en dat kon dus alleen maar door een klus uit te gaan voeren waarbij het een reeel risico was dat ik m'n indiaantje richting de eeuwige jachtkliko's kon gaan zenden...

stokkies van de ramen afhalen dus!

even een keertje diep ademgehaald, de "'tis maar plastic, 'tis maar plastic, 'tis maar plastic" mantra gepreveld, een emmer koffie ingegoten en aan de slag gegaan!

eerst maar eens begonnen met alles wat enigzins krasvrij moest gaan blijven te bedekken met plakselband:

Afbeelding

en zonder er verder bij na te denken aan het vijlen gegaan. dat cockpitglaswerk is meestal boel veel stijver dan het niet doorzichtige plastic en is dus heerlijk breukgevoelig dus zo voorzichtig mogelijk zonder al te veel druk uit te oefenen gewerkt.

5 minuutjes later...:

Afbeelding

..en toen was het ergste in ieder geval al verdwenen. nog 5 minuutjes verder en huppakee:

Afbeelding

zo goed als helemaal foetsie-wegweg. even ter controllee-overflakkee de boel uitgepakt:

Afbeelding

en ja, daar gare we wel wat mee kunnen doen. wederom wat plakselband rond de stokkies geplakt, maar deze keer net wat ruimer allemaal:

Afbeelding

...en vervolgens met vriend p220 an het krassen:

Afbeelding

..gevolgd door wat wetworks met p600:

Afbeelding

en om te voorkomen dat je straks met spoorvorming komt te zitten ook maar even wat meer van het raampie opgeschuurd. wederom met p600 in het nat en met zo min mogelijk druk om de krasdiepte zo minimaal mogelijk te houden:

Afbeelding

wat er voor zorgde dat het geheel klaar was om weer enigzins blingbling te gaan doen. niks geen dure polijstsetjes en dat soort toestanden maar gewoon met good ol' mister tandenpoetspasta. tippie op een vochtig lappie, poetsepoetsepoetse en presto:

Afbeelding

..'t matglaseffect was al behoorlijk verdwenen. nog even wat fijner aan het polijsten met een ander huismiddeltje en hatsieflats:

Afbeelding

...zo kun je in ieder geval weer mooi naar buut'n kiek'n a'j in dat ding zit. nog steeds niet heulemaal 100% krasvrij dus nog efkes een laatste rondje tandpasta gedaan en vervolgens tijd om de glasbak maar eens even op z'n plek te zetten:

Afbeelding

wat er nu nog aan krasjes inzit gaart wel verwijnen door het p+-badje wat gaat volgen als er een paar nieuwe lijntjes zijn getrokken in het raampie (wat ook weer zo'n zenuwslopende klus gaat worden, ben ik bang :roll:) dus wat raampie betreft zal alles wel goed komen. wat ik zorgelijker vind is dit:

Afbeelding

d'r zit dus gewoon een aircospleet op de neus onder het raampie! daar gaat dus mooi niks met plamuur gedaan kunnen worden door de constructie eronder dus maar eens even verzinnen hoe ik dat nou straks weer op moet gaan lossen :roll:



but ach, het blijft natuurlijk een revell-gebakje :wink:

______________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________


gren out

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 1:49 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 19 okt, 2006 22:16 pm
Berichten: 2535
Citaat:
Gren, dat ene luikje heb je binnenstebuiten op de romp zitten. Dat luikje met die verstevigingsribben. Check dat effe.......


d'r zit nog niks op de romp :mrgreen:
ik had gewoon één van de twee luikies uit het pe-velletje geplukt om wat pas- en meetwerk te doen en aangezien het stukkie van de foto eigenlijk voor de andere romphelft is en niet helemaal symmetrisch is zat 'ie er even achterstevoren tegenaan gewerkt :wink:

Citaat:
Kan me ook niet aan de indruk ontrekken dat dit luikje finaal op de verkeerde plek zit.


hij hoort toch echt daar te zitten:

Afbeelding

:wink:

