Tuus
allekabels.nl  

Modelbouw woordenboek A tot Z   Modelbrouwers.nl winkel Winkel   Tips en trucs Tips en trucs   Facebook Club   Modelbrouwers YouTube-kanaal YouTube   Modelbrouwers.nl winkel 20 jaar
Het is nu wo 04 dec, 2024 14:02 pm

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2024 15:01 pm 
Brouwer

Mijn M48 AVLB is nog niet helemaal klaar, maar ondertussen toch al starten aan een volgend project. Namelijk Grogu - The Child uit the Mandalorian reeks.

Afbeelding

Op het eerste zicht niet zo'n moeilijk bouwpakket, 43 onderdelen op slechts 3 sprues, waarvan 1 doorzichtig en 2 grote "eierschalen" :lol: Schaal is 1:3, dus best ook een groot pakket. 23,9cm lengte is het ei.

Hier kan je de handleiding volledig zien: https://www.scalemates.com/nl/products/img/5/7/2/1398572-23-instructions.pdf

Alvorens ik er aan ga beginnen heb ik al direct wat hulp nodig. Grogu heeft op zijn hoofd en oren wat donsig haar. Hoe zou ik dit het beste namaken?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 06 jun, 2024 15:06 pm 
Brouwer

Succes... geen echte ervaring hiermee, maar misschien is sterk uitgeplozen watte een optie, vastgezet met en soort lijm uit een spuitbus (of iets anders wat je heel lokaal kan aanbrengen) en daarna ingekort naar wens een optie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Grogu - Ogen
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2024 9:43 am 
Brouwer

Dank je om mee te denken Silenoz. Uitgepluisde stukjes van een wattenstaafje was ook mijn eerste gedacht, maar misschien dat er iemand een ander idee heeft.
Dus andere ideeën zijn nog steeds welkom :wink:

Ondertussen de eerste 2 stappen overgeslagen en ineens bij stap 3 begonnen. Namelijk de ogen.
Je krijgt hier de keuze tussen een grijs stukje sprue of een doorzichtig.
photo 600698

Ik heb gekozen voor het doorzichtige, omdat dat meer glans geeft, wat volgens mij meer karakter in de ogen steekt.
photo 600703

Als ik het schema goed begrijp, zou ik de oogbol ook eerst zwart moeten verven en dan daar (indien gewenst) de decal op bevestigen. Dit gaan we niet doen :P
Ik heb de decals wel gebruikt, maar ik heb ze erin bevestigd i.p.v. erop. Hierdoor behoud ik meer die glans.
photo 600702
photo 600700
photo 600699

Doordat de decals wat groter zijn dan de holte, was het niet makkelijk om het er netjes in te krijgen, maar ik vind dat het zo goed als mogelijk gelukt is. Je ziet aan zijn rechteroog vooral wel wat "rimpels". Dit komt doordat ik ergens een stukje over elkaar moest doen om het erin te krijgen en met de decal soft is dat wat verschoven. Ik kreeg het niet beter dan zoals je het hier ziet.

Hieronder een eerste test fit. Ik hoop dat als ik de ogen er volledig in duw en bevestig dat er minder ruimte zichtbaar gaat zijn aan de zijkanten. Anders zal dat wat opgevuld moeten worden. We will see.
photo 600701

Het zwart verven heb ik pas na het aanbrengen van de decals gedaan. Natuurlijk enkel rondom de oogbol (decal). Ook de oogkas zelf een deeltje zwart geverfd, zodat eventuele inkijk beter "oogt" :lol:
photo 600695
photo 600696
photo 600697

Nu wachten tot de verf goed opgedroogd is alvorens ik het in de oogkas bevestig en het hoofd aan elkaar bevestig. Ik wil dan een laagje liquid mask aanbrengen op de ogen om zo het hoofd ineens te kunnen airbrushen. Dat had misschien ook niet gegaan als de decal aan de buitenkant zit.

