Tuus
Modelbouwmagazine / Modelbrouwers Actie   allekabels.nl  
 
 
  Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Organisatie   Facebook Club   Volg ons Twitter   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube
Het is nu di 23 apr, 2024 10:38 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2009 8:06 am 
Offline
Organisator groepsbouw
Organisator groepsbouw
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 sep, 2008 9:43 am
Berichten: 6032
Woonplaats: Zwolle
Zo te zien heb je dat toch redelijk strak gespoten?! Je had weinig last van overspray gehad? Lijkt me ideaal om een goed airbrush te hebben. Het groen is inderdaad erg groen, misschien kan je er een vlekje zwart tussen doen, dat breekt een beetje. Denk dat het later wel wat wegtrekt na je sapjes.

Hoe ga je het aanpakken met het zanderig effect? Ik ben er een beetje mee aan het rommelen geweest voor de p40 en heel licht voor de Challenger door met gele stipjes te zetten en die uit te smeren op vlakken.

Eelco


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2009 9:29 am 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Op zich vind ik het spuiten goed gelukt. Het is erg veel oefenen voordat je alles een beetje in de vingers hebt. Ook wat proberen te varieren met verfdiktes, verschillende drukken en afstanden kan leerzaam zijn.
Even over de kleuren. Hoe accuraat wil je, je model maken? Want niet alleen de groene kleur is te groen maar ook ken ik dit hele kleuren schema niet. Het gaat me naast de groene kleur voornamelijk om de gele/zand kleur. Misschien heb je eeb foto van de kist die je wilt gaan bouwen?
Op deze site staan een hoop kleuren schema's, zo ook van de A-10.


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2009 16:38 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: do 18 aug, 2005 10:16 am
Berichten: 2232
Woonplaats: Beekbergen
Ik vind het toch aardig gelukt! En waarschijnlijk kun je nu nooit meer zonder spuit.. :lol:

Gr.
Sid

_________________
Als al het andere niet lukt, lees dan de handleiding...


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 21 apr, 2009 20:30 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bedankt voor het aardige commentaar allemaal. Ik heb niet veel last gehad van overspray. Ik heb bij mijn vario een drietal naaldensets gekregen, teweten fine, medium en large. Ik heb fine gebruikt en daar kunnen hele fijne lijntjes mee gemaakt worden, maar om dat mooi te doen, moet ik nog heeeeel veel oefenen.

Hoe ik het zanderige effect na wil bootsen moet ik nog bekijken, meestal rotzooi ik wat aan en gebruik oude spruetjes om te testen. Soms wil het wel een lukken zo. Voor wat betreft de gebruikte kleuren heb ik me cht gehouden aan de bouwbeschrijving van Hobby Boss. Op papier zag het er heel erg goed uit en kwam het in de buurt van de kleuren op die site van Michel. Het was wel al iets feller voor mijn gevoel. Op het model, zeker op de foto's oogt het helemaal als een gifkikker. De groene kleur bestaat voor het overgrote deel uit olijfgroen en dat is het in werkelijkheid ook meer. Ik heb wel al vaker problemen gehad om met mijn fototoestel de juiste kleur op foto te laten weergeven.

Desalnietemin val ik onder de just for fun brouwers. Wel tracht ik mijzelf bij ieder model te verbeteren. Ik ben vooralsnog van plan het model voort te zetten en ik ga proberen de kleuren wat te verzachten, mocht dit niet lukken dan gaat het model opnieuw in de verf. Kortom, het plan is doorgaan, maar ik kijk het wel aan en hou rekening met een nieuwe paintjob.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 0:43 am 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Na het tikken van mijn vorige post dacht ik kort daarna, GOH Grijpstra, wat ben je toch een l*l. Je wilt leren airbrushen, je hebt net een model geplakt, je bent niet tevreden over het resultaat en niet over de kleuren. Dan zeg je vervolgens dat gaat klooien om er toch iets van te maken. Onzin dacht ik toen. Moven met die foeilelijke kleuren en die rot plekken. Eraf met die verf en opnieuw beginnen.

Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb de lelijke plekken weggeschuurd, een nieuwe grondlaag erover en een nieuwe pre-shade aangebracht. Zoals je kunt zien op de plaatjes ook op die plekken die straks donker worden. Daar verwacht ik niets van terug te zien, maar om de fijne lijntjes onder de knie te krijgen zijn lijntjes lijntjes. Oftewel een oefenobject. Na de pre-shade zat ik te bomen over de kleur. Ik was dus niet tevreden over het groen dat Hobby Boss voorschrijft. Na wat speurwerk op het wereld wijde web en wat geklooi met potjes veerf, kwam ik tot een kleur die ik mooi vind en die goed op het model past.