Citaat:
Maar het hoort mat-zwart te zijn


nee hoor; dit ding is van plastic en hoeft nevernooitniet ingezet te worden in een echte gevechtssituatie. 'tis een hobbydinges en aangezien wat mij betreft een hobby plezier op moet leveren is wat mij betreft historisch correct bouwen van ondergeschikt belang. tuurlijk is het leuk om een beetje in de buurt van het echte ding te blijven (ik gaart 'em echt niet roze spuiten ofzo :wink:) maar uiteindelijk is het voor mij bij modelbouw voornamelijk "if it looks like a duck, walks like a duck and quaks like a duck, it IS a duck"

Citaat:
Je besteed verder super veel aandacht voor het kleine detail, dat je de grote dingen niet mag verwaarlozen.


volgens mij verwaarloos ik juist niks wat detail betreft. ik had me er ook mooi makkelijk van af kunnen maken door de hele boel simpelweg zwart te sproeien, de knoppies en dergelijke wit te maken en d'r klaar mee te zijn :wink:
ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoveel tijd in een cockpit heb gestopt als bij deze build :wink:

Citaat:
Ik ga ervan uit dat je een gelijkend model neer wil zetten, en volgens mij juichen wij (de lezers en kijkers) dat alleen maar toe en daar horen uiteraard de kleuren ook bij.


en ik denk dat we het daar dus gewoon lekker fundamenteel oneens over gaan blijven :wink:
exact kleurgebruik vind ik ondergeschikt aan het bouwen van een aantrekkelijk uitziend model. uiteindelijk bouw ik niet voor een museum maar voor mezelf en moet een model voor MIJ esthetisch gezien aantrekkelijk zijn. als ik daarbij wat concessies moet doen wat kleuraccuraatheid betreft then so be it.

Citaat:
Zie dit absoluut niet als kritiek want je hebt duidelijk verwoord waarom je het anders wil hebben en jij voelt je er goed bij


och, naast een redelijke speklaag ben ik ook in het bezit van een flink dikke huid, dus zo snel sta je me niet op m'n tenen hoor :wink:

Citaat:
Wie zijn wij (ik) om commentaar te leveren.


wat mij betreft is elke vorm van kritiek, aanmoediging en BOEEEEE-berichten welkom; ik ga natuurlijk niet m'n bouwwerkjes laten zien als ik daar niet op zit te wachten. als iemand het allemaal maar niks vindt wat ik aan het doen ben mag dat van mij gewoon gemeld worden; wil alleen natuurlijk niet zeggen dat ik het er eens mee gaan zijn :wink:

Citaat:
Was tot voor kort een 'out of the box' bouwer, maar begin steeds vaker te improviseren / aan te passen.


persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar ootb bouwen met hoogstens hier en daar een zelfgefabriekte aanpassing; wat mij betreft is het altijd de grootste uitdaging om van een prutkit alsnog een toonbaar ding te maken. zo'n tamiya ding is best wel eens leuk voor de afwisseling maar -voor mij in ieder geval- qua uitdaging niet echt interessant.

Citaat:
Jawel, maar je heb ook te maken met schaalkleuren, hoe kleiner de schaal des te lichter moet de kleur. Voor 1:48 gebruik ik ipv zwart altijd donker grijs


agree. "echt" zwart is amper bruikbaar op modellen van schaal 1/48 en kleiner en zelfs op 1/32 is het eigenlijk net iets teveel van het goeie. de zwarte cockpit uit de vorige update was stiekem ook niet echt zwart maar eerder donkergrijs. andere reden om niet met puur zwart te werken is dat het lastig is om te post-shaden op zwart. op het moment dat je ook maar een klein tipje wit bij je zwart gooit om een vlak op te lichten ziet het er meteen uit alsof er een grijze vlek op je zwart zit. begin je met een donkergrijs die nagenoeg zwart lijkt dan kun je dat voorkomen

_________________
psst, kitje kopen?
_____________________________________________________________
'de beste smeerzakkerij is die, die iedereen ziet maar die niemand opvalt'

the art of kliedering
Grendel Tzu


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 10:25 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: vr 08 feb, 2008 10:08 am
Berichten: 2439
Woonplaats: Oegstgeest
Dit wordt toch weer erg mooi hoor. En kleur maakt niet zoveel uit, ik vind het in ieder geval geloofwaardig overkomen.