Grtz Bert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2024 11:06 am 
Brouwer

Bij modelspoorbouw gebruiken ze wel ''statisch gras'' misschien is dat een idee voor wat pluiswerk op het hoofd.
Kan je altijd uit proberen op een proefstukje......succes.....

Gerhard

Laatst bijgewerkt door SNAFU op za 08 jun, 2024 12:25 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2024 11:36 am 
Brouwer

SNAFU schreef:
Bij modelspoorbouw gebruiken ze wel ''statisch gras'' misschien is dat een idee voor wat sluiswerk op het hoofd.
Kan je altijd uit proberen op een proefstukje......succes.....

Gerhard

Thanks Gerhard, maar statisch gras is denk ik te grasachtig :D
Het zou echt pluizig moeten zijn en met statisch gras is dat denk ik niet haalbaar. Heb er voldoende liggen in allerlei lengten en kleuren voor diorama's. :wink:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2024 11:49 am 
Brouwer

Als je de echt korte zou nemen moet dat gaan.... 2 mm is de kortste vezel en je zou kunnen combineren met bv 4 en 6. Geen dekkende laag maar met stipjes lijm (wild dus) en dan begrassen. Je kunt dat in meerdere gangen doen zeg maar. Heb zelf een 55 kV RTS en die zal dat zonder problemen doen :mrgreen: :wink:

http://us-modelbaan-convention-ned.nl/ Mijn US Convention Aalten
http://metusajunction.blogspot.com/ Mijn blog!
http://familiehalmagoesusa.blogspot.nl/ Mijn USA reizen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 07 jun, 2024 11:54 am 
Brouwer

Ronald schreef:
Als je de echt korte zou nemen moet dat gaan.... 2 mm is de kortste vezel en je zou kunnen combineren met bv 4 en 6. Geen dekkende laag maar met stipjes lijm (wild dus) en dan begrassen. Je kunt dat in meerdere gangen doen zeg maar. Heb zelf een 55 kV RTS en die zal dat zonder problemen doen :mrgreen: :wink:

OK, zullen het dan toch eens bekijken of het zou lukken :D
Thanks. Grtz Bert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Grogu - grote onderdelen
BerichtGeplaatst: za 08 jun, 2024 19:28 pm 
Brouwer

Vandaag me bezig gehouden met alle stukken uit de gietramen te knippen, bij te schuren, gietnaden en dergelijke wegwerken,... Stukken die al gelijmd kunnen worden gelijmd, dit zijn delen die dezelfde kleur krijgen.
Ook de ogen bevestigd in de oogkassen en het hoofd dichtgelijmd.

photo 600734

photo 600735

photo 600733

Zoals je kan zien zijn er nog heel duidelijke naden zichtbaar. Met de handen en voeten is dat zelfs nog erger. Hier moet dus serieus wat werk ingestoken worden om dit op te vullen en terug bij te schuren.

Deze set is een serieuze aanpassing t.o.v. de M48. Het is meer een klik systeem dan dat je iets moet lijmen. Geen idee waar Revell hiervoor level 3 geeft 8)
Om zeker te zijn wordt er natuurlijk wel telkens een beetje thin cement tussen de naden gedaan.

Grtz Bert

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Grogu - Naden
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 9:09 am 
Brouwer

Hier zie je het duidelijk op één van de voeten.
photo 600748
photo 600747

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 09 jun, 2024 11:08 am 
Brouwer

De naden va het hoofd, handen en voeten dichtgemaakt met behulp van Tamiya putty, oud penseel en aceton.
Eerst de putty met het penseel aangebracht aan de naden en zo goed mogelijk opgevuld en gladgestreken. Daarna het penseel in wat aceton gedoopt om vervolgens de putty glad te smeren. Door de aceton wordt de putty heel vloeibaar en kan je het heel dun uitsmeren. Ideaal voor kleine naadjes en ook om zoveel mogelijk detail te behouden. Als het droog is, is er dan ook minder schuurwerk nodig.

photo 600750

photo 600749

photo 600751

photo 600752

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]