Het is een mix geworden van 40% Olijf-groen 40% Nato Olijfgroen en 20% helder-groen. De vorige mix was grofweg 70% Olijf-groen en 30% helder-groen.
Ik ga voortaan meer uit van het gevoel van de juiste kleur dan een bijgeleverd sjabloon.

Om te spuiten heb ik nog wat met de druk zitten spelen. Ik had de eerste keer lekker zitten sproeien met ongeveer 1 bar, nu heb ik alles tussen 1 en 2 bar geprobeert en ik ben tevreden met de 1,5. Zo kan ik lekkere lijnen spoeien en kan ik een mooie matte finish krijgen als ik wat afstand neem. Ik ben een stuk meer tevreden als de eerste keer en kreeg zowaar wat gevoel in de vinger. Ik ben er nog lang niet en moet ook nog twee kleuren dus kan het nog verkloten, maar dan begin ik welweer opnieuw. Even een paar plaatjes ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 13:10 pm 
Offline
Brouwer

Geregistreerd: di 28 maart, 2006 0:16 am
Berichten: 1208
Een fles bier bij het brouwen en dan toch weer een nette laklaag aanbrengen. Komt bij mij net goed denk ik :wink:
Ziet er weer strak uit!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 21:08 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Michiel de Boer schreef:
Een fles bier bij het brouwen en dan toch weer een nette laklaag aanbrengen. Komt bij mij net goed denk ik :wink:
Ziet er weer strak uit!


Bier is niet het enige lustproduct wat je ziet, vergeet de zware shag niet! Die ligt er niet voor de show :wink: .

Dit resultaat is beduidend beter als het eerste. De pre shading is vaag te zien en heeft dus het juiste effect en de laklaag is nu veel strakker als de eerste maal. Toen zaten er best wat lelijke plekken op. Aldoende leert men, maar ik mag nog wel veel gaan oefenen.

Ik ben vooral helemaal gelukkig met de pre-shading. Voorheen met de kwast kon ik enkel wat nuances aanbrengen na het schilderwerk. Nu zit er al leven in de lak, dat is zo gaaf om te ervaren. Ik kan niet wachten om de rest van het model te spuiten, maar nu mag eerst een enkele nachtdienst gaan draaien. Het zal dus morgenavond worden voor de spuit weer te hand genomen gaat worden.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 21:45 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 08 jun, 2008 11:25 am
Berichten: 760
Citaat:
vergeet de zware shag niet! Die ligt er niet voor de show .


Ja, daar moet je trots op zijn. :wink:

Ziet er verder goed uit hoor!


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 22 apr, 2009 21:46 pm 
Offline
Moderator
Moderator
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 19 apr, 2005 20:39 pm
Berichten: 21311
Woonplaats: Bodegraven
Nou sterkte dan met je nachtdiensten, heb er al drie eropzitten en moet er nog 2

Maar zo zie je maar, dit is het voordeel van een airbrush, maar zonder kan je dit effect ook wel krijgen, alleen moet je dan omgekeerd werken dus eerst de basislaag en dan met veel geduld de randen van elk paneel bewerken

_________________
BertUS Klik hier voor mijn site
Zit ik op een Modelbrouwforum om te modelbouwen of te forummen?
photo 416849

Disclaimer: Opmerkingen, kritiek en tips zijn altijd gebaseerd op wat zichtbaar is op mijn scherm


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 23 apr, 2009 14:47 pm 
Offline
Brouwer
Avatar gebruiker

Geregistreerd: wo 08 aug, 2007 21:28 pm
Berichten: 2824
Woonplaats: Spijkenisse
Bert Takken schreef:
Nou sterkte dan met je nachtdiensten, heb er al drie eropzitten en moet er nog 2

Maar zo zie je maar, dit is het voordeel van een airbrush, maar zonder kan je dit effect ook wel krijgen, alleen moet je dan omgekeerd werken dus eerst de basislaag en dan met veel geduld de randen van elk paneel bewerken


Jij ook succes met je nachten. Jij lijkt wel een uil met 5 nachten aan elkaar. Wel even scherp blijven als je je vrouw ineens gaat begroeten met: "oehoe", want dan moet je eens met je baas gaan praten.

Ik geloof best dat je ook een goed resultaat met de kwast kunt krijgen, maar ook dat dat voor de meeste voor ons niet is weggelegd, zeker niet op een vliegmodel. Op een schip of tank zie ik het eerder voor me. Als ik zie wat sommige met figuren doen dan durf ik te beweren dat ik dat nimmer zal leren met de spuit.

Mijn nacht zit erop en ik kan dus vanavond weer aan de bak en dan word de rest van de kist gespoten. Wellicht dat ik vanavond dus nog een update kan plaatsen.

_________________
De Loeten, Bas

Cetero censeo birrum bibendum esse


Omhoog
  Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Forum gesloten Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.nl Vertaling
Privacy statement