_________________
"Boxart, it's all the reference you need..."
Mijn verlanglijstje: Wishlist
Mijn dozenstapel: Stash


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 11:20 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 13 jul, 2005 13:54 pm
Berichten: 13623
Woonplaats: Haarlem
Welke 'stuurstokjes' heeft meneer Revell allemaal meegeleverd? Alleen de stick die voor de stoel zit (de cyclic) of zit de stick naast de stoel (de collective) er ook bij? Vaak doen fabrikanten alleen de cyclic erbij omdat die het meeste opvalt, maar naast de stoel hoort ook een stok te zitten die eruit ziet als een soort handrem. Hoewel die vaak wordt vergeten is die essentieel om een helikopter te besturen: met de cyclic kantel je de rotor waardoor je dus stuurt, en met de collective pas je de stand van de bladen aan waardoor je meer of minder liftkracht krijgt. Op de collective zit geloof ik ook de gashendel.
Zoiets dus:
http://www.wikihow.com/images/4/45/Heli ... ls_795.jpg

Maar ach: zoals je zelf al zei, dit ding hoeft niet echt te vliegen dus als 'ie ontbreekt en je hebt geen zin om er zelf een te maken dan hoeft dat natuurlijk niet :lol:


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 11:35 am 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Tja, na hele lange verslagen uiteraard een heel kort antwoord

Ik vind de cockpit er verrekt mooi uitzien, zo zie je maar, met maar een beetje meer moeite krijg je echt een veel mooier resultaat. enne Gren, wat kleuren gebruik en voorschrift, ik ben het helemaal met je eens. Zie dus ook mijn figuren die geen van alle de officiele kleur hebben, maar er wel realistisch uitzien :lol:

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 14:07 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: ma 30 jun, 2008 13:06 pm
Berichten: 622
:shock: :D :D

mooi verslag en even mooi model!!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 18:35 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 20 jul, 2005 20:26 pm
Berichten: 5697
Woonplaats: Rijssen
ik sluit mij bij de vorige twee sprekers aan !

_________________
Bert
______________________________________________________________________________
Onthoud de 5 P's =>Proper Planning Prevents Poor Performance !


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 18 maart, 2009 21:32 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 28 aug, 2007 22:27 pm
Berichten: 18527
Woonplaats: Hurdegaryp
Dat bedoelde ik ook allemaal hoor. Ik ben ook helemaal niet zo'n purist. Mijn basiskleur is meestal de kleur die voorgeschreven wordt door de fabrikant, tenzij ik een andere versie wens te bouwen en moet gaan improviseren of door referentiemateriaal op andere gedachten kom.

Citaat:
persoonlijk gaat mijn voorkeur uit naar ootb bouwen met hoogstens hier en daar een zelfgefabriekte aanpassing; wat mij betreft is het altijd de grootste uitdaging om van een prutkit alsnog een toonbaar ding te maken. zo'n tamiya ding is best wel eens leuk voor de afwisseling maar -voor mij in ieder geval- qua uitdaging niet echt interessant.


Dat geld ook wel voor mij hoor. Heb persoonlijk ook meer plezier om een kitje van €5,-- mooi te maken met wat extra's dan om een model van €100,-- met aftermarketsets finaal te verknallen. Heb wel veel respect voor anderen die hier modellen plaatsen die vele malen mooier zijn dan die voor mij. Maar door andere verslagen te lezen en mee te doen aan het forum (en te reageren) heb al veel geleerd en wordt je (stiekum) steeds wat kritischer op jezelf en hier en daar ook op anderen.

Je kunt ook alles voor jezelf houden, maar het is ook wel eens leuk om hier en daar op te schieten en de discussie aan te gaan. Dat van het kleurverschil bij kleinere schalen heb ik wel eens gelezen, maar nog nooit wat mee gedaan. Wellicht nog eens in de toekomst.

René

Ps 1. Beter iets van niets dan niets van iets.

Ps 2. Weer erg leuk gedaan met je update, verheug me echt op wat nog moet gaan komen. Ook erg informatief met je vele, duidelijke foto's.

_________________
René

O.a. bezig met: Al mijn bouwverslagen mooi gebundeld ; Het grote Apache topic ; Smer 1:40 Fokker S-12 (PH-NDC) ; Sikorsky R-4; Wright Flyer


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 177 